2349
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Cupra_
21 mars 2011
TenZer skrev:
Deception skrev:
Men då byter man bil var tredje år så har du garantier hela tiden wink

Förvisso men irriterande nog att åka till verkstaden i tid och otid. Halva grejen är ju att pilla med bilen själv smile

På en modern bil kan du inte ens byta stereo utan att behöva uppsöka verkstad för att i BÄSTA fall gifta enheten med bilen...

Inte för o vara sån, men jag har ju skickat i en 2-DIN själv och fått alla rattkontroller m.m. att fungera utan verkstadsbesök och min bil är ju från 2010.. Sätter jag tillbaka orginalstereon så ligger koden lagrad, dvs. de "gifter" om sig med varann automatiskt. Så det var inte ett hållbart argument, men, jag förstår var du vill komma i alla fall.

Tid och otid, nja, när den ska servas så ja, och det är kanske inte kul att lämna den till folk som man inte litar på (jag litar inte på någon verkstad iof) men man blir ju utan den ett tag även om man servar själv.. Men åter igen, förstår var du vill komma, visst är det lite kul att fixa och trixa själv, absolut.

Sen om det var du eller någon annan som skrev, jag håller till stor del med om att bilarna höll högre kvalité förr. Idag är allt så "optimerat" för att tjäna så mkt som möjligt så ska du ha en bil med riktig kvalité så snackar vi närmare miljonen för en ny bil. T.o.m. nya volvo har ju elfel liksom, vissa har kass rostskydd, andra pajar mekaniskt.

ONTOPIC: Jag har ju gamla bilar också som inte är upplagda då jag bara fick taskiga kommentarer och glåpord.. För att återkoppla till texten ovan så gillar jag gamla bilar för att: Man (jag) är inte lika rädd om dem, man kan framförallt mecka och serva själv, (oftast) billiga delar och det är lite kult på något vis smile
Senast redigerat av Deception (21 mars 2011)

2 982 Inlägg
21 mars 2011
Tias88 skrev:
JapMax skrev:
mkII skrev:

100000kr tongue ^^ haha senast jag lagade min audi kostade det 40kr smile oljeläcka big_smile

Och du har en ny bil då lr?

Haha jag måste säga att jag reagerade på samma sak.. jag ser min bil som en gammal bil men tongue

Personligen är väl allting en ekonomisk fråga, hade jag haft en årsinkomst på typ 5-600.000 så hade jag ju kört en ny bil.. Mindre strul etc.

men du tror väl inte att alla som kör nya bilar HAR en årsinkomst på 5-600000:- ?

pnorberg
21 mars 2011
70-80-tals bilar är vackra smile Önskar jag kunde fylla en ladugård med bilar från 70-80. big_smile

Sir skrotnisse
191 Inlägg
21 mars 2011
Jag kör en gammal bil av en ända anledning på den tiden så såg inte alla bilar likadana ut man köpte inte bara en bil man köpte en personlighet så min bil speglar min personlighet !

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Tagesverk skrev:
Hej, jag håller på med en undersökning i projektarbetet då jag ska granska samhällets slit och släng med inriktning på bilar. Det är väldigt många som skrotar gammelbilen för köpa en ny o.s.v. Många bilar skrotas som man skulle kunna ta hand om, men samhällets struktur gör att man inte tar hand om det som finns så mycket, utan det är köpa nytt som gäller. Jag har lagt märke till i alla fall där jag bor (Stockholm) att man sällan ser lite äldre bilar rulla.

Nu till frågan: 
-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
(Gammal bil ser jag som 15 år eller äldre, så från 1995 och bakåt kan vi säga)
-Motivera varför du väljer att köra din gamla bil och inte köpa en annan mer modern?
Förslag:
-Är det kanske en ekonomisk fråga?
-Beror det kanske på att de är mer lättmekade?
-Snyggare?
-Moralisk fråga, vill ta vara på det som finns?
m.m

Berätta gärna vilken bil och årsmodell du har och försök motivera varför just du har den gamla bilen du har.
OBS Jag vill få fram er som använder gamla bilar som bruksbilar alltså, och inte entusiastbilen som bara används några gånger på sommaren.

Mvh/Tor

Egentligen är det ganska enkelt.
i 99 fall av 100 så åker folk gamla bilar - för att dom inte anser sig ha råd att köpa nyare/nya bilar.
Sen den där sista 1 av 100 åker gamla bilar för att han gillar charmen, och får nostalgiska kickar av det.

Jag själv har tidigare plockat ut två nya BMW's dom sista tre åren. Men just nu är jag arbetslös och då får jag åka min gamla Golf-hink sålänge så slipper man sitta med utgifter på lån medans man är arbetslös.
Senast redigerat av NiKeMaN (21 mars 2011)

// Niklas Johansson

Svetsare
3 150 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Tagesverk skrev:
Hej, jag håller på med en undersökning i projektarbetet då jag ska granska samhällets slit och släng med inriktning på bilar. Det är väldigt många som skrotar gammelbilen för köpa en ny o.s.v. Många bilar skrotas som man skulle kunna ta hand om, men samhällets struktur gör att man inte tar hand om det som finns så mycket, utan det är köpa nytt som gäller. Jag har lagt märke till i alla fall där jag bor (Stockholm) att man sällan ser lite äldre bilar rulla.

Nu till frågan: 
-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
(Gammal bil ser jag som 15 år eller äldre, så från 1995 och bakåt kan vi säga)
-Motivera varför du väljer att köra din gamla bil och inte köpa en annan mer modern?
Förslag:
-Är det kanske en ekonomisk fråga?
-Beror det kanske på att de är mer lättmekade?
-Snyggare?
-Moralisk fråga, vill ta vara på det som finns?
m.m

Berätta gärna vilken bil och årsmodell du har och försök motivera varför just du har den gamla bilen du har.
OBS Jag vill få fram er som använder gamla bilar som bruksbilar alltså, och inte entusiastbilen som bara används några gånger på sommaren.

Mvh/Tor

Egentligen är det ganska enkelt.
i 99 fall av 100 så åker folk gamla bilar - för att dom inte anser sig ha råd att köpa nyare/nya bilar.
Sen den där sista 1 av 100 åker gamla bilar för att han gillar charmen, och får nostalgiska kickar av det.

Jag själv har tidigare plockat ut två nya BMW's dom sista tre åren. Men just nu är jag arbetslös och då får jag åka min gamla Golf-hink sålänge så slipper man sitta med utgifter på lån medans man är arbetslös.

Skulle ju inte själv klassa -04 som gammal, men OK  hmm

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
ZonaX: Jämfört med en 2011/2012 års modell så är den 2004 faktiskt rätt gammal. Beror ju på hur och var man drar gränsen.

// Niklas Johansson

7 482 Inlägg
21 mars 2011
jag anser upp till år 2000 är GAMMLA bilar,, sen förfinades ju tekniken osv mkt,, men jag kör gammla bilar pga ekonomin,, som uska har man ju urkasst betalt,, å pengarna lägger man ju på projektbilarna,, så en bil för ca 5000 fungerar bra som brukshäck,, å den har ju det jag behöver,, acc, farthållare,, elhissar,, å diesel smile perfa för å dra tunga transporter smile

men 70 å 80 tals bilar tycker jag är vackrare på nått vis,, man såg på 100m avstånd om det var en saab eller volvo ex,, plus jag har alltid gillat just 70 talsbilar,, cool
Senast redigerat av granadadr (21 mars 2011)

Svetsare
3 150 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
ZonaX: Jämfört med en 2011/2012 års modell så är den 2004 faktiskt rätt gammal. Beror ju på hur och var man drar gränsen.

Jo det är ju sant, men va skiljer egentligen teknikmässigt typ, mellan säg -04 och -11/-12?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
21 mars 2011
jag vet inte vad trådskaparen säger om detta men nu ställer jag frågan, varför kör ni nyare bilar?
trådskaparen anser <1995 som äldre. och jag har en audi a6 -98 varför jag kör den är för att jag har en bränsleekonomi som jag skulle kunna drömma om med en äldre 200hk bil; dvs ca 0,6-0,7dl / mil på de vägarna jag kör.

Komfort? det är svårt att säga att nyare bilar har bättre komfort än äldre, de flesta billiga nyare taxi jag åkt tycker jag inte varit speciellt sköna, dock saab 95:an var rätt skön att sitta med i. men annars tycker jag även många äldre bilar har bra komfort, så som min supra och andra äldre bilar i bra skick.

reparation/service? jag vet inte riktigt, jag har så dåliga referenser för min supra är det skitsvårt att få tag i reservdelar till och de är DYRA så audin klår ju lätt de priserna.

personligen tycker jag att äldre bilar och nyare bilar (typ 2005 och uppåt) har riktigt snygga utseenden, mellan 1990-2000 tycker jag inte att bilarna är något speciellt snygga finns några undantag, men i helhet nej; kolla bara på ford Ka...

så trådskaparen har du något emot denna fråga i din tråd  / skriv mvh J.N.A
Senast redigerat av mkII (21 mars 2011)

Japanese Engineering
690 Inlägg
21 mars 2011
Ibland är det bara roligt och köpa en gammal 240 som bruksbil istället för en helt ny merca för 400 000 då du inte behöver bry dig så mycket om vad som händer med bilen du kan helt enkelt parkera vart du vill utan att oroa dig.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

7 482 Inlägg
21 mars 2011
1EVOXIN1 skrev:
Ibland är det bara roligt och köpa en gammal 240 som bruksbil istället för en helt ny merca för 400 000 då du inte behöver bry dig så mycket om vad som händer med bilen du kan helt enkelt parkera vart du vill utan att oroa dig.

precis en av fördelarna wink
samt om den pajjar så är den både billigare å lättare att laga smile  å pajjar den så passa tt det inte är lönt att laga så,, so what wink

658 Inlägg
21 mars 2011
vilken jekla dum fråga, klart folk kör nyare bilar om man har råd eller hur? jag kör en 90:a vectra oxå bara för den är så stark och drar lite bensin och framförallt snabb o mer hästar än dom nya

Sir skrotnisse
191 Inlägg
21 mars 2011
Fear38 skrev:
vilken jekla dum fråga, klart folk kör nyare bilar om man har råd eller hur? jag kör en 90:a vectra oxå bara för den är så stark och drar lite bensin och framförallt snabb o mer hästar än dom nya

Skulle inte vilja säga att alla vill köra nya bilar ? skulle säga att om man vill köra ny bil så prioreterar man det istället ? jag vill verkligen inte påstå att min chevrolet från 77 e en billig bil att äga bara i reservdelar detta år ja 2011 har jag dunkat ner lite över 15papp ? sen ska man då lägga till en förbrukning på över 2L milen nja ? det e helt enkelt inte bara för att man har råd man kör ny bil utan för att man väljer det ! dom pengarna jag lägger på min gamla blazer i soppa och skötsel e detsamma jag skulle betala på en ny v50 i månaden ! Do the math tongue

SKÅNING
1 215 Inlägg
21 mars 2011
Dellan1980 skrev:
Fear38 skrev:

Skulle inte vilja säga att alla vill köra nya bilar ? skulle säga att om man vill köra ny bil så prioreterar man det istället ? jag vill verkligen inte påstå att min chevrolet från 77 e en billig bil att äga bara i reservdelar detta år ja 2011 har jag dunkat ner lite över 15papp ? sen ska man då lägga till en förbrukning på över 2L milen nja ? det e helt enkelt inte bara för att man har råd man kör ny bil utan för att man väljer det ! dom pengarna jag lägger på min gamla blazer i soppa och skötsel e detsamma jag skulle betala på en ny v50 i månaden ! Do the math tongue

precis jag brukar säga att det kan faktiskt vara dyrare med en gammal bil än nu förutom inköp då kanske, sen är det som du säger man prioterar olika men jag iaf låter inte min plånbokstyra vilken bil jag har utan jag har en sånna bilar jag vill ha

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Det roliga är hur folk argumenterar:
"Ibland är det bara roligt och köpa en gammal 240 som bruksbil istället för en helt ny merca för 400 000 då du inte behöver bry dig så mycket om vad som händer med bilen du kan helt enkelt parkera vart du vill utan att oroa dig."
Svar: Ja men då är det ju fortfarande en EKONOMISK FRÅGA eftersom att du behöver oroa dig Har man gött om pengar så behöver man ju inte oroa sig? smile Vidare till nästa sak är att även en vanlig dödlig som har råd att köpa en ny bil, kan vara rädd om sin bil utan att vara super-seriöst bilpedant.

Likadant Dellan1980 som skriver om sin Chevy 77a som han minsann dunkat in 15 000 på reservdelar sen nyåret i... Och sedan jämför han det mot en ny V50? Jämför mot en ny Challenger 2010 eller liknande istället. Om du FICK två bilar gratis - vilken skulle du välja? Din halvrisiga (??) Chevy 77a och din Bläzer eller en ny Challenger och en Dodge 1500 pickis?

Som sagt... Enda anledningen varför man väljer en gammal bil är ekonomin som sätter stopp.
Sen finns det VISSA enstaka samlare och pedanter som trivs med sina gamla veteranbilar. Men det är ju en helt annan sak.

// Niklas Johansson

Sir skrotnisse
191 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
"Ibland är det bara roligt och köpa en gammal 240 som bruksbil istället för en helt ny merca för 400 000 då du inte behöver bry dig så mycket om vad som händer med bilen du kan helt enkelt parkera vart du vill utan att oroa dig."
Svar: Ja men då är det ju fortfarande en EKONOMISK FRÅGA eftersom att du behöver oroa dig Har man gött om pengar så behöver man ju inte oroa sig? smile Vidare till nästa sak är att även en vanlig dödlig som har råd att köpa en ny bil, kan vara rädd om sin bil utan att vara super-seriöst bilpedant.

Likadant Dellan1980 som skriver om sin Chevy 77a som han minsann dunkat in 15 000 på reservdelar sen nyåret i... Och sedan jämför han det mot en ny V50? Jämför mot en ny Challenger 2010 eller liknande istället. Om du FICK två bilar gratis - vilken skulle du välja? Din halvrisiga (??) Chevy 77a och din Bläzer eller en ny Challenger och en Dodge 1500 pickis?

Som sagt... Enda anledningen varför man väljer en gammal bil är ekonomin som sätter stopp.
Sen finns det VISSA enstaka samlare och pedanter som trivs med sina gamla veteranbilar. Men det är ju en helt annan sak.

Min Blazer så klart annars hade jag köpt en annan bil ? sen e den inte halv risig den e hel risig om jag får be ! karossen e körd men många timmars kärlek och jag har min unika bil jag vill ha med den personlighet som passar mig nya bilar i min syn ser ungefär detsamma ut ? streamlinade laxar
Men det e ju min åsikt smile
Senast redigerat av Dellan1980 (21 mars 2011)

Japanese Engineering
690 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:

Skrev så för att det är EN av de anledningar till att folk köper 240in, själv skulle jag aldrig köpa en 240

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

461 Inlägg
21 mars 2011
Om enda anledningen till att folk kör gamla bilar är att dom inte har råd med mer, hur förklarar du trimmade/stylade/ljud bilar m.m. då?  för dom kör ju bara dessa bilar för att dom inte har råd med mer sa du ju? då kan jag inte förstå hur alla dessa bilar här på garaget kommit till?

Sen är det jäkligt skönt att kunna säga att man gjort nått själv på sin bil vilket är bra mycket enklare på en äldre bil i dom flesta fallen, och oftast med rejält biligare delar, och om inte annat sett lagligare då nyare bilar är Helbilsgodkännda vilket gör att du inte får göra ett skitt med dom om man ska va 100% laglig.

Ne men antar att folk aldrig kommer förstå varandra helt, mina polare kan inte förstå hur jag kan plöja ner pengar och tid på en 20år gammal bil.
Jag kan iofs inte förstå hur dom kan plöja ner samma pengar på cigg, snuss, alkohol, oändligt med klädder, m.m. eller lägga tiden på att fika på stan 7ggr i veckan och lägga 2 timmar om dan på facebook.
Kan ju bara vara så att alla tycker olika.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
M.Persson. Det är ju samma sak där. Man köper en bil man tycker sig ha råd med eller som passar ENS PLÅNBOK. Sen köper man styling osv för att man vill ha en personligare bil. Men jag lovar att 99 av 100 skulle hellre styla en SPRILLANS NY 9-3/9-5, V70, V50, BMW, Merca, Audi, Ceed', eller you name it. Man väljer en begagnad och gammal bil för att det är det man har råd med.

Kommenterar inte ens din kommentar om lagligheten eftersom att du själv nämner styling och trim då det inte är godkänt varesig på en ny eller gammal bil.

// Niklas Johansson

Sök