Varför kör ni gamla bilar?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2011 · 13 748 Inlägg

DusanMandick skrev:

Noxxer skrev:
4-5000kr/månaden i lån och försäkring är inte ekonomiskt försvarbart, därför äger jag en äldre bil...

din mustang är väl ändå inte billigare att äga en säg en ford mondeo från 2010?

Eller du kanske kör nåt annat nu smile

räkna lite på hur kostnaderna ser ut om man köper en ny hyndai i30 kontant betalar 30K resten på lån
då en 1.6liters diesel och inte fan kan det någonsin bli ekonomiskt försvarsbart om man inte pengalar minst 10-20mil om dagen
mot att köra en betald gammal 850 som snittar 0.9l

en fastmånadskostnad på 2500kr exkl försäkring och diesel för en i30

medans min 850 kostar 158kr/skatt månaden 1900kr månaden i bensin och 400kr försäkring
det är dom enda fasta kostnaderna jag har varje månad på min

alltså samma pengar som jag betalar i lån på en ny bil

det kan inte annat än att bli korkat
dessutom kan jag byta olja och serva min 850 i garaget
medans en i30 måste jag lämna in för att garantier ska gälla och att ens bilen ska gå att sälja när den börjar bli gammal

törs inte ens tänka på hur den kalkylen ser ut=)
då snackar vi en bil för under 200k ny
köper man en volvo v70 d5 ny så lär man åka flera varv runt jorden varje år för att det ska löna sig mot en gammal 850 som kostade 3000kr vid inköp smile

om man snackar drifsäkerhet osv så har jag aldrig blivit stånde efter vägen med någon bil jag ägt
fast dom varit färdiga för skroten
någon enstaka gång dom inte startat på morgonen men sedan år 2000 har detta hänt 2gånger och båda gångerna var det apkallt ute

har lite svårt att hitta någon bra anledning att köpa en ny bil
några av anledningarna skulle vara

bräcka alla polare eftersom man har en ny bil?!
finare bil än grannen
nyare bil än grannen
osv osv alltså inget nödvändigt

jag tänker oxå på att ekonomin faktist kan ändra sig för alla
och hur roligt är det att ha en villa med 1mille i lån
en v70 på avbetalaning där man pejar 5000kr/månad i 60månader
tv,micro,säng,soffa,dator på avbetalning

och sen gå på a-kassa det skulle bli underbart

medans jag ställer av min bil och min månadskostnad för bilen är 0kr
tjocktv och datorn från 2007 soffan som jag ärvt som kostar mig 0kr
det enda jag har är min hyreskostnad känns det för dyrt så är det bara att säga upp lägenheten
och skaffa en mindre lägenhet

folk skulle tänka lite längre när dom köper saker på avbetalning

ett hus förstår jag men inte resten

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2011 · 13 748 Inlägg

DusanMandick skrev:

Noxxer skrev:
4-5000kr/månaden i lån och försäkring är inte ekonomiskt försvarbart, därför äger jag en äldre bil...

din mustang är väl ändå inte billigare att äga en säg en ford mondeo från 2010?

Eller du kanske kör nåt annat nu smile

lånekostnaderna på en 2.0liters diesel à237.000kr 50k kontant 3.532kr/mån vid en ränta på 5.7%
på 60mån

vete fan om en gammal musse ens blir så dyr om man börjar räkna på försäkring+bensin+skatt
om man förutsätter att en gammal mustang är betald

dessutom får man nästan 237k när man säljer den medans en ford mongo är värt 3000kr när den är 10år gammal om 10år har mussen gått upp minst 50K i pris ;-)

där snackar vi att gå med mega förlust om man väljer att åka en ny mongo
istället för en törstig gammal jänke v8 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
26 februari 2011 · 4 041 Inlägg

matteponken skrev:
Vilka roliga jämförelser ni gör..
Om man äger en ny bil behöver den inte vara av årets modell..
Jag anser att jag äger en ny bil då den är 13 år gammal och har kostat mig totalt 15k kontant inga lån att betala på..
och en total månadskostnad (skatt/försäkring/bensin) på drygt 1500kr
Inte farligt dyrt anser jag

Inte särskilt ny heller anser jag...

Om det är din v70 du syftar på så har du en hyfsat modern bil men man kan inte kalla den ny. Du har ju tom fått byta motor.

Volvo 940 tillverkades också till 98, är det en ny bil?

Senast redigerat av zemet (26 februari 2011)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2011 · 13 748 Inlägg

matteponken skrev:
Vilka roliga jämförelser ni gör..
Om man äger en ny bil behöver den inte vara av årets modell..
Jag anser att jag äger en ny bil då den är 13 år gammal och har kostat mig totalt 15k kontant inga lån att betala på..
och en total månadskostnad (skatt/försäkring/bensin) på drygt 1500kr
Inte farligt dyrt anser jag

en gammal v70 är knappast något man kallar en modern bil

högst 3år gammal sen är det en gammal bil

sen finns det så klart gamla och gamla bilar men i miljömupparnas ögon är din bil så gammal att den borde vara pressad för ett bra tag sen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2011 · 13 748 Inlägg

min uträkning på min 850 är 7mil resa varje dag 21dagar i månaden försäkring (halv) skatt delat i 12

tänkte att man kunde göra en ungefär kostnads kalkyl på en  i30
4.1l/mil landsvägen på 7mil 21dagar blir 819kr/mån försäkring 344kr/mån och sen lånet på 2500kr

så varje månad kostar den bilen 3663kr varje månad exkl service

så antingen kan man välja att mynta 3700:- och köra miljöbil varje månad
eller åka en gammal 850 från 95 som kommer att kosta 1900kr
valet är ganska lätt tycker jag
nu kommer iof i30 vara värd en del när den är 5år gammal och det är dax att byta bil
men det är nog lagom kontant insatsen på den nya bilen ungerfär
skatten slipper man i 5år eftersom den går som miljöbil

detta är beräknat på den sniknaste i30 alltså inge lullull som ecc farthållare osv
tror att servicarna är det som kommer göra att kostnaden troligen sticker iväg så att månadskostnaden kommer landa på runt 4000-4500kr

beräknat på att jag som är 32bast äger båda bilarna halvförsäkring (vagnskada ingår på i30 i 5år)

Senast redigerat av Growe (26 februari 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
26 februari 2011 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:
min uträkning på min 850 är 7mil resa varje dag 21dagar i månaden försäkring (halv) skatt delat i 12

tänkte att man kunde göra en ungefär kostnads kalkyl på en  i30
4.1l/mil landsvägen på 7mil 21dagar blir 819kr/mån försäkring 344kr/mån och sen lånet på 2500kr

så varje månad kostar den bilen 3663kr varje månad exkl service

så antingen kan man välja att mynta 3700:- och köra miljöbil varje månad
eller åka en gammal 850 från 95 som kommer att kosta 1900kr
valet är ganska lätt tycker jag
nu kommer iof i30 vara värd en del när den är 5år gammal och det är dax att byta bil
men det är nog lagom kontant insatsen på den nya bilen ungerfär
skatten slipper man i 5år eftersom den går som miljöbil

detta är beräknat på den sniknaste i30 alltså inge lullull som ecc farthållare osv
tror att servicarna är det som kommer göra att kostnaden troligen sticker iväg så att månadskostnaden kommer landa på runt 4000-4500kr

beräknat på att jag som är 32bast äger båda bilarna halvförsäkring (vagnskada ingår på i30 i 5år)

Och för dom pengarna får du ändå en mycket bättre bil imo.
Mycket krocksäkrare, bekvämare och större.

En bil som du kan modifiera och göra mer personlig och rolig om du vill.

eventuellt så har du inte en lika driftsäker bil men om man säger att den går sönder 1-2 ggr per år och du behöver reparera så är det troligen ändå billigare än en service på hyundaien så länge du inte gör reparationerna på märkesverkstad vill säga.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
RD_87 Skrotsamlare
26 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Jag åkte risig amazon i flera år, oslagbar driftsäkerhet! Dessutom riktigt billigt, ingen skatt, skitlåg försäkring, billiga slitdelar, service utföres med skiftnyckel, dessutom värdeökning medans jag hade den big_smile
Helt fantastisk biljävel, det ända som någonsin var besvärligt var att köra motorväg & dåliga torkare. Ångrar nästan att jag sålde den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Bmw_Bertil Ljud freak !
26 februari 2011 · 928 Inlägg

Jag kör mina gamla bilar för jag vill kunna skruva själv och jag tycker det finns fler äldre bilar som är snygg än nya. Sen så förstår jag inte varför man ska göra sig av med en bil som funkar utan problem, sen börja bygga om nya bilar vill man inte heller

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2011 · 13 748 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:
min uträkning på min 850 är 7mil resa varje dag 21dagar i månaden försäkring (halv) skatt delat i 12

tänkte att man kunde göra en ungefär kostnads kalkyl på en  i30
4.1l/mil landsvägen på 7mil 21dagar blir 819kr/mån försäkring 344kr/mån och sen lånet på 2500kr

så varje månad kostar den bilen 3663kr varje månad exkl service

så antingen kan man välja att mynta 3700:- och köra miljöbil varje månad
eller åka en gammal 850 från 95 som kommer att kosta 1900kr
valet är ganska lätt tycker jag
nu kommer iof i30 vara värd en del när den är 5år gammal och det är dax att byta bil
men det är nog lagom kontant insatsen på den nya bilen ungerfär
skatten slipper man i 5år eftersom den går som miljöbil

detta är beräknat på den sniknaste i30 alltså inge lullull som ecc farthållare osv
tror att servicarna är det som kommer göra att kostnaden troligen sticker iväg så att månadskostnaden kommer landa på runt 4000-4500kr

beräknat på att jag som är 32bast äger båda bilarna halvförsäkring (vagnskada ingår på i30 i 5år)

Och för dom pengarna får du ändå en mycket bättre bil imo.
Mycket krocksäkrare, bekvämare och större.

En bil som du kan modifiera och göra mer personlig och rolig om du vill.

eventuellt så har du inte en lika driftsäker bil men om man säger att den går sönder 1-2 ggr per år och du behöver reparera så är det troligen ändå billigare än en service på hyundaien så länge du inte gör reparationerna på märkesverkstad vill säga.

nja skulle jag få en i30 gratis och hade 850 stog skulle jag utan tvekan ta i30

vem bryr sig om krocksäkerhet om nu jag dör så var det meningen att jag skulle dö hade kvittat om jag legat nerbäddad i en säng eller gjorde något livsfarligt när det är min tid så kan jag inte påverka det så hurvida en bil är krocksäker eller ej kvittar totalt
nästan bättre att sitta i en osäker bil så går döden fortare så man slipper bli ett vårdpaket och äta mat genom en plastslang smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andromeda Rumpmas
26 februari 2011 · 3 860 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag åkte risig amazon i flera år, oslagbar driftsäkerhet! Dessutom riktigt billigt, ingen skatt, skitlåg försäkring, billiga slitdelar, service utföres med skiftnyckel, dessutom värdeökning medans jag hade den big_smile
Helt fantastisk biljävel, det ända som någonsin var besvärligt var att köra motorväg & dåliga torkare. Ångrar nästan att jag sålde den.

Det är ju ändå rätt kul att en del tycker att de åker så mycket billigare än mig med Saabarna.

"- Jo, den var ju rätt bekväm för att vara så gammal, men den måste vara för dyr att köra med"
- "För dyr?!?"
- "Ja, min nya diesel drar bara 0,45/mil, den här drar ju minst 0,8"
- "Jaha, och vad kostar din bil i avbetalning eller värdeminskning varje månad?"


Folk tänker bara på vad soppan kostar, inte på den totala ägandekostnaden.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FLindgren
26 februari 2011 · 5 089 Inlägg

Kör en gammal bil så risken att möta en likadan vid ett röljus ska vara så minimal som möjligt..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Bompeman
26 februari 2011 · 679 Inlägg

volvo 745: Billiga delar, lättmeckade, åker skönt i dom, Går i princip hur länge som helst Sen är det ju något speciellt med volvo kombi wink
Är inte förtjust i nya bilar heller, Dom blir bara fulare och fulare för varje år


Skatt: 1870 ca/år
Helförsäkring/870 kr halvår

Ligger runt 1l milen

Senast redigerat av Bompeman (26 februari 2011)

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
26 februari 2011 · 296 Inlägg

Volvo 945 års 93.

Bakhjulsdrivet , jävligt rolig , går ej att ha sönder smile
Sen om den drar mer än en ny bil spelar ingen roll , för komforten i en 945a slår många nya bilar.
Åker iaf bättre i 945an än vad jag gör i V70in.

Det blir som det blir!
zemet
26 februari 2011 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:

Growe skrev:
min uträkning på min 850 är 7mil resa varje dag 21dagar i månaden försäkring (halv) skatt delat i 12

tänkte att man kunde göra en ungefär kostnads kalkyl på en  i30
4.1l/mil landsvägen på 7mil 21dagar blir 819kr/mån försäkring 344kr/mån och sen lånet på 2500kr

så varje månad kostar den bilen 3663kr varje månad exkl service

så antingen kan man välja att mynta 3700:- och köra miljöbil varje månad
eller åka en gammal 850 från 95 som kommer att kosta 1900kr
valet är ganska lätt tycker jag
nu kommer iof i30 vara värd en del när den är 5år gammal och det är dax att byta bil
men det är nog lagom kontant insatsen på den nya bilen ungerfär
skatten slipper man i 5år eftersom den går som miljöbil

detta är beräknat på den sniknaste i30 alltså inge lullull som ecc farthållare osv
tror att servicarna är det som kommer göra att kostnaden troligen sticker iväg så att månadskostnaden kommer landa på runt 4000-4500kr

beräknat på att jag som är 32bast äger båda bilarna halvförsäkring (vagnskada ingår på i30 i 5år)

Och för dom pengarna får du ändå en mycket bättre bil imo.
Mycket krocksäkrare, bekvämare och större.

En bil som du kan modifiera och göra mer personlig och rolig om du vill.

eventuellt så har du inte en lika driftsäker bil men om man säger att den går sönder 1-2 ggr per år och du behöver reparera så är det troligen ändå billigare än en service på hyundaien så länge du inte gör reparationerna på märkesverkstad vill säga.

nja skulle jag få en i30 gratis och hade 850 stog skulle jag utan tvekan ta i30

vem bryr sig om krocksäkerhet om nu jag dör så var det meningen att jag skulle dö hade kvittat om jag legat nerbäddad i en säng eller gjorde något livsfarligt när det är min tid så kan jag inte påverka det så hurvida en bil är krocksäker eller ej kvittar totalt
nästan bättre att sitta i en osäker bil så går döden fortare så man slipper bli ett vårdpaket och äta mat genom en plastslang smile

Ja isåfall så är det väll ingen ide att du använder bilbälte eller ens tittar innan du går över gatan?

Om jag hade valet mellan en 7/940 lr 7/960 och en ny i30 som jag var tvungen att köra. Alltså jag kan inte sälja bilen så hade jag utan tvekan kört volvo. Hatar dom små jävla skitbilarna med 1 liters elvisp under huven.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 februari 2011 · 1 948 Inlägg

FLindgren skrev:
Kör en gammal bil så risken att möta en likadan vid ett röljus ska vara så minimal som möjligt..

Nu är ju den lite speciell din bil... men köper man en s70 för att vara unik så har man misslyckats brutalt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
zemet
26 februari 2011 · 4 041 Inlägg

Bompeman skrev:
volvo 745: Billiga delar, lättmeckade, åker skönt i dom, Går i princip hur länge som helst Sen är det ju något speciellt med volvo wink
Är inte förtjust i nya bilar heller, Dom blir bara fulare och fulare för varje år

Bensin 2000 kr/månad
Skatt: 1870 ca/år
Helförsäkring/870 kr halvår

Ofta du får helförsäkring för 870/halvår? Jag betalar 1800/halvår för trafikförsäkring!

Senast redigerat av zemet (26 februari 2011)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Bompeman
26 februari 2011 · 679 Inlägg

zemet skrev:

Bompeman skrev:
volvo 745: Billiga delar, lättmeckade, åker skönt i dom, Går i princip hur länge som helst Sen är det ju något speciellt med volvo wink
Är inte förtjust i nya bilar heller, Dom blir bara fulare och fulare för varje år

Bensin 2000 kr/månad
Skatt: 1870 ca/år
Helförsäkring/870 kr halvår

Ofta du får helförsäkring för 870/halvår? Jag betalar 1800/halvår för trafikförsäkring!

"mammas bil" vettu wink

M.Persson
26 februari 2011 · 461 Inlägg

Har sen första gången jag såg farsan Saab 900 turbo och fick åka med i den vetat att detta var bilen jag skulle ha när jag kunde köpa egen.

Är en grym körkänsla i bilen, väghållningen mätter ju sig lätt med många nyare bilar idag, och gången i motorn är inte jämn och fin utan känns som en spark i ryggen när turbon börjar ladda på, och den låter för juvligt när man drar på, och till skillnad från nya bilar där man knappt hör att den är igång.

Sen som dom tidigare sagt så är det skönnare att ha en bil man kan göra saker på själv, där bilen inte behöver installeras om för att du råkar bytta cd i bilen och motorn inte startar.

Sen är nya bilar så plastiga, och ser så tråkiga ut, antingen gigantiska suvar eller förkrympta smartar sad

Ne 80 talet, där gjordes riktiga bilar.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2011 · 13 748 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:

zemet skrev:

Och för dom pengarna får du ändå en mycket bättre bil imo.
Mycket krocksäkrare, bekvämare och större.

En bil som du kan modifiera och göra mer personlig och rolig om du vill.

eventuellt så har du inte en lika driftsäker bil men om man säger att den går sönder 1-2 ggr per år och du behöver reparera så är det troligen ändå billigare än en service på hyundaien så länge du inte gör reparationerna på märkesverkstad vill säga.

nja skulle jag få en i30 gratis och hade 850 stog skulle jag utan tvekan ta i30

vem bryr sig om krocksäkerhet om nu jag dör så var det meningen att jag skulle dö hade kvittat om jag legat nerbäddad i en säng eller gjorde något livsfarligt när det är min tid så kan jag inte påverka det så hurvida en bil är krocksäker eller ej kvittar totalt
nästan bättre att sitta i en osäker bil så går döden fortare så man slipper bli ett vårdpaket och äta mat genom en plastslang smile

Ja isåfall så är det väll ingen ide att du använder bilbälte eller ens tittar innan du går över gatan?

Om jag hade valet mellan en 7/940 lr 7/960 och en ny i30 som jag var tvungen att köra. Alltså jag kan inte sälja bilen så hade jag utan tvekan kört volvo. Hatar dom små jävla skitbilarna med 1 liters elvisp under huven.

1.6liters elvisp 115hk och diesel tror faktist att den går skapligt mycket bättre än en 740Gl smile

är lite kluven som rövtransport i30 men i övrigt åker jag nog hellre någon sur40turbo eller nått sånt
och jag ogillar rövtransport utan kör alltid hårt så smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DusanMandick Random Hero
26 februari 2011 · 4 047 Inlägg

zemet skrev:

matteponken skrev:
Vilka roliga jämförelser ni gör..
Om man äger en ny bil behöver den inte vara av årets modell..
Jag anser att jag äger en ny bil då den är 13 år gammal och har kostat mig totalt 15k kontant inga lån att betala på..
och en total månadskostnad (skatt/försäkring/bensin) på drygt 1500kr
Inte farligt dyrt anser jag

Inte särskilt ny heller anser jag...

Om det är din v70 du syftar på så har du en hyfsat modern bil men man kan inte kalla den ny. Du har ju tom fått byta motor.

Volvo 940 tillverkades också till 98, är det en ny bil?

De var precis så här ja mena, man behöver inte köpa en bil för 300k för att kalla den ny, o ja skulle aldrig köpa en bil på avbetalning så man får betala lån o massa grejer. smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang