3074
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

136 Inlägg
27 februari 2011
Jag kör en gammal bil för den har något som nya bilar helt saknar, en själ och riktig körglädje.

Att köra en toppmodern bil är för mig rätt ointressant annat än som rent transportmedel, visst dom går bra osv. men när det gäller kontakten mellan bil, förare och väg så är allt detta bortbyggt till förmån för komfort.

Så mitt svar är helt enkelt att jag kör en gammal bil för jag vill och tycker den är riktigt vacker i karossen och fantastiskt rolig att äga och köra.

2 077 Inlägg
27 februari 2011
Dem krånglar mindre sen tycker jag dem har mer personlighet eller karaktär kanske man kan säga?
Inte massa el som på alla nya heller, ja sen är dem oftast snyggare med..
Skulle väl vara en NY M3a och några andra till som är snygga men inte många smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

Forummoderator
18 306 Inlägg
10 mars 2011
MB 300D -93:a (VS Chrysler 300C -09)

Jag kör min gamla MB på vintern. Chryslern är ren sommarbil. Dessutom kom jag för långt ut i diket då de plogat ut en "extra väg" i diket för 2 månader sedan. Den var bara att vinscha upp! En ny bil hade säkert fått skador! Min 300D är inte ekonomisk (Skatten...) men jag gillar dieselsexan och dess tillförlitlighet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 mars 2011
MKt pålitligare med gammal bil än ny... Å så e det givetvis en ekonomisk fråga inte för att jag inte har råd å köpa en ny bil men jag har inte lyst å kasta så mkt pengar i sjön på värdeminskningen. Å så kör jag vilken dag som helst en fet gammal bil en en trist ny..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

68 Inlägg
11 mars 2011
Jag kör en Volvo 744 - 88 för att den är så jävla fräääään, går utav bara helvete och för att jag tycker om att tanka. smile

Volvotrimmare
323 Inlägg
11 mars 2011
gillar äldre bilar, billiga delar å jag tycker dom är snyggare:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

120 Inlägg
12 mars 2011
Många bilentusiaster som har en begränsad summa pengar att lägga på en bil är för kräsna för att köpa en ny bil - man får mer för pengarna om man köper en begagnad finbil. Jämför ny Opel Astra med välvårdad Audi A8 95´ t.ex.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
12 mars 2011
Uttelito skrev:
twin_cam skrev:
Uttelito skrev:
Anledningen till att jag kör en äldre volvo (96a) är för att jag nyligen tagit körkort och inte vill oroa mig för att köra in i något eller bli inkörd i, för att den är billig i drift och delar, och för att jag för tillfället ej har råd med en dyrare och/eller nyare bil.

Vart inte nya bilar bättre helt plötsligt?

Vitsen va väll billigt i drift, bruksvärde anser jag delvis vara hållbarhet...

Ska man köpa en bil för över tiodubbla priset av den man har måste den ju kunna allt som den man har bättre också, annars är det väll ingen vits?

Nya bilar är bra ja, vart ville du komma?

Ska inte påstå att jag har ens i närheten råd att gå och köpa en 2011 års volvo v70 utan att ta lån på ungefär hela summan av bilen.

Skulle jag få en helt ny bil eller ha råd med en helt ny bil så fine, men har jag inte det så kör jag helre en bil med ett par år på nacken, kan fortfarande vara en "ny" bil fast den inte är fabriksny.

En ny v70 är också relativt billig i drift, men då kan man inte räkna in värdeminskningen vilket även en 945a hade när den var ny.

Sen som sagt har en v70 mycket mer körglädje än en 945a i mitt tycke, plus att den är snyggare och har skönare inredning smile

har blivit lite off topic, men jag kan avsluta med att säga att jag är på g att köpa en v70 nu när jag kört ett tag smile

Förklara gärna körglädjen i att låta en/flera datorer köra bilen åt dig... Kanske ruggigt skönt att flytta arslet med addaptiv farthållare, lane assistance och allt vad det nu må heta, men körglädje? tongue

Lägg samma pengar på en äldre bil och jag kan lova dig att du får en roligare bil.

Ang nya bilar är det överlag för mycket fel på boxar och skit för att de skall anses driftsäkra nog för att väga upp priset
Senast redigerat av TenZer (12 mars 2011)

Rock'n Roll

Turbo lover
555 Inlägg
12 mars 2011
Syntetisk körkänsla i många nya bilar på nåt sätt, p.g.a. elektriskt gasspjäll, elservo och annat trist.

Kung
603 Inlägg
12 mars 2011
Sen kan man ju även ställa följdfrågan "Vad är en ny bil?" eftersom en bil inte behöver vara fabriksny för att vara ny så att säga.

Ska köpa en v70, en 03a tror jag det blir, och det är ju en ny bil för mig iallafall.

Och jag kör bilen själv, ingen invalidlåda aka automat, inge cruise control eller liknande skit, roligare att köra själv och känna att man kör, vilket även är fallet i många fabriksnya  bilar.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

317 Inlägg
12 mars 2011
Roligare med äldre bilar, framförallt volvo då dom är lättmeckade, finns ju fler bilar men tog Volvo som ett exempel. Som någon även tidigare skrev att det blev som en syntetisk körkänsla i de nyare bilarna, trisst...

Låg och slö....

Smålänning
7 887 Inlägg
12 mars 2011
Har även märkt att nya bilar ha väldigt kort fjädring... Finns gupp på vägarna nu som får fjädringen på en ny bil, eller gammal sänkt, att slå igenom direkt.

Med min originalhöga 740 bara skumpar det till lite så är man över smile Lång frädringsväg ska det vara smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Datsunfrälst
65 Inlägg
12 mars 2011
För att det inte är nån vits att lägga 200 000 på en bil när man får en lika bra eller enligt mig bättre bil för en tiondel. Tyvärr verkar folk tro att det blir mycket fel på gamla bilar, men det är ju precis tvärtom. När jag hör bekanta prata om kamremsbyten för över 10000kr på sina nya bilar undrar jag bara hur dom orkar...

Kung
603 Inlägg
12 mars 2011
Datsuntok skrev:
För att det inte är nån vits att lägga 200 000 på en bil när man får en lika bra eller enligt mig bättre bil för en tiondel. Tyvärr verkar folk tro att det blir mycket fel på gamla bilar, men det är ju precis tvärtom. När jag hör bekanta prata om kamremsbyten för över 10000kr på sina nya bilar undrar jag bara hur dom orkar...

Man kan ju se det så här också, har istället för att lägga 200 000 på en sprillans ny bil så kan man köpa en begagnad för låt oss säga 100 000, och sen ha 100 000 kvar och lägga på alla reparationer som kanske aldrig ens behövs, och även då så går det ej up i den summan wink

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Forummoderator
18 306 Inlägg
12 mars 2011
Datsuntok skrev:

Mina gamla Mersa dieslar bara går och går. Den nya och flashiga 300C:n har redan varit inne på ett garantibesök. Då med under 2000 mil på mätaren. Gamla bilar Rules!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Datsunfrälst
65 Inlägg
12 mars 2011
Uttelito skrev:
Datsuntok skrev:

Man kan ju se det så här också, har istället för att lägga 200 000 på en sprillans ny bil så kan man köpa en begagnad för låt oss säga 100 000, och sen ha 100 000 kvar och lägga på alla reparationer som kanske aldrig ens behövs, och även då så går det ej up i den summan wink

Jo de är såklart en fråga om hur mycket pengar man vill lägga ut.. Hade jag haft 100 miljoner skulle jag gå å köpa en ny värsting bmw å tukta skiten ur å sen lämna den i ett dike å gå och köpa en ny osv... men det är svårt att förstå hur det kan vara så viktigt för "vanligt folk" att vräka runt i en ny bil som man egentligen inte har råd med så man måste köpa euro-shopper korv för man inte har råd att äta riktig mat pga bilen... vart är då nöjet? Inget jag skulle utsätta mig för.

Datsunfrälst
65 Inlägg
12 mars 2011
Var jag elak nu? ursäkta isåfall!

557 Inlägg
12 mars 2011
1. Gamla bilar har ju också sin charm som nya har.
2. Givetvis hänger det på ekonomin. Går skola så har ju inte råd med något nyare. Samt som du själv skriver lättmekade samt att reservdelarna är mycket billigare ifall det nu skulle behövas göras något. Jadå, man ska ju använda det som finns, nu menar jag inte att jag tycker att vad enda kotte ska åka och köpa sig en 240 för att dra ut och buckla sönder den på någon isväg. Man ska ju även lämna ifrån sig dom i fräsch skick tycker jag ifall man ska byta upp el ner sig tongue

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2011
Nya bilar är fina, man kanske åker skönt och billigt. Men nya bilar har ingen själ, dom är lika dana som alla andra av samma modell och har inga egenheter eller nån personlighet.
Alla kanske inte fattar vad jag pratar om, men många förstår nog. En riktig motor entusiast vet att äldre bilar har en personlighet och en själ.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Svetsare
3 150 Inlägg
12 mars 2011
marwin_of_sweden skrev:
Nya bilar är fina, man kanske åker skönt och billigt. Men nya bilar har ingen själ, dom är lika dana som alla andra av samma modell och har inga egenheter eller nån personlighet.
Alla kanske inte fattar vad jag pratar om, men många förstår nog. En riktig motor entusiast vet att äldre bilar har en personlighet och en själ.

Fyfan va rätt du har!  smile   Känner själen i A100an starkt. Och varje liten egenhet är unik för bilen.
Polaren har en 740 som inte startar längre, fick en liten tår i ögat när han sa att han skulle skrota den. Den har tagit oss till många ställen och varit med om mycket.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök