3577
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Smålänning
7 887 Inlägg
13 mars 2011
Bmw_Bertil skrev:
twin_cam skrev:
Bmw_Bertil skrev:

Dagens bilar har ca 24mil längre kablar i sig emot äldre bilar smile kommer inte ihåg exakta siffror men vi fick lära oss de i skolan tongue

Och då har dom ändå CAN-BUS för att minska ner på antalet kablar (säger dom) wink

Men du kommer väl ihåg Bernts tal om att amazoner va 100gånger bättre för dom hade enkla lösningar istället för dagens bilar som har 24mil kabel i sig tongue

(Vi har gått i samma skola)

Haha ja, Bernt gillade amazon och jänkare smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gött mos
1 096 Inlägg
13 mars 2011
Bytte drivaxel på min 242:a idag, blev då starkt påmind om varför jag kör gammal bil smile Enkelt, logiskt och rejäla doningar!

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

535 Inlägg
13 mars 2011
Det är nog en kostnadsfråga, det många inte tänker på är att det inte är så billigt med en gammal bil.
Jag började min bil karriär med äldre bilar. Men har nu bytt upp mig och insett att det verkligen är som många säger, amortera eller reparera.

Jag amorterar helst.

Gött mos
1 096 Inlägg
13 mars 2011
aha_100 skrev:
Det är nog en kostnadsfråga, det många inte tänker på är att det inte är så billigt med en gammal bil.
Jag började min bil karriär med äldre bilar. Men har nu bytt upp mig och insett att det verkligen är som många säger, amortera eller reparera.

Jag amorterar helst.

Man kan ju försöka kompromissa de där? Jag och min Saab tillex, jag varken amorterar eller reparerar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 mars 2011
M_Broberg skrev:
Andromeda skrev:
Har man åkt ng900 har 9000 underbar framvagn.

och har man kört og900 har 9000 skit framvagn cool

Jag har ägt och kört en en og900, men kanske körde för lugnt wink

Ljud freak !
928 Inlägg
13 mars 2011
aha_100 skrev:

Jag amorterar helst.

det är ju inget ledande argument ! Då nya bilar även går sönder ! och måste lagas !? Min vinter hålk jag har nu har jag inte behövt göra ett skit med ! Sen bmw jag har! Har aldrig heller strulat !? Så att säga att man hellre amorterar på ett lån än att reparera bilen är inget argument som håller i mitt tycke

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
13 mars 2011
Bmw_Bertil skrev:
aha_100 skrev:

Jag amorterar helst.

det är ju inget ledande argument ! Då nya bilar även går sönder ! och måste lagas !? Min vinter hålk jag har nu har jag inte behövt göra ett skit med ! Sen bmw jag har! Har aldrig heller strulat !? Så att säga att man hellre amorterar på ett lån än att reparera bilen är inget argument som håller i mitt tycke

det är alltid en hårfin linje men som sagt nya bilar går oxå sönder

allt hänger på hur kunnig man är
klarar man av att byta en koppling själv eller en motor så faller hela konseptet med att hellre amotera än att reparera

när man har lite dyrare saker stämmer det bättre

tex bussarna på jobbet där ett kopplingsbyte nästan kostar 100K
eller att byta ett bromsok 2bromskivor och klossar bak kostar 60K

inser man snabbt attt det är bättre att amotera än att reparera

Kör fort så hinner inget hända...

535 Inlägg
13 mars 2011
Ja jo det klart en ny bil kan gå sönder också. Men odsen för det är mycket lägre än hos en gammal.

Svetsare
3 150 Inlägg
13 mars 2011
aha_100 skrev:
Ja jo det klart en ny bil kan gå sönder också. Men odsen för det är mycket lägre än hos en gammal.

Måste nog säga tvärt om faktiskt  hmm   Vi hade en gammal 740 för länge sen som gått som taxi. Över 60k mil på mätarn och det enda felet, som kom innan vi sålde den, va att typ bakaxeln va dålig.

Har redan haft problem med startspärren på Renaulten, trots att den inte är speciellt ny (-98) och det är som sagt elektroniken, det enda elektriska på A100an är typ innebelysningen. Och åker hellre Audin alla dagar i veckan än Renaulten.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

2 182 Inlägg
13 mars 2011
ZonaX skrev:
aha_100 skrev:

Måste nog säga tvärt om faktiskt  hmm   Vi hade en gammal 740 för länge sen som gått som taxi. Över 60k mil på mätarn och det enda felet, som kom innan vi sålde den, va att typ bakaxeln va dålig.

Har redan haft problem med startspärren på Renaulten, trots att den inte är speciellt ny (-98) och det är som sagt elektroniken, det enda elektriska på A100an är typ innebelysningen. Och åker hellre Audin alla dagar i veckan än Renaulten.

Det beror helt på hur bilen är skött, en ny bil som missköts är lika opålitlig som en gammal missköt bil.

Fast franska bilar har ju fel redan från fabrik wink
Senast redigerat av Niklas1987 (13 mars 2011)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Kung
603 Inlägg
13 mars 2011
ZonaX skrev:
aha_100 skrev:

Fast du kan inte jämföra en traktor som skulle klara ett kärnvapenkrig med alla nya bilar, det finns bra och dåliga modeller och märken som har sina svagheter och styrkor.

Anledningen till att jag ej skulle köpa en helt ny bil är fortfarande att dom är helt på tok för dyra, värdeminskningen är för stor, och jag har absolut inte råd, vill inte heller låna en bil av banken så att säga.

Sen så är ju en gammal amazon tex bättre byggd och mer hållbar, den är från den tiden då man lagade delarna istället för att byta ut dom.

Jag hävdar bestämt att bilindustrin gör vissa delar dåliga med flit så att vi måste hålla på och reparera bilarna = mer pengar till bilindustrin.
Senast redigerat av Uttelito (13 mars 2011)

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Gött mos
1 096 Inlägg
13 mars 2011
Uttelito skrev:
ZonaX skrev:
aha_100 skrev:

Fast du kan inte jämföra en traktor som skulle klara ett kärnvapenkrig med alla nya bilar, det finns bra och dåliga modeller och märken som har sina svagheter och styrkor.

Anledningen till att jag ej skulle köpa en helt ny bil är fortfarande att dom är helt på tok för dyra, värdeminskningen är för stor, och jag har absolut inte råd, vill inte heller låna en bil av banken så att säga.

Sen så är ju en gammal amazon tex bättre byggd och mer hållbar, den är från den tiden då man lagade delarna istället för att byta ut dom.

Tröttnar ni aldrig på att älta de där me "traktor", haha dag ut och dag in o år ut och år in. Ja men en sån "traktor" är ju ett utmärkt exempel på gårdagens kvalité wink De sista årsmodellerna av 700 och 900 serierna bör vara de mest kvalitativa bilar vi sett på våra vägar!

Kung
603 Inlägg
13 mars 2011
Nitrometanskada skrev:
Uttelito skrev:
ZonaX skrev:

Tröttnar ni aldrig på att älta de där me "traktor", haha dag ut och dag in o år ut och år in. Ja men en sån "traktor" är ju ett utmärkt exempel på gårdagens kvalité wink De sista årsmodellerna av 700 och 900 serierna bör vara de mest kvalitativa bilar vi sett på våra vägar!

Säger inte traktor som något dåligt, tvärtom, skulle själv vilja ha en traktor som bara går och går och går utan större reparationer och kostnader, dessvärre ser tex en 740 förjävlig ut och jag skulle inte visa mig i en, men för andra så är det en drömbil som dom säkert skulle vilja stoppa snorren i om det var så smile

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Ljud freak !
928 Inlägg
13 mars 2011
aha_100 skrev:

Sen kan man ju vrida på saker å ting till ex jag tycker att en bil från typ 95 är en gammal bil ! Men denna diskussionen kan ju hålla på i evigheter !

Streetracer
66 Inlägg
13 mars 2011
Allt handlar om ekonomin, har man råd att köpa en ny bil så köper man en ny bil. Men har man inte råd så får man åka gammalt skit som Volvo och liknande bilar. Jag åker en skräp-volvo fram tills jag kan köpa en nyare bil (Kommer inte att köpa en ny bil privat)
Men å andra sidan, så vill jag inte ha en bil som är tillverkad före 1990, då det inte är så bra säkerhet i dessa. Gäller även Volvo 900 serien....

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 mars 2011
aha_100 skrev:

Nedu det tror jag knappast... Fråga en bärgare vad det e han oftast bärgar nyare bilar eller äldre... Jag jobbar som bilmekaniker å jag lovar dig bilarna går mer sönder nu än dom gjorde förr...

Hade en 900 91 s för ett tag sen köpte bilen för 3000:- körde med den i 4 år... Bilen dog för mig en gång på väg till Norge tändspolen hade gett upp... Å det va väll det enda förutom underhåll den fick.. Så gamla bilar rules nya bilar e bara gjorda för att funka 24,000 mil eller 8 år... Å då e det Volvo vi snackar om tror det finns dom som e betydligt mkt sämre.. SAABen hade gått 43.000 mil samma motor samma låda å samma turbo... Jag har bytt turbo på felrtalet Volvo V50 1.6d som har gått under 10.000 mil... mängder med startmotorer generatorer å tändningslås med...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

535 Inlägg
13 mars 2011
Bmw_Bertil skrev:
Sen kan man ju vrida på saker å ting till ex jag tycker att en bil från typ 95 är en gammal bil ! Men denna diskussionen kan ju hålla på i evigheter !

Jag tycker också en bil från 95 är en gammal bil.

Den äldsta bilen jag haft var en -91.

Jag tror en bil runt -05, -06 är rätt optimalt. Då har bilen tappat ganska mycket värde utan att vara gammal.

JaggaChafen skrev:
Nedu det tror jag knappast... Fråga en bärgare vad det e han oftast bärgar nyare bilar eller äldre... Jag jobbar som bilmekaniker å jag lovar dig bilarna går mer sönder nu än dom gjorde förr...

Hade en 900 91 s för ett tag sen köpte bilen för 3000:- körde med den i 4 år... Bilen dog för mig en gång på väg till Norge tändspolen hade gett upp... Å det va väll det enda förutom underhåll den fick.. Så gamla bilar rules nya bilar e bara gjorda för att funka 24,000 mil eller 8 år... Å då e det Volvo vi snackar om tror det finns dom som e betydligt mkt sämre.. SAABen hade gått 43.000 mil samma motor samma låda å samma turbo... Jag har bytt turbo på felrtalet Volvo V50 1.6d som har gått under 10.000 mil... mängder med startmotorer generatorer å tändningslås med...

Jag har också jobbat som bilmekaniker. Anledningen till att du sällan ser äldre bilar i verkstan är för att det är för dyrt att lämna in. Folk fixar bilarna själv, eller ber tekniskt lagda bekanta om hjälp.

Eller helt enkelt kör bilarna på skroten. En på mitt jobb köper bilar för runt 3 tusen. Han avverkar några bilar per år om man säger så, de hamnar på skroten efteråt.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 mars 2011
aha_100 skrev:
Bmw_Bertil skrev:

Jag tror en bil runt -05, -06 är rätt optimalt. Då har bilen tappat ganska mycket värde utan att vara gammal.

JaggaChafen skrev:

Jag har också jobbat som bilmekaniker. Anledningen till att du sällan ser äldre bilar i verkstan är för att det är för dyrt att lämna in. Folk fixar bilarna själv, eller ber tekniskt lagda bekanta om hjälp.

Eller helt enkelt kör bilarna på skroten. En på mitt jobb köper bilar för runt 3 tusen. Han avverkar några bilar per år om man säger så, de hamnar på skroten efteråt.

Ja, och många bilar för 10-20k kan leva åratal med i princip bara service. Det gäller att inte få tag i ett lik bara. Medan grannen betalar 3000 i månaden i amortering åker man oförskämt billigt om man får tag i en hyffsad äldre bil. Komforten går ju inte att jämföra på samma sätt, men jag åker hellre en Audi 100 C4 eller en 9000 än jag betalar av på en ny Nissan Note eller Peugeot 308, Volvo S40 t ex.

Turbo lover
555 Inlägg
13 mars 2011
Hade det inte vart för allt jävla salt i det här landet hade man ju kunnat åka runt i gammal skit hur länge som helst. Blir ju illa tvungen att köpa nyare bara av den anledningen.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 mars 2011
aha_100 skrev:
Bmw_Bertil skrev:

JaggaChafen skrev:

Hmmm om du nu lyckas å få mindre verkstäder eller någon teknisk kunnig bekant blir det innte då billigare....

Å vi har faktiskt väldigt många gamla bilar inne på verkstan hoss oss med massvis med 240 740 850 å visst e det lite å göra på dom med men absolut inte så mkt som det e på en typ 4 år gammal xc90 å sjukt mkt billigare blir det också...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök