5274
Sök

Val av block för turbo bygge!

Whatever :)
1 652 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Tja.

Sitter här och vet inte riktigt vilket block jag skall använda mig av till mitt nya turbo bygge ( första ).

Jag kör en 940 Ltt. Och i den ligger det en FK,
Har hittat en del FD,GL,FB block, vågar man bygga vidare på någon av dessa? Eller ska det helst komma från en turbo? Som FK,FT kanske B204FT ?

Varför jag inte bygger på min är att min har rullat ca 41.000 mil i skrivande stund så vill inte se mina vändkanter.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 284 Inlägg
18 februari 2011
Beror väl lite på vad du har för planer, men ett block med kolvkylning är ju att föredra. Dessutom kan det ju mycket väl gå att använda det block du har efter en borrning.

1 652 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Okej men vilka av volvo's röd block har kolvkylning, kanske bara är turbo motorerna?
planen är att lägga i smidda stakar, kolvar, gt45 etc etc

Marlboroman skrev:
Beror väl lite på vad du har för planer, men ett block med kolvkylning är ju att föredra. Dessutom kan det ju mycket väl gå att använda det block du har efter en borrning.

8 284 Inlägg
18 februari 2011
FT/FK block har, man verkar variera lite fram och tillbaks mellan årsmodellerna.

1 652 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Okej men om det nu varierar, hur vet jag då att det finns kolvkylning på min tex? jag kör en -96 och min far kör en -95. Finns det någon som visar ?

Marlboroman skrev:
FT/FK block har, man verkar variera lite fram och tillbaks mellan årsmodellerna.

8 284 Inlägg
18 februari 2011
Från 94 så har alla(?) men enda 100% säkra sättet att se är väl egentligen att ta ner tråget och kolla om munstyckena sitter där.

1 652 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Ah okej, så hur ser dessa munstycken ut, aldrig sett hur dem ser ut tongue

Marlboroman skrev:
Från 94 så har alla(?) men enda 100% säkra sättet att se är väl egentligen att ta ner tråget och kolla om munstyckena sitter där.

1 758 Inlägg
18 februari 2011
Går att se på utsidan av motorn också.
http://i.pbase.com/u41/stealthfti/large/33226657.P1380364.jpg
I nederkant av hålet för oljefiltret ser man en oljekanal, som sedan fortsätter bakåt och delvis sticker ut ur blocket. På block utan kolvkylning är kanalen helt rak, men på block med kolvkylning (som detta på bilden) ser man att det sticker upp fyra "stumpar" i cylindrarnas bakkant.
Senast redigerat av schnauz (18 februari 2011)

1 652 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Ah okej så så det är bara att kolla efter det då..

schnauz skrev:
Går att se på utsidan av motorn också.
http://i.pbase.com/u41/stealthfti/large … 380364.jpg
I nederkant av hålet för oljefiltret ser man en oljekanal, som sedan fortsätter bakåt och delvis sticker ut ur blocket. På block utan kolvkylning är kanalen helt rak, men på block med kolvkylning (som detta på bilden) ser man att det sticker upp fyra "stumpar" i cylindrarnas bakkant.

Sök