3165
Sök

Kokande 850t5 men inget på tempmätarn?

211 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
God morgon.

Hoppade in i bilen i morrse och gav mig av till jobbet, och 500 meter innan jobbet ser jag att tempmätaren står på max. Stannar och öppnar locket och det pyser och bubblar som satan och massa vatten rinner naturligtvis ur. Jag fick ingen värme på vägen så jag räknar kallt med att det är ispropp nånstanns. Så jag lufsar bitter in på jobbet och tar lite frukost och efter en timma är jag ute igen och fyller på med glykol och varmt vatten. Startar och bilen går som vanligt. Kör en kort sväng till en annan parkering. Står där en stund för att se så allt kommer igång. Men ingen värme i bilen fast tempmätaren för motorn visar som den ska fast svajjade lite lite på vägen upp till normaltemp. Ser att det rör sig i expantionskärlet så jag stänger av bilen och visst F*N kokar det igen.

Jag tror väl att det fortfarande finns is nånstanns eftersom jag inte får nån värme i bilen men varför visar tempmätaren normal när det kokar i kärlet. Den visade ju max bara nån timma innan?
Jag vågar ju inte åka nån stanns direkt eftersom jag inte ser om det kokar. sökt lite på google men hittar inte nått som passar mig så jag vänder mig dit där jag alltid får bra hjälp.. Här

Tacksam för hjälp /Dick

5 198 Inlägg
20 februari 2011
Säker på att den kokar ? så du inte har blåst toppackningen och den trycker ut avgaser i kärlet...det bubblar på ganska bra då oxå,,ställ in bilen i värme så du är säker på att få bort den misstänkta isproppen

211 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
har tyvärr inget att ställa in bilen i just nu. Fast bet bubblar inte bara det svämmar över och är hett som satan så ser mest ur som kok tycker jag men kan ju inte vara säker för jag tänkte inte i dom banorna just då, den ryker inte direkt vitt och jag ser ingen väldig missfärgning i vattnen eller olja.

5 198 Inlägg
20 februari 2011
Den behöver inte ryka vitt ej heller ha missfärgningar i vatten/olja.. men det låter enl dej som den kokar. Om du inte har nåt varmgaraget så kanskee du har motorvärmare att använda och låta den stå på och starta bilen ibland för att cirkulera vattet och på så sätt ev lösa roppen
Senast redigerat av gamlingen (20 februari 2011)

211 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
ska ge mig ut igen snart och starta upp liten stund, Det jag tyckte va så konstigt är att på vägen förut så visade mätarn att det blev varmt men nu visar den normaltemp och ändå kokar det. Jag får ju ingen värme i kupen så det är ju stopp nånstanns. Kanske fått lite mycket luft i systemet efter första koket så därför konstig tempmätare.

Ska kila ut en sväng och starta igen nu så får vi se vad som händer.

211 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
inne igen, jobbar även så tiden är nog inte den bästa att hålla på med bilmeck just nu. får gå över det riktigt i eftermiddag istället.
Startade upp allt nu och lät den stå en liten stund, temp mätaren gick upp till normaltemp, hade locket av till och från för att se hur vattnet betedde sig men det kokade inte direkt nu blev väl lite varmare men inte jätte varmt. Får ingen värme i kupen ännu så det rör ju inte på sig som det ska ännu. Får se om jag hinner ut och göra en uppstart sedan igen och hoppas på att det blir lite cirkulation då.

5 198 Inlägg
20 februari 2011
känn å kläm på alla kylarslagar

211 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Klämde på den övre och det bubblar och sprutar vatten i kärlet. ibland bubblar det bara och ibland trycker jag bara runt vetten, kan va en del luft som jag putter runt, vattnet sjönk lite i kärlet när jag klämde på den.
Klämmer jag på den undre slangen så putter den upp vatten i den övre slangen så i själva kylaren verkar vattnet strömma. Båda blev varma men inte idiotvarma. Den övre kände jag på när motorn gick och den blir ganska varm närmast motorn och närmast kylet efter en liten stund.
Men som sagt ingen värme i kupen det är stopp nån stanns.
Hatar när saker inte funkar för det riktigt kryper i mig att komma ut och känna mera på grejjerna men man måste ju jobba lite ibland också smile

Sök