2971
Sök

Hur får jag bra ljud i BMW 320 Coupe?

42 Inlägg
27 februari 2011
hur svårt är det att koppla in ett slutsteg då? mycket trassel för en med noll erfarenhet eller? tongue

3 187 Inlägg
27 februari 2011
awbeemer skrev:
hur svårt är det att koppla in ett slutsteg då? mycket trassel för en med noll erfarenhet eller? tongue

nej det är inte så svårt, en kabel från batteri med säkring på, max 30 cm från batteriet, samt en kabel från chassit (plåten i bilen) samt remote (till stereon) och sen en signalkabel som även den går till stereon. sen klart smile
Senast redigerat av big-jepp (27 februari 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 februari 2011
Fast den där signalkabeln får du lov att koppla via en hög/lågnivåomvandlare då det inte finns någon lågnivå ut på original huvudenhet, eller om du kör med ett steg som tar högnivå in.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

42 Inlägg
27 februari 2011
okej, tack för hjälpen! Får försöka testa mig fram nu i vår då bilen ska få se lite dagsljus igen smile

395 Inlägg
28 februari 2011
big-jepp skrev:
awbeemer skrev:
tror att det är 6.5.  är ganska oteknisk så vore väl kanske smidigast att driva med stereon? tongue

okej, men säger faktist som evil, skulle faktiskt skippa att köpa nya högtalare (eller iaf inte så dyra) om du ändå ska driva dom på stereon. en stereo ger ca ut 10-20 watt rms, och en bra högtalare behöver lite mer pulver än så.

ger ens en CD-spelare ut 10-20wrms ? tongue

Ljud freak !
928 Inlägg
28 februari 2011
Byta till bättre högtalare utan att slänga in ett bra steg till det ! Bilstereon klarar inte av det !

42 Inlägg
28 februari 2011
Okej då vet jag vad som gäller! smile! lika bra att gå all in med andra ord tongue

3 187 Inlägg
28 februari 2011
Victorduvet skrev:
big-jepp skrev:
awbeemer skrev:
tror att det är 6.5.  är ganska oteknisk så vore väl kanske smidigast att driva med stereon? tongue

okej, men säger faktist som evil, skulle faktiskt skippa att köpa nya högtalare (eller iaf inte så dyra) om du ändå ska driva dom på stereon. en stereo ger ca ut 10-20 watt rms, och en bra högtalare behöver lite mer pulver än så.

ger ens en CD-spelare ut 10-20wrms ? tongue

ja på ett ungefär gör dom det, har men en "dålig" stereo så är det nog mindre.

1 926 Inlägg
16 mars 2011
Jag lånar gärna tråden lite..

Har en E46 coupe jag också, som jag har en Pioneer HU i, MTX 5,25" framsystem, 5,25" i hatthyllan samt en 12" JBL Bandpasslåda i bagagen.

Framsystemet och hatthyllan driver jag på endast stereon, men om jag ändrar EQ kurvor på stereon så låter högtalarna ansträngda, så jag får ha inställningarna på Minus för att framsystemet inte ska låta illa, sen höja på steget för att få basen. Funkar väl si sådär enligt mig, spelar ju helt OK. Men jag har ett till Pioneersteg som bara ligger här hemma, så jag undrar om jag kopplar in det till framsystemet/hatthyllan, kommer dom sluta låta ansträngt då om jag använder vanliga förinställda EQ-kurvor på stereon?

DLS
1 147 Inlägg
17 mars 2011
Vad är det för slutsteg du har? Är det ett tvåkanal eller fyrkanal går det absolut att koppla in och driva framsystemet med.

Att det låter ansträngt beror väl knappast på EQ´n (förrutom bas-inställningen) utan att dina högtalare får för lite rena watt (RMS) att jobba med.
Senast redigerat av huntelaar (17 mars 2011)

1 926 Inlägg
17 mars 2011
Jag har två stycken 4 kanals, men tänkte driva basen med ena steget och framsystem/hatthyllan med andra steget. Det är ett Pioneer som ändå bara ligger smile

DLS
1 147 Inlägg
17 mars 2011
4 kanals är lämpade för högtalarna. Eller vad hade du tänkt ha för basar?

1 926 Inlägg
17 mars 2011
Jag har en 12" JBL bandpasslåda

DLS
1 147 Inlägg
17 mars 2011
Säger mig inte mycket. I vilket fall ska man ha monoblock till basar, inte fyrkanalsteg.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2011
Spelis skrev:
Jag har en 12" JBL bandpasslåda

Modell...? Om det är den med dubbla basar och plexiglas i mitten så säger jag bara, glöm det. Den lådan vill gärna ha en del effekt, så om det inte är duktigt kraftiga steg du har så blir det inte bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 926 Inlägg
17 mars 2011
Nej det är bara en bas i, kolla min sida..

Själva baslådan trycker på ordentligt så det är inga problem på den fronten, det är framsystemet och högtalarna i hatthyllan jag skulle vilja ha mer fjutt i bara, därför jag tänkte slänga i mitt andra slutsteg.

173 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Kollat upp bilstereofirman på lokal ort och fått info om att
Digital designs 8 tums bas + låda har spelat bäst i dom BMW coupe
Dom byggt ljud i hitills.

/jimpa

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 mars 2011
Nazgul skrev:
Kollat upp bilstereofirman på lokal ort och fått info om att
Digital designs 8 tums bas + låda har spelat bäst i dom BMW coupe
Dom byggt ljud i hitills.

/jimpa

Stämmer bra, den subben är enormt bra till kupér

En rätt dålig video på en single cab-pickup med en dd8a i

http://www.youtube.com/watch?v=uf9gI77z … re=related

260 Inlägg
18 mars 2011
DD 8orna är helt enorma som du e sugen så säljer jag av mina nu till ett mycket bra pris..
http://www.blocket.se/kalmar/DD_8_basar … 18&w=1
https://www1.garaget.org/gallery/archive/38732/958514_hz2nok.jpg

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Sök