Min SAAB har inte alls samma möjligheter till ljudbygge som jag har läst att andra har...?!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2011 · 13 791 Inlägg

jag sökte bara lite snabbt och hittade en del bilder på 5.25 i framdörrarna på en 9-3 därav 5.25 förslaget
om det får plats 6.5 så är det bara bättre

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mrborg
23 februari 2011 · 18 Inlägg

Nu har jag i princip bestämt mig för vad det blir. Tänkte byta ut 3.5orna antingen till koaxial el 2-väg system, med diskant i stolparna ev om det får plats brevid 3.5orna under gallret (skulle vara smidigast) och sedan ett par 6*9or där bak. Det blir nog även att slänga i lådan i skuffen.

Det jar har just nu är ett relativt fint 2-vägssystem från JBL med 6.5or (som blir liggande åt sidan) och sedan en 10" på 1000W från Zachry har ja för mig.. Givetvis steg som kan driva skiten också smile Vet inte om det är några bra grejjer, men ja köpte det från BRL i Örebro strax innan det stängde igen och ja fick ge runt 5k för det på utförsäljning. Ja lita helt på killen som sålde det.

För mig, som verkligen är helt rookie på billjud låter det bra, sen finns det säkert andra som har invändningar smile Nu vill jag bara ha tips på 3.5or och 6*9or som är och till så snålt pris som möjligt. Har ingen lust att lägga ner direkt mycket pengar den här gången. Helst också från Ljudia, för jag upptäckte att det var en fysiskt bytik nära mig.

Tack för alla svar, jag fick lite ro och ännu mer att fundera över smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 februari 2011 · 8 744 Inlägg

Ett alternativ är ju att köpa ett färdigt 3-vägs kit med 6,5" midbas, 3,5" mellanregister samt lös diskant. Bland annat JBL har.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sarge
23 februari 2011 · 2 337 Inlägg

Bara för att nämna det innan du handlar så har jag ett par 3.5" koaxer i brädan och 6.5" midbasar i dörrarna, alla drivs på ett gammalt steg och det dunkar på ganska bra. Tidigare körde jag med bara 3.5:orna och 6x9:or och det lät inte alls lika trevligt. Så personligen skulle jag skippa 6x9 och fokusera framåt istället, speciellt om du ända ska ha en baslåda. Men det är mina $.02.

mrborg
23 februari 2011 · 18 Inlägg

Men då fallerar ju hela min grej med att göra så lite som möjligt tongue Vill ju helst inte börja skära upp dörren.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 februari 2011 · 8 744 Inlägg

Men vad är det du måste skära i dörren!? I plåten finns redan hål, enda jag kan tänka mig är bakom gallret i dörrsidan å det är bara att ta en kniv å skära hål! Sen gör en baffel (eller köpa) som du sätter i dörren och monterar högtalare i. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
mrborg
23 februari 2011 · 18 Inlägg

Aa, jag får väl överväga när ja står i butiken och håller sakerna i händer smile Kommer bli förmodligen bli mer än vad ja hade tänkt mig, som vanligt smile Ni får gärna komma med förslag från hemsidan och några bra och prisvärda varianter, både 3.5, 6.5or och 6*9or om ni orkar smile Från ljudia.se

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 februari 2011 · 8 744 Inlägg

JBL GTO328 är en koaxial som fungerar bra, hade själv föregångaren 327 förut och den lät helt ok så tror inte den här är sämre. Sen så kan du ta 6,5" midbasarna till det där kittet som du har och sätta i dörrarna, driver du allt med steg så kan du köra ett lågpassfilter till dom för att filtrera bort mellanregistret. smile JBL GTO328 duger gott till hatthyllan om du nu måste byta där.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Dozan Civilekonom
23 februari 2011 · 35 Inlägg

Har du redan 2-vägssystem och bas + steg till dem liggandes så kan du använda dem istället för att köpa något nytt. Du behöver inte skära upp något i dörren för att få plats med 6,5" i dörren. Däremot så behöver du en distans i dörren som du monterar högtalaren i (som ChriZtoffer skriver). Diskanterna placerar du i brädan där 3,5" annars sitter. Givetvis så blir det en hel del kablar som ska dras, som kan va dyra att köpa.

Annars för att göra så lite som möjligt så skaffar du 3,5" koaxialer till brädan (befintliga kablar) och sätter in baslådan i bagaget. 6x9" måste man förmodligen kapa upp lite för att få plats med (jobbigt eftersom det är trångt som faen på orginalplatsen, om du inte hänger dem i hatthyllan men det är ju inte lika fint). Till basen använder du en hög/lågnivå-omkopplare från ljudkablarna som ska till 6x9" (finns på biltema), signalkabel från el-antennen (om du har en) och dra en kabel från batteriet för ström (det är inte alltför jobbigt).

Variationerna finns det annars ganska gott om smile

24ventiler
23 februari 2011 · 10 Inlägg

Ehm göre så här du köper jl 3,5er sen tillverkar du ett basrör eller köper och i det stoppar du en jl 6,5 bas lovar att det kommer spela bättre än det andra iaf.. och inköpspriset på jls 3,5or e typ 850 kr paret.. basen en tusenlapp lite drygt sen ett litet steg kanske 1500 då har du hamnat på en ganska billig peng för massor av ljud. Basröret fäster du på valfritt sätt under handskfacket..

BMW m5 "e34" (1992)
24ventiler
23 februari 2011 · 10 Inlägg

6w3v3 heter basen tr350cxi heter 3,5orna

BMW m5 "e34" (1992)
mrborg
23 februari 2011 · 18 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Använd den medföljande kabeln, det är JVC-kontakt i ena änden och ISO-kontakt i andra på den.

mrborg skrev:
Den däremot har en ovanligt liten ISO-kontakt.. Inte som de flesta andra. Var och kollade efter en addapter idag till den nyare stereon men det var inget som fanns, är det här resultatet av att man köpte en stereo för under tusenlappen, eller är det en väldigt liten ISO på alla nyare modeller?

Jo, jag antog att det var nått som ja skulle använda, men den råkade följa med bilen som JVCn satt i, tänkte inte mer på det utan ja slet bara ur stereon men glömde ISOn hmm


Det är verkligen många bra idéer här och jag är lite kluven på vad ja ska göra... Ska testa ta bort dörrinsidan imorn och kolla om ja ska ge mig på det där, det kanske inte är så krångligt som det verkar.. Förutom kablar som ska dras.

Då är det egentligen "bara" ett par 6*9or och ett par nya 3.5or jag behöver köpa. Jag har som sagt låda, två slutsteg, ett 4ch*80 RMS 4 ohm och ett 2ch*100 RMS 4ohm, ett kit 2-vägs från JBL med 6.5 och diskant och en stereo som får duga för nu...


Nått tips på var man kan dra strömkabeln från batteriet in till kupén i bilen? Kanske en bild el något... I den gamle goffen var det ju i stort sett bara trycka rakt igenom tongue hehe

Dozan Civilekonom
23 februari 2011 · 35 Inlägg

Jag har en bild på min bildörr när den ligger på gräsmattan, utan dörrsida. Du kan ju kika på den så du får dig ser på hur det är.

Ska du använda dig av både 6,5" + diskant samt 3,5" koax? Blir då lite kaka på kaka med två diskanter kanske, men det vet jag inge mer om. Kanske kan vara bra att dela av så 6,5" kör de lägre registren och 3,5" koaxialen kör mellan och höga frekvenser (skippa de extra diskanterna). Detta är lite för avancerat för mig att svara på.

Du behöver också köpa kablarna samt "adaptern" (eller om du tillverkar en egen distans, en "baffel", annars så finns det kanske en bil på skroten med AS3, med 6,5" orginaladapter). Vet faktiskt inte hur det exakt ser ut på 9-3, om det inte redan finns något där. Länk till det som jag menar:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … uki-2.html

Strömkabel går att dra på vänster sida (om du står framför bilen), finns en liten gummipropp vid torpedväggens övre sida där andra kablar redan går.

PS. Glöm inte att lägga dämpmatta på insidan av dörren så det inte skramlar och förstör upplevelsen. Experterna säger "hellre ett par sämre högtalare än en odämpad dörr".

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2011 · 13 791 Inlägg

http://www.brc.se/hogtalaradaptrar/hogt … opel-saab/

så det är ett enkelt sätt att få bättre ljud
ett par 6.5" spelar oftast riktigt bra om det är rätt saker

har du pengarna så tycker jag inte du ska känna minsta oro över att gå över gränsen till lite värre grejer
det är värt varje krona
och inte så svårt heller
finns garanterat folk som monterat av dörrsidor osv som kan guida dig igenom hur du ska göra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2011 · 13 791 Inlägg

ser att du bor i örebro skulle säkert kunna hjälpa dig ifall du kör fast

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mrborg
24 februari 2011 · 18 Inlägg

Growe skrev:
ser att du bor i örebro skulle säkert kunna hjälpa dig ifall du kör fast

Mm jo ja gjorde ju det.. har bara inte ändrat, flyttade för ett tag sen till Skövde pga jobb.. Nu ska ja iaf sätta mig i bilen till Mariestad, där Ljudia ligger.. Återkommer med vad det blivit senare smile

jensclaudius PM Competition Team
25 februari 2011 · 711 Inlägg

Jag har visserligen inte en 9-3 utan en 9-5 men ruttnade dag 1 på att allt man lyssnade på lät ansträngt och burkigt. Det enda jag än så länge gjort (inväntar trevligare väder innan den riktigt uppgraderingen) är att jag bytt ut orginal 3,5" mot et par 3,5"koaxialer (amega) och nu går det lyssna på musik även om man gärna vill byta ut resten och på med mer effekt samt byta cd spelaren mot en med ställbara filter m.m.

Mitt tips är att börja med att byta ut mellanregistren mot ett par 3,5" koaxer eller ett kit. Tog mig ca:15min att göra detta och med tanke på vad det kostar i tid och pengar så får man väl anse sig vara nöjd.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang