2741
Sök

Steg 1 eller steg 3 på Audi 1.8T.

60 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!big_smile Jag har tänkt mig att köpa en Audi A3 1.8T och trimma upp bilen så den blir lite roligare att köra smile så har några frågor till er här på garaget ang olika steg och trim innan jag införskaffar mig min nya bil smile. Hur stor skillnad blir det (från original) om man fixar steg 3 hos bsr? Med skillnad menar jag inte bara siffror, utan själva känslan körningen! Är det stor skillnad på steg 1 samt steg 3 och dess programvara? Hur blir det med laddtrycket? Har läst att det blir mellan 0.8 - 1.4bar med steg 3 men blir det stor skillnad som sagt från original (0.3 tror jag)? har kört polarens 1.8T (laddar 0.3) å tyckte den gick bra men skulle vela ha mer spurt i bilen (vill hålla mig till den modellen) Kom gärna med svar! big_smile är själv inte så erfaren så självklart vänder jag mig till er på garaget! smile Mvh!


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
23 februari 2011
#2
En chippad 1.8T blir en helt annan roligare motor. Laddtrycket orginal är närmare 0.6 bar.

Programvaran skiljer kanske inte så mycket utan den stora skillnaden är att du byter downpipen och får en bättre lämpad katalysator med bättre flöde i steg 3.

296 Inlägg
23 februari 2011
#3
ska du ha steg tre i en quattro är det väl nästan frågan om du inte ska byta koppling. kör själv steg tre annan koppling och quattro, fungerar utmärkt, dock i en a4 men men... smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

60 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#4
Rspeter skrev:
En chippad 1.8T blir en helt annan roligare motor. Laddtrycket orginal är närmare 0.6 bar.

Programvaran skiljer kanske inte så mycket utan den stora skillnaden är att du byter downpipen och får en bättre lämpad katalysator med bättre flöde i steg 3.
Okej! Frågan är om jag ska köra på steg 1 eller om jag ska köra steg 3.. Hur stor kan skillnaden vara mellan stegen? Eller ska man sattsa på en s3:a och enbart chippa den?


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
23 februari 2011
#5
Har du pengarna att köpa och äga en S3 så är den det självklara valet.

60 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#6
Rspeter skrev:
Har du pengarna att köpa och äga en S3 så är den det självklara valet.
Ja, men vet inte om jag nöjer mig med en A3 1.8t och chippa den.. hur stor blir skillnaden egentligen med enbart chipning? Är det stor skillnad på drag i bilen om laddtrycket ligger på 1.2 istället för 0.6? är inte så jätte erfaren, vet bara vad allt innebär men kan inte jämnföra mot något så är ganska låst..


296 Inlägg
23 februari 2011
#7
det är väl ungefär lika stort steg att gå från orginal till steg 1 som det är att gå från en steg 1 a3 till en orginal s3 smile och det är som dag och natt smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

60 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#8
2quick4u skrev:
det är väl ungefär lika stort steg att gå från orginal till steg 1 som det är att gå från en steg 1 a3 till en orginal s3 smile och det är som dag och natt smile
Okejokej smile men om jag nu köper mig en A3 1.8T och chippar den, är det märkbar skillnad? smile alltså då menar jag att det verkligen känns att den laddar mer och är chippad! big_smile Btw, hur blir det med laddtryck med steg 1? kan man ladda 1.2 ändå? smile


296 Inlägg
23 februari 2011
#9
du peakar nog 1.3 ungefär och ja det är stor skillnad. turbon laddar ju vad den orkar ladda redan från steg ett, med steg två och tre gör man bara så att turbon har lättare att "andas" och göra sig av med avgaserna smile
kolla bara 0-100 tiderna på tex. min bil.
Org.    8.3sek
steg 3. 6.7sek
STOR skillnad! smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

60 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#10
2quick4u skrev:
du peakar nog 1.3 ungefär och ja det är stor skillnad. turbon laddar ju vad den orkar ladda redan från steg ett, med steg två och tre gör man bara så att turbon har lättare att "andas" och göra sig av med avgaserna smile
kolla bara 0-100 tiderna på tex. min bil.
Org.    8.3sek
steg 3. 6.7sek
STOR skillnad! smile
Tack för ett redigt bra svar! big_smile Kanske nöjer mig med steg 1 då, iaf ett litet tag smile kanske byter sista burken så jag får lite snyggare utblås! ska lägga lite extra på utseénde som: Sänka, fabrikstona rutor, fälgar, 35mm däck, kjolpaket (runt om) osv.. men enbart sänka, fälgar och toning gör STOR skillnad! big_smile


296 Inlägg
23 februari 2011
#11
det gör mycket stor skillnad! smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

60 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#12
2quick4u skrev:
det gör mycket stor skillnad! smile
Absolut! smile men blir nog steg 1 för mig! Sen lägga pengar på utseende också smile som sagt, bli skillnad med steg 1 om man jämnför original och steg 1 och 0,6 bar till 1,3 smile ångrar mig nog inte!



Sök