Köpte nyss en Kicker l7:a från Blocket, får inge liv i den, säljaren svarar inte i mobilen, hjälp!

Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

Hej, när jag kopplade in basen och höjde lite så kom det nått litet ljud från den, inte alls mycket, ungefär ett sånt där litet ljud basen kan göra när man precis försett steget med ström. Jag sänkte direkt för att den borde ha gjort sig hörd på mycket lägre volym... Vad kan det vara för fel? Kan det vara att plus och minus på hans hemabyggda låda är tvärt om? Jag kan liksom inte se på insidan av lådan, utan jag skriver bara här spontant, brainstorma, HJÄLP!

Har kopplat från plus på steget till plus på lådan, minus på steget till minus på lådan. Kopplar man såhär även om basen har dubbla talspolar?

Tacksam för snabba svar!
Mvh Henrik!!!

Senast redigerat av Hefal (24 februari 2011)

-lärling :)
Alex-s Bakhjulskrafs
24 februari 2011 · 1 479 Inlägg

skruva ut basen ur lådan och kolla kablar då

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
evilaudio
24 februari 2011 · 16 195 Inlägg

Hefal skrev:
Hej, när jag kopplade in basen och höjde lite så kom det nått litet ljud från den, inte alls mycket, ungefär ett sånt där litet ljud basen kan göra när man precis försett steget med ström. Jag sänkte direkt för att den borde ha gjort sig hörd på mycket lägre volym... Vad kan det vara för fel? Kan det vara att plus och minus på hans hemabyggda låda är tvärt om? Jag kan liksom inte se på insidan av lådan, utan jag skriver bara här spontant, brainstorma, HJÄLP!

Har kopplat från plus på steget till plus på lådan, minus på steget till minus på lådan. Kopplar man såhär även om basen har dubbla talspolar?

Tacksam för snabba svar!
Mvh Henrik!!!

om du vänder på + å - ska inte spela nån roll förutom att basen blir fasvänd.. har du testat å trycka på konen?


va kör du mer för steg?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

evilaudio skrev:

Hefal skrev:
Hej, när jag kopplade in basen och höjde lite så kom det nått litet ljud från den, inte alls mycket, ungefär ett sånt där litet ljud basen kan göra när man precis försett steget med ström. Jag sänkte direkt för att den borde ha gjort sig hörd på mycket lägre volym... Vad kan det vara för fel? Kan det vara att plus och minus på hans hemabyggda låda är tvärt om? Jag kan liksom inte se på insidan av lådan, utan jag skriver bara här spontant, brainstorma, HJÄLP!

Har kopplat från plus på steget till plus på lådan, minus på steget till minus på lådan. Kopplar man såhär även om basen har dubbla talspolar?

Tacksam för snabba svar!
Mvh Henrik!!!

om du vänder på + å - ska inte spela nån roll förutom att basen blir fasvänd.. har du testat å trycka på konen?


va kör du mer för steg?

Vågade inte trycka så hårt, men den dämpar något, jävligt styv dock, är inte erfaren så ta inte detta fel..
När det är så kallt, hur många kg tryck ska jag lägga på konen i -6 ? Och vad är jag ute efter för resultat?

steg:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=228132

Mvh

-lärling :)
evilaudio
24 februari 2011 · 16 195 Inlägg

Hefal skrev:

evilaudio skrev:

Hefal skrev:
Hej, när jag kopplade in basen och höjde lite så kom det nått litet ljud från den, inte alls mycket, ungefär ett sånt där litet ljud basen kan göra när man precis försett steget med ström. Jag sänkte direkt för att den borde ha gjort sig hörd på mycket lägre volym... Vad kan det vara för fel? Kan det vara att plus och minus på hans hemabyggda låda är tvärt om? Jag kan liksom inte se på insidan av lådan, utan jag skriver bara här spontant, brainstorma, HJÄLP!

Har kopplat från plus på steget till plus på lådan, minus på steget till minus på lådan. Kopplar man såhär även om basen har dubbla talspolar?

Tacksam för snabba svar!
Mvh Henrik!!!

om du vänder på + å - ska inte spela nån roll förutom att basen blir fasvänd.. har du testat å trycka på konen?


va kör du mer för steg?

Vågade inte trycka så hårt, men den dämpar något, jävligt styv dock, är inte erfaren så ta inte detta fel..
När det är så kallt, hur många kg tryck ska jag lägga på konen i -6 ? Och vad är jag ute efter för resultat?

steg:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=228132

Mvh

plocka ur basen å kolla hur de e kopplat på basen.. va e de för låda?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

Hemmagjord låda... Tar in hela skiten i värmen, brb 2min

-lärling :)
Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

röd(uttaget på lådan) till röd på basen och en brygga till andra röda på basen, samma med svart (-)

-lärling :)
Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

Den är rättkopplad för 1ohm, kan jag istället koppla i 4ohm och pröva utan lådan?

-lärling :)
Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

Jag tryckte nyss på konen med en handduk, konen åkte tillbaka i plats, var något uttryckt, vad betyder detta? kortslutning i steget?

Senast redigerat av Hefal (24 februari 2011)

-lärling :)
Gotesjo
24 februari 2011 · 32 Inlägg

Hefal skrev:
Den är rättkopplad för 1ohm, kan jag istället koppla i 4ohm och pröva utan lådan?

Seriekoppla skiten så borde det bli 4 ohm.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

mitt steg lyste som vanligt, det var relativt kallt och luftfuktigheten kanske var hög? vad händer, chit, jag skakar i händerna kan inte skriva jag har inte råd med sånt här :'(

-lärling :)
Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

konen sviktar inte alls när jag pumpar ca 10kg tryck på den, normalt?

-lärling :)
Wiechert tysk.
24 februari 2011 · 592 Inlägg

Hefal skrev:
konen sviktar inte alls när jag pumpar ca 10kg tryck på den, normalt?

Låter som den är skrot!

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Drönirettab
24 februari 2011 · 21 761 Inlägg

Hefal skrev:
Jag tryckte nyss på konen med en handduk, konen åkte tillbaka i plats, var något uttryckt

Hur menar du där, hade konen redan "fastnat" i lite uttryckt läge innan du tryckte på konen?

För säkerhets skull bör du mäta resistansen i varje talspole för sig, använd multimeter som är ställd i läge "Ohm" och lägsta mätområdet. smile

Senast redigerat av Drönirettab (24 februari 2011)

Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

om man kopplar in en bas som från början var trasig, drar på lite på HUn så kommer den inte att göra ett ljud, men det är fortfarande "magnetism" i den så den KAN ha gjort nått ljud, stämmer?

-lärling :)
Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

Drönirettab skrev:

Hefal skrev:
Jag tryckte nyss på konen med en handduk, konen åkte tillbaka i plats, var något uttryckt

Hur menar du där, hade konen redan "fastnat" i lite uttryckt läge innan du tryckte på konen?

För säkerhets skull bör du mäta resistansen i varje talspole för sig, använd multimeter som är ställd i läge "Ohm" och lägsta mätområdet. smile

Jag tror det, med isf. så kan den inte ha buktat ut mer än några mm då jag endast hörde en snabb "knackning" och den skakade till...

Jag vet inte hur man använder en multimeter.

mvh

-lärling :)
FLindgren
24 februari 2011 · 5 089 Inlägg

Undrar varför han sålde den basen roll

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Hefal noob
24 februari 2011 · 112 Inlägg

Nu tryckte jag till rätt hårt och den åkte in, nu dämpar den som en stötdämpare och det låter rätt så högt när jag för konan fram och tillbaka...

-lärling :)
Drönirettab
24 februari 2011 · 21 761 Inlägg

Den ska inte låta någonting om man trycker in konen rakt och försiktigt. Jag tycker det verkar luta åt trasig (bränd) bas med tanke på det du skriver, men bäst är att undersöka närmare.

Har du tillgång till multimeter?
Vad heter den i så fall, eller kan du visa en bild på den?

Horsyhorse
24 februari 2011 · 1 727 Inlägg

Hefal skrev:
Nu tryckte jag till rätt hårt och den åkte in, nu dämpar den som en stötdämpare och det låter rätt så högt när jag för konan fram och tillbaka...

Det låter INTE bra.
Skjuten spole/ar.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang