3270
Sök

Importera bil från Tyskland - så här gjorde jag:

772 Inlägg
4 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Jag HAR rätt. Sen handlade din länk om köp av bil utanför EU/EG..

http://www.skatteverket.se/privat/svarp … 07970.html

Ursäkta. Fel av mig. Trodde inte att man behövde betala moms när det gäller bil från Tyskland. Så har det varit innan iaf.

414 Inlägg
4 mars 2011
Powe_R skrev:
Hur kom du ned till Tyskland? Bil, Flyg?
Vart köpte du bilen?
Om du flög ned, hur kom du från flygplatsen till bilfirman?
Hur betalade du bilen? Kontant i handen eller banköverföring?
Om du "cashade" bilen, växlade du pengar i sverige och tog med i fickan?
Hur kontaktade du säljaren, Mejl eller telefon?
Var det svårt/krångligt med import reggningen? (i Tyskland)
Prutade du något?
Om firman hjälpte med importregistreringen, behövde du betala något för besväret?

-Jag funderar på att man kanske skulle beställa hem importskyltarna/papprena och sen bara fylla i alla papper i Tyskland, (finns företag som skickar hem skyltar/pappren mins dock inte namnet nu)

Lyfter mina frågor!

87 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
Powe_R skrev:
Hur kom du ned till Tyskland? Bil, Flyg?
Vart köpte du bilen?
Om du flög ned, hur kom du från flygplatsen till bilfirman?
Hur betalade du bilen? Kontant i handen eller banköverföring?
Om du "cashade" bilen, växlade du pengar i sverige och tog med i fickan?
Hur kontaktade du säljaren, Mejl eller telefon?
Var det svårt/krångligt med import reggningen? (i Tyskland)
Prutade du något?
Om firman hjälpte med importregistreringen, behövde du betala något för besväret?

-Jag funderar på att man kanske skulle beställa hem importskyltarna/papprena och sen bara fylla i alla papper i Tyskland, (finns företag som skickar hem skyltar/pappren mins dock inte namnet nu)

Köpte bilen i munchen.
Åkte ner med flyg. Bodde på något enkelt vandrarhem.
Jag tog taxi : )
Betalade allt i kontant faktiskt, inga större problem. (Har hört från innan att tyskarna inte vill köra med bankkort och kredit osv) så det var nog därför.
Ja det gjorde jag.
Dock hade jag lite mer pengar med mig än jag behövde för säkerhetsskull, man vet aldrig vad man råkar på.
Kontaktade säljaren både via mejl några gånger och telefon (eftersom att jag ville prata med en "riktig") person och inte någon som bara skriver massa crap i mail.
Nej det var inte alls svårt/krångligt.
Japp, fick ner priset några hundra euros smile
Jag betalade endast för de röd kantade skyltarna, inget annat för besväret ne.
Det  var faktiskt jag som ställde till med besvär för dom, efter alla frågor och funderingar man hade smile

Ska försöka svara på alla andra som skrivit här i tråden fram mot kvällen.
Senast redigerat av bamw (5 mars 2011)

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland

87 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
PoulZen skrev:
NiKeMaN skrev:
Jag HAR rätt. Sen handlade din länk om köp av bil utanför EU/EG..

http://www.skatteverket.se/privat/svarp … 07970.html

Ursäkta. Fel av mig. Trodde inte att man behövde betala moms när det gäller bil från Tyskland. Så har det varit innan iaf.

Japp, så har det varit.
Detta läste jag någon gång för ett par år sedan, kan inte minnas när.
Men mosen är 16% bara, inte så värst mycket.

87 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Har kikat lite mer på hemsidan, riktigt bra big_smile Kikar efter en RS4 B5 wink

Ellertz: Jag håller med dig, skulle hellre köpa en tyskimporterad bil eftersom de oftast har klarat sig från rost om jag har förstått det rätt smile Är det verkligen omöjligt att registreringsbesiktiga bilen om det visar sig att den är trimmad och det står med i regbeviset? Tack ändå för tipset, ska tänka på det framöver ifall man importerar från Tyskland nångång smile

Ja hemsidan är bra smile

Tysk importerade bilar är MYYYYYCKET MYYYYYYYCKET bättre.
Som tidigare sa, inga saltade vägar eller liknande, rostbehandlade, full utrustade (oftast), dom vårdar sina bilar väl ska jag säga er.

De flesta handtvättar sina bilar där. smile Ha det å itanké.

Hoppas du kan hitta en fin RS4 B5.
Finns fina sådanna i Tyskland smile

87 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
NiKeMaN skrev:
Att ni fortfarande orkar att importera bilar? Att man gör det för egen skull kan jag finna ett argument för: För att "enkelt" hitta en välutrustad och speciellt specad bil.

Men att göra det för att tjäna pengar så är det enbart bluff o båg inbladat för ofta skiljer det inte många kronor på ärliga bilar mellan tyskland och sverige. Ska man sedan importera, registrera och betala moms och skatt på det också så blir det inte ett skit över.

Hm du vet nog inte vad du snackar om tongue

Jag har nog, utan att kolla på min kalkyl, sparat mellan 10-20k bara så du vet.

Att registrera, betala moms och besiktiga bilen kostar inte hundra tusen om du tror det smile

87 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
Ellertz skrev:
bamw skrev:
Ellertz skrev:
Rolig tråd! Jag var ner och hämtade BMW:n min i September ifjol smile

Jag håller på att prata med banken nu, och håller på att göra klart de sista med bolagsverket för att göra klart företaget så jag kan börja importera yrkesmässigt framöver smile

Grymt!
Hoppas det hela går bra för dig! smile
Ska bli roligt o följa dig, har du erfarenhet kan du skriva dom i tråden så andra också får lära sig lite eller något (verkar vara lite brist på intresse) just när det gäller import av bil från tyskland här på forumet men hoppas fler får upp ögonen för detta.

Du kan ju alltid kolla http://tyskbilimport.se/kontakta-oss/ för något sammarbete eller något, jag har själv delat med mig av erfarenheter till dom och liknande smile

Tack smile Ska bli spännande att se hur framtiden blir... Euron är ju fortfarande på väg ner så!

Det är sant de! De går massa skitsnack och rykten i branschen att importbilar ska vara i sämre skick, och helt "sönderkörda". Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Bilarna har aldrig gått efter saltade och sandade vägar, plus att tyskarna sköter om sina bilar på ett helt annat sätt...

Mina enkla tips är att ALLTID se till så bilen är helförsäkrad från början till slut! Jag tar alltid IF:s importförsäkring för 3000 på alla mina bilar jag köper. Den funkar klockrent! Sen se till så bilen INTE är trimmad! Är den de, se för fan till att den inte har fått ändrar effekt i tyska regbeviset för då är den nästintill omöjlig att regbesikta i sverige.

Sen har det ju blivit barnsligt lätt att importera efter EU:s regler trädde ikraft för några år sen. Nästa bil jag köper blir nog från Estland eller Litauen. Tycker man den är billigt i Tyskland, så är det rena rama mellandagsrean i Litauen... speciellt SUV:ar är dom riktigt billig på där smile

Kan tyvärr inte skriva något mer än:
Du har nog sammanfattat allt man blir "orolig" över smile
Håller med dig från topp till tå.

Entreprenör
1 286 Inlägg
5 mars 2011
bamw skrev:

19% var det sist jag kikade..... Men jag kan ju ha fel om du kan visa något som bevisar din teori. cool

// Niklas Johansson

Civilekonom
35 Inlägg
5 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Dozan skrev:
NiKeMaN skrev:
Att ni fortfarande orkar att importera bilar? Att man gör det för egen skull kan jag finna ett argument för: För att "enkelt" hitta en välutrustad och speciellt specad bil.

Men att göra det för att tjäna pengar så är det enbart bluff o båg inbladat för ofta skiljer det inte många kronor på ärliga bilar mellan tyskland och sverige. Ska man sedan importera, registrera och betala moms och skatt på det också så blir det inte ett skit över.

Eller så slipper man betala skatt och moms eftersom det är inom EU. Genast så vart det massa tusenlappar billigare (om man inte har otur, dåligt omdöme etc).

Kontentan av det hela: Du slipper ALDRIG betala moms. Det är bara det att man kan som privatperson välja att betala momsen i det landet man köper bilen istället. Den momsen är oftast lägre. Men beroende på varifrån man handlar så är den 20% istället för svenska momsen som är på 25%.

Okej okej smile Jag hade tankarna på en "begagnad" bil. Exempelvis så slipper du betala svensk moms om du köper en tre år gammal bil ifrån en privatperson i Tyskland. Jag trodde du menade att man utöver priset (som är inkl moms) i utlandet skulle betala extra moms i Sverige på 25% (så som man gör med bilar från staterna, eller andra länder utanför EU/EG, alltså betala moms två gånger). Vid "nybilsköp" inom EU är det i Sverige som man ska betala moms senast 35 dagar efter köpet. Du kan inte välja ifrån vilket land du ska betala moms då detta är styrt från Skatteverket.

Källa:
http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och- … s-inom-EU/

87 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
NiKeMaN skrev:
bamw skrev:

19% var det sist jag kikade..... Men jag kan ju ha fel om du kan visa något som bevisar din teori. cool

Haha, jag betalade faktiskt 16 procent, jag vet inte hur jag ska bevisa men eftersom jag läste lite på internet, olika källor så ska jag se till o luska fram 19% moms.

Sen har jag även skickat in min referens till http://tyskbilimport.se så det är bara en tidsfråga innan jag får tillbaka länken.

414 Inlägg
6 mars 2011
bamw skrev:
Köpte bilen i munchen.
Åkte ner med flyg. Bodde på något enkelt vandrarhem.
Jag tog taxi : )
Betalade allt i kontant faktiskt, inga större problem. (Har hört från innan att tyskarna inte vill köra med bankkort och kredit osv) så det var nog därför.
Ja det gjorde jag.
Dock hade jag lite mer pengar med mig än jag behövde för säkerhetsskull, man vet aldrig vad man råkar på.
Kontaktade säljaren både via mejl några gånger och telefon (eftersom att jag ville prata med en "riktig") person och inte någon som bara skriver massa crap i mail.
Nej det var inte alls svårt/krångligt.
Japp, fick ner priset några hundra euros smile
Jag betalade endast för de röd kantade skyltarna, inget annat för besväret ne.
Det  var faktiskt jag som ställde till med besvär för dom, efter alla frågor och funderingar man hade smile

Ska försöka svara på alla andra som skrivit här i tråden fram mot kvällen.

Tack för svar smile
Vilket flygbolag åkte du med? (hemsida?)
Vad kostade dem rödkantade skyltarna?

Anledningen att jag frågar angående betalning, är att jag helst åker med kontanta pengar så man slipper bank krångel. Dock så vill man ju inte få nobben nere i Tyskland om dom inte vill ta 20k euro cash hmm

Funderar nämligen på att kanske hämta en bil efter sommaren. smile

Edit: angående moms pratet, så gäller följande för Tyskland:

19% moms som inte kan dras av, av en privat person (även om man kan så är det ren idioti då momsen i Sverige ligger på 25%)
Dvs du betalar Tysk moms, inte svensk!!
(Undantag om bilen är nyare än 6 månader och 600mil då betalar du svensk moms på 25%, men får tillbaka den tyska på 19% istället)

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD … geNumber=2

Här är en bil som man kan dra av den 19% momsen på, men du får betala den i Sverige, då bilen är ny.

Dvs slutgiltiga priset för den bmw'n ligger på 50.271 euro med momsen betald i sverige på 25%
I Tyskland så kostade bilen "endast" 47.858 euro inklusive Tysk moms på 19%
Netto priset för bilen är 40.217 euro
Senast redigerat av Powe_R (6 mars 2011)

87 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Jadu, så kanske det kan vara, tack för att du hjälpte mig att luska fram det med momsen smile

Jag tror jag skrev det med de rödkantade skyltarna, kostar 90-100 euro eller något om jag inte misstar mig.

Åkte ner med flygbolaget AirBerlin smile

Norrlänning
1 453 Inlägg
7 mars 2011
NiKeMaN skrev:

Eftersom att bilarna är begagnade som du köper i Tyskland så är momsen redan betalad en gång av den första ägaren som köpte bilen ny!

Du betalar ingen moms om du köper en begagnad bil i sverige heller!

Däremot finns det flera bilar som säljs i tyskland med avlyftbar moms, vilket innebär att du kan köpa den med eller utan moms. VAT som det kallas där.

På vissa bilar skilljer det mellan 90-100 000 på den billigaste i tyskland, och den billigaste i sverige. Då är även de billigaste i sverige importer de också.

Räkna sen ca 10-12 000 för allt som har med resa och registrering att göra. Alltså en vinst på ca 70-80 tusen, som sedan efter skatt blir ungefär 56 000 KR.

Detta är per bil, räkna då med ett X antal bilar i månaden... 

Räkna sen den vinsten på antalet timmar som du aktivt lägger ner... En skaplig timpenning smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

772 Inlägg
7 mars 2011
Ellertz skrev:
NiKeMaN skrev:

Eftersom att bilarna är begagnade som du köper i Tyskland så är momsen redan betalad en gång av den första ägaren som köpte bilen ny!

Du betalar ingen moms om du köper en begagnad bil i sverige heller!

Däremot finns det flera bilar som säljs i tyskland med avlyftbar moms, vilket innebär att du kan köpa den med eller utan moms. VAT som det kallas där.

På vissa bilar skilljer det mellan 90-100 000 på den billigaste i tyskland, och den billigaste i sverige. Då är även de billigaste i sverige importer de också.

Räkna sen ca 10-12 000 för allt som har med resa och registrering att göra. Alltså en vinst på ca 70-80 tusen, som sedan efter skatt blir ungefär 56 000 KR.

Detta är per bil, räkna då med ett X antal bilar i månaden... 

Räkna sen den vinsten på antalet timmar som du aktivt lägger ner... En skaplig timpenning smile

Är det helt säkert det? Att du inte behöver betala moms igen?
Det gör ju väldigt mkt om det är värt att hämta bil från Tyskland eller ej.

Entreprenör
1 286 Inlägg
7 mars 2011
Ellertz: Du behöver öka på dina ekonomikunskaper. Visa mig en ärlig bil i Tyskland och en i Sverige som är likvärdiga där det skiljer 100 000:- mellan dom båda.

// Niklas Johansson

772 Inlägg
7 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Ellertz: Du behöver öka på dina ekonomikunskaper. Visa mig en ärlig bil i Tyskland och en i Sverige som är likvärdiga där det skiljer 100 000:- mellan dom båda.

Det går nog att hitta. Sökte några minuter.
Nu kollade jag inte upp dessa bilar jätte noga, men det skiljer iaf cirka 100tkr.
Visserligen är den tyska 7 månader äldre, men den har oxå gått mindre.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD … geNumber=2

http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_M6_ … amp;last=1

Entreprenör
1 286 Inlägg
7 mars 2011
Du behöver ju inte jämföra en BMW Premium Selectionbil från BMW-auktoriserad butik i Sverige med en valfri M6.

Anyway jag bryr mig inte ni får gärna hålla på med era importkärror. Men kom inte o säg att det är ärliga miltal på dom eller att dom är lika välvårdade som Svenska bilar iaf smile

// Niklas Johansson

1 327 Inlägg
7 mars 2011
Sen så lär ju andrahandsvärdet på en importbil vara betydligt sämre när den ska säljas vidare.

Följer knappast med några vinterdäck / motorvärmare med en importbil heller.

Jag har bara dåliga egna erfarenheter av de två importbilar som jag har ägt.

Miltal och serviceböcker stämmer inte värst bra.

Norrlänning
1 453 Inlägg
7 mars 2011
NiKeMaN skrev:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD … geNumber=1

Finns flera till.... Jasså? på vilket sätt räcker inte mina kunskaper till?  Jag har redan högskolepoäng i företagsekonomi.

- Har du champagne?

Norrlänning
1 453 Inlägg
7 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Du behöver ju inte jämföra en BMW Premium Selectionbil från BMW-auktoriserad butik i Sverige med en valfri M6.

Anyway jag bryr mig inte ni får gärna hålla på med era importkärror. Men kom inte o säg att det är ärliga miltal på dom eller att dom är lika välvårdade som Svenska bilar iaf smile

Är du helt bakom flötet som tror alla importkärror är backade? På flertalet nyare bilar går det knappt att backa mätare... Dessutom är dom mer välskött än en svensksåld som 6 månader per år utsätts för vägsand och vägsalt. Då föredrar jag jämna fina Autobahn..  Dessutom slarvas de nått oerhört med service och underhåll i sverige. Det gör aldrig tyskar.. Där servas bilarna som dom ska.

Man förvånas över vissa personers bilkunskaper..

- Har du champagne?

Sök