Ni skriver parkeringsljus, vilket är felaktigt, parkeringsljus skall enbart kunna lysa separat, det ni pratar om är positionsljus, vilket drl ofta räknas som, så ihop med halvljus kan drl-slinga vara godkänt, speciellt på nya helbilsgodkända, som tex Audi, kan de lysa ihop med halvljus så lyser de svagare än när de går som ersättare till halvljus dagtid. Vilket gör dem till positionsljus nattetid ihop med halvljus, vilket är lagligt. Positionsljus får man har flera st av, finns ingen begränsning, men de ska vara rätt placerade, se bara på alla lastbilar med 20-30 positionsljus bara framåt. Sedan sitter det utmed sidan, och på bakstammen, även där heter det positionsljus.
På dagtid vid klar sikt får man köra med DRL, inte annars, och det räcker med att det är mulet ute så får man inte köra med annat än godkänt halvljus. Är det dålig sikt snöstorm, ymnigt regn eller snöande så är dimljus godkänt, och de får inte vara fler än 2 och skall vara besiktigade och inställda rätt, vilket få är, många pekar helt fel och bländar.
Om man då tex har låga dimljus tända så är diodslingor som räknas som positionsljus godkända att ha på oavsett tid på dygnet, väderleken avgör det hela, är det klart och utan nederbörd så får man inte köra med varsel/dimljus istället för godkänt halvljus.
Ledslingan/devileyes får lysa ihop med annan belysning under förutsättning att de uppfyller kraven för ett positionsljus, vilket innebär rätt placerat och rätt effekt på lampan, vilket vardera diod, bör räknas som enskild lampa, hur många dioder som positionsljus det får vara finns ingen begränsning på, det gäller alltså placering och effekt, och helt lagligt att ha på ihop med halvljus dag som natt.
Enskilda poliser kan tagga igång på småsaker och hävda sin rätt genom olika saker, men har oftare fel än rätt om man granskar reglerna fullt ut, det är få poliser som är insatta i reglerna riktigt på djupet.
Men för att ni ska veta och slippa dyra onödiga böter, finns ju två alternativ, köp bygghandboken, där finns allt om belysning, dess placering och vilken effekt osv det får vara. Eller stäng av skiten. Retan inte bylingen i onödan mao.
Vad gäller Audi och många andra nyare bilar, så kan man inte bara stänga av, utan man programmerar hur belysningen skall lysa, tex att fram lyser DRL men bak vanlig belysning, eller halvljus med vanlig belysning bakåt. Men i andra länder gäller andra regler, vilket kan vara bra att ha koll på, "fel programmering" kan ställa till det om man ska åka till annat land där andra regler gäller, och man kan ju inte programmera om utan utrustning, så det kan vara bra att ha koll på. För oavsett om det är EU-godkänt kan det gälla lokala regler gällande belysning dag och natt, som man måste följa oavsett hur EU-godkänd belysningen är.
Så beställ bygghandboken och läs på där, sedan kan ni ha den med er i bilen och visa Fabbo Blå att ni har rätt. :-D