koppla in slutsteg

jobanr5
25 juli 2006 · 78 Inlägg

kan någon förklara för mig hur man lättast kopplar in ett slut steg och sen om jag vill köpa mer högtalare,basar.. hur gör jag du kopplar jag i hop slutstegen och kommer slutstegen att jobba "till sammans"
MVH johan novis...

Senast redigerat av jobanr5 (26 juli 2006)

eleaken
26 juli 2006 · 278 Inlägg

du måste ha en lågnivkabel från steget till sterion sen strömkabel o jord från steget  ´och sen är d bara o koppla in bas o högtalare big_smile

eleaken
26 juli 2006 · 278 Inlägg

lågnivå = rca kabel big_smile

Hyperkentaboy
26 juli 2006 · 29 Inlägg

Behövs även en Remote kabel som du lätast tar ifrån sterion sitter ofta en liten kabel på lågnevåkabelen. remote kabelen gör så att steget startar du skall ha en plus kabel ifrån batteriet som ger ständig ström å så en *remote* som bara ger ström när sterion är igång så att steget startar å vad ja har hört så är det bästa sättet att få jord är att ta ifrån karossen jag har alltid dragit en tjock kabel ifrån batteriet ända back men har nu hört att de ä bättre med jord ifrån karossen. Se bara till nu att ha tillräckligt tjocka kablar annars får du problem med att steget stänger av sig för att de får för dåligt med ström å jord. hoppas detta hjälper annars fråga bara.
Mvh kenny

jobanr5
26 juli 2006 · 78 Inlägg

men om jag har "vägg högtalare med" hur koplar jag då skall dom åkså kopplas till slutsteget eller till spelaren?

eleaken
1 augusti 2006 · 278 Inlägg

vägghötalarna kan du koppla på stereion

jobanr5
2 augusti 2006 · 78 Inlägg

Kan man på något sätt kopla i hop 2 slusteg och få ut dubla effekten?
och på line out så kopplar man la bara in slusteg?
om man koplar ihop 3 steg på line out "sammar betar" dom då eller hur gör man för att linka...??
om man har 3 steg hur kopplar man dom om man vill koppla på lättaste sätt till huvud enheten!

Senast redigerat av jobanr5 (2 augusti 2006)

Drönirettab
2 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

jobanr5 skrev:
Kan man på något sätt kopla i hop 2 slusteg och få ut dubla effekten?
om man koplar ihop 3 steg på line out "sammar betar" dom då eller hur gör man för att linka...??
om man har 3 steg hur kopplar man dom om man vill koppla på lättaste sätt till huvud enheten!

Första frågan:
Det som du skriver om är väl(om jag förstår dig rätt) att man "linkar" eller "dockar" stegen med varandra, det finns några få monosteg som man kan göra så med. Det är dock lite mer avancerat än att bara koppla in ett steg, det är också endast steg av exakt samma modell som går att linka ihop och de måste vara speciellt tillverkade för just linkning. Det man gör är i princip att man bryggkopplar hela stegen med varandra men då måste alla signaler stämma exakt på båda stegen för att det ska fungera, speciella kablar behövs också så att signalerna synkroniserar med varandra.

Andra frågan:
Om man kopplar ihop 3 steg på samma line out så delar de på lågnivåsignalen från stereon och kommer att fungera var för sig, de samarbetar inte på det sätt som du menar. Men det blir inte riktigt bra att koppla 3 steg till samma lågnivåutgång vad jag vet, då är det bättre att använda line out på stegen om det finns en sådan utgång. Med denna utgång så kan man koppla vidare till nästa steg utan att behöva dela upp kablarna en massa.

Tredje frågan:
Det beror på vad stegen ska driva och hur många line out-utgångar det finns på stereon. Om stegen ska driva både baslåda och framsystem så ska man använda line out för både fram och bakkanal. Har stereon bara en line out-utgång så får man koppla som jag skrev på andra frågan, alltså använda line out på stegen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang