2691
Sök

Pioneer TS-W306C VS JBL GT-4

592 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
En liten fråga bra, vilken är "bättre" av de här två. Har ingen erfarenhet av dem men jag skulle villja veta lite vad ni tycker. Båda är 12 tummare och har en 4 ohms talspole. GT-4an är betydligt lättare att driva. Jag är ute efter ganska tung bas, ska ha 3 stycken i en sluten låda, slutsteget jag har ger ut ca 200w var åt basarna. Vilka ska jag köpa?
Lite info:

JBL GT-4
---------------------
Impedans: 4 ohm
Frekv.omf: 28-450 Hz
Effekttålighet RMS: 250 W
Känslighet: 93 dB/SPL
Vas: 100,45
Qts: 0,43
Fs: 24,75

Pioneer TS-W306C
----------------------
Impedans: 4 ohm
Effekttålighet RMS: 300 W
Känslighet: 89 dB/SPL
Vas: 55,6 l
Qts: 0,42
Fs: 32,6 Hz

2much.fi
Accessories for your DSLR

116 Inlägg
26 juli 2006
Jag har en Pioneer TS-W306C, som jag är mycket nöjd med.. den levererar en ganska tung bas! men Jbl har ofta enormt bra grejer.. men jag skulle satsa på Pioneer faktiskt..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)

21 761 Inlägg
26 juli 2006
TS-W306C är faktiskt lite mer lättdriven, värdet för känsligheten stämmer inte riktigt, men det är ingen stor skillnad. Den har ca 1dB högre känslighet så att skillnaden är i princip försumbar.

Om man tittar på parametrarna så borde JBL GT-4 generellt kunna spela djupare. Jag har inte kunnat jämföra dem själv i praktiken, utan jag har jämfört utifrån de skrivna värdena.

LillNaisarn
26 juli 2006
306:an spelar inte alls fy skam. en kompis har 3x sånna i sin bil och driver det med ett DLS A6 och det spelar rätt så bra... kör själv på " lille bror " 206:an och dom låter även bra...

592 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
TS-W306C är faktiskt lite mer lättdriven, värdet för känsligheten stämmer inte riktigt, men det är ingen stor skillnad. Den har ca 1dB högre känslighet så att skillnaden är i princip försumbar.

Om man tittar på parametrarna så borde JBL GT-4 generellt kunna spela djupare. Jag har inte kunnat jämföra dem själv i praktiken, utan jag har jämfört utifrån de skrivna värdena.

Varför stämmer inte känslighetsvärdet? Vilken skulle du själv ta?

2much.fi

21 761 Inlägg
26 juli 2006
Jag vet inte varför värdet inte stämmer, det är inte ovanligt att just känslighetsvärdet inte stämmer. Men så verkar det vara hos flera tillverkare, inte bara JBL.

Vet inte riktigt vilken bas jag skulle välja. Iof så borde TSW-306C spela aningen högre i en basreflexlåda eftersom den har lite bättre känslighet och tål lite mer effekt, men GT-4 får nog lite kraftfullare bas ändå tror jag. Den har lite längre X-max också.

Jag tror nog ändå på JBL GT-4.

592 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag vet inte varför värdet inte stämmer, det är inte ovanligt att just känslighetsvärdet inte stämmer. Men så verkar det vara hos flera tillverkare, inte bara JBL.

Vet inte riktigt vilken bas jag skulle välja. Iof så borde TSW-306C spela aningen högre i en basreflexlåda eftersom den har lite bättre känslighet och tål lite mer effekt, men GT-4 får nog lite kraftfullare bas ändå tror jag. Den har lite längre X-max också.

Jag tror nog ändå på JBL GT-4.

Vad tror du om att lägga GT-4an i en sluten låda på 35 liter?

2much.fi

21 761 Inlägg
26 juli 2006
Det borde fungera, den rekommenderade volymen enligt JBL är 28 liter men ditt förslag ska fungera bra tycker jag. Ljudkaraktären blir nog lite mer åt djupbas än basdunk.

Sök