Vad kan det bli för konsekvenser av att köra med klisterskylt fram?

KHRacing
9 mars 2011 ·

Pendulum skrev:

KHRacing skrev:
Efter att ha sett en svenskreggad Ferari med en äkta TS-klisterskylt fram så säger jag att inget är omöjligt

klisterskyltarna skall egentligen bara vara till ATV´s, 4-hjulingar, trädgårdsmaskiner, traktorer m.m

Ja det stämmer nog. Du råkar inte veta vad de "äkta" klisterskyltarna har för mått?

De är snäppet mindre än en "liten" plåtskylt.
men klisterskylt finns även de i 1-2 raders

Knugcab
9 mars 2011 · 5 111 Inlägg

En utväg borde ju vara att skaffa personlig plåt till ett fordon som har klisterskylt, sedan flytta över det personliga numret till en bil, och använda klisterskyltarna på den. Är väl möjligen inte helt lagligt egentligen, men å andra sidan så har man ju då en laglig skylt, och frågan är om så många poliser skulle våga sätta sig emot, finns en hel del av dem som är sjukligt rädda att göra något fel och hellre friar än fäller, verkar det som.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
KHRacing
10 mars 2011 ·

Volvo544special65 skrev:
En utväg borde ju vara att skaffa personlig plåt till ett fordon som har klisterskylt, sedan flytta över det personliga numret till en bil, och använda klisterskyltarna på den. Är väl möjligen inte helt lagligt egentligen, men å andra sidan så har man ju då en laglig skylt, och frågan är om så många poliser skulle våga sätta sig emot, finns en hel del av dem som är sjukligt rädda att göra något fel och hellre friar än fäller, verkar det som.

fordonet kommer inte vara lagligt då heller för det är inte reggat med klisterskylt / liten skylt.

jag gjorde så här på toyotan... fick liten bak vid reggning. beställde senare en till liten bakskylt o satte fram.

om då polisen velat det, så hade jag fått böter för ingen skylt fram, pga att fordonet ej varit reggat med liten framskylt.

så kan det bli...

Pendulum
10 mars 2011 · 1 298 Inlägg

KHRacing skrev:

Volvo544special65 skrev:
En utväg borde ju vara att skaffa personlig plåt till ett fordon som har klisterskylt, sedan flytta över det personliga numret till en bil, och använda klisterskyltarna på den. Är väl möjligen inte helt lagligt egentligen, men å andra sidan så har man ju då en laglig skylt, och frågan är om så många poliser skulle våga sätta sig emot, finns en hel del av dem som är sjukligt rädda att göra något fel och hellre friar än fäller, verkar det som.

fordonet kommer inte vara lagligt då heller för det är inte reggat med klisterskylt / liten skylt.

jag gjorde så här på toyotan... fick liten bak vid reggning. beställde senare en till liten bakskylt o satte fram.

om då polisen velat det, så hade jag fått böter för ingen skylt fram, pga att fordonet ej varit reggat med liten framskylt.

så kan det bli...

Jo det hade ju varit nåt. Tyvärr är min bil såklart reggad med stora skyltar både fram och bak. hmm

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
PoulZen
10 mars 2011 · 772 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
En utväg borde ju vara att skaffa personlig plåt till ett fordon som har klisterskylt, sedan flytta över det personliga numret till en bil, och använda klisterskyltarna på den. Är väl möjligen inte helt lagligt egentligen, men å andra sidan så har man ju då en laglig skylt, och frågan är om så många poliser skulle våga sätta sig emot, finns en hel del av dem som är sjukligt rädda att göra något fel och hellre friar än fäller, verkar det som.

Så du menar att man ska köpa en Ferrari (från 450tkr) , som kanske får ha klisterskylt fram, skaffa en personlig plåt (6000kr), få hem personliga klisterskyltar lagliga till ferrarin. Beställa flytt av personlig skylt till annat fordon, och flytta klisterskylten till vanliga bilen?
Det låter väldans omständigt och väldigt dyrt. Det går många 1500kr bötrar på dom beloppen. smile
Visst finns det kanske billigare fordon med klisterskyltar, men dom är inte vanliga.

Pendulum
10 mars 2011 · 1 298 Inlägg

PoulZen skrev:

Volvo544special65 skrev:
En utväg borde ju vara att skaffa personlig plåt till ett fordon som har klisterskylt, sedan flytta över det personliga numret till en bil, och använda klisterskyltarna på den. Är väl möjligen inte helt lagligt egentligen, men å andra sidan så har man ju då en laglig skylt, och frågan är om så många poliser skulle våga sätta sig emot, finns en hel del av dem som är sjukligt rädda att göra något fel och hellre friar än fäller, verkar det som.

Så du menar att man ska köpa en Ferrari (från 450tkr) , som kanske får ha klisterskylt fram, skaffa en personlig plåt (6000kr), få hem personliga klisterskyltar lagliga till ferrarin. Beställa flytt av personlig skylt till annat fordon, och flytta klisterskylten till vanliga bilen?
Det låter väldans omständigt och väldigt dyrt. Det går många 1500kr bötrar på dom beloppen. smile
Visst finns det kanske billigare fordon med klisterskyltar, men dom är inte vanliga.

Haha ja de är väl lite omständigt. Hade väl kanske räckt med nån gatreggad kina-ATV iofs. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 mars 2011 · 2 307 Inlägg

Om jag inte e helt ute å cyklar kan man åka dit för förfalskning... Å det kan ge fängelsestraff. Mig veterligen har ingen åkt det för det men i teorin så e det möjligt.

Så mitt råd antingen original skylt eller ingen skylt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Pendulum
10 mars 2011 · 1 298 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Om jag inte e helt ute å cyklar kan man åka dit för förfalskning... Å det kan ge fängelsestraff. Mig veterligen har ingen åkt det för det men i teorin så e det möjligt.

Så mitt råd antingen original skylt eller ingen skylt

De låter ju inge vidare oavsett de är i teorin eller i praktiken.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
PoulZen
11 mars 2011 · 772 Inlägg

Pendulum skrev:

PoulZen skrev:

Volvo544special65 skrev:
En utväg borde ju vara att skaffa personlig plåt till ett fordon som har klisterskylt, sedan flytta över det personliga numret till en bil, och använda klisterskyltarna på den. Är väl möjligen inte helt lagligt egentligen, men å andra sidan så har man ju då en laglig skylt, och frågan är om så många poliser skulle våga sätta sig emot, finns en hel del av dem som är sjukligt rädda att göra något fel och hellre friar än fäller, verkar det som.

Så du menar att man ska köpa en Ferrari (från 450tkr) , som kanske får ha klisterskylt fram, skaffa en personlig plåt (6000kr), få hem personliga klisterskyltar lagliga till ferrarin. Beställa flytt av personlig skylt till annat fordon, och flytta klisterskylten till vanliga bilen?
Det låter väldans omständigt och väldigt dyrt. Det går många 1500kr bötrar på dom beloppen. smile
Visst finns det kanske billigare fordon med klisterskyltar, men dom är inte vanliga.

Haha ja de är väl lite omständigt. Hade väl kanske räckt med nån gatreggad kina-ATV iofs. wink

Fast å andra sidan om du köper en Ferrari så kanske du bryr dig om att försöka få en klisterskylt till din andra bil? smile

Runn WS7 Avstängd
11 mars 2011 · 1 031 Inlägg

Jag kör utan, brukar på böta 1200kr då och då men det är det värt...

https://www1.garaget.org/archive/23/22029/27622/27622-1582384.jpg

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Pendulum
11 mars 2011 · 1 298 Inlägg

Haha, ja nästan bättre att köra utan och hävda att den trillat av. Och när det gäller din bil Runn WS7 så förstår jag dig för det finns ju inget vettigt ställe man kan sätta skylten utan att det ser förjävligt ut.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Runn WS7 Avstängd
12 mars 2011 · 1 031 Inlägg

Pendulum skrev:
Haha, ja nästan bättre att köra utan och hävda att den trillat av. Och när det gäller din bil Runn WS7 så förstår jag dig för det finns ju inget vettigt ställe man kan sätta skylten utan att det ser förjävligt ut.

Jo, det har gått ibland men kommer samma polis igen nästa vecka så är det svårt hmm smile

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
killercow
12 mars 2011 ·

vill göra ett litet inlägg om det här med att ansöka om mindre skylt.

detta ska tydligen vara stört omöjligt att byta storlek på en skylt nu mera. är bilen regad i sverige med en storlek så kan man tydligen inte byta även om det ser dumt ut eller inte passar.

känner en som råkat ut för detta. köpte en importerad bil från usa som nr.2 svensk ägare. problemet var att den som importerade bilen inte hade beställt modell mindre utan normal och gjort nått konstig eget fäste. när han ja känner försökte ansöka om mindre blev det totalt nej pga att den var reggad första gången i sverige med modell större å det fick man inte ändra

turbodeath
12 mars 2011 · 2 452 Inlägg

japp är 1500 kr i böter fick jag när jag hade på min vita 940 då jag inte ville borra hål i den fronten

döden kommer tillbaka
Forciie
14 mars 2011 · 61 Inlägg

killercow skrev:
vill göra ett litet inlägg om det här med att ansöka om mindre skylt.

detta ska tydligen vara stört omöjligt att byta storlek på en skylt nu mera. är bilen regad i sverige med en storlek så kan man tydligen inte byta även om det ser dumt ut eller inte passar.

känner en som råkat ut för detta. köpte en importerad bil från usa som nr.2 svensk ägare. problemet var att den som importerade bilen inte hade beställt modell mindre utan normal och gjort nått konstig eget fäste. när han ja känner försökte ansöka om mindre blev det totalt nej pga att den var reggad första gången i sverige med modell större å det fick man inte ändra

Finns ju en lista med bilmodeller som är tänkta för liten skylt från produktion/dispens för liten skylt. Står bilmodellen med i den listan ska det gå ändå?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang