4904
Sök

Steget slår ifrån va e fel:O?

847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#21
satt och läste lit i pappren som följde med te steget och det står att de ska minst avsäkras med en 60amp säkring och dom jag köpte av sa 50 så det blir att åka och köpa en större


21 761 Inlägg
6 mars 2011
#22
patrik90j skrev:
det är ett dsl 4 kanals steg ( CA 41)  och driver 4 högtalre på två av 4 kanaler och två av  dom spelar inget dom bak och dom fram spelar bra tills man går över 10 i volym

patrik90j skrev:
fram system: MTX T6S652 kit
bak system: MTX T6C653 koax

har satt alla högra högtalare på en och vänster på en

Vilket värde har max volym på stereon, 30 eller högre?

Med den kopplingen så belastas båa kanalerna med 2 Ohm per styck, vilket inte är några problem.

patrik90j skrev:
satt och läste lit i pappren som följde med te steget och det står att de ska minst avsäkras med en 60amp säkring och dom jag köpte av sa 50 så det blir att åka och köpa en större

Du behöver inte köpa större säkring till just detta system, felet ligger någon annanstans. Steget är avsäkrat med 2 st 30 A säkringar och enligt manualen kan det dra maximalt 60 A, men då är det vid full RMS-effekt och alla kanaler drivna (vilket du inte kör).

Steget drar lååångt ifrån 60 A med den anläggning som du kör för närvarande, 50 A säkring på pluskabeln räcker absolut till. Ta loss alla högtalarkablar från steget och kolla så att inte några trådar kan kortsluta (som Rigan skrev), kika även på kablarna vid högtalarna så att det inte är fel där. smile

Mät även vilken spänning det är på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast, då vet du säkert att spänningen verkligen kommer in i steget. Stereon ska vara påslagen vid mätningen för att få belastning, annars är inte mätningen pålitlig.

847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#23
Drönirettab skrev:
patrik90j skrev:
det är ett dsl 4 kanals steg ( CA 41)  och driver 4 högtalre på två av 4 kanaler och två av  dom spelar inget dom bak och dom fram spelar bra tills man går över 10 i volym

patrik90j skrev:
fram system: MTX T6S652 kit
bak system: MTX T6C653 koax

har satt alla högra högtalare på en och vänster på en

Vilket värde har max volym på stereon, 30 eller högre?

Med den kopplingen så belastas båa kanalerna med 2 Ohm per styck, vilket inte är några problem.

patrik90j skrev:
satt och läste lit i pappren som följde med te steget och det står att de ska minst avsäkras med en 60amp säkring och dom jag köpte av sa 50 så det blir att åka och köpa en större

Du behöver inte köpa större säkring till just detta system, felet ligger någon annanstans. Steget är avsäkrat med 2 st 30 A säkringar och enligt manualen kan det dra maximalt 60 A, men då är det vid full RMS-effekt och alla kanaler drivna (vilket du inte kör).

Steget drar lååångt ifrån 60 A med den anläggning som du kör för närvarande, 50 A säkring på pluskabeln räcker absolut till. Ta loss alla högtalarkablar från steget och kolla så att inte några trådar kan kortsluta (som Rigan skrev), kika även på kablarna vid högtalarna så att det inte är fel där. smile

Mät även vilken spänning det är på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast, då vet du säkert att spänningen verkligen kommer in i steget. Stereon ska vara påslagen vid mätningen för att få belastning, annars är inte mätningen pålitlig.

max volymen vet jag inte då jag inte har kunnat spela högre en 10 innan alla högtalare dör:)

dom två högtalarna i bak dörarna spelar inget dom e döda från start kan det ha något med felet att göra

har tyvär inget att mäta med något annat sätt man kan kolla så det är rätt? smile

mvh


847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#24
http://forumbilder.se/images/492011102345P643a.jpg

här e en bild när allt e uttaget ur bilen
om man kollar näsan längst ner på bilden i vänstra hörner så stiker det ut på "skruvar" där har jag tagit jord nu finns säkert bättre ställen tipps tas gjärna i mot smile


21 761 Inlägg
6 mars 2011
#25
patrik90j skrev:
max volymen vet jag inte då jag inte har kunnat spela högre en 10 innan alla högtalare dör:)

Okej, sant. Fast det bör stå i manualen.

patrik90j skrev:
dom två högtalarna i bak dörarna spelar inget dom e döda från start kan det ha något med felet att göra

Mest troligt har det med saken att göra, kolla på det nu direkt.

Förresten har ditt steg en liten brytare som heter "parallell input", ställ den i läge "PCD" så kan du driva högtalarna på varsin kanal. Den brytaren kopplar ihop alla ingångar så att man endast behöver en lågnivåkabel (dvs en höger+vänster), precis som du har för tillfället. smile

847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#26
Drönirettab skrev:
patrik90j skrev:
max volymen vet jag inte då jag inte har kunnat spela högre en 10 innan alla högtalare dör:)

Okej, sant. Fast det bör stå i manualen.

patrik90j skrev:
dom två högtalarna i bak dörarna spelar inget dom e döda från start kan det ha något med felet att göra

Mest troligt har det med saken att göra, kolla på det nu direkt.

Förresten har ditt steg en liten brytare som heter "parallell input", ställ den i läge "PCD" så kan du driva högtalarna på varsin kanal. Den brytaren kopplar ihop alla ingångar så att man endast behöver en lågnivåkabel (dvs en höger+vänster), precis som du har för tillfället. smile

gick ut te bilen och maxa sterion den går till volym 40 och redan vid 10 slår steget av

jag hade ne knapp som det stog pcd på den stod på off så jag ändra den dock hade jag inte några mejslar i bilen så jag knude ta bort dom bakre högtalarna så får göra det sen när jag åker te garaget smile

kan även till lägg att inga inställningar har gjorts en på steget på grund av att allt bara dött


847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#27
Swedenrockers skrev:
Använd samma jordpunkt som batteriet, sitter precis till höger om batteriet.

okej då får bytta te den smile det finns på dom nya v70na? smile


21 761 Inlägg
6 mars 2011
#28
patrik90j skrev:
den går till volym 40 och redan vid 10 slår steget av

...vilket innebär att steget ligger jättelångt ifrån sina 60 A i maximal strömförbrukning.

Det finns inte ens en teoretisk möjlighet att 50 A säkring är för klen i denna anläggning, som sagt. smile

847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#29
Swedenrockers skrev:
Batterhållaren är den ner till vänster på bild.
patrik90j skrev:
Swedenrockers skrev:
Använd samma jordpunkt som batteriet, sitter precis till höger om batteriet.

okej då får bytta te den smile det finns på dom nya v70na? smile


okej så den sitter neran för den alltså? duma frågor jag vet men vill va säker smile


847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#30
Drönirettab skrev:
patrik90j skrev:
den går till volym 40 och redan vid 10 slår steget av

...vilket innebär att steget ligger jättelångt ifrån sina 60 A i maximal strömförbrukning.

Det finns inte ens en teoretisk möjlighet att 50 A säkring är för klen i denna anläggning, som sagt. smile

okej vad skulle du sätta pengarna på att de är för fel smile?

kan det va jorden ? eller någon kontakt som har blivit skadad?


21 761 Inlägg
6 mars 2011
#31
patrik90j skrev:
okej vad skulle du sätta pengarna på att de är för fel smile?

Eftersom dina bakre högtalare har varit "döda" redan från början så låter detta som den rimligaste orsaken. Kolla kablarna både vid steget och på själva högtalarna. smile

847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#32
Drönirettab skrev:
patrik90j skrev:
okej vad skulle du sätta pengarna på att de är för fel smile?

Eftersom dina bakre högtalare har varit "döda" redan från början så låter detta som den rimligaste orsaken. Kolla kablarna både vid steget och på själva högtalarna. smile

okej får göra det smile vad skulle du tippa på om det mot förmodan inte skulle va det:)?

vill få detta steg klart inann jag sätter in mitt cad15 smile


21 761 Inlägg
6 mars 2011
#33
patrik90j skrev:
vad skulle du tippa på om det mot förmodan inte skulle va det:)?

Det kan förstås finnas andra fel, men det där borde vara en huvudorsak iaf. Att mäta spänningen vid stegets kopplingsplint är dock aldrig fel, då har man kontroll på den biten och det är alltid bra.

patrik90j skrev:
vill få detta steg klart inann jag sätter in mitt cad15 smile

Då gäller det förstås att du får till rejäl jordpunkt, som Swedenrockers är inne på. smile

Vad ska du driva med det steget?
Är det din 33 mm2 kabel som ska ge ström till båda stegen?
Har du någon typ av strömblock/säkringsblock?

847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#34
Drönirettab skrev:
patrik90j skrev:
vad skulle du tippa på om det mot förmodan inte skulle va det:)?

Det kan förstås finnas andra fel, men det där borde vara en huvudorsak iaf. Att mäta spänningen vid stegets kopplingsplint är dock aldrig fel, då har man kontroll på den biten och det är alltid bra.

patrik90j skrev:
vill få detta steg klart inann jag sätter in mitt cad15 smile

Då gäller det förstås att du får till rejäl jordpunkt, som Swedenrockers är inne på. smile

Vad ska du driva med det steget?
Är det din 33 mm2 kabel som ska ge ström till båda stegen?
Har du någon typ av strömblock/säkringsblock?

min tanke är att båda stegen ska ha 33m2 kabel och varsin säkring

jo tänkte jorda om där han skrev smile


21 761 Inlägg
6 mars 2011
#35
patrik90j skrev:
33m2 kabel

Får du plats med en sån kabel? wink

Om CAD15 belastas med 1 Ohm så kommer det att dra ordentligt med ström ifall du vrider upp volymen rejält, då är kabeln på gränsen till "klen" med tanke på att två steg ska dela på strömmen. 33 mm2 kabel får ha högst 140 A säkring enligt flera rekommendationstabeller, blir lite i underkant även där.

Är det T612S22 eller S44 som du har?

16 197 Inlägg
6 mars 2011
#36
patrik90j skrev:
okej

hsr suttit och sökt lite många jordar tydligen i bälltes skruven? låter inte så säkert?

typ den bästa jordpunkten på hela bilen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#37
Drönirettab skrev:
patrik90j skrev:
33m2 kabel

Får du plats med en sån kabel? wink

Om CAD15 belastas med 1 Ohm så kommer det att dra ordentligt med ström ifall du vrider upp volymen rejält, då är kabeln på gränsen till "klen" med tanke på att två steg ska dela på strömmen. 33 mm2 kabel får ha högst 140 A säkring enligt flera rekommendationstabeller, blir lite i underkant även där.

Är det T612S22 eller S44 som du har?

det är det här steget
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ass-d.html
är inte så inne på ljud e nybörjare smile

alltså det går två plus kabblar från batteriet och två från jord punkten smile


847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#38
evilaudio skrev:
patrik90j skrev:
okej

hsr suttit och sökt lite många jordar tydligen i bälltes skruven? låter inte så säkert?

typ den bästa jordpunkten på hela bilen.

okej ska man ta den eller där batteriet jordar? smile


ljudfantast
1 372 Inlägg
6 mars 2011
#39
patrik90j skrev:
evilaudio skrev:
patrik90j skrev:
okej

hsr suttit och sökt lite många jordar tydligen i bälltes skruven? låter inte så säkert?

typ den bästa jordpunkten på hela bilen.

okej ska man ta den eller där batteriet jordar? smile

Spelar nog ingen roll i ditt fall, bara du tar den närmaste av de två plus att det är ordentligt plåtrent vid anläggningsytan

21 761 Inlägg
6 mars 2011
#40
patrik90j skrev:
alltså det går två plus kabblar från batteriet och två från jord punkten smile

Aha, på så sätt. Sätt den största rekommenderade säkringen på kabeln till CAD15 (ska vara 140 A till 33 mm2), då bör det fungera. Teoretiskt sett skulle en större säkring ha varit bättre om man utnyttjar steget riktigt fullt ut, dock hade lite grövre kabel varit nödvändigt med tanke på ökad säkringsstorlek.

Men så högt kommer du väl inte att spela kanske. smile


Sök