2812
Sök

Hjälp solfilms strul...

34 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
jag gjorde ett försök att tona mina rutor men de slutade med en million luft bubblor under filmen. så min fråga hur e det enklaste och bästa sättet att få det så bra som möjligt och undvika bubblorna för de ser för jävligt ut.... Hjälp!!

Saabifierad
2 031 Inlägg
7 mars 2011
Rikligt med vatten och diskmedel (på båda sidorna av filmen) och en gummiskrapa som du pressar ut bubblorna. Det bästa verkar vara ju mindre del du sätter på från början och ju mer du pressar på filmen desto mindre luftbubblor råkar man ut för.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

34 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
tack för tipset, får testa igen big_smile

1 327 Inlägg
7 mars 2011
Köp löstagbar toning utan klister. Mycket lättare att få snyggt och det går snabbare att montera.

Finns på tex biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … skyddsduk/
Senast redigerat av Aero T16 (7 mars 2011)

34 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
ja jag var inne på det men de finns bara i 50cm brett och min bak ruta är större än så hmm annars hade det varigt kanon wink

Saabifierad
2 031 Inlägg
7 mars 2011
vikelinan skrev:
ja jag var inne på det men de finns bara i 50cm brett och min bak ruta är större än så hmm annars hade det varigt kanon wink

Har du testat tona rutan med ett helt stycke film? då förstår jag varför du får massvis med bubblor, man brukar dela upp filmen i sektioner för att eliminera bubblorna samt försöka passa in med värmeslingorna. Ju mindre bitar solfilm du använder desto lättare blir filmen att hantera wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 327 Inlägg
7 mars 2011
Det fanns ju 90x150cm på hemsidan.

Annars kan man ju göra en skarv på filmen.

Har testat tona med båda och efter jag börjat med löstagbar toning så kommer jag aldrig mer att tona med klistertoning. Gjorde toningen på opeln utomhus när det blåste litegrann. Det hade inte gått med klistertoning kan jag lova smile

34 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
okej så jag ska för söka mig på toningen utan klister istället då big_smile för jag på de andra möget som fastnar överallt hela tiden och klistrar igen sig själv hmm jag gör ett nytt försök med toning utan klister,men blir det bra med skarvar?  tack för alla tipps big_smile

Under upplärning
368 Inlägg
34 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
ja de e jue en annan lösning, men följer det med rutan ner? wink <3

Under upplärning
368 Inlägg
7 mars 2011
nope de gör de iof inte hmm men de ser riktigt bra ut smile så du kan ju köra på sådana bak och avtagbara på framsidorutorna smile <3

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

34 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
misstänkte de va något wink äh jag ger filmen en ny chans wink <3

313 Inlägg
7 mars 2011
Slash skrev:
vikelinan skrev:

Har du testat tona rutan med ett helt stycke film? då förstår jag varför du får massvis med bubblor, man brukar dela upp filmen i sektioner för att eliminera bubblorna samt försöka passa in med värmeslingorna. Ju mindre bitar solfilm du använder desto lättare blir filmen att hantera wink

Går alldeles utmärkt att tona en te.x sväng bakruta i ett helt stycke. Beror helt på kunskap och hur bra film du har. Köper du billig film som te.x biltema så kan du glömma att få ett klockrent resultat. Sådan film går inte att krympa.

Förarbetet spelar stor roll. Skrapa av rutona med ett plant rakblad. Rengör noga med diskmedel och vatten. Rengör dig själv. Minsta lilla damm under filmen resulterar i massa små bubblor.
Kör med grön YES det är det bästa förutom redig vätska som proffsen har.

Jag köper alltid ifrån www.solfilm.se när jag tonar bilar. Rullen ligger på ca 1000kr för 6m film. Man får vad man betalar för.
Jag har te.x lyckats tona en Corvette C5 bakruta i ett stycke. Kolla in hur svängd en sådan bakruta är. Kolla på bild exemplet nedan för att se hur svängd den är. smile

Som sagt mycket att skriva om. Det är bara att öva. Men kom ihåg att rengöringen före du sätter en film hänger ihop med hur resultatet blir.

http://image.vetteweb.com/f/18447676%2Bw750%2Bst0/vemp_0908_06_z%2Bfully_loaded_2004_chevrolet_corvette_c5%2Brear_left.jpg

34 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
jo de e klart de e kanske inte bästa kvalite på biltemas film men jag e inte riktigt sugen på att lägga 1000:- på att gör mina rutor tonade. wink

de måste jag säga att de e imponerande kan inte vat helt enkelt tongue

tack för tippsen smile

Svetsare
3 150 Inlägg
28 mars 2011
Slash skrev:
vikelinan skrev:

Kapar tråden lite där:

Hur gör man på tex min bakruta där det är typ 10-15 slingor? Ska jag göra massa 3cm breda filmbitar då eller?  :S   Första gången så vet inte hur man ska bära sig åt.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

223 Inlägg
29 mars 2011
Prova att kolla nedan med besläktade klipp.

http://www.youtube.com/watch?v=9VGbtQrlcN4

1 813 Inlägg
29 mars 2011
när ja kör med biltemas solfilm på bakrutan så rengör noga.! sen lägger ja ut filmen på utsidan av bilen skär ut filmen efter rutan! sen när det e klart delar jag upp den filmen som i 3st bitar. brukar inte vara jätte noga med att komma exakt i värmeslingan för det e omöjligt tongue sen tar ja överdelen sätter fast den på insidan utav bilen mkt vatten å några droppar diskmedel. sen andra biten överlappar man med den man satte dit mkt vatten nu oxå med någon droppe diskmedel. och glöm inte att spruta lite på den filmen du satt på för att lätt kunna flytta tonings filmen du ska sätta dit och överlappa.

och tona ute när det e kalt glöm det filmen ramlar av te sommaren. rutorna ska vara varma lr iaf minst 15 plus grader inne å ute sen låta det stå varmt te allt vatten e borta om man inte kör med hårfön!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Svetsare
3 150 Inlägg
29 mars 2011
Jag köpte "vindrutestreamer" på biltema i helgen, har torkat rutan, sprayar på rikligt med diskmedelvatten och skrapar ur allt. Men ändå släpper filmen inom ett dygn, vad fan är felet?!?!  mad

Denna är det:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … yddsfilm1/

Sen undrar jag om biltemas "återanvändningsbara" solfilm för 50 spänn typ och MECAs solfilm är något att ha?

Mekonomen hade bara Durapro och dom känns inte jätte seriösa.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

223 Inlägg
29 mars 2011
Mekonomen kan beställa hem Cfp film om man frågar.

Fast det var visst en streamer du ville ha....
Senast redigerat av slowSwede (29 mars 2011)

* Voff voff *
10 927 Inlägg
29 mars 2011
ZonaX skrev:
Jag köpte "vindrutestreamer" på biltema i helgen, har torkat rutan, sprayar på rikligt med diskmedelvatten och skrapar ur allt. Men ändå släpper filmen inom ett dygn, vad fan är felet?!?!  mad

Denna är det:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … yddsfilm1/

Du har tagit av skyddsfilmen, va? En kompis hade exakt samma problem med sin film för typ 10 år sedan och då var det just skyddsfilmen på solfilmen som satt kvar!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (29 mars 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök