Toyota Supra Turbo mkIII - 89 // 604,3rwhk, 651rwnm

Lagom snabb, Lagom funktionell
  • 29 Följare
  • 19 618 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 december 2014
TurboTias Permanently Banned
8 mars 2011 · 343 Inlägg

Jahopp..
Kan väl bidra med en projekttråd jag med då smile

Bilen har jag ägt sedan hösten 2007 då jag köpte den av min bror.
Ganska omgående rasade dock turbon vilket resulterade i drastisk oljeminskning i motorn som i sin tur ledde till att vevlagren inte ville vara med i leken längre...
Sedan dess har projektet gått i vågor men nu är det nya tag som gäller och målsättningen är att få ihop den någongång i sommar, gärna så fort som möjligt, och då med lite mer effekt än orginal!

Det här är mitt första bygge och då jag inte har all kunskap etc. själv så får jag hjälp av mer kunnigt folk i min närhet. Bl.a AG:s Bilverkstad.
Vartefter sen när motorn är klar ställer jag sikte på bromsar, coilovers, fälgar etc... smile

Så...

I nuläget ser planen iallafall ut såhär:

/ = beställt   ,   X = hemma/klart

Motor: 7M-GTE (r6, 2954cc)
Växellåda: R154 (5vxl, man)

X  Borrat, honat och toppdeckat block
X  Portad och planad topp med mirafrästa ventilsäten
X  Uppborrning av vattenkanaler i toppen
X  Balancerad vevaxel
X  JE 83,5mm (+0,5mm) överdimensionskolvar
X  Eagle H-profils vevstakar
X  Brian Crower steg 3 (272) kamaxlar
X  Brian Crower ventilfjädrar & retainers
X  Fidanza Ställbara kamdrev
X  GReddy kamrem
X  2 mm Ståltoppackning
X  SPEC steg3+ (840nm) koppling
X  SPEC aluminium svänghjul
X  Turbo (modell lite större) - Blev tillslut en Precision 6266
X Custom grenrör av AG:s Bilverkstad
X Custom avgassystem av AG:s Bilverkstad
X Custom plenum/insug av Simon Orest
X Öppen wastegate
X  ARP Topplocksbultar
X  ARP Ramlager-pinnbultar
X  ARP Vevstaksbultar
X  ARP Svänghjulsbultar
X Nya tryckrör
X  IC (600x300x76)
X  Ny Vattenpump
X  Ny oljepump
X  Termostatstyrt oljesystem
X  19raders oljekyl
X 1700cc spridare
X  NGK tändkablar
X  LIPP tändstiftplåt
X  TRD oljepåfyllningslock

X  Nira i3+ styrsystem
X LC-1 Bredbandslambda
X 2xBosch bränslepumpar
X  Aeromotive btr   
X E85


https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/large_32289-280505.jpg

https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/large_32289-1464654.jpg

http://forumbilder.se/images/6b9201080103P8077.jpg

http://forumbilder.se/images/1b9201081509Pb147.jpg

http://forumbilder.se/images/089201081804Pf459.jpg

http://forumbilder.se/images/e49201082323P4308.jpg

http://forumbilder.se/images/7b9201082624P1edb.jpg

Tony och Johnny på AG:s hjälpte mig att få ihop bottendelen.
Dom kommer även att stå för grenrör, avgas, tryckrör, val av komponenter till soppasytsem samt installation och mappning av styrsystemet.
http://forumbilder.se/images/e47201081513Pf0e2.jpg

http://forumbilder.se/images/367201081609Pa32c.jpg
kollar på hur kamaxelgivaren ska byggas om för att passa till styrsystemet...

http://forumbilder.se/images/2c7201081631P2862.jpg
Nira i3+

http://forumbilder.se/images/9c12010104021a324.jpg
Johnny smackar ihop kolvar och stakar

http://forumbilder.se/images/ac1201010423206fc.jpg
Injustering av kolvringar.

http://forumbilder.se/images/e412010104656ab9a.jpg
Kollar så att kolvringarna är bra eller om dom behöver slipas om

http://forumbilder.se/images/fe12010104539bb15.jpg
Johnny sätter dit kolvringarna på kolvarna

http://forumbilder.se/images/0312010104810debf.jpg
Pojkarna på rad.... smile

http://forumbilder.se/images/d5120101050188e19.jpg
i bara....

http://forumbilder.se/images/df12010105226b1cd.jpg
oljepumpen hittade i den med...

http://forumbilder.se/images/f912010105512b701.jpg

https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/32289-2235016.jpg
toppen på!

går allt som det ska så får bilen stifta bekantskap med sin motor igen under veckan som kommer.
Sen ska det byggas ett nytt insug och därefter kommer hela bilen förflyttas ner till AG:s bilverkstad där vi grejjar resten! smile


Mvh Mattias

Senast redigerat av TurboTias (2 januari 2013)

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
TurboTias Permanently Banned
8 mars 2011 · 343 Inlägg

Tack o bock! ska försöka uppdatera så mkt som möjligt smile

The_Bunny skrev:
Härligt TT, ska bli skit kul att se den bilen igen. Har inte sett den ute sen din broder jobba på Whirlpool big_smile

Och du ser ju ut att ha en jävla fart på´t oxå så det lär väll inte dröja.

//Prenumerant big_smile

hehe, ja det var inte igår det inte..
fart o fart, nu ska det bli lite ändring iallafall wink

var nere på toyota o beställde lite skit som försvunnit mellan garageflyttarna, får grejjerna om några dagar så då blir det fart i garaget igen smile

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
TurboTias Permanently Banned
11 mars 2012 · 343 Inlägg

Dåligt med uppdateringar här..!

MEN.. Idag blev den mappad och bromsad hos AG:s i Norrköping!

Dagens försök räckte till 604,3rwhk och 651rwnm med 1,4bars laddtryck!

Det finns mer att hämta, men kopplingen ville inte hänga med mer vid 1,5bar så vi fick nöja oss med dom siffrorna för nu!
Blir att beställa hem något som håller måttet..

https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/32289-2669065.jpg

kommer lite film vartefter... smile

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
BMW 330d "M Performance" (2016)
TurboTias Permanently Banned
12 mars 2012 · 343 Inlägg
RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
BMW 330d "M Performance" (2016)
TurboTias Permanently Banned
24 april 2012 · 343 Inlägg

Tack och bock! jag är mer än nöjd! smile
Nästa utmaning är besiktningen.. håll tummarna... smile

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
TurboTias Permanently Banned
2 januari 2013 · 343 Inlägg

Taskigt med uppdateringar här...

Får väl försöka bli bättre på det...
Hur som hellst, besiktningen gick bra så det blev hela 400mil i somras...
Mot slutet av säsongen upptäcktes dock ett vattenläkage mellan motor och torpedvägg, så jävla illa så det inte går att komma åt slangklämman som läcker utan att riva ner lådan... så det står på agendan framåt vårkanten...

Men det gör inte så mycket...
För när jag testade på att köra på strippen på Action Meet slirade kopplingen så den hänger inte med vid sådan körning... Gatan är inga bekymmer men på klistrat var det annorlunda.. smile
Blir att köpa en tåligare historia, troligtvis blir det en sexskivig sinterlamell.

Chassit ska få sig en liten gemongång med är tanken; Coilovers ska monteras och lite bussningar ska bytas.
Bromsarna ska även dom få sig en uppgradering, till vad är ännu oklart smile

Kommer troligen igång med det under slutet av januari då jag får mitt nya garage... står hemma i förvaringsgaraget just nu.

Får väl se om det går att öka på laddet lite med ny koppling sen... wink

Håller även på med tjejens Chevrolet Monte Carlo, så kicka gärna in där också.. smile

God fortsättning! smile

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
BMW 330d "M Performance" (2016)
TurboTias Permanently Banned
4 januari 2013 · 343 Inlägg

Jo just det...
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-ce8df948b70fddf95c513fe2b4c7895d.jpg
Jag ska ju rusta upp fälgarna med är tanken...
Skruva isär splittskruvarna, byta dessa, lacka ekrarna i någon färg och polera upp fälgbanan.. Frågan är dock om man ska låta däcken sitta kvar eller om man bör ta bort dom innan...? Har sett lite olika tillvägagångssätt på nätet men mest med BBS-fälgar där ihopsättningen verkar vara annorlunda.. Vad är enklast tro?

Senast redigerat av TurboTias (4 januari 2013)

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
TurboTias Permanently Banned
22 januari 2013 · 343 Inlägg

luuundh skrev:
Satan vad fet bilen kommer bli med dom fälgarna! Trevligt projekt i övrigt med, följer självklart. smile

Dom sitter redan på! Men ska rustas upp som sagt smile Ska få ner bilen ett gäng centimeter till iår bara wink
https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/32289-2836516.jpg

Kul att höra! smile

Senast redigerat av TurboTias (22 januari 2013)

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
TurboTias Permanently Banned
10 februari 2013 · 343 Inlägg

Nu har det äntligen hänt något! smile

Fick tillgång till mer utrymmen i garaget nu så supran kunde flyttas dit! smile
Coiloverna har hittills kommit på plats och jäklar så fint det kommer bli till sommaren! smile
Än så länge är dom inte justerade till rätt längder och hårdhet, men det tänkte jag ta hjälp av bröderna Låg med (Martin och Simon) wink

Anländer till garaget..
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-39ce6662316ea88dbdb278d17241c157.jpg

Före sänkning och med flummlysen (urladdat batteri får lamporna att gå upp och ner tills dom stannar...)
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-e6c0c5aefee773e5517a848edf3b54ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-67db3f93f7dd15c8f799c0ff385c07d9.jpg

Bak fixat! Blev skillnad wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-2ec1ec8f9e97bd9f5200228f966dedb8.jpg

Stjärnborg, min bästa hjälpreda som alltid ställer upp! Tack! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-511af847a7829f6493cd3aba1c67c30e.jpg

Bak och höger fram sänkt.. börjar likna något nu... smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-a368d1e9e39c2a40e78f81ff988c8fba.jpg

Sådär ja! blev kanske lite väl lågt... wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-262ec91af1078b6276223f0d89c8b3a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-7a5dcabe678fb0186f3b6ce0748fcb94.jpg


Nästa steg är att lacka fälgarna och fixa spacers till dom..
Funderar på att lacka dom i guld, men tycker samtidigt att det är lite tråkigt då det är så vanligt, även om det är skitsnyggt. Förslag på andra färger mottages smile dock inte svart eller vitt tongue

Typ såhär... med nya, svarta bultar runt om som på denna.. alternativen är polerade stål eller guld...
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-4e2b2965d438baea503ca90e38baf6b7.jpg

Mvh Mattias

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
TurboTias Permanently Banned
12 mars 2013 · 343 Inlägg

Jahopp, har inte hänt så jättemycket på senaste tiden men lite har det blivit iallafall... smile
Har börjat riva isär fälgarna men är lite fundersam på vilka färger det ska bli än.. förslag mottages smile

Flera bultar som gått av, så det blir nya, fina saker som får hålla ihop bitarna i framtiden smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-3b6d361f68051fd3a86bf14d5c053342.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-5af07d27e2e0af0a9ea0a5fa1e2db757.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-2e3c4050d0f589b92659c7f4c3d17c4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20472/20472-de7dabd048bcdc11a687af3d3572601a.jpg

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
TurboTias Permanently Banned
10 oktober 2013 · 343 Inlägg

Jävlar...

...så jävla dålig jag är med uppdateringar!
Inte för att det egentligen har hänt så mycket, men lite kan man ju försöka anstränga sig tycker man ju... tongue

Men nu har det hänt lite iallafall!
Kopplingen som sitter i just nu håller som sagt inte måttet. Vid 1,4 bar orkar den inte hålla emot längre och därför har jag inte kunnat maxa motorn. Jag har dock inget jättebehov av mer effekt (just nu). Jag är nöjd med maskinen med dess effekt och driftsäkerhet - men visst vore det kul att få veta vad den klarar av att leverera... Det tyckte min flickvän också, så jag fick en sinterlamell i födelsedagspresent wink

Och det passade sig bra - för när jag skulle ta en sista tur för iår hann jag bara starta motorn och hörde att det skramlade och lät fan under bilen... lokaliserade oljudet till koppling/startmotor typ, så det ska ändå rivas och inspekteras i vinter... smile

I övrigt händer det inte allt för mycket med bilen i vinter.
Lite småfix som catchtank till vevhusventilation, huvudströmbrytare samt flytt av lilla bränsletanken i bagaget och en plåt att täcka reservhjulsbaljan med, så man kan köra lite mer på strippen smile

Och på tal om strippen så är även ett par Hoosier-slicks och skinnies med Weld Prostar-fälgar påväg hem över atlanten... Tog ett tag innan jag kom fram till alla mått och skit - hoppas det passar... wink

Inga bilder idag, hoppas någon orkar läsa ändå... wink

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
BMW 330d "M Performance" (2016)
TurboTias Permanently Banned
8 februari 2014 · 343 Inlägg

Nu har jag äntligen fått på däcken! smile
Även pratat med AG:s i Norrköping som ska bygga en plåtlåda jag ska ha över bränslesystemet i bagaget så man uppfyller strippenreglerna smile


https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/32289-3311677.jpg

https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/32289-3311675.jpg

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
TurboTias Permanently Banned
14 december 2014 · 343 Inlägg

Här ar det länge sedan man var...

Har dock inte hänt sådär vansinnigt mycket sista året... haft problem med att bilen gått fett/snålt om vartannat utan vi riktigt kommit fram till varför, samt att sista halvan på sommaren ägnades åt att strula med kopplingen...

Min Spec steg3+ koppling slirade ju redan i bänken för några år sedan och ville inte vara med när man våldade allt för mycket.
Skitsamma tänkte jag då jag ändå inte svinar runt på räserbanor utan tycker det är roligast att överraska bilar på motorvägen, men nu när jag fick hem slicksen tänkte jag att det var dags att se över kopplingen ändå...

För skojs skull blev det lite testkvällar på slicksen med gamla kopplingen, bara för att se hur illa det skulle gå och det gick förvånandsvärt bra. först efter många repor efter varann började den trilskas..
Eftersom man även kommit till insikt att det finns andra roliga saker än bilar här i livet så tänkte jag försöka komma billigt undan. en 6-puckad sinter hoppades jag skulle vara lösningen, dock visade det sig att när vi rev ner dom gamla bitarna var dom ganska illa åtgångna. Både lamell och svänghjul var helt ihjäl och tryckplattan såg inte särskillt bra ut heller, nödlösningen blev att köra med ny 6-pucklamell, samma tryckplatta, och orignal svänghjul.

Men det gick sådär...
Testade två starter och det slirade mer än någonsin... stod i princip helt still!

Så det var bara att bita i det sura äpplet och beställa hem en tvåskivig tilton smile
Efter lite lurande och klurande satt den till slut på plats tillsammans med ett nytt svänghjul.
Glädjen var dock inte långvarig då den skulle ner till AGs i Norrköping för ny mappning för att få ordning på bränseprobematiken samt att mosa på laddet lite mer direkt efter att kopplingen var på plats. Gick ett par timmar sedan ringde Tony på AGs och sa att kopplingspedalen gick rakt ner i golvet...
Visade sig att slaget i pedalen var för långt så packningana i det hydrauliska utrampningslagret gick åt skogen...

Upp i lyften och ner med lådan igen, byta packning och sedan ihop... och där är jag nu.

Blir att bygga till ett pedalstopp samt att göra ett flödestest/rengöring på spridarna som vi nu tror kan vara problemet till den ojämna gången.

Langar upp lite bilder och filmer från sommaren om någon är intresserad smile

https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/32289-3350564.jpg

https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/32289-3424534.jpg

https://www1.garaget.org/archive/21/20472/32289/32289-3491530.jpg

http://www.garaget.org/video/147418

http://www.garaget.org/video/147602

http://www.garaget.org/video/147603

// Mattias

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
BMW 330d "M Performance" (2016)
Toyota Supra Turbo "AGs i Norrköping" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang