Dags för en update ang motor jobbet.
Då de nya "storkolvarna" (3:e överd. / 75.73mm) ska beläggas med ett 3/10mm tjockt värmeisolerande keramiskt skikt och blockytan planas (minsta möjliga typ 1-2/10mm) så måste kolvarna tas av minst lika mycket på höjden. Sen är där urgröpningar i kolvtoppen som inte kommer att försänkas, detta i kombination med en något önskad komp.sänkning har resulterat i att 6/10mm totalt skulle tas av från kolvarna.
![http://forumbilder.se/images/cc201194804PM4663.jpg]()
Enda plana ytan på denna kolvtypen som det går att utgå ifrån.
![http://forumbilder.se/images/79201194847PMf9be.jpg]()
Tillv. en "hub" för att kunna sätta upp kolvarna mot.
![http://forumbilder.se/images/5a201195127PM9d7c.jpg]()
Uppriktning av kolv, då dessa kolvar är helt nya och få fram ett set till inte låter sig göras snabbt gäller det att det blir rätt vid första försöket!
![http://forumbilder.se/images/8f201195619PM6876.jpg]()
Då uppspänningen inte var den stabilaste och pga. platsbrist svårt att få till en optimal skärvinkel så tog jag bara ta 3/10mm åt gången...
![http://forumbilder.se/images/b1201195325PM34c5.jpg]()
Färdigsvarvat, blir ganska ok resultat om man duschar på lite T-röd under bearbetningen.
![http://forumbilder.se/images/a0201195811PM29d0.jpg]()
Det lyckades, men det kändes lite "fel" att sätta nya kolvar mot bandslipen.. Även om än det bara var för att slipa bort en liten resterande upphöjning i mitten där dubben (muttern) hade legat an.
![http://forumbilder.se/images/3e201195858PM6d46.jpg]()
Blästrad och med en 3/8" rörstuss monterad för få returoljan från turbon direkt ner i sumpen.
Nu är äntligen block, grenrör, sump och kolvar lämnade till Metalock för ytbehandling och ska förh.vis vara klara på fredag.
thomas