Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha möjlighet att ställa diesel relaterade frågor är detta forumet för dig. Detta projekt är ett teknik projekt för att se hur bra en gammal bil kan bli med så mkt orginalgrejjer som möjligt. Målet är att köra kinnekulle ring runt på 1min dvs lika snabbt som porsche gt3* med en polo diesel. Ja, jag vet att det finns många hinder och många snabbare porschar än så men 1min är faan så snabbt. Följ med så får vi se hur det går..... :) Thomas *klart det finns många som kör betydligt snabbare än så...... :)
  • 125 Följare
  • 285 377 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 januari 2015
ADiKO MolnbyPerformance
2 april 2011 · 365 Inlägg

har snackat en del med lärarn på skolan som har varit med ett tag smile
Har förklara att det är jäkligt viktigt när man kör turbo att få ut avgaserna, att man ska porta på ett speciellt sätt så det flödar bra tongue

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
polo_td
2 april 2011 · 563 Inlägg

Ja, det stämmer bra det.
Idetta projekt är det just så att värmen måste hållas ner maximalt.
Där av är detta med toppen en mycket viktig del.
Likaså varför vi lägger keramik på kolvarna.
Dels för att höja temperaturtåligheten på kolven men mest för att minimera värme spridningen inuti motorn.

Thomas
thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
ADiKO MolnbyPerformance
2 april 2011 · 365 Inlägg

ja exakt flödar det bättre får man ut värmen bättre big_smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
polo_td
2 april 2011 · 563 Inlägg

Alldeles riktigt.
Sedan är det så att grenrör turboval etc spelar mycket stor roll i detta.

När man jobbar med diesel så arbetar man med "spiknings" relationer vilket är en helt annan sak än på tex bensinbilar där man INTE vill ha detta fenomen.

Spikningar hos bensinare är ju en mycket vanlig del i smälta kolvar.

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
ADiKO MolnbyPerformance
2 april 2011 · 365 Inlägg

okej då har man lärt sig något nytt wink

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Panzar_Audi
2 april 2011 · 820 Inlägg

Grannt Thomas, när beräknas bilen vara färdig? dagen för elmia? big_smile

Ni ser ut att ha litegrann att göra tongue

Om man säger
polo_td
2 april 2011 · 563 Inlägg

Bilen blir inte "färdig" till elmia.
Vi har satt upp detta som första milstolpe.
Vi kommer att fortsätta hela året med diverse events och utvecklingsarbeten.
Detta är bara början.

thomas

Senast redigerat av polo_td (3 april 2011)

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
3 april 2011 · 563 Inlägg

Nu har jag kommit hem igen från min resa till de nedre regionerna av sverige närmare bestämt Malmö.
Scania(Andreas) har vänligheten att arbeta på helgen med detta projekt.

Dagens motorjobb...


Grenröret som Alverby Racing byggt, knappt det hunnit svalna när det anlände till Malmö i förmiddags. 
Mycket intressant rördragning han lyckats få till, men det är inte det första grenröret han designat som tur är! 

http://forumbilder.se/images/da201181358PMd209.jpg

Blästrat med stålkulor både in och utvändigt. Färdigt för att lämnas iväg för ytbehandling.

http://forumbilder.se/images/9e201181431PM277e.jpg

Nu skall dessa delar iväg för att ytbehandlas med en coating av aluminiumoxid bas.Därför måste man göra följande.

Alla anslutningar och öppningar på blocket måste pluggas för att inte dimma från ytbehandlingen ska kunna leta sig in på fel ställen och orsaka skada.
Blir en heldel jobb att göra dessa "täcklock".

http://forumbilder.se/images/33201181719PM9b67.jpg

http://forumbilder.se/images/1d201181744PM8ffb.jpg

Scania hade även haft en liten snabblektion med mig ang vilka olika gängtyper, ans.nipplar och slangtyper det finns och vad som lämpligast kan användas var, på och runtomkring motorn.
Skall nog bli bra detta.

thomas

Senast redigerat av polo_td (3 april 2011)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
N0rstr0m Audiot
3 april 2011 · 72 Inlägg

Prenumeration lagd!

mycket cool och seriöst projekt. önskar dig all lycka till smile

Audi 60L (1971)
Audi S6 "Svensken" (1996)
polo_td
4 april 2011 · 563 Inlägg

Växellådan skulle behöva en föstäkning av någon typ plus att drivknutar etc behöver uppdateras,
Hör av er nu om ni har ideer om vem eller vart man kan få hjälp.

thomas

Senast redigerat av polo_td (4 april 2011)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Erick
4 april 2011 · 4 767 Inlägg

Grenröret ser grymt bra nu, härligt hantverk!! smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
polo_td
4 april 2011 · 563 Inlägg

TAck så mycket.
Kanske inte jag skall säga eftersom Anders på Alverby racing som gjort detta enl anvisningar från mig bl.a.

Kommer få couting på sig då blir det ännu snyggare....smile

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
darkwizard Fordonstekniker
5 april 2011 · 1 740 Inlägg
Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
polo_td
5 april 2011 · 563 Inlägg

Dags för en update ang motor jobbet.

Då de nya "storkolvarna" (3:e överd. / 75.73mm) ska beläggas med ett 3/10mm tjockt värmeisolerande keramiskt skikt och blockytan planas (minsta möjliga typ 1-2/10mm) så måste kolvarna tas av minst lika mycket på höjden. Sen är där urgröpningar i kolvtoppen som inte kommer att försänkas, detta i kombination med en något önskad komp.sänkning har resulterat i att 6/10mm totalt skulle tas av från kolvarna.

http://forumbilder.se/images/cc201194804PM4663.jpg
Enda plana ytan på denna kolvtypen som det går att utgå ifrån.

http://forumbilder.se/images/79201194847PMf9be.jpg
Tillv. en "hub" för att kunna sätta upp kolvarna mot.

http://forumbilder.se/images/5a201195127PM9d7c.jpg
Uppriktning av kolv, då dessa kolvar är helt nya och få fram ett set till inte låter sig göras snabbt gäller det att det blir rätt vid första försöket! 

http://forumbilder.se/images/8f201195619PM6876.jpg
Då uppspänningen inte var den stabilaste och pga. platsbrist svårt att få till en optimal skärvinkel så tog jag bara ta 3/10mm åt gången...

http://forumbilder.se/images/b1201195325PM34c5.jpg
Färdigsvarvat, blir ganska ok resultat om man duschar på lite T-röd under bearbetningen.

http://forumbilder.se/images/a0201195811PM29d0.jpg
Det lyckades, men det kändes lite "fel" att sätta nya kolvar mot bandslipen.. Även om än det bara var för att slipa bort en liten resterande upphöjning i mitten där dubben (muttern) hade legat an.

http://forumbilder.se/images/3e201195858PM6d46.jpg
Blästrad och med en 3/8" rörstuss monterad för få returoljan från turbon direkt ner i sumpen.

Nu är äntligen block, grenrör, sump och kolvar lämnade till Metalock för ytbehandling och ska förh.vis vara klara på fredag.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
5 april 2011 · 563 Inlägg

Som vanligt gör Andreascett kanon jobb.   
Tror inte att många skulle göra det ingreppet med helt nya kolvar direkt!! 

Detta projekt är väldigt unikt i många olika aspekter.
Dels så är det ett mkt stort projekt även om man ibland kan luras och tro att det är en "vanlig" renovering.

Men den tid som läggs ner på att forska fram lösningar på problemen som dels dyker upp som gubben i lådan och dels på de problemen som tex temp tålighet etc som vi måste lösa är enormt tidskrävande.

En annan aspekt är tidsramen, tror inte att det är speciellt vanligt att göra ett projekt av denna storlek på denna tiden, Även om vi inte hinner med allt.

Projektet skall ju rulla ett år med utveckling av bilen och dess system så det kommer att bli många frågor att lösa och förhoppningsvis så lär vi oss en hel del.

Skall bli mkt kul att se hur metalock utför sin del nu.
Jag har ett stort förtroende på deras process i detta projekt.

Idag har alla kablar i motorrummet blivit ny lindade med svart tejp och bromsrören fått justerad dragning för att möjliggöra IC dragningen.

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
6 april 2011 · 563 Inlägg

Idag är det dags för mätare.
Alla kablage och slangar skall på plats.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
pontiacen
6 april 2011 · 1 080 Inlägg

Mkt imponerande motorbygge ska följas big_smile

Lycka till med hela bygget !!

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
_DamnIt R1 driver!
6 april 2011 · 5 128 Inlägg

Riktigt kul med dieseltrim! Och verkligen kul att se hur seriöst precis allt görs. Ska följas! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang