hur bra fungerar de såkallade Basrören?(bastub)

Jonnyj Team-Xtreem.org
26 juli 2006 · 40 Inlägg

Ska byta ut basen i bilen och funderar lite på det här med bastuber, 12a i ett rör, blir det något tryck av en sån?? är sugen på en sån pga utrymmesbrist.

Senast redigerat av Jonnyj (26 juli 2006)

~:Kör före du, så väntar jag där framme!:~
Ford Focus "Titanium-x" (2010)
nagasaki.020
26 juli 2006 · 311 Inlägg

Saken med bastuber är att man måste ha bra mått till den. Har du inte rätt mått till den och bara gör lådan för att den ska passa in i bilen så behöver du ingen tub. det blir bättre utan det kan jag ur erfarenhet. Annars om du verkligen har rätt kalkyler så kan du ju ha basreflex. Dessa basreflexer är ju till för att bastonerna skall hålla lite längre eller nått sådant. Många tror att de är till för att man skall lufta basen men de är ju bullsh.. Allså har du sluten låda så kvittar det vilka kalkyler du har och då ska man inte ha basrör. Har du exakta kalkyler så kvittar det mera.

Senast redigerat av nagasaki.020 (26 juli 2006)

freddan70 Team Tondöv
26 juli 2006 · 649 Inlägg

När det gäller kalkyler spelar det ingen som helst roll vilken lådform du har, har du en felberäknad låda låter det skit!! Det är ingenting som bara är specifikt för bastuber/rör.
Bygger du ett rör/tub med en 12:a i kan det låta hur bra som helst eller grisjävligt dåligt, helt beroende på om det är rätt byggt!

nagasaki.020
27 juli 2006 · 311 Inlägg

Det är bra om man har låtan så resistent som möjligt. På den senaste lådan jag byggde åt en släkting så hade jag på gång-järn och resultatet blev exelent. Lådan blev resistent och fast. Vi bara ritade upp så att lådan precis fick plats i bagaget utan rör och de låter bra. Förra lådan han hade den hade rör och det prasslade en massa om det. Det är lite sisådär med de sakerna...

Drönirettab
27 juli 2006 · 21 761 Inlägg

nagasaki.020: Du har nog missuppfattat lite grann tyvärr. Jonnyj menar inte basreflexrör, han menar de aktiva baslådorna som är formade som ett rör. De kallas allmänt för "basrör".

freddan70 Team Tondöv
27 juli 2006 · 649 Inlägg

nagasaki.020 skrev:
Det är bra om man har låtan så resistent som möjligt. På den senaste lådan jag byggde åt en släkting så hade jag på gång-järn och resultatet blev exelent. Lådan blev resistent och fast. Vi bara ritade upp så att lådan precis fick plats i bagaget utan rör och de låter bra. Förra lådan han hade den hade rör och det prasslade en massa om det. Det är lite sisådär med de sakerna...

Resistent??
Resistent betyder motståndskraftig..
Och hur menar du med gångjärnen?

FL3JM Inga konstigheter
27 juli 2006 · 2 064 Inlägg

Vad de flesta verkar missförstå är att ett basrör är en högtalare placerad i ett rör, inte ett reflexrör, som denna bild:
http://212.214.223.230/shop/catalog/images/JBLGTO1000Tbasrorfardig.jpg

För att svara på din fråga; det blir samma tryck som en vanlig låda, ser lite ballare ut bara. smile
Det är svårare att göra sånna lådor, bara därför folk gör fyrkantiga lådor.
Det du måste göra är att räkna ut hur djupt ditt rör ska vara för att passa din 12" högtalare, det står i manualen hur många liter högtalaren behöver (kom ihåg att det skiljer sig om du ska ha portad låda eller inte, portad kräver större volym).

Lycka till, lägg upp bilder när du är klar! smile

Jonnyj Team-Xtreem.org
27 juli 2006 · 40 Inlägg

okej! tack för svaren! kollat på lite färdiga alternativ, men vi får se vart det slutar! smile
BIlder kommer när det blivit något av det!

~:Kör före du, så väntar jag där framme!:~
Ford Focus "Titanium-x" (2010)
Drönirettab
27 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Se till att det är ett stabilt material om du gör ett själv, om det är ett tunnt rör så vibrerar tuben och då blir inte basen som den ska.

Att räkna ut volymen på tuben är ju enkelt också: Arean x längden. Om måtten anges i decimeter så blir svaret i liter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang