Raka rör - 740!

KungligaEmil
10 mars 2011 · 37 Inlägg

Någon som vet var man kan få tag i Raka rör till 740?
Eller någon som säljer?

Hojta till isåfall!

Emil

Bästa grabben ever!
KHRacing
10 mars 2011 ·

Söker du ett avgassystem från företaget Raka rör .

eller vill du montera raka rör som avgassystem på din 740 ?

Om det senare så skippa det,, polisen lär jaga dig överallt & dina grannar
lär strypa dig innan polisen hittar dig typ.

Emilius Avstängd
10 mars 2011 · 1 714 Inlägg

Eftersom du har en rak 4-cylindrig motor så letar du nog snarare efter rakt rör och inte raka rör.
Biltema har rör, mekonomen har rör, ferrita har rör, alla har rör. Välj det rakaste du hittar,
svetsa på. Svårare än så är det inte.

Dock så låter det förjävligt.

Du får 100 gånger mer glädje av ett 2.5" med en Apple racing ljuddämpare på slutet, jag lovar.

Tubbex
10 mars 2011 · 1 517 Inlägg

ska det vara hela eller bara halva??

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
KungligaEmil
12 mars 2011 · 37 Inlägg

Emilius: Du har rätt där, japp såg på biltema! Men tänkte om det fanns "färdig mottade" då jag inte är kuuungeen på att svetsa! Tänkte vara lat & se om det fanns färdigmonterat!

Vart finner jag den ljuddämparen då? pris?smile

Mvh

Bästa grabben ever!
RD_87 Skrotsamlare
12 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Funkar med i princip alla 2,5'' ljuddämpare, undvik biltemas kortaste bara eftersom bilen låter som ett lågtflygande bombplan och drar åt sig snutar.
Min vintervolvo är utrustad med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … 120X420MM/
Funkar fint men man kan inte påstå att den går tyst, granntanten hatar mig sad men så sitter ju min på en sexa, kanske går tystare på en fyra?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Emilius Avstängd
12 mars 2011 · 1 714 Inlägg

KungligaEmil skrev:
Emilius: Du har rätt där, japp såg på biltema! Men tänkte om det fanns "färdig mottade" då jag inte är kuuungeen på att svetsa! Tänkte vara lat & se om det fanns färdigmonterat!

Vart finner jag den ljuddämparen då? pris?smile

Mvh

Man behöver inte vara svetsmästare, det räcker om det håller ihop, avgassystemet syns ju ändå inte så wink
Eller be en polare svetsa.

Kg trimning har Apple racing och mekonomen kan ta hem fraktfritt vad jag hört.

Emilius Avstängd
12 mars 2011 · 1 714 Inlägg

RD_87 skrev:
Funkar med i princip alla 2,5'' ljuddämpare, undvik biltemas kortaste bara eftersom bilen låter som ett lågtflygande bombplan och drar åt sig snutar.
Min vintervolvo är utrustad med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … 120X420MM/
Funkar fint men man kan inte påstå att den går tyst, granntanten hatar mig sad men så sitter ju min på en sexa, kanske går tystare på en fyra?

Javisst alla ljuddämpare FUNKAR men det är bara en som är BÄST till samma pris som alla andra,
så varför ens tänka på att köpa andra ljuddämpare?

Kolla flödestester på ljuddämpare, kolla motorgenienas åsikter.

Åk till mekonomen och titta in i en simonsdämpare och titta hur slarvigt byggda dem är.

Fråga min polare som gradvis sköt ut packningen ur sin simonsdämpare så den lät högre och högre..

discokapten Kapten på disco!
12 mars 2011 · 1 729 Inlägg

Emilius skrev:

RD_87 skrev:
Funkar med i princip alla 2,5'' ljuddämpare, undvik biltemas kortaste bara eftersom bilen låter som ett lågtflygande bombplan och drar åt sig snutar.
Min vintervolvo är utrustad med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … 120X420MM/
Funkar fint men man kan inte påstå att den går tyst, granntanten hatar mig sad men så sitter ju min på en sexa, kanske går tystare på en fyra?

Javisst alla ljuddämpare FUNKAR men det är bara en som är BÄST till samma pris som alla andra,
så varför ens tänka på att köpa andra ljuddämpare?

Kolla flödestester på ljuddämpare, kolla motorgenienas åsikter.

Åk till mekonomen och titta in i en simonsdämpare och titta hur slarvigt byggda dem är.

Fråga min polare som gradvis sköt ut packningen ur sin simonsdämpare så den lät högre och högre..

Det är till en 740, vad fan spelar det för roll vad den får för siffror i en flödesmätning? Sen så är det väl bra att just du har hittat en dämpare du gillar till ett vad jag antar förmånligt pris, men din sanning är kanske inte allas sanning?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Aga_Diff Bärs!
12 mars 2011 · 3 456 Inlägg

discokapten skrev:
Det är till en 740, vad fan spelar det för roll vad den får för siffror i en flödesmätning?

Hade det spelat någon roll om ljuddämparen skulle sitta på en Saab då?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Emilius Avstängd
12 mars 2011 · 1 714 Inlägg

discokapten skrev:

Emilius skrev:

RD_87 skrev:
Funkar med i princip alla 2,5'' ljuddämpare, undvik biltemas kortaste bara eftersom bilen låter som ett lågtflygande bombplan och drar åt sig snutar.
Min vintervolvo är utrustad med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … 120X420MM/
Funkar fint men man kan inte påstå att den går tyst, granntanten hatar mig sad men så sitter ju min på en sexa, kanske går tystare på en fyra?

Javisst alla ljuddämpare FUNKAR men det är bara en som är BÄST till samma pris som alla andra,
så varför ens tänka på att köpa andra ljuddämpare?

Kolla flödestester på ljuddämpare, kolla motorgenienas åsikter.

Åk till mekonomen och titta in i en simonsdämpare och titta hur slarvigt byggda dem är.

Fråga min polare som gradvis sköt ut packningen ur sin simonsdämpare så den lät högre och högre..

Det är till en 740, vad fan spelar det för roll vad den får för siffror i en flödesmätning? Sen så är det väl bra att just du har hittat en dämpare du gillar till ett vad jag antar förmånligt pris, men din sanning är kanske inte allas sanning?

En 740 är väl den bil som i högsta grad behöver alla hästkrafter den kan få? Förstår inte ditt resonemang?

Jag anser iallafall att alla bara borde köpa apple racing så alla andra skitmärken dör ut för det är bara att kasta pengar i sjön i dem flesta fall.

Just jag? alla streetracers och dragracers under hela 90-talet tummade på att det finns bara en ljuddämpare.
Apple racing är utvecklad av Mats Appelgren, killen som under 80-90 tal körde ifrån ALLA med enkla medel,
han vet vad han sysslar med. Han utvecklade den här ljuddämparen för det inte fanns något som flödade tillräckligt mycket när han var aktiv inom streetracing.

RD_87 Skrotsamlare
12 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Tror knappast att flödet är ett problem då främre röret på en 740 är mindre än 2,5'' och eftersom avgaserna svalnar längre bak så är det knappast ett problem. Dessutom är en ljudämpare mad bra flöden knappast nåt som ger effekt på en bil som totalt sanknar prestanda-tänk från fabrik.
Självklart ska man investera i den bästa dämpare man kan när det gäller seriös trimning men när det gäller nån jävla vinterbil är det väl bara att handla den billigaste med rostskydd på?
349:- känns helt vettigt på en 740 wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
joQue Game On!
12 mars 2011 · 244 Inlägg

skippa och lägga pengar på röret till 740, låter fördjävligt endå, om du vill ha mer bröl, ta bort en dämpare från originalavgassystemet, billigast så

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Alex-s Bakhjulskrafs
12 mars 2011 · 1 479 Inlägg

bort med sista dämparen och sätt ett rakt rör där. det räcker!

jag har ett färdigbyggt 2,5" med en simonsljuddämpare och alla upphängningar om du är sugen:) 300 riksdaler.

men då får du hämta det själv big_smile

Senast redigerat av mk2_power (12 mars 2011)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
discokapten Kapten på disco!
13 mars 2011 · 1 729 Inlägg

Emilius skrev:

discokapten skrev:

Emilius skrev:

Javisst alla ljuddämpare FUNKAR men det är bara en som är BÄST till samma pris som alla andra,
så varför ens tänka på att köpa andra ljuddämpare?

Kolla flödestester på ljuddämpare, kolla motorgenienas åsikter.

Åk till mekonomen och titta in i en simonsdämpare och titta hur slarvigt byggda dem är.

Fråga min polare som gradvis sköt ut packningen ur sin simonsdämpare så den lät högre och högre..

Det är till en 740, vad fan spelar det för roll vad den får för siffror i en flödesmätning? Sen så är det väl bra att just du har hittat en dämpare du gillar till ett vad jag antar förmånligt pris, men din sanning är kanske inte allas sanning?

En 740 är väl den bil som i högsta grad behöver alla hästkrafter den kan få? Förstår inte ditt resonemang?

Jag anser iallafall att alla bara borde köpa apple racing så alla andra skitmärken dör ut för det är bara att kasta pengar i sjön i dem flesta fall.

Just jag? alla streetracers och dragracers under hela 90-talet tummade på att det finns bara en ljuddämpare.
Apple racing är utvecklad av Mats Appelgren, killen som under 80-90 tal körde ifrån ALLA med enkla medel,
han vet vad han sysslar med. Han utvecklade den här ljuddämparen för det inte fanns något som flödade tillräckligt mycket när han var aktiv inom streetracing.

Men du får inte mer hästar för att du sätter en Appledämpare på en 740.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Alex-s Bakhjulskrafs
13 mars 2011 · 1 479 Inlägg

Sen vet alla som läst på lite att en originalmotor behöver mottryck från avgassystemet. Sätter man rakt 3" hela vägen går bilen sämre än med originalrör. Ju nyare bil desto känsligare.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Emilius Avstängd
13 mars 2011 · 1 714 Inlägg

RD_87 skrev:
Tror knappast att flödet är ett problem då främre röret på en 740 är mindre än 2,5'' och eftersom avgaserna svalnar längre bak så är det knappast ett problem. Dessutom är en ljudämpare mad bra flöden knappast nåt som ger effekt på en bil som totalt sanknar prestanda-tänk från fabrik.
Självklart ska man investera i den bästa dämpare man kan när det gäller seriös trimning men när det gäller nån jävla vinterbil är det väl bara att handla den billigaste med rostskydd på?
349:- känns helt vettigt på en 740 wink

Jag fattar verkligen inte folks resonemang på den här sidan.

Extraktorrör och headers är väl det första man monterar på alla bilar?? Så dyrt är det inte.
Och jag anser att det är en del av avgassystemet, kände inte att det behövde nämnas.

Varför är 740 hatade? jo för alla svenskar tänker på samma sätt "inte värt att lägga pengar på därför ska jag klabba ihop nåt skräp för jag är ändå tvungen att hålla på och pilla"

Vill ni inte göra nåt seriöst så låt för fan bli då istället.

349kr är inte billigt för en skräp-ljuddämpare.
600kr är billigt för en kvalitetsdämpare.

Emilius Avstängd
13 mars 2011 · 1 714 Inlägg

discokapten skrev:

Emilius skrev:

discokapten skrev:
Det är till en 740, vad fan spelar det för roll vad den får för siffror i en flödesmätning? Sen så är det väl bra att just du har hittat en dämpare du gillar till ett vad jag antar förmånligt pris, men din sanning är kanske inte allas sanning?

En 740 är väl den bil som i högsta grad behöver alla hästkrafter den kan få? Förstår inte ditt resonemang?

Jag anser iallafall att alla bara borde köpa apple racing så alla andra skitmärken dör ut för det är bara att kasta pengar i sjön i dem flesta fall.

Just jag? alla streetracers och dragracers under hela 90-talet tummade på att det finns bara en ljuddämpare.
Apple racing är utvecklad av Mats Appelgren, killen som under 80-90 tal körde ifrån ALLA med enkla medel,
han vet vad han sysslar med. Han utvecklade den här ljuddämparen för det inte fanns något som flödade tillräckligt mycket när han var aktiv inom streetracing.

Men du får inte mer hästar för att du sätter en Appledämpare på en 740.

Näe om man monterar den efter original avgassystemet utanför stötfångaren istället för slutröret så ger det inte så mycket kan jag tänka mig. Men det va ju inte det jag pratade om heller vad jag vill minnas.

Senast redigerat av Emilius (13 mars 2011)

Emilius Avstängd
13 mars 2011 · 1 714 Inlägg

mk2_power skrev:
Sen vet alla som läst på lite att en originalmotor behöver mottryck från avgassystemet. Sätter man rakt 3" hela vägen går bilen sämre än med originalrör. Ju nyare bil desto känsligare.

Man sätter inte rakt 3" på en originalbil heller, då är man ju blåst.

Men något om mottryck har jag då fan aldrig hört, bara av folk som lyssnar på rykten och aldrig hört fakta om avgassystem.

Det är 2-takt som behöver avstämda ljuddämpare. 4-takt måste bara bli av med avgaserna så snabbt som möjligt.

Läs en bok, alla på hela garaget bör göra detta då ointelligensen flödar.

Jag rekommenderar "How to build horsepower" av David Vizard.

http://www.amazon.com/How-Build-Horsepo … 0931472245

Läs även denna tråden och främst Janne Lundins första inlägg i tråden.
Janne Lundin är byggare och förare av "Midnight blower" amazonen, som han varvade bra långt över 11 tusen med en överladdad gammal B20, i en sån bil är avgasflödet viktigt, så han kan ett och annat.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie … amp;t=8013

Läs på gott folk och snälla sluta bre på myterna mer och mer.

Jernberg BilSystemTeknik-Gymnasiet
13 mars 2011 · 184 Inlägg

Vill hålla med Emilius, satsa på kvalitet när det skiljer så lite i pris!

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang