3750
Sök

Allmäna frågor om bilbesiktning

9 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Vet int om det här är rätt ställe för detta inlägg, men lär väl märkas antar jag big_smile

Som rubriken antyder har jag några saker jag undrar över när det kommer till besiktning.

Grejen är den nu att jag var och besiktade bilen för typ någon månad sedan... Och allt var i skick...
förutom... HÖGRA HALVLJUSET(!!!) som var riktat några grader för högt...

Eftersom jag nyss hade köpt bilen så var jag faktist beredd på att det skulle vara något krångel med den, så jag var faktist aningen lättad när det bara var en lykta som var lite "off"... Så jag drog hem och kikade på lyktan, och tydligen så hade den föregående ägeren tappat bort dendär lilla järngrejjen som håller lampan på plats.

Nåväl, jag körde upp mot en vägg och riktade lampan själv och fäste lampan. så efter jag var klar såg båda lamporna ut å lysa relativt identiskt... Sedan någon vecka senare drog jag och besiktade bilen igen.. och guess what... den blev underkänd igen(denna gången lyste lampan något lågt), och dessutom börja dom pipa något om att dimljusen var felriktade(Som jag inte ens har tänkt på sedan förra besiktningen, så det känns lite skumt att dom bara har "felriktat" sig av sig själv)...

Så det jag nu tycker är lite konstigt är att dom bara över vid besiktningen får säga att "dedär är fel".. "betala pengar"... "kom igen"... "betala mera pengar"... utan att de på någotsomhelst sätt behöver förklara för mig vad deras mätningar visar och motivera på vilket sätt en 3 grader(neråt dessutom) felriktad lampa skulle vara livsfarlig i trafiken.

Desstom som Fysik-student vid LTH kan jag enkelt räkna kring dessa saker och komma fram till att på 10 cm är det visserligen en skillnad, men på 10-50 meter dessutom i 50+ km/h så kommer ingen levande människa att notera att lampan lyser lite "snett"...

Så nu på nästa tisda (15 mars) ska jag och besikta bilen igen nu, och om dom underkänner den igen för något så är det helt klart någon form av mjölkning som pågår... Så skulle verkligen upskatta ifall någon här är medveten om vad jag skulle kunna göra.

Tycker samt det är lite patetiskt att jag hamnar och betala 200kr för varenda ombesiktning, som sådär btw. tar ca. 1 minut(efter 1 timmes köande)...

Är herregud student, har bättre säker å spendera mina pengar och min tid på...-_-

(Bilen i fråga  är en -04 Kia Shuma)


PS. kan sätta upp lite aktuella bilder ifall det behövs


Mvh:
Alex

Rubriken redigerad // moderator.

Personbils tekniker
238 Inlägg
11 mars 2011
#2
Åk till en bilfirma som släcker tvåor smile då ställer dom in lamporna åt dig och du slipper stå vid en vägg och försöka, en efterkoll på en bilverkstad brukar kosta 200kr (Gör det där jag jobbar) och sen kanske en 100kr för jobbet, om ens det.

Mvh Patric


Muttley
11 mars 2011
#3
Så många lampor som lyser så brutalt fel i trafiken så ser jag bara de helt rätt av besiktningen att vara stenhård mot ALLA. Rik som fattig.
Du borde lämna in de till de som ha samma utrustning som besiktningen då får du de 100 % rätt. Och slipper köra runt olagligt.

Som student ser jag att du måste vara en rik student som kör i så pass ny bil. Då har du väl råd att få de ordnat på ett riktigt sätt.

1 567 Inlägg
11 mars 2011
#4
Testa en annan station om du misstänker "mjölkning"

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

9 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#5
Purre: Ska dra och höra runt lite nu smile

tkd:
Bilen är faktist inte så fancy som den låter, gick väl på 35000 kr, köpte den bara för att den var typ första bästa billiga bilen ja hittade just då, kolla lixom på bytbil... på bilar i regionen, och tog första bästa tongue

Bytte till mig den från en Opel vectra Sport 2.5 V6 när jag flyttade för att börja plugga(Ansåg att den bilen var lite väl dyr i drift).

940R: Tänkte åka till malmö och besikta nu på tisdan.


Allmänt:
Jag brukar hålla koll på vägen när jag kör, inte på andra bilars lyktor, visst om dom kör på med helljuset är ju en grejj, men faktist så är inte halvljuset så bländande starkt, dessutom så ska vi ta i beaktan att andra gången så lyste lamporna för lågt... så...

Kommer ihåg att det var samma sak en gång med ena lampan när jag besiktade Opeln i Finland, fick ungefär bara svaret:"äh, du kan ju påpeka det om du drar och servar bilen och be dom ställa in den..."

Speed FMK
849 Inlägg
11 mars 2011
#6
Alex901 skrev:
Grejen är den nu att jag var och besiktade bilen för typ någon månad sedan... Och allt var i skick...
förutom... HÖGRA HALVLJUSET(!!!) som var riktat några grader för högt...

Eftersom jag nyss hade köpt bilen så var jag faktist beredd på att det skulle vara något krångel med den, så jag var faktist aningen lättad när det bara var en lykta som var lite "off"... Så jag drog hem och kikade på lyktan, och tydligen så hade den föregående ägeren tappat bort dendär lilla järngrejjen som håller lampan på plats.

Nåväl, jag körde upp mot en vägg och riktade lampan själv och fäste lampan. så efter jag var klar såg båda lamporna ut å lysa relativt identiskt... Sedan någon vecka senare drog jag och besiktade bilen igen.. och guess what... den blev underkänd igen(denna gången lyste lampan något lågt), och dessutom börja dom pipa något om att dimljusen var felriktade(Som jag inte ens har tänkt på sedan förra besiktningen, så det känns lite skumt att dom bara har "felriktat" sig av sig själv)...

Så det jag nu tycker är lite konstigt är att dom bara över vid besiktningen får säga att "dedär är fel".. "betala pengar"... "kom igen"... "betala mera pengar"... utan att de på någotsomhelst sätt behöver förklara för mig vad deras mätningar visar och motivera på vilket sätt en 3 grader(neråt dessutom) felriktad lampa skulle vara livsfarlig i trafiken.

Desstom som Fysik-student vid LTH kan jag enkelt räkna kring dessa saker och komma fram till att på 10 cm är det visserligen en skillnad, men på 10-50 meter dessutom i 50+ km/h så kommer ingen levande människa att notera att lampan lyser lite "snett"...

Som en person tidigare skrivit så är det väl bara bra att bilprovningen är stenhårda mot felaktigt inställda/monterade lampor som bländar. Så mycket sådant som man får se ute i trafiken när man är ute och kör så önskar man att även polisen var hårdare vid det. En för högt inställd lampa enligt mig SKA leda till ombesiktning.

En lågt inställd lampa efter ett underkännande räknas som ett följdfel pga reparationen och är inte en reparation utförd ordentligt, såklart bilen ska tillbaka igen. Ett högt dimljus kan ju dessutom bero på att du varit och nosat lätt i en snövall när du parkerat eller någonting, vilket är lätt hänt.

Hade du däremot fått underkänt på en lågt inställd lampa första gången hade du inte tvingats på en ombesiktning pga det.

De "3 grader" du pratar som som förmodligen är 3% nedvinkling kan faktiskt göra några meter längre i sikt och varje meter är viktig för att rädda liv.

Mvh Ludde
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (11 mars 2011)


Speed FMK
849 Inlägg
11 mars 2011
#7
Alex901 skrev:
Allmänt:
Jag brukar hålla koll på vägen när jag kör, inte på andra bilars lyktor, visst om dom kör på med helljuset är ju en grejj, men faktist så är inte halvljuset så bländande starkt, dessutom så ska vi ta i beaktan att andra gången så lyste lamporna för lågt... så...

Kommer ihåg att det var samma sak en gång med ena lampan när jag besiktade Opeln i Finland, fick ungefär bara svaret:"äh, du kan ju påpeka det om du drar och servar bilen och be dom ställa in den..."

Så halvljuset är inte bländande? Det måste varit det roligaste jag hört på ett bra tag. xD

Ett halvljus i en bil med halogen lampor ligger på ca 50w medans ett helljus ligger på 55w. Skillnaden i ljusstyrka är inte särskilt stor. Den stora skillnaden är i ljusbilden där helljuset tillåts att "blända" och ha en uppvinkling. Ett halvljus som då är för högt inställt kan ge i princip samma bländning sånär som på en 5w skillnad i effekt.

Som jag skrev ovan så fick du 2a på för lågt pga att det var följdfel pga bristfällig reparation.


9 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#8
50 w och 55 w, visst, men ta och kolla hur lamporna sitter och hur speglingen och hela skiten går an, lampan lyser inte direkt ut på vägen, den speglas en massa och blablabla, är ingen expert, men så mycket har jag konstaterat av inspektera billampor, det är inte bara effekten som skilljer hel- och halvljus åt yikes Correct me if i am wrong! Men gosh... nästa gång ni kör på lansväg och ser att någon idiot 100 m bakom er poppar på helljus, så kommer ni att definitift att märka en markant ändring i ljusnivån, då bör ni kanske fråga er själva om det fenomenet faktist enbart beror på en effektskillnad på 5w tongue   

Och sen vidare till de tre graderna, det beror också väldigt mycket på hur lampan "sitter", dock att det skulle ha någon markant skillnad är ungefär som om någon kommer och säger:"Börja spela CS så du får 0,01 sec snabbare reflexer, så du hinner bromsa snabbare" tre graders vinkel är ganska så ekvivalent med 0,1 ms när det kommer till "säkerhet" smile

7 281 Inlägg
11 mars 2011
#9
Ja men nu finns ju reglerna till för att man ska se så mycket som möjligt medans risken att blända andra trafikanter är så liten som möjligt.
Gränserna finns där och man kan inte börja tänja på dom hur som helst, vem skulle bestämma den gränsen?

Står dom för högt är risken att du bländar någon högre, enkelt att förstå varför det blir underkänt.
Står dom för lågt är risken att du ser mindre, också enkelt att förstå varför det blir underkänt.

En verkstad tar nog inte många kronor att ställa in dom korrekt då det inte tar någon tid.

Felinställda ljus är ett HELVETE, jag HATAR husvagnssäsongerna! 90% fattar inte hur man sänker lyset!


9 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#10
PS. var redan och ställde in dom till en verkstad här närintill, 100 kr blev det smile
Killens första reaktion:"lamporna lyser ju rätt"... sen visa de sig att den lyste ca. 1,5 grad fel, WTG big_smile

Fan om dom tänker klaga vid besiktningen nu:"Lampan lyser för.... rakt"... -_-

Jo, kan hålla med där, folk med "höga" bilar SUV'ar, husbilar, flakbilar, etc... dom MÄRKS det faktist när de har lysen för högt, spec om man möter en i nära ett farthinder="Du blir bländad, sen ede okej i 1 sec, Sen bilr man bländad så in i helvetet nä bilen kommer närmare..." men det är en annan femma, nu kör jag inte en hög bil big_smile

456 Inlägg
11 mars 2011
#11
Alex901 skrev:
Så det jag nu tycker är lite konstigt är att dom bara över vid besiktningen får säga att "dedär är fel".. "betala pengar"... "kom igen"... "betala mera pengar"... utan att de på någotsomhelst sätt behöver förklara för mig vad deras mätningar visar och motivera på vilket sätt en 3 grader(neråt dessutom) felriktad lampa skulle vara livsfarlig i trafiken.



Är det inte därför som du besiktar bilen då? För att nån med mer utbildning och med bättre utrustning ska berätta vad du behöver fixa på din bil?

Eftersom dom har en ljusmätare så kan du ju be att dom visar dig hur fel det står. Och är det så att du vet vart justeringarna är och dom fungerar som dom ska så går det ju att justera ljuset vid besiktningen....

growing old is mandatory growing up is optional

killercow
11 mars 2011
#12
Reglerna är samma för alla. deta är rätt så enkelt. lyser en lampa för högt bländar den och är då trafikfarlig. lyser det för lågt så blir sikten sämmre och trafikfarligt. samma regler för alla.

kostnaden hos sbp är den samma för alla oavsett hur lång tid det tar. det är bara för att alla ska få betala lika kostnader så en som har en bil som tar längre tid eller som får en långsammare bes.man inte ska behöva betala mer. sbp är inget bolag som försöker gå med vinst utan alla intäkter går till löner och investeringar.

Ska man ha en bil så ska man oxå ha råd att äga den och laga fel och brister ordentligt. ljusbilden är inget man kan ställa in ordentligt via en vägg... finns cykel annars om man inte har råd med bil

Muttley
11 mars 2011
#13
De är klart du är fysikstudent. Du har kollen.

Jag är yrkeschaffis. Jag ser ju inte hur många som skiter i sina lyktor. Tusentals lyktor står fel och är extremt irriterande.
De är även cyklisterna i Lund men de kan vi inte göra något åt. Som tur kan besiktningen göra något åt din lykta..


smile

9 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#14
still, 1,5 grade, ta en gradskiva och kolla.

Skulle vara helt med er om det vore 10... 20... 30 grader... men 1,5...

Det är lixom absurt att haka up sig på något sådant tongue
Den lyser, och inte ens en mekaniker såg att den skulle ha lyst fel, först när man plocka fram dendär "spektroskopwanabeegrejjen" som han konstatera att den var 1,5 grade off... Jamenar, COMON!!!

Muttley
11 mars 2011
#15
Alex901 skrev:
still, 1,5 grade, ta en gradskiva och kolla.

Skulle vara helt med er om det vore 10... 20... 30 grader... men 1,5...

Det är lixom absurt att haka up sig på något sådant tongue
Den lyser, och inte ens en mekaniker såg att den skulle ha lyst fel, först när man plocka fram dendär "spektroskopwanabeegrejjen" som han konstatera att den var 1,5 grade off... Jamenar, COMON!!!

Den där 1.5 graden kan vara för jävla bländande i vissa situationer. Sådana personer ska man slänga igång 20 extraljus mot om man hade haft.

Jag litar inte på verkstäder. Hellre på besiktningen om ens dem. Om man använder rätt mätutrustning får man de ju rätt.
Du kan ju be snällt nästa gång om de inte stämmer ifall de kan ta fram en skruvmejsel och skruva lite .

456 Inlägg
11 mars 2011
#16
En normal bil som inte är onormalt hög skall ha en nedvinkling på mellan 5 och 25. Det är ju det som dom ska kolla, det är ju inte dom som bestämmer reglerna dom har det ju bara som jobb.
Men har du bara koll på vart man justerar och att justeringen funkar så kan du ju göra det på ombesiktningen.

Regler är regler, bara att gilla dom, väljer man att inte gilla dom så besiktar man inte alls och då får du ta konsekvenserna för det om man blir stoppad......
Senast redigerat av Oves_Bror (11 mars 2011)

growing old is mandatory growing up is optional

9 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#17
Oves_Bror skrev:
En normal bil som inte är onormalt hög skall ha en nedvinkling på mellan 5 och 25. Det är ju det som dom ska kolla, det är ju inte dom som bestämmer reglerna dom har det ju bara som jobb.
Men har du bara koll på vart man justerar och att justeringen funkar så kan du ju göra det på ombesiktningen.

Regler är regler, bara att gilla dom, väljer man att inte gilla dom så besiktar man inte alls och då får du ta konsekvenserna för det om man blir stoppad......

Första givande svaret: Dom skall vara riktade mellan 5 och 25 grader neråt.... Min högra lampa lyser "rätt", och min vänstra lyser -1,5 grader relativt den högra... så det ger mig två allternativ, antingen är högra lampan under 23,5 grader neråtriktad... eller så är besiktningstället korrupt, va bra, då har jag något att gå efter...

456 Inlägg
11 mars 2011
#18
Nej den vänstra lyser inte 1.5 grad lägre per automatik, den lyser lägre än 25 och därför som dom anmärker på den. MEN som jag skrivit genom hela tråden, KOLLA vilken justering som gör vilket OCH kolla så dom funkar för då kan du ju ställa rätt båda halvljusen på ombesiktningen, och slippa misstänka att dom använder dig för att finansiera hela bilprovningens verksamhet 2011.... roll

growing old is mandatory growing up is optional

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 mars 2011
#19
Det är väl bara att göra som vanligt och bita i det sura äpplet? Jag har efter över 50 bilprovningsbesök lärt mig att ibland får man en klapp på axeln fö en bil som är sopslut & ibland en spark i arslet för att wunderbaumen skymmer sikten wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Speed FMK
849 Inlägg
11 mars 2011
#20
Alex901 skrev:
Oves_Bror skrev:
En normal bil som inte är onormalt hög skall ha en nedvinkling på mellan 5 och 25. Det är ju det som dom ska kolla, det är ju inte dom som bestämmer reglerna dom har det ju bara som jobb.
Men har du bara koll på vart man justerar och att justeringen funkar så kan du ju göra det på ombesiktningen.

Regler är regler, bara att gilla dom, väljer man att inte gilla dom så besiktar man inte alls och då får du ta konsekvenserna för det om man blir stoppad......

Första givande svaret: Dom skall vara riktade mellan 5 och 25 grader neråt.... Min högra lampa lyser "rätt", och min vänstra lyser -1,5 grader relativt den högra... så det ger mig två allternativ, antingen är högra lampan under 23,5 grader neråtriktad... eller så är besiktningstället korrupt, va bra, då har jag något att gå efter...

Alla dessa regler står för övrigt i TSFS 2010:84 som är föreskriften som behandlar kontrollbesiktning.

http://www.transportstyrelsen.se/Global … anguage=sv

Där har du bland annat bilaga 1 som rör kontrollbesiktning för bil och släpvagnar.

Nedvinklingen mäts i % eller cm/m. Ditt högra halvljus ligger inom intervallet 5-25cm/m i nedvinkling eller i procent 0,5-2,5% nedvinkling. Din andra lampa står då förmodligen 26,5cm/10m ellwe 2,65% i nedvinkling vilket även om det är nära, fortfarande är utanför gränsen.

Spelar ingen roll hur lite du är över eller under en gräns. Någonstans måste man dra linjen och transportstyrelsen har gjort det vid 2,5%. Sedan är det SBPs jobb att se till att det följs. Att medvetet strunta i att underkänna dig för att det var "nära" vore ett tjänstefel av den SBP anställda och kan leda till grova straff för honom.

Citat ur fordonsförordningen 2009:211 Kapitel 2 §14:

"Ägaren av ett fordon som är i bruk är skyldig att underhålla och sköta det så att det är i föreskrivet skick. Han eller hon är också skyldig att se till att fordonet inte används i strid med bestämmelserna i denna förordning eller bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av förordningen. "

Och föreskrivet skick innebär även att halvljusen ska vara rätt inställda wink

Mvh Ludvig



Sök