4726
Sök

Vilket chip är lämpligast

176 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
söker ett lite vänligare chip till min 940 ltt , vill ladda runt 0.9 kanske, är det vikingchip som gäller då eller? har spanat runt lite men hittar mest typ 1.2 bar osv. sen funderar jag om jag nu vill byta till större turbo vid senare tillfälle går det bra att använda samma chip eller  behövs mer åtgärder då ?

181 Inlägg
14 mars 2011
Om du ska ladda 0.9 så går det bra med ett vanligt trimchip där man framförallt lyft på flödesspärren i programmet så att man kan ladda mer.

Det är runt 1 bar som det börjar spika om du har originalmotor och original tändning, för att ladda mer än 1 bar och fortfarande vara säker på att motorn inte tar onödig skada pga spikningar så bör du chipa hos någon som erbjuder tändningschip och bränslechip. Då skall tändningen vara _backad_ i tändningschipet och inget annat.

Sedan kan man sätta ihop special lösningar för tex större turbo, större LMM och större spridare. Det man får koncentrera sig på då och som kan kräva unika inställningar är om turbon börjar ladda lite senare i varvtal. Då får man ta fram info och utgå ifrån det när man gör programmet. Går bra att ladda tex 1.5-1.6 bar med org styrsystem, om allt är inställt korrekt.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 mars 2011
vikings ecomax är nog bra till dig .
den funkar bra med större spridare med, men bäst är att byta till viking special chip då
vi har kört med eco max från original till 300hk maskin och det har funkat bra

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

176 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
ok tack för svaren! jag vill inte ha ngn racer maskin utan bara lite mer krut i bilen, men bilen går inte bättre om man skaffar tändningchip,bränslechip samtidigt, vill ju att bilen ska gå/må så bra som möjligt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 mars 2011
and3r5son skrev:
ok tack för svaren! jag vill inte ha ngn racer maskin utan bara lite mer krut i bilen, men bilen går inte bättre om man skaffar tändningchip,bränslechip samtidigt, vill ju att bilen ska gå/må så bra som möjligt!

tändchipp behöver du inte om du bara vill ha en liten ökning

181 Inlägg
14 mars 2011
För att vara lite safe skulle jag säga att gränsen för att börja titta på tändchip är om du ska över 0,9-1 bar och 190-200 hk. Annars finns det risk för att det börjar spika.
Det är ungefär rimligt att sikta på det sen skaffa tändchip om du ska ha mer.

Mvh//
A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (14 mars 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

176 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
ok! men finns det ett speciellt chip jag kan köpa som ger mig dom kraven? 0.9 bar typ? vikings ecomax som du tipsade ger det den efekten?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 mars 2011
Fekzen skrev:
För att vara lite safe skulle jag säga att gränsen för att börja titta på tändchip är om du ska över 0,9-1 bar och 190-200 hk. Annars finns det risk för att det börjar spika.
Det är ungefär rimligt att sikta på det sen skaffa tändchip om du ska ha mer.

Mvh//
A.Fekzen

det va då en riktigt låg safe gräns annars brukar man säga att vid 300 hk så behöver man ett tändchipp
spikar det vid 1 bar om man har ca 200hk så är det nått annat som är helt galet, och du bör lösa det genom att fixa felet istället för att fixa det men ett tändchip

Sök