Vilken bil matchar mina behov (7-10,000 mil/år)?

joakimvonanka
14 mars 2011 · 6 Inlägg

Bilen som jag måste införskaffa kommer användas i taxisyfte och köras mycket på motorvägen då den kommer att pendla mycket mellan Arlanda och Stockholm, vilket leder till 7-10,000 mil per år. Bilen bör ha 5-sitplatser och måste vara billig i drift , men ändå kunna klara av jobbet. Den får tillhöra småbils-klassen och kommer att leasas som företagare.

Har varit hos bilhandlaren och fått tips om dieseldriven Toyota Yaris. Men innan man slår till vill man gärna höra andras åsikter.

Panzar_Audi
14 mars 2011 · 820 Inlägg

Audi A3 eller Golf kanske? Brorsan köpte en sprillans ny Golf diesel, bluemotion, drar 0.4 i 110 ungefär, bekväm att åka i, skattebefriad i 5 år!

Om man säger
Fipo
14 mars 2011 · 80 Inlägg

VW Golf som ovan sagt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2011 · 17 492 Inlägg

Sålde mycket Berlingo till mini-taxi i Gbg... Inte så kul men bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
joQue Game On!
14 mars 2011 · 244 Inlägg

lite dyrare men mycket trevligare att åka i än nån småbil skulle väll va nya v70 med nån av DrivE dieselmotorerna, de går riktigt snålt.

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Masquerade Aldrig nöjd
14 mars 2011 · 804 Inlägg

BMW 3-serien är både snål, rymlig och antagligen roligare att köra än en Golf (zzz).

Livet är för kort för att äga Volvo.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 mars 2011 · 13 746 Inlägg

Hyundai i30 kanske?

en billig och relativt snål bil
betydligt mycket större än en yaris
för den åker man inte 5personer i utan att det är små personer som åker
och utan barnstol
2vuxna fram är dock inga problem med någon liten bil det är baksätet som blir lidande

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
joakimvonanka
14 mars 2011 · 6 Inlägg

Audi A3, Golf, Berlingo, Hyundai i30, BMW 3-serien och V70 DrivE. Ska kolla upp dessa i närmare detalj.

En sak jag glömde nämna. Det är är även viktigt att bilen har så lite koldioxidutsläpp som möjligt är skonsam mot miljön. Vilken bil är det då som passar bäst med mina behov?

Jag var inne och kika på hybridbilarna, men de skulle inte passa mina behov enligt en "expert".

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2011 · 17 492 Inlägg

joakimvonanka skrev:
Audi A3, Golf, Berlingo, Hyundai i30, BMW 3-serien och V70 DrivE. Ska kolla upp dessa i närmare detalj.

En sak jag glömde nämna. Det är är även viktigt att bilen har så lite koldioxidutsläpp som möjligt är skonsam mot miljön. Vilken bil är det då som passar bäst med mina behov?

Jag var inne och kika på hybridbilarna, men de skulle inte passa mina behov enligt en "expert".

Kan ju nämna att "kärringens" I30 diesel har 2002:- i årsskatt. Den drar 0.51 l/mil. Trång bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
14 mars 2011 · 5 042 Inlägg

Grabbar..
Om det ska vara en " taxi " så antar jag att han vill att den ska kunna gå många mil utan ras med.

Jag säger Volvo Diesel

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (14 mars 2011)

C H E V R O L E T <3
twin_cam Smålänning
14 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Hyundai i30, eller kanske KIA c'eed? Där har du lång garanti också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 mars 2011 · 13 746 Inlägg

twin_cam skrev:
Hyundai i30, eller kanske KIA c'eed? Där har du lång garanti också.

tror det är dom bästa valen utifrån garatierna har åkt i ceeden och dom är helt okej för att vara en skitbil

inget jag själv skulle skratta mig lycklig varje morgon jag starta den men den gör sitt jobb som rövtransport varken mer eller mindre
man satt okej trots att jag inte är jätte liten

skulle troligen ta livet av mig pga tristes men det är en annan sak smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TireSlayer Tvivlare
14 mars 2011 · 2 266 Inlägg

Citroën Berlingo III / Peugeot Partner III Multispace/Family med 1,6 HDi 110hk motorn, partikelfilter och allt smile Hög och bra, lätt att gå in/ur. Plats för rullstol och liknande i bak utan problem. smile Nackdel är att den inte går att få med automatlåda, än.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
joakimvonanka
14 mars 2011 · 6 Inlägg

Jag har lite att kolla upp imorgon med andra ord. Tack för alla tips. Om ni har fler förslag är det bara att skriva dem med:)

Rquired Allmänt envis
14 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Grabbar..
Om det ska vara en " taxi " så antar jag att han vill att den ska kunna gå många mil utan ras med.

Jag säger Volvo Diesel

Det du säger skär sig en del, moderna Volvo är inte vad märkets bakhjulsdrivna pråmar var en gång i tiden. Ford/Kina-Volvo är inte dåliga, men att en sådan skulle hålla bättre än en modern Ford, VW etc är inte rimligt.
Om inget annat har x antal D5 rasat eftersom drivremmen kan hoppa över till kamremmen och kugga av denna ifall den går av. Därmed inte sagt att andra märken inte har konstruktionsfel, men Volvo är om inte sämre så åtminstone inte ett dugg bättre.

Dessutom håller en modern Volvo samma nivå som VW, Ford, Toyota med flera men kostar som en premiumbil. Svenssonbil till lyxbilspris kort sagt.

Hade jag kört så här långt hade jag tagit två vägar, antingen hade jag tyckt att "Kör jag så långt skall det vara i en rejäl bil" och köpt en sådan: VW Passat/Audi A6, Bmw 3/5-serie, Mercedes C/E-klass med flera: Lite dyrare, mycket mer bil för pengarna. Toyota är kanske ingen lyxbil men Avensis är värd att nämnas, dock väl törstig i förhållande till effekt. 

Eller så hade jag gått på att komma så billigt som möjligt undan, och då köpt snålast möjliga miljödiesel för att dessutom slippa skatten i 5år. Här är Volvo värda att nämna igen i form av V50 DRIVe då denna är bra snål, men just i klassen små, miljöbilsklassade dieselbilar finns det hur mycket som helst att välja mellan.
Vettigast är kanske en VW Golf Bluemotion Kombi? DSG automatlåda och 0.41L/milen!

Klart roligast i denna klassen tror jag personligen Mini Clubman, Bmw 1-serie eller Alfa Guiletta är. 1-serie räknar jag dock bort eftersom trånga 1-serie drar och kostar lika mycket som en 3-serie, och Mini är design över funktion.

Alfa Guilletta är däremot verkligen inte dum, trångsynta svenska fördomar om märket kommer på skam: Euro Ncap klassade Guilletta som klassens säkraste modell och den är både pigg, snål och välbyggd. Däremot går fördomar inte att bortse ifrån, att sälja en Alfa Romeo med 30-40.000mil på mätaren är troligen omöjligt och i så fall ryker Guiletta på andrahandsvärdet oavsett vad den har på plussidan.

En annan bil värd att nämnas är Mercedes A-klass och B-klass, små och smidiga bilar som trots sin ringa längd bjuder på en betydligt mer sofistikerad åktur än många stora svenskar eller japaner. Även här sitter man högt, ser väl och in/ursteget är smidigt.

Lycka till i jakten!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
14 mars 2011 · 12 512 Inlägg

SaabIV skrev:

Rquired skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Grabbar..
Om det ska vara en " taxi " så antar jag att han vill att den ska kunna gå många mil utan ras med.

Jag säger Volvo Diesel

Det du säger skär sig en del, moderna Volvo är inte vad märkets bakhjulsdrivna pråmar var en gång i tiden. Ford/Kina-Volvo är inte dåliga, men att en sådan skulle hålla bättre än en modern Ford, VW etc är inte rimligt.
Om inget annat har x antal D5 rasat eftersom drivremmen kan hoppa över till kamremmen och kugga av denna ifall den går av. Därmed inte sagt att andra märken inte har konstruktionsfel, men Volvo är om inte sämre så åtminstone inte ett dugg bättre.

Dessutom håller en modern Volvo samma nivå som VW, Ford, Toyota med flera men kostar som en premiumbil. Svenssonbil till lyxbilspris kort sagt.

Hade jag kört så här långt hade jag tagit två vägar, antingen hade jag tyckt att "Kör jag så långt skall det vara i en rejäl bil" och köpt en sådan: VW Passat/Audi A6, Bmw 3/5-serie, Mercedes C/E-klass med flera: Lite dyrare, mycket mer bil för pengarna. Toyota är kanske ingen lyxbil men Avensis är värd att nämnas, dock väl törstig i förhållande till effekt. 

Eller så hade jag gått på att komma så billigt som möjligt undan, och då köpt snålast möjliga miljödiesel för att dessutom slippa skatten i 5år. Här är Volvo värda att nämna igen i form av V50 DRIVe då denna är bra snål, men just i klassen små, miljöbilsklassade dieselbilar finns det hur mycket som helst att välja mellan.
Vettigast är kanske en VW Golf Bluemotion Kombi? DSG automatlåda och 0.41L/milen!

Klart roligast i denna klassen tror jag personligen Mini Clubman, Bmw 1-serie eller Alfa Guiletta är. 1-serie räknar jag dock bort eftersom trånga 1-serie drar och kostar lika mycket som en 3-serie, och Mini är design över funktion.

Alfa Guilletta är däremot verkligen inte dum, trångsynta svenska fördomar om märket kommer på skam: Euro Ncap klassade Guilletta som klassens säkraste modell och den är både pigg, snål och välbyggd. Däremot går fördomar inte att bortse ifrån, att sälja en Alfa Romeo med 30-40.000mil på mätaren är troligen omöjligt och i så fall ryker Guiletta på andrahandsvärdet oavsett vad den har på plussidan.

En annan bil värd att nämnas är Mercedes A-klass och B-klass, små och smidiga bilar som trots sin ringa längd bjuder på en betydligt mer sofistikerad åktur än många stora svenskar eller japaner. Även här sitter man högt, ser väl och in/ursteget är smidigt.

Lycka till i jakten!

Måste bara tillägga att den här bilen är riktigt trång.

Har du suttit i en 1-serie, Mini Cooper/Clubman eller VW Golf halvkombi? Jag upplevde inte Guiletta som trängre, utan tvärt om i klass med Golf och märkbart rymligare än Bmw, Mini eller tex. Volvo C30.

Men jämfört med tex. en V50 är den inte stor, men V50 är egentligen i en annan klass med. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
twin_cam Smålänning
15 mars 2011 · 7 877 Inlägg

MEn som jag nämnde är det ju skönt bra bra garantier, så man slipper dyra reparationer i iaf några år.
Renaults 5-åriga går bort för TS del då den bara gäller i max 10 000 mil, och då är det KIA (8 år), Hyundai (9 år) och Mitsubushi (10 år) kvar, och mitsubishi har väll ingen riktigt liten snål diesel ännu?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Masquerade Aldrig nöjd
15 mars 2011 · 804 Inlägg

twin_cam skrev:
MEn som jag nämnde är det ju skönt bra bra garantier, så man slipper dyra reparationer i iaf några år.
Renaults 5-åriga går bort för TS del då den bara gäller i max 10 000 mil, och då är det KIA (8 år), Hyundai (9 år) och Mitsubushi (10 år) kvar, och mitsubishi har väll ingen riktigt liten snål diesel ännu?

Garantin på Mitsubishi och Kia gäller i max 15000 mil och räcker bara drygt 1 1/2 år i vilket fall. Hyundai har fri körsträcka, men jag kan inte se en Hyundai gå över 20k mil innan problemen börjar komma.

BMWs garantier är ett skämt, men man vet i alla fall att de håller.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2011 · 13 746 Inlägg

Masquerade skrev:

twin_cam skrev:
MEn som jag nämnde är det ju skönt bra bra garantier, så man slipper dyra reparationer i iaf några år.
Renaults 5-åriga går bort för TS del då den bara gäller i max 10 000 mil, och då är det KIA (8 år), Hyundai (9 år) och Mitsubushi (10 år) kvar, och mitsubishi har väll ingen riktigt liten snål diesel ännu?

Garantin på Mitsubishi och Kia gäller i max 15000 mil och räcker bara drygt 1 1/2 år i vilket fall. Hyundai har fri körsträcka, men jag kan inte se en Hyundai gå över 20k mil innan problemen börjar komma.

BMWs garantier är ett skämt, men man vet i alla fall att de håller.

ungefär lite det jag tänkte oxå hyundaien är nog den bilen som är "bäst" iavsende garanti vs pris

tror nog att en i30 kan bli ganska problemfritt ägande
det är inga mega avancerade bilar utan oftast ganska basic och gammal teknik
men oxå beprövad och brukar fungera relativt problemfritt
och eftersom man har bra garantier så är servicekostnaderna ganska låga
eftersom man slipper dom där utgifterna man inte kan räkna med när något går sönder

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
twin_cam Smålänning
15 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Growe skrev:

Masquerade skrev:

twin_cam skrev:
MEn som jag nämnde är det ju skönt bra bra garantier, så man slipper dyra reparationer i iaf några år.
Renaults 5-åriga går bort för TS del då den bara gäller i max 10 000 mil, och då är det KIA (8 år), Hyundai (9 år) och Mitsubushi (10 år) kvar, och mitsubishi har väll ingen riktigt liten snål diesel ännu?

Garantin på Mitsubishi och Kia gäller i max 15000 mil och räcker bara drygt 1 1/2 år i vilket fall. Hyundai har fri körsträcka, men jag kan inte se en Hyundai gå över 20k mil innan problemen börjar komma.

BMWs garantier är ett skämt, men man vet i alla fall att de håller.

ungefär lite det jag tänkte oxå hyundaien är nog den bilen som är "bäst" iavsende garanti vs pris

tror nog att en i30 kan bli ganska problemfritt ägande
det är inga mega avancerade bilar utan oftast ganska basic och gammal teknik
men oxå beprövad och brukar fungera relativt problemfritt
och eftersom man har bra garantier så är servicekostnaderna ganska låga
eftersom man slipper dom där utgifterna man inte kan räkna med när något går sönder

Ja precis ingen milgräns betyder ju jäkligt problemfritt bilägande om du kör 10k/år och har bilen hela garantitiden (9 år) wink

Men Hyundai blir nog inte glada smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang