Turbokonvertera Volvo 440 GLT?

Tullus Chefmekaniker
17 mars 2011 · 20 Inlägg

Är sugen på att turbokonvertera en 440 GLT som jag fått ärva av en släkting, och undrar nu hur svårt det är? Har relativ erfarenhet av motorer..

aF
17 mars 2011 · 357 Inlägg

Hur seriöst bygge hade du tänkt dig?

Tullus Chefmekaniker
17 mars 2011 · 20 Inlägg

Mest som en busbil, absolut ingen besiktning och rätt låg budget!

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 mars 2011 · 3 180 Inlägg

vad har du för tillgång till kunskap och verktyg? tidigare erfarenheter? krav på hållbarhet?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Mr_EmCom Med.lem
17 mars 2011 · 3 759 Inlägg

Du behöver en turbo och lite rör.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
17 mars 2011 · 3 759 Inlägg

Och nån oljeslang om man ska vara petnoga.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Tullus Chefmekaniker
17 mars 2011 · 20 Inlägg

NITROUS skrev:
vad har du för tillgång till kunskap och verktyg? tidigare erfarenheter? krav på hållbarhet?

Tillgång till mycket kunskap genom kontakter och mycket verktyg, bland annat TIG och MAG svetsar.. Inga tidigare erfarenheter av turbobyggen och låga krav på hållbarhet!

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 mars 2011 · 3 180 Inlägg

tja isåfall....

migga ihop ett grenrör, finns svartstålsrör på bla PPF. (440 har väl inte samma grenrör som b230?)

13c turbo från volvoturbo exempelvis

oljerör/slang från valfri hydraulikfirma

vet inte hur stora spridare motorn har, så vet inte hur länge dom hänger med, men ställbar progressiv BTR är ju givet för snikturbo, alt tillskottsspridare.

DP snider man lätt ihop med ex feltemas rörkrökar

IC inte nödvändigt för låga ladd ( 0.3-0,5) men har du ligger så blir det ju inte direkt sämre.

där har du en billig grund iallafall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
A_Johansson
17 mars 2011 · 16 Inlägg

Dom finns ju som turbo så enklast är väll att plocka grenrör, tryckrör och lite sånna prylar från en sån

Tullus Chefmekaniker
17 mars 2011 · 20 Inlägg

A_Johansson skrev:
Dom finns ju som turbo så enklast är väll att plocka grenrör, tryckrör och lite sånna prylar från en sån

Juste, tänkte jag inte änns på! Men säg att jag skulle få tag i en turbo, grenrör och tryckrör från en sådan, hur mycket jobb är det sen att få till allt på bilen?

A_Johansson
17 mars 2011 · 16 Inlägg

Du ska ju ha lite olja till och från turbon.. sen så är det ju bränsle och kanske tändning som ska lösas

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 mars 2011 · 3 180 Inlägg

då är nog det enklaste att ta komplett motor samt boxar och flytta över, då är det större chans att det håller också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Tullus Chefmekaniker
17 mars 2011 · 20 Inlägg

fan, kändes ju dyrt att köpa en hel 440 Turbo motor..

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 mars 2011 · 3 180 Inlägg

du kommer troligtvis inte billigare undan om du bygger själv.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
A_Johansson
17 mars 2011 · 16 Inlägg

http://skogenracing.editboard.com/t130- … fragor-har
där har du en bra tråd om extra sprut

Tullus Chefmekaniker
17 mars 2011 · 20 Inlägg

hmm, vad tror du man får en 440 turbo motor för då? är ju svårt att slänga in en äldre volvo turbomotor i den p.g.a. framhjulsdriften eller?..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang