High Coast Racing 2jz s14 Drifter, 714whp

Från en lite vässad s14 -94 till planerna om en 2jz registrerad gatbil till urspårningen av ren drifter!
  • 128 Följare
  • 72 182 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april 2017
HighCoastRacing
8 juni 2015 · 85 Inlägg

Vill börja med att säga att det är tur jag har Mekonomen i övik som hjälper till med delar jag behöver för bygget och dragbilen!
Ett set med nya sailun atrezzo ZSR som Mekonomen sponsrat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-487c1d618dc70fd757e8c427037e53d1.jpg

Stressa i med motor och låda efter att ha kört 70mil för att hämta kopplingen då frakt bolaget inte kunde garantera att paketet skulle vara framme innan helgen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-bd7946bd104648ef5e2fd1756182b8de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-52c6078c0dea5fc413db73451a8a4c59.jpg


Lyssna på detta video klipp.. detta var det vi fick höra efter vi monterat ihop motor och låda samt runtomkring.
Spridarna hade kladdat ihop så den går inte på alla. Dunket kommer ifrån avgassystemet då det slog emot växellådsfästet. Gnisslet va det som störde mig mest..


http://www.garaget.org/video/149349


Efter mycket bök och felsökning och testa sig fram med att shimsa urtrampningslagret då vi trodde det satt snett eller att det inte centrerade emot solfjädern på tryckplattan etc etc.

Vi slet ner lådan och såg direkt att något inte stod rätt till.
Centrerings axeln för utrampningslagret var för lång efter modifiering på sprängkåpan av personen som gjorde jobbet och hade blivit nersvarvad av centrumet på en av lamellerna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-1d97d6431ac4dfd95d542c7c742f6dfc.jpg



Gnisslet borta efter att ha slipat av axeln lite så bara resten kvar!



https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-887d38e7b7506a0469437f234b4d9b87.jpg


Mekonomen ställer upp med akut hjulinställning!


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-ce1a27ab29bab9a7a5dcb4f3ec4e0637.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-3c5e90d8235c70d739acd050548f915e.jpg


Efter hjulinställningen så lastas bilen och drar direkt till Dynotech i Umeå för att byta ut de defekta spridarna till nya och låta robban leka med sina magiska fingrar och mappa in dom.


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-2bc176a469a0c4a147464b2b7c5cc2bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-2dc27c3990e60d7b8dcc0aac1690800c.jpg


http://www.garaget.org/video/149347

20 häst och ca 30Nm mindre på hjulen på 0.1 mindre ladd än tidigare. Däremot fick jag en mycket rappare motor så jag klagar inte!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-931fa3721c9ff4f8d77ccb050359d791.jpg

Dock så började kopplingscylindern vid pedalen läka vid provkörningen.. Då var klockan typ 3 på fredag morgon så det var bara att inse att det är lika bra att vi kastar in handduken för kalix tävlingen och fixar felen och går igenom bilen en extra gång för att vara säker på att allting fungerar.



Lastar av 05.30 fredag morgon.. tungt och surt att inte få köra i Kalix efter att ha gjort verkligen allt jag kunnat för att få ihop den.. Men vad gör man..


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-7530e20db6c55e409a1e0a13da79ee41.jpg


Tog isär den läkande cylinder och det syns rätt snabbt att kolven är sliten..
Jag hade dock beställt en större cylinder i tron om att den nuvarande inte tryckte tillräckligt med olja så en sådan låg på posten och väntade men trodde inte den skulle behövas.

Efter bytet inser jag att den nya större cylindern verkligen behövdes! Kopplingen kopplar ur betydligt bättre än den gamla som gick sönder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-1ee5909ff56096c20aa913467e05971d.jpg


Ut och provköra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-04d10d6b9ce075d03e719075a5a22f99.jpg


Test drive!!!!!


http://www.garaget.org/video/149348

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
29 augusti 2015 · 85 Inlägg

Dags att fylla på lite här.

Det har blivit lite körning faktiskt men inte felfritt men vad kan man förvänta sig av en nybyggd och otestad bil?

Northern Drift Series blev det i Sundsvall med så mycket regn det kunde falla typ och även Skellefteå.
Skellefteå var mycket rolig att köra trots att jag tappa mer än halva träningen för att kablage och säkring/relä var underdimensionerad för den nya fläkten.. Höll på koka i depån på väg ut till banan.

2st körningar på Mittsverigebanan i Härnösand och inte heller utan missöden.. ena större än det andre.
Bilderna får visa resten :)


Skellefteå problemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-a1ac264f7e1b67f02e4e0a6f8e9ee2ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-a852c36725c2337940d632c6867c4d7e.jpg

80mm^2 kabel, större kontakt som klarar av kablarna och värre relä med automat säkring blev monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-fd347e3cf8a970030a285b1808b71ceb.jpg


Första problemet som hände på Mittsverige.
Materialet i spindeln vek sig när jag fick lov att göra en hård inbromsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-d64f2a573f592709577906df84eefc35.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-c1ceac933356dfa101c0aaa34289f3b7.jpg

Ajden som tillverkade spindlarna erbjöd sig svetsa om dom till till grövre material så det lär inte gå sönder på samma sätt igen i alla fall nu med 10mm gods istället för 5mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-eb1ad07bfc707ca71611d8f422c00b4e.jpg




Ifrån Mittsverige.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-4375f08faf71409b87d5f61f6eae6d6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-b4bb4acdc0a89d02712eaf04baf167cd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-2cb5d9866070d375819a27a06d3b3205.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-36dd4ea76ad8ee76002d8ff6de30cd84.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-bf11c23d5ce422b1494228016d96af22.jpg




Nuvarande problemet då ifrån i onsdags 26/8.

Gick ifrån 3an till 4an på fulla hjulspinn men så fort jag får i 4an och stämplar på så blir det en smäll och spaken hoppar ur läge. Provar en ny växel men ingen framfart..

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-d0924483565eca827e7c32d7a2484fb1.jpg




Efter lite felsökning gissade vi på ingående axeln i den nya lådan... :(
Med lite hjälp så blev det garage rekord på att få ur motor och låda på ca2 timmar och det gick rätt snabbt att se problemet med drivningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-b5c30626c56ad699fa778dc56c6f4a40.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-1736261eb13ba3b02e9060ae6e1685b4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-7bf81aa36760d44247db71a17dc9caa0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-ef59cbe337353c0f0125f6b8fc68e74e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-e1e772de6f9c38f4c2debd17dc5aa72b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-ca983dbb6cac5e3fae206808f3851f21.jpg


Så nu är det bara att vänta på att företaget jag köpte växellådan ifrån ska få de trasiga delarna och ringa tillbaka och sen bara hoppas på att dom skickar en ny ingående axel.
Jag frågade vad lådorna ska tåla och det är dom som kör 1000hk motorer igenom dessa så jag är ju bara 3/4delar ifrån det så det bör hålla.
Har hört mig omkring och det många tycker och tror att det blivit något fel i härdningen.

Senast redigerat av Jakkan (27 januari 2016)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
26 oktober 2015 · 85 Inlägg

Har ju glömt att uppdatera här!

Jo.. Ingående axeln small ju av men det var mest troligt av materialfel då jag fick ut en ny på garantin.
Så det var ju bara att bygga ihop lådan igen med hjälp av polarna och sen blev det Onsdagsbus finalen!


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-bae2c15b84acc7dbb8e226e832db4cac.jpg


Riktigt roligt med både torrt och blött underlag som gjorde att jag laddade på lite för hårt ibland tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-cf15dd595898a2d3d922cf8e791020f9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-685a8ee1995cbdf66040c098d43f5383.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-26ddf1b627fcb55d9b174d9fe1e104eb.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-1a6bc05ce632a34552a04bdf6ad1bb2d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-9d199f2895b254b0eead5abc6b3c23cd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-cbaa972d4effcec3cce06cab1448f48c.jpg



Så nu när säsongen är slut så börjar det planeras ordentligt..

*Ny, större turbo då den nuvarande är för liten och skapar en jävla massa värme..

*Avgassystemet går ifrån 3" 1/4 till 4" downpipe -> dubbla 2.5" och inte heller i grovt syrafast!

*Elsystemet ska byggas om lite.
Säkringar och boxen ska flyttas så det blir lätt åtkomligt istället för att man måste krypa in under instrumentpanelen för att byta en säkring..

*Har hittat en lösning på hur jag ska gå ifrån H-mönstrade växellägen till sekventiellt med växelindikator.

*Ny utväxling eller annan diff då den nuvarande lever om fruktansvärt.

*Motorn skall i år bli renoverad med nya ringar/ packningar etc.
Om det finns ekonomi så blir det smidda stakar och kolvar.





Det är en massa pengar som ska ut nu i vinter så nu jagas det pengar och sponsorer inför nästa säsong smile

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
3 december 2015 · 85 Inlägg

Ja det står ju inte still här!

Fick ju börja med att städa garageplatsen så efter dryga 6 timmar så var det rent och snyggt för att börja riva delar av bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-8a0c397d6c0637538cb68b61e10b9cff.jpg

Lagomt kaos då brädan är ute och stor del av elen ska dras om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-58def58da0638cd4adf04da18db9f6a2.jpg

Nya placeringen av relän och säkringar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-dd2b29be05b855e172a6a3836b95292a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-a97603e1215e32bfcb0421063b010fcc.jpg

Jobbar ju borta 14 dagar i sträck och har riktigt grymma polare som fortsätter att göra ordning elen medans jag är borta!

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
24 december 2015 · 85 Inlägg

Det rör sig sakta men säkert framåt. Finns dock inte så mycket att visa men nya fästet och kabeldragningen för huvudbrytaren är nästan klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-7804512809bd25ad155b72eb1881e9f2.jpg

Joel steimer ifrån Stellners production ville plåta lite så den blev ju att putsa av bilen och garaget lite så den inte var allt för dyngig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-61af63cc3e4816b68b3152f062ecaa98.jpg

Vi har kommit fram till ett eget team namn också!

High Coast Racing.
Drifting team & Motorsport.

Följ oss på Facebook i länken nedan där det garanterat kommer uppdateras oftare än här.

https://m.facebook.com/High-Coast-Racin … 771849465/

Senast redigerat av Jakkan (27 januari 2016)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
27 januari 2016 · 85 Inlägg

Dags att uppdatera er lite här!

Den nya större turbon har anlänt. Borg Warners nya 300sx-e serie.

66mm kompressor.
Billet hjul.
360 graders glidlager.
0.91 AR.
T4 twin entry.
3.5" V-band.

Det blev * ganska * trångt men det ska nog fungera!


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-82607cd1a297087bf1f9194247da9dfa.jpg



El-kungen har varit framme igen och gjort underverk. Från totalt kaos till mycket snyggt och prydligt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-11b6acff8cde41097fc7d4cc1d45e68b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-93f0212595ac00d9000b5ac02655c0ca.jpg



Motorn är ute för renovering samt lite uppgradering och växellådan är skickad iväg för att gå ifrån H-mönster till sekventiell typ av växling.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-e0bed6757e1400d4453b9eecb789b314.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-9acd7854cd633b8e5692c814b24a0832.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-b2c2539c6ff5c8cf89f895c605bb38a7.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-0825ef3b9705e83098146c98b6744138.jpg




Framvagnen blir också uppgraderad!

Det gamla åker ur!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-c6630fa05f29a77f429c414135eddee3.jpg


Och det nya ramlar in! FAT Styrvinkel kit ifrån C-parts Garage
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-8ebc5b9dc36cefe2a6590864fe63cd6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-d1e5400d0beb287492745be3780fb89e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-52ca8dbc15b36499a7042b0485166060.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-98efa4d4b015d56b5a808e4eb0b5d9eb.jpg

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
27 januari 2016 · 85 Inlägg

En kort timelaps från helgen

Tack till Stellner Production för denna och mer kommer!

Senast redigerat av Jakkan (27 januari 2016)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
10 februari 2016 · 85 Inlägg

En snabb update då!

Hade en stund över på jobbet så det blev att rengöra hjullagren fram och in med nytt fett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-c04c50223be0a1abe8d03fc4b7845ea8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-ab0ba9de8dbd27d863d5e0089e56bf02.jpg

Börjar också få till den nya mätarpanelen. Kommer nog bli rätt bra att kunna få live siffror ifrån motorn och VEMS styrningen via plattan som jag inte har externa mätare till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-aaa7f37f800598559bcaedf3b3de1eaa.jpg


Sist men inte minst mina nya kolvar och stakar för motorn! Fick tag i ett set mycket bra begagnade Manley H-profil stakar, HD kolv bultar och Smidda CP kolvar med 8,8:1 comp ratio.
Så snart kan jag skicka blocket till bearbetning för de nya delarna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-09ccaa043dd288b91b9c58c6c28c98a8.jpg

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
9 mars 2016 · 85 Inlägg

Även fast vi inte uppdaterar så händer det en massa ändå!

Vi väntar på delar och olika ställen ska göra färdigt arbeten på till exempel motorblock, växellåda och diff som drar ut på tiden.

Exempelvis så är utväxlingen i r34 diffen helt slut på.. Den lever om mer än de rakskurna dreven i lådan trots nya lager och att det har varit diverse personer och 20+ timmar i försök att shimsa den. Så vi tog en utväxling ifrån en Nissan S13 istället men fick lov att tillverka hybrid bultar så det fungerar till diffen och det nya kronhjulet.

Från höger till vänster.
S13 kronhjul bultar: 12mm gänga och styrning.
R34 kronhjul bultar: 13mm gänga och styrning.
De nya 12.9 bultarna: 12mm gänga och 13mm styrning

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-f3ca71115b849fe0c0a977f502465eb7.jpg

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
6 april 2016 · 85 Inlägg

Har kommit en bra bit framåt men det är rätt mycket kvar att göra innan våran deadline på sista April med bänkad och klar bil inför 1a Maj utställningen i Övik.

Eftersom den nya framvagnen är så mycket bredare än förra och annan ET på fälgarna så måste skärmarna moddas!

Såhär såg den ju ut tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-c228f02c561f46ee4bdc68ff16f3916a.jpg


Och eftersom L-M-R stötfångaren fram är bredare än original framskärmarna så moddas skärmarna ytligare så allt lirar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-6bc33b992783f8007c4e15d5371d03a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-72ad3a76ee1599ed7624d1ffc240aa5b.jpg



Fick tag i framskärmar ifrån en Audi S6 så fram med vinkelslipen och svetsen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-fa1481a796344a98cbdaada3708836a5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-fe8cca593a798830a04e1b101fc8fad4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-03b5d71b0f6a30eea925d6740c5c12d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-fd4207397be0f85eda0f35746996345b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-132ef2976f79e5afa6ee5a5bab66b26d.jpg




Har också fått tillbaka växellådan så nu istället för H-mönster på växlingen så är det sekventiellt med digi-tavla som visar vilken växel som är i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-ef4276d47a4bc952df28a16cfe08e338.jpg


Har tröttnat på ebay motorfästena och SR20 motor kuddarna då det har varit bökigt som bara den att få it kuddarna då motorn ska i bilen så det blev att bygga egna.
Fick tag i ett lokalt företag som gjuter gummi och dom tillverkade polyuretan stav i 50mm med hårdhet 88 shore så det var bara att svarva bussningarna i rätt storlek.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-eaa2c6d84d91d48c53a020b532847f64.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-fc4e5f09683f41d2df08e1a9c28684e0.jpg



Motordelarna uppradade och preppas för att monteras!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-63fb51209bb9e0e8c977ee6294b03a7c.jpg

Självklart så blir det ARP där det behövs!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-44354a7edb47a0fae40ee5abdc46c989.jpg



Mekonomen butiken i Örnsköldsvik satsar verkligen på oss!
De levererade flong nya Japan Racing JR-11 med Toyo Proxes T1 Sport däck!
8st fälgar inkl däck!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-2455223fdff2927c59a94c502f6ab45d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-990ecdb7039543fbba1182feccef43a1.jpg

Senast redigerat av Jakkan (6 april 2016)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
1 juni 2016 · 85 Inlägg

Dags att visa er vad som har hänt den senaste tiden. Det har varit så fullt upp så att uppdatera projekttrådar har hamnat på sidan om.

Nu är ju den nybyggda motor klar med smidda kolvar och stakar samt ARP-bultar överallt.
ACL lager, Högflödes Titan motorsport oljepump, billet kamremspännare för att hindra haveri vid högre varv.
Brian Crower steg 3 delar i toppen inkl 272 kammarna.
Dock blev det väldigt lite bilder under just själva motorbygget tyvärr.


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-0c8169bc0a5baeea05f6bd5ae8e7ac96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-8a4d4c091c8f9d9f737dd5210a89fc98.jpg

Här varmkörde vi motorn inför efterdragning på bultarna.
Elpatron från en husvagn och lät den gå i några timmar så den var riktigt genomvarm och dubbelkollade med en IR-termometer på mellan 10-15 punkter på motorn för att se att den var genomvarm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-e8bd9335ab0cd877b7b7c210a7c2c327.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-0f501f2b767bde7f6b4a4f861c92ccd1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-0f28c5d6e133b7d01d659ec6e12ad7ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-7fc849ede25d3ba2d4f253ec2a6aa93d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-f9f57a58ce1ec4fb70033df7ccfbb50b.jpg

Ett riktigt trött gäng som kämpar på för att hinna med allting inför utställningen som var 1a Maj.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-70e1fc51a08ac3ddc8286c2f0636a962.jpg


Det har också blivit ett nytt avgassystem då det förra var bara ett kasst tillfälligt och inte höll samma standard som resten av bilen wink
3.5" dp till dubbla 2.5" för att både minska avgas mottrycket och öka markfrigången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-d493d5d65906268b05b68b885562d1ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-d338cf088d5e568dd9706af130a95b59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-a04a8d308acd0cf2aa496e408f894ef8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-2f93400672dfd673f1692ceb8441864d.jpg

Smatter pipe!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-bc77b85cba657606ed0557fbc831cfdb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-8bb846c0fe6de770637ca1cb2ef6eab4.jpg

Och en lyckad uppstart utan missljud ur motorn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-ebc0de4b6c7649307529ed2204d7cebd.jpg

Resultated av mappningen hos Dynotech med nya motorn och detaljerna runtom smile
714hp och 800Nm på hjulen vid 1.4Bar i ladd med bara wastegate fjäder. Laddtrycks ventilen används inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-77129b336d6837e02bf274a1f7169fa9.jpg


Och så här blev resultated efter all slit nu i vinter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-3bae82acaf98504085bb4a8156b340c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-a8176229324ddfa5ac430b2f325ce26f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-f375b9cb1d1246c322dffd882ee19fbb.jpg

Också var Bosse Bildoktorn på besök på träffen och sneglade in på bygget som också ville ställa lite frågor live så det var riktigt roligt! Kul att en sådan person uppskattade bygget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-8bd6837e670a9dd223f40a9833520b6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-ea3203a3f699de8727b9448d9a66c6f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-b8781790c0c25e8f873512ca5364b2e7.jpg


Första riktiga testkörningen med den nya setupen, dock med hemma pulad hjulinställning så det är " lika fel " överallt.

Gick riktigt bra och motorn är fruktansvärt pigg och arg!! Speciellt med Anti-lag systemet aktiverat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-7529dd13119c6f90f57fde44a058fb36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-adad9ffcc4659eb8044dfadafda8ed77.jpg




Dock så uppkom ett problem med kopplingen... så vi packade ihop och for hem..
La oss under bilen och provade koppla ur kopplingen.. det bara rasade ur spån och bitar av sinter puckarna..
Ut med motor och låda och fick se detta...

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-48a0e957a84eb4aa6c364444c7a12b69.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-0107dd57f1c0e6d591836caedae26efa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-d9b4fd189c0ab1c3ccc1f60ed8bef3a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-8f37cf834343495e5666b624e5086508.jpg

Detta var bara några av felen.. Så nu håller problemen på att lösas och nu går vi upp i dimension på axel tjocklek och även till bmw splines. Så snart ska vi ut på banan igen och åka i sidled!

Senast redigerat av Jakkan (1 juni 2016)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
21 oktober 2016 · 85 Inlägg

Dags att fylla på här igen.

Först och främst vill jag ju visa våran nya logga för high coast racing!
Äntligen kan vi börja kika på att printa kläder, kepsar och mössor!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-3e92e1ee0478919ce2fe12b20139f327.jpg

Till bilen då.. Vi har ju haft otroligt mkt strul med koppling, låda och missljud från urtrampningslager och vi hittade äntligen felet...

Sprängkåpan var snesvetsad... Här har vi slagit in en axel som ska vara en rak linje från vevaxeln och det är väldigt tydligt att det är fel här..
Inte så konstigt att saker och ting går sönder då det är 2mm snett åt vänster och 2mm snett neråt..

Detta upptäckte vi i samband som när vi visade er den trasiga axeln och lamellen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-ce6f43c174f708a31c2a5b1e3c418a4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-07ebfb80847c697ae0aa447d66ce2ac6.jpg

Kontaktade Dynotech i Umeå om en ny koppling. Det blev en Sachs Motorsport 1650Nm variant.
Kör saab urtrampningslager nu istället för skräpet ifrån SPEC.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-b0fd2dc9d792dee4444b7fb4efb8377f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-003b5100d3409958d66f1f87f1c02b11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-967159e5b17b136aecad00c3b1843092.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-de169f4d940158e3ea5ecdecd5b10bd4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-a5773c0d0e10d8e5eb1e3837cf336346.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-cbb951a13adcdc97214b87e8b2125acf.jpg


Dock så efter sista tävlingen i Northern Drift Series när vi åkte ur i elimineringen så uppstod ett knackljud ifrån motorn...

Tömde oljan och filtrerade det.. Inga tecken på skador där..
Tömde oljefiltret och filtrerade det.. Inga tydliga tecken där heller..

Högg upp filtret... Happ.. fullt med alu och koppar glitter så det var ju bara att riva ur motorn och sätta den i stativet och börja plocka isär den.

Alla vevlager har blivit skadad på något sätt.. 6ans lager har snurrat i staken lite lätt.
och 4an och 6an är också dom som blivit bankad som hårdast.

Vi har helt klart haft för mkt lagerspel men ändå rådfrågade vi oss fram om det vi hade var bra.

Gör om gör rätt. Nu blir det nya lager och billet överfall till veven i samma veva.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-6f97720d175039e6948f961a0774b4cd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-b7c7c0fa9cee9cd2530aa4867b86c9fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-1600ced5190d71aa03ee4ceb301d66ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-4396f0637c2de0eb5fb079573efaa204.jpg



Några videos.

Stellner Produktion teaser. 16/10-16



Skellefteå 31/6-16
https://www.facebook.com/chunyujing77/v … 031156855/

Köpmanholmen 6/8-16

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
8 april 2017 · 85 Inlägg

En liten enkel update då för att komma fram till hur det ser ut idag!

Motorn är rensad och finns just nu hos Bäcks Motorslip i Sundsvall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-58a23b533330f5fc52dbbc7ba4114584.jpg

Fick bara lov att jämföra nya billet överfallen kontra 2jz original och vilken skillnad!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-c18285f2064fa5f96366693b82628f29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-26efd176b6a426fa1a717f5a24299f63.jpg



Råkade ju bli då så att jag fick ett enormt bra erbjudande på en racebuss.. För bra att passera även fast biltransportern fungerade som den gjorde.
Så den här blev det. Ett stycke Volvo B58-60 från 1973. Skattebefriad och extremt bra pris så jag är riktigt nöjd!
Mycket att göra för att den ska bli fräsch och duglig för oss på HCR men vi har kommit långt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-4a831317dff64adb5059f69678873872.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-9a71cee12b7ce97ce98cf5caa9e2b316.jpg



Börjar med att original batteri hylla som var som en sving man fick lov att vika ut för att komma åt mycket mindre batterier så den hyllan åkte på skroten efter en lätt behandling av tigersågen!
Planerar på att använda de största batterierna som är 510mm lång. 2st för startström och 2st för förbrukning.
3st får plats i denna förvaring och 4e batteriet hamnar i nästa lucka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-5e35e135e9e8efcb02f1171865f29538.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-c1dc7e99b0faf8913d336964597e49ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-db11c1f8497588f5fab58d62ef6e6b39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-45574d312d5d14661e29fe732fb88989.jpg



Stora delar av inredningen har vi kastat ut då det bland annat fanns mycket matmögel i köksdelen och var allt annat än snyggt gjort. Vi bygger också om våningssängarna så allt blir stadigare samt att en hyllrad som tidigare täckte vänster hjulhus och blir nu 2 extra sittplatser. Bussen är registrerad för 6 passagerare men det fanns ändå bara 4 platser så varför inte utnyttja vad bussen är reggad för? tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-892f63f0d798bcba5b13bf775ffc236b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-2e77726fd21b23d6359175b6696c3c22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-0cebb754b03e5f4897fa8e6cf96a3568.jpg


Luftar en väldigt slipad buss för att röja ut lite skräp runtomkring bussen i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-f46518def9adcf8f82712997e30db32e.jpg


Bagageluckan är borta här för att den ska byggas om totalt. Öppningens totala bredd är bara 20mm bredare än vad driftbilen är fram.. På bilden så har vi redan börjat kapa och provmontera den nya överliggaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-eeae9a0d3a2266a4a8a263b5a539a47d.jpg


En inblick i vad vi har fått göra med golvet.. All formplyfa var så fuktskadad så den rev vi bort. Då insåg vi hur mycket metall som saknas för att det ska vara enhetligt från vänster till höger sida men också så sviktade allting väldigt mycket.

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-fa6b55e68a675d2e440d2bf71fa8d263.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-fd04300ad540a5b7618efcbbba9c964b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-74af10a975b7c6d257e6773c18523c77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-74614be6021f543f552a4168494a8ef5.jpg



* Det hände en grej... *
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-43052c5a89bcb7a2ac5aa5ffaffaafb8.jpg



Här ser ni betydlig skillnad på öppningen. Från 20mm totalt, alltså 10mm per sida till ca 130mm per sida utanför fälgarna på driftbilen.
Också så gör vi hela nya strukturen med bärande stolpar osv samt bagageluckan i aluminium. Dyrare? Ja.. Men vi sparar otroligt mycket vikt i självaste luckan och buss då enligt regler bara har en viss lastvikt.

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-db932c1214227b061f5c987035268933.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-08dc4c650213e1ae8bfdbf18fc508d76.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-cd27d70eb75c7449ae265d50578df4f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-2ae869d2ade7d8583affc7487cb97d28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-a0da3610cf7315a1e9c51a81acc6cbaf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-698f6817820e7402f4729448c2dc5f32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-6208e61c81b8c1be318e1ec245128e33.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-80540374189492deeda6a66b6f8c020b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-dabd4a60d17dbd9082f9b94f34625c2a.jpg


Såhär ser då alltså luckan ut idag. Inte klar än då några stag saknas och vissa ställen behöver helsvetsas. Sen är den klar för att kläs med 1mm aluplåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-a1c0f7bdaf4889dce2faf01f0f82ada7.jpg

Senast redigerat av Jakkan (8 april 2017)

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
14 april 2017 · 85 Inlägg

napster33 skrev:
Grymt jobb, blir kanon!

Tackar!

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
14 april 2017 · 85 Inlägg

Vill ju också meddela att biljetter är redan köpta för att besöka Gatebil Rudskogen i Norge nu i Juli!
Så vi kommer stå där med buss och bil i depån och det är bara att kika förbi big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75807/75807-733d5d070501c1070cf193d81f2380c9.jpg

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang