Valet och kvalet, har man råd och vad kostar egentligen en sommarbil?

R_fused There is no replacement for displacement
24 mars 2011 · 630 Inlägg

Kolla vad fösäkring ligger på, vintern betalar du bara garageförsäkring vilket är några hundralappar. Sen måste du skaffa vinterförvaring och ett garage är ju nästan ett måste även sommartid om du inte redan har det.
Du har säkerligen råd med det beror ju på vad du prioriterar, tänk dock på att det kommer kosta en hel del. Tänk dock på vad för bil du köper. Den du länkade till har gått en hel del, även om det är en z06 så säg att du kör den 1000 mil om året, efter några år har den gått såpass långt att den nog kan bli rätt svårsåld och inte värd så mycket. Jag hade inte köpt en sportbil som gått bortåt 20 000 mil även om den är välvårdad.

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 mars 2011 · 10 427 Inlägg

matteeee skrev:
+ värdeminskning, som på denna typen av bil kan vara rejäl....

Ja men det är inget som märks månadsvis om man inte avsätter pengar för det.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 mars 2011 · 2 973 Inlägg

steifan skrev:

matteeee skrev:
+ värdeminskning, som på denna typen av bil kan vara rejäl....

Ja men det är inget som märks månadsvis om man inte avsätter pengar för det.

Vad spelar det för roll om det märks eller inte? Det finns ju där ändå och drabbar dig den dagen du ska sälja?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
huntelaar DLS
24 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Men finns det en enda bilaffär som man går plus på då? Värdeminskning finns ju alltid så länge man äger bilen. Men då undrar jag vilken sorts typ jag bör kolla efter? Vad är egenskaperna för att slippa problem och att få så lite värdeminskning som möjligt?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 mars 2011 · 2 973 Inlägg

En finfin mint condition 911 Turbo från slutet av 80-talet t ex kan bli värd mer om du behåller den i skick och inte kör alls mycket med den.
Eller andra liknande typer av bilar som samlare och entusiaster betalar stora summor för... Gamla jänkare i super-skick osv...

Men alla bilar man ska lyckas tjäna en slant på får man antingen renovera ordentligt själv, eller köpa färdiga och sen låta bli att köra (mer eller mindre)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 mars 2011 · 10 427 Inlägg

matteeee skrev:

steifan skrev:

matteeee skrev:
+ värdeminskning, som på denna typen av bil kan vara rejäl....

Ja men det är inget som märks månadsvis om man inte avsätter pengar för det.

Vad spelar det för roll om det märks eller inte? Det finns ju där ändå och drabbar dig den dagen du ska sälja?

..som med nästan alla bilaffärer. Om vi säger att bilen säljs efter ett lån är färdigamorterat, då märks det inte heller. Pengarna i värdeminskning kanske ska ses som en investering i nöje att äga bilen wink

huntelaar DLS
24 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Jag är inte ute efter att tjäna pengar på någon bilaffär. Jag vill ha en snygg bil som jag kan glida runt i på sommaren.

Kanske en porsche Boxter?

http://www.blocket.se/stockholm/Porsche … 20&w=3

huntelaar DLS
24 mars 2011 · 1 147 Inlägg

steifan skrev:

matteeee skrev:

steifan skrev:

Ja men det är inget som märks månadsvis om man inte avsätter pengar för det.

Vad spelar det för roll om det märks eller inte? Det finns ju där ändå och drabbar dig den dagen du ska sälja?

..som med nästan alla bilaffärer. Om vi säger att bilen säljs efter ett lån är färdigamorterat, då märks det inte heller. Pengarna i värdeminskning kanske ska ses som en investering i nöje att äga bilen wink

Därför är det ju viktigt att betala av så snabbt som man bara kan och hinner!
3-4-5 år borde räcka eller tröttnar man på en bil under 5 år?

R_fused There is no replacement for displacement
24 mars 2011 · 630 Inlägg

huntelaar skrev:

steifan skrev:

matteeee skrev:
Vad spelar det för roll om det märks eller inte? Det finns ju där ändå och drabbar dig den dagen du ska sälja?

..som med nästan alla bilaffärer. Om vi säger att bilen säljs efter ett lån är färdigamorterat, då märks det inte heller. Pengarna i värdeminskning kanske ska ses som en investering i nöje att äga bilen wink

Därför är det ju viktigt att betala av så snabbt som man bara kan och hinner!
3-4-5 år borde räcka eller tröttnar man på en bil under 5 år?

svårt att säga, du kan tröttna efter ett halvår och de finns dom som har bilen hela livet... Lite äldre bilar i bra skick håller värdet bättre. Jag räknar inte med nån större värdeminskning på min camaro mer än vad som redan skett, en Iroc-z cab manuell med lite roliga options är inte så vanlig.

Senast redigerat av R_fused (24 mars 2011)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 mars 2011 · 2 973 Inlägg

steifan skrev:

matteeee skrev:

steifan skrev:

Ja men det är inget som märks månadsvis om man inte avsätter pengar för det.

Vad spelar det för roll om det märks eller inte? Det finns ju där ändå och drabbar dig den dagen du ska sälja?

..som med nästan alla bilaffärer. Om vi säger att bilen säljs efter ett lån är färdigamorterat, då märks det inte heller. Pengarna i värdeminskning kanske ska ses som en investering i nöje att äga bilen wink

Visst, man kan se det som en investering i nöjet, och det är väl ok, men att säga att pengarna som försvinner inte märks är som att säga att man inte syns om man håller för ögonen.....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
huntelaar DLS
24 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Mina föräldrar har haft en Iroc Z faktiskt. Minns ej vad dom fick för den men dom fick ge 70 papp när dom köpte den för många år sedan. Dom gick väl säkert 10-15 back på 3-4 år och det tycker jag är helt okej!

Senast redigerat av huntelaar (24 mars 2011)

Madhouse
24 mars 2011 · 1 079 Inlägg

Om man skiter i värdeminskning osv så beror större delen av kostnaderna på försäkringspremier och eventuella lån. Men jag har nog lagt ut ca 60k på ett år på min skyline (dock köpt för lite gördetsjälvpris), har uppgraderat lite saker som koppling 18000kr , nya stora bromsskivor 7200kr, däck 5000kr, renovering av låda ca 10000kr, lackat lite saker 5000kr, nya stylingrejer 5000kr, service/oljor osv 5000kr, kamrem inköpt för byte osv osv....

försäkringen är väl ca 1000kr/mån som den är i trafik+årsskatt ca 2000kr, garagekostnad, bensinnota kanske en 100-200liter/mån beroende på väder och gasfot. Oljorna drar iväg en del med 500mils intervaller. Man får inte så mkt pengar över men har aldrig haft så roligt....

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 mars 2011 · 10 427 Inlägg

huntelaar skrev:
Mina föräldrar har haft en Iroc Z faktiskt. Minns ej vad dom fick för den men dom fick ge 70 papp när dom köpte den för många år sedan. Dom gick väl säkert 10-15 back på 3-4 år och det tycker jag är helt okej!

Lät som en helt okej värdeminskning, men äldre lite entusiastbilar ligger väl
ganska lagom i pris hela tiden då de nästan har nått botten eller vad man ska säga tongue

Inte funderat något på tex BMW Z3 ?
Den här verkade lite ball:
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_Z3_2 … =6&w=3

Inte så macho kanske men åtminstone bakhjulsdriven wink cool

viccoA
24 mars 2011 · 3 111 Inlägg

steifan skrev:

huntelaar skrev:
Mina föräldrar har haft en Iroc Z faktiskt. Minns ej vad dom fick för den men dom fick ge 70 papp när dom köpte den för många år sedan. Dom gick väl säkert 10-15 back på 3-4 år och det tycker jag är helt okej!

Lät som en helt okej värdeminskning, men äldre lite entusiastbilar ligger väl
ganska lagom i pris hela tiden då de nästan har nått botten eller vad man ska säga tongue

Inte funderat något på tex BMW Z3 ?
Den här verkade lite ball:
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_Z3_2 … =6&w=3

Inte så macho kanske men åtminstone bakhjulsdriven wink cool

Köper man en M-Roadster för ca 40 tkr kr till får man en helt annan bil och förmodligen mindre värdeminskning.

huntelaar DLS
24 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Z3orna har jag sett men dom ligger i samma prisklass som en Porsche Boxter från samma årtal som jag visade innan. Är möjligtvis Porsche ett bättre alternativ än en corvette?

http://www.blocket.se/stockholm/Porsche … 20&w=3

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 mars 2011 · 10 427 Inlägg

viccoA skrev:

steifan skrev:

huntelaar skrev:
Mina föräldrar har haft en Iroc Z faktiskt. Minns ej vad dom fick för den men dom fick ge 70 papp när dom köpte den för många år sedan. Dom gick väl säkert 10-15 back på 3-4 år och det tycker jag är helt okej!

Lät som en helt okej värdeminskning, men äldre lite entusiastbilar ligger väl
ganska lagom i pris hela tiden då de nästan har nått botten eller vad man ska säga tongue

Inte funderat något på tex BMW Z3 ?
Den här verkade lite ball:
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_Z3_2 … =6&w=3

Inte så macho kanske men åtminstone bakhjulsdriven wink cool

Köper man en M-Roadster för ca 40 tkr kr till får man en helt annan bil och förmodligen mindre värdeminskning.

Haha förmodligen. tongue Försökte smyga in ett ekonomiskt svennebanantips tongue

MarcusL #2573
24 mars 2011 · 1 489 Inlägg

Hur gammal är du? Tänkte på försäkring på en sådan bil smile

Jag tog ett lån på 50k när jag köpte min gula och betalar av rättså mycket i månaden bara för att det ska försvinna fort. Men försäkringen är dyr iochmed att jag bara är 24 smile, betalar närmare 9000kr om året/helförsäkring och 2500 i månaden på lånet, dvs runt 3300kr i månaden bara för lån och försäkringen smile

Sen ska det helst till lite soppa i bilen för runt 2-2500kr i månaden? Det springer snabbt iväg ;-)

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
huntelaar DLS
24 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Bilarna skrivs på min pappa och har alltid gjort. Det funkar kanon annars blir man ruinerad. Jag fyller 21 i år.
Bilen idag drar redan över litern/mil så jag är van vid stora sopparäkningar.

loow Jävel
24 mars 2011 · 2 018 Inlägg

Om 5 år har bilen gått 25000 och är nästan 15 år gammal. Då tror jag att du har en rejäl värdeminskning tyvärr..
Men som sagt tidigare, man lever bara en gång smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
huntelaar DLS
24 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Så alla sportbilar man köper för runt 200k klassen är förbrukade om några år och inte värda ett skit? Om man köper en runt -00..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang