Vart serva sin bil, Meca - Mekonomen etc

evoline
24 mars 2011 · 257 Inlägg

Hej,
Har en Audi A6 Sedan -99 som gått precis över 19.000 mil.
Och jag skulle vilja serva bilen nu men vet inte vart det är bäst och billigast.

Vilka bolag rekommenderar ni, finns det andra?

På audis hemsida står deras basservice så här, för ungefär 1700kr:
http://www.audi.se/se/brand/sv/service/ … rvice.html

På mekonomen står det så här lite, för 1400kr:
http://www.mekonomenbilverkstad1.se/?p=406

Hittar inte mecas.

Tacksam för all svar

KHRacing
25 mars 2011 ·

Mekonomen

evoline
25 mars 2011 · 257 Inlägg

Varför då, bara för det är billigast eller ??

_budde_
25 mars 2011 · 152 Inlägg

självklart audis basservice isåfall. mekonomens gjorde ju inte äns stämpel i boken eller nollade service indikatorn.

LordLife
25 mars 2011 · 998 Inlägg

http://www.mechanum.com/

om du bor nära göteborg eller malmö

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Niklas1987 NO
25 mars 2011 · 2 182 Inlägg

_budde_ skrev:
självklart audis basservice isåfall. mekonomens gjorde ju inte äns stämpel i boken eller nollade service indikatorn.

Det ska dem göra, annars så har just den Mekonomen verkstan gjort fel. För Mekonomen går helt på vad biltillverkaren säger vad som ska göras eller ingår i basservice, däribland nolla serviceindikator och stämpla boken.

Om dem glömmer nolla serviceindikator är det bara att åka å säga till så ska de nolla den grattis eftersom det ingår i servicen, detsamma med stämpel i boken.

Senast redigerat av Niklas1987 (25 mars 2011)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
evoline
25 mars 2011 · 257 Inlägg

ok, tack för svaren.

_budde_
25 mars 2011 · 152 Inlägg

Basservice inkluderar varken stämpel i serviceboken eller nollställning av bilens serviceindikator utan dokumenteras med ett signerat och stämplat serviceprotokoll.    (kopierat från mekonomen länken som evoline postade)


Niklas1987 skrev:

_budde_ skrev:
självklart audis basservice isåfall. mekonomens gjorde ju inte äns stämpel i boken eller nollade service indikatorn.

Det ska dem göra, annars så har just den Mekonomen verkstan gjort fel. För Mekonomen går helt på vad biltillverkaren säger vad som ska göras eller ingår i basservice, däribland nolla serviceindikator och stämpla boken.

Om dem glömmer nolla serviceindikator är det bara att åka å säga till så ska de nolla den grattis eftersom det ingår i servicen, detsamma med stämpel i boken.

_budde_
25 mars 2011 · 152 Inlägg

Basservice 1395 kr
Priset på basservice är 1.395kr och gäller för bilar 5 år och äldre. I detta pris ingår max 5 liter helsyntet motorolja, oljefilter och i förekommande fall tätning för oljepluggen. Kampanjen gäller 21 januari – 20 mars.
Basservice inkluderar varken stämpel i serviceboken eller nollställning av bilens serviceindikator utan dokumenteras med ett signerat och stämplat serviceprotokoll.

För bokning och mer info kontakta oss. 036-16 35 70

Niklas1987 NO
25 mars 2011 · 2 182 Inlägg

_budde_ skrev:
Basservice inkluderar varken stämpel i serviceboken eller nollställning av bilens serviceindikator utan dokumenteras med ett signerat och stämplat serviceprotokoll.    (kopierat från mekonomen länken som evoline postade)


Niklas1987 skrev:

_budde_ skrev:
självklart audis basservice isåfall. mekonomens gjorde ju inte äns stämpel i boken eller nollade service indikatorn.

Det ska dem göra, annars så har just den Mekonomen verkstan gjort fel. För Mekonomen går helt på vad biltillverkaren säger vad som ska göras eller ingår i basservice, däribland nolla serviceindikator och stämpla boken.

Om dem glömmer nolla serviceindikator är det bara att åka å säga till så ska de nolla den grattis eftersom det ingår i servicen, detsamma med stämpel i boken.

Har för mig att det står på servicepappret, men kan ha fel

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
_budde_
25 mars 2011 · 152 Inlägg

Niklas1987 skrev:

_budde_ skrev:
Basservice inkluderar varken stämpel i serviceboken eller nollställning av bilens serviceindikator utan dokumenteras med ett signerat och stämplat serviceprotokoll.    (kopierat från mekonomen länken som evoline postade)


Niklas1987 skrev:

Det ska dem göra, annars så har just den Mekonomen verkstan gjort fel. För Mekonomen går helt på vad biltillverkaren säger vad som ska göras eller ingår i basservice, däribland nolla serviceindikator och stämpla boken.

Om dem glömmer nolla serviceindikator är det bara att åka å säga till så ska de nolla den grattis eftersom det ingår i servicen, detsamma med stämpel i boken.

Har för mig att det står på servicepappret, men kan ha fel

man får tydligen bara ett papper med protokoll och stämpel. ingen stämpel i boken och dom nollställer ej daton..  det är bara vad de står där. hur det är egentligen kan tyvärr inte jag svara på då jag inte lämnar in bilen till mekonomen.

Niklas1987 NO
25 mars 2011 · 2 182 Inlägg

Får ta å kolla på jobbet imorgon vad som står på dem smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
martinn
25 mars 2011 · 2 624 Inlägg

Lämna in till märkesverkstad hade jag ialafall gjort.. smile eller göra det själv och be nån nolla datorn wink

Senast redigerat av martinn (25 mars 2011)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
twin_cam Smålänning
25 mars 2011 · 7 877 Inlägg

MECA.

Dom kan printar ut tillverkarens serviceschema och går efter det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
evoline
26 mars 2011 · 257 Inlägg

Indikerar service displayen varje år eller är det efter en viss antal mil ??

martinn
26 mars 2011 · 2 624 Inlägg

evoline skrev:
Indikerar service displayen varje år eller är det efter en viss antal mil ??

Är inte 100% säker men känns fel att den ska indikera efter år.. så jag tror mer att det är att den indikerar för mil smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
5komma2racing
26 mars 2011 · 183 Inlägg

Har servat min Skoda tre gånger på tre olika ställen.

1:a Autoforum Göteborg. Bra men äckligt sosseliknande prissättning och kösystem. Ser alltid bra ut i boken med originalservice.

2:a Mechanum Mölndal. Grym service och mycket bra mottagande! Billigare än Autoforum och dessutom tvättat dom bilen.

3:e Mekonomen Fjärås. Ringde runt som fan och kollade vart det var billigast. Tror jag gav 3300:- mot Autoforums 5400:- Helt ok, inget sämre egentligen än dom andra.


Summa: Man får nog lite vad man betalar för, men börjar det skilja flera tusen vetefan. Nästa bil skall jag nog försöka serva på nåt ställe där dom skriver in servicehistorik, (Autoforum, Mechanum, ej Mekonomen dock) så man kan kolla på ett ställe vad som är gjort med bilen.

Mechanum har gjort bäst intryck på mig när man kollar alla parametrar.

evoline
26 mars 2011 · 257 Inlägg

Måste man stänga av service displayen som varnar när man startar bilen, eller kan man strunta i det??

Min bil är så gammal, verkar knappt lönt att serva den så dyrt, ca 4-5 tusen kr.
Räcker det inte att byta olja, oljefilter och luftfiltret (basservice mekonomen 1400kr) ??

martinn
26 mars 2011 · 2 624 Inlägg

evoline skrev:
Måste man stänga av service displayen som varnar när man startar bilen, eller kan man strunta i det??

Min bil är så gammal, verkar knappt lönt att serva den så dyrt, ca 4-5 tusen kr.
Räcker det inte att byta olja, oljefilter och luftfiltret (basservice mekonomen 1400kr) ??

Ska du ha bilen själv och inte sälja den så kan du strunta i det.. smile men ska du ev sälja den nångång så ser det bra ut om du har gjort service och släckt serviceindikeringen smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
evoline
26 mars 2011 · 257 Inlägg

Bilen har varken AC, farthållare, eller armstöd.
Defekter som klarlacken på vissa ställen har släppts på taket.
Serviceboken är inte ens ifylld mellan 2007-2010, men senast verkar den vara fullservad.

Kollar jag på kvd.se står det:
Köppris hos bilhandlare 26.400kr
Privatpris hos privatpersoner 16.700-22.100kr

Köper bilhandlare in den ens om jag köper en bil hos de ??

Vet inte om jag vill ha kvar den eller inte, pga av service priset är så dyrt för en så billig gammal bil.

Några råd ??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang