6589
Sök

9-3 SS Aero -05 frontsplitter

215 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
Hej!
Nu har jag äntligen skaffat mig en första bil som blev en 9-3 SS Aero !

Har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på.
Frontslittern som sitter på bilen nu är lite tillstött, lite repig och lackskadad.
Jag skulle gärna vilja köpa en ny.
Frågan är var man hittar någon sådan? har kolat överallt men kan inte hitta nån som säljer den delen.
Går det ens att byta bara den delen? 

Här kommer en bild på vad jag menar (Inte min bil på bilden).

http://img694.imageshack.us/i/frontsplitter.png/

Tacksam för svar.

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 mars 2011
jemtegrannen skrev:
Hej!

Frontslittern som sitter på bilen nu är lite tillstött, lite repig och lackskadad.
Frågan är var man hittar någon sådan? har kolat överallt men kan inte hitta nån som säljer den delen.

Tacksam för svar.

Har du frågat din lokala Saab-handlare? smile

Annars kanske här finns nåt http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … otfangare/

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

215 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
jemtegrannen skrev:
Hej!

Tacksam för svar.

Har du frågat din lokala Saab-handlare? smile

Annars kanske här finns nåt http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … otfangare/

Nae det har jag inte, tänkte kolla på nätet först.
Tack för länken men det är ju hela fronten? går det inte att bara köpa den lilla "aero-spoilern" längstner?
yikes det kanske inte går att ta bort den separat från "fronten" ?

8 928 Inlägg
27 mars 2011
Är det inte bättre att lackera den som sitter på i stället för att köpa en ny, det blir ju billigare.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

215 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Är det inte bättre att lackera den som sitter på i stället för att köpa en ny, det blir ju billigare.

Mvh
Hamilton

Aa men har hittar en spricka i den, förra ägaren har nog kört in i en snödriva så den är sprucken om man känner under, och så är det en bucklan på den,men vet du om det går att nya bara den eller måste man byta hela fronten?

8 928 Inlägg
27 mars 2011
Det går att byta bara den nedre delen inga problem.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

215 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Det går att byta bara den nedre delen inga problem.

Mvh
Hamilton

Pjuh, vet du hur de sitter? Tack för svaret!

239 Inlägg
27 mars 2011
Räkna med att den kostar ca 3000kr utan lack på.

215 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Haziza87 skrev:

Jäklar, ska ta en bild senare så får ni se hur den ser ut :)kanske går att läcka eller nått bara.

8 928 Inlägg
27 mars 2011
Haziza87 skrev:

Vet inte vart du fått 3000:- i från men på SAAB kostar den ca 1200:- ex lackering, går att köpa begagnade för 800:-.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

215 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Haziza87 skrev:

Vet inte vart du fått 3000:- i från men på SAAB kostar den ca 1200:- ex lackering, går att köpa begagnade för 800:-.

Mvh
Hamilton

Låter ju lite mer rimligt.. smile är det en Saab återförsäljare man ska ta kontakt med då? Tex biva i linköping.?
Vad tror du lackning går på?

En annan fråga, Vet du om det går att ordna ett mindre dörruppslag? Alltså en lång vågrät buckla med lite lackskada..

215 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Här kommer en länk på hur det ser ut på frontspoilern, ursäkta för den dåliga bilden men man ser ganska tydligt hur illa den är.
Lacksläppet är ungefär lika stort som en 1krona.

Några ideér vad som ska göras? lacka om eller byta ut?

http://img84.imageshack.us/i/imag0058nw.jpg/
Senast redigerat av jemtegrannen (27 mars 2011)

744 Inlägg
27 mars 2011
ANA Begagnade Delar (fd. SDCC) kanske har aero-läppar.

Men i ditt fall skulle jag definitivt lacka den!

215 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Jimmu skrev:
ANA Begagnade Delar (fd. SDCC) kanske har aero-läppar.

Men i ditt fall skulle jag definitivt lacka den!

Okej okej, men blirdet bra då?

Något humm om vad det kan kosta?

OEM <3
6 957 Inlägg
27 mars 2011
Börja med att åka till en lackerare, be att han tittar på den..hur mkt som måste lagas osv.
Pris för lack är väldigt skiftande hos alla lackerare, sen om du lämnar in bilen så dom demonterar den så kommer det ju kosta lite mer eller om du plockar av den själv. (vilket jag själv skulle gjort)

Färgen är det billiga hos lackeraren, det dyra är förarbetet.

En läpp hos SDCC (Som Jimmu nämnt) brukar ligga runt 800-1200kr beroende på skick.

Jag köpte en bakkjol till en Aero V6 för 2 år sen, hade suttit på en fotobil, rullat typ 25 mil,
800kr och NYSKICK! Fast den skulle lackas om så det hade typ kvittat tongue
Senast redigerat av Bjork (27 mars 2011)

OEM <3

744 Inlägg
27 mars 2011
Lackeraren lackar hela läppen, och ja, det kommer bli bra smile
Inte en aning, ring runt eller besök några lackeringsfirmor i närheten och få prisförslag.

215 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Bjork skrev:
Börja med att åka till en lackerare, be att han tittar på den..hur mkt som måste lagas osv.
Pris för lack är väldigt skiftande hos alla lackerare, sen om du lämnar in bilen så dom demonterar den så kommer det ju kosta lite mer eller om du plockar av den själv. (vilket jag själv skulle gjort)

En läpp hos SDCC (Som Jimmu nämnt) brukar ligga runt 800-1200kr beroende på skick.

Jag köpte en bakkjol till en Aero V6 för 2 år sen, hade suttit på en fotobil, rullat typ 25 mil,

Okej får ta och göra det någon da,g men måste de inte slipa och grejja för att det ska bli bra?
sen finns det en spricka i läppen, fast undertill så den syns inte..

Plocka bort den själv säger du.. vet du hur det sitter?
Tack för svaret!

OEM <3
6 957 Inlägg
27 mars 2011
jemtegrannen skrev:
Bjork skrev:

Okej får ta och göra det någon da,g men måste de inte slipa och grejja för att det ska bli bra?

Tack för svaret!

Slipa gör dom, går rätt fort också kan jag säga.
Dom slipar väl den, lagar det som behövs, lägger slipgrund för att få den jämn å fin, sen slipa, lacka, torka = klar.

Kommer faktiskt inte ihåg hur den satt, baken vet jag exakt men inte ifram, men några skruv under och kanske nån i hjulhuset skulle jag väl tro, "Jimmu" kan nog svara mer exakt på den frågan smile

OEM <3

215 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Bjork skrev:
jemtegrannen skrev:
Bjork skrev:

Tack för svaret!

Slipa gör dom, går rätt fort också kan jag säga.
Dom slipar väl den, lagar det som behövs, lägger slipgrund för att få den jämn å fin, sen slipa, lacka, torka = klar.

Kommer faktiskt inte ihåg hur den satt, baken vet jag exakt men inte ifram, men några skruv under och kanske nån i hjulhuset skulle jag väl tro, "Jimmu" kan nog svara mer exakt på den frågan smile

okej det låter ju bra smile ska kolla med ditec om de kan hjälpa till med detta, är ju skönt att få det snyggt när man äntligen har köpt bil big_smile !

744 Inlägg
27 mars 2011
Bjork skrev:
......"Jimmu" kan nog svara mer exakt på den frågan smile

Ja, det kan han faktiskt smile
Den sitter med 5st skruv har jag för mig, kryp under och kolla, det är ganska så logiskt, du kommer att fatta direkt! Sen är det "bara" att plocka av den smile

Sök