Baslåda glappar, ljudet försvinner lite då och då, AKUT hjälp!!

Bechmds
29 mars 2011 · 119 Inlägg

När jag har bilen igång och spelar musik så händer det nån gång var minut att baslådan dör. och startar direkt igen, jag råkade pillade på sladdarna lite innan idag men har ochså spänt dom sten hårt nu. Har ingen kondensator. När jag hade bilen ifrånslagen så funkar ljudet hur bra som hälst. Kan förklara mer nogrant om någon frågar.

Det började först hända när + på batteriet trillade av när jag parkerade på en mack, så fick inte igång bilen först alls. inte ens tändningen. tillslut så fattade jag att det var batteriet och satt på den igen, sen efter det har basen varit kånstig. Glappar och har sig.

Senast redigerat av Bechmds (29 mars 2011)

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
Chris_Allmighty
29 mars 2011 · 115 Inlägg

Remote-kabeln som glappar?

Bechmds
29 mars 2011 · 119 Inlägg

Är inte så insatt i biljud, men de är den kablen som inte är så stor?, där går ju 3 st in i steget 12v, Ground, o remote kabeln?

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
volvoorginal
29 mars 2011 · 127 Inlägg

kolla så de inte är ärg i säkringshållare osv, men du är säker på att de handlar om strömmen till steget? de kan ju lika gärna vara signalen? mvh

Bechmds
29 mars 2011 · 119 Inlägg

ja ska gå ut nu och kollade ett tag, men ja är inte säker att det är strömmen, det konstiga är ju att det funkar när bara tändningen är igång, sen när man slår på bilen så börjar felet.

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
volvoorginal
29 mars 2011 · 127 Inlägg

låter som jordfel nästan. har du bra jordpunkt?
mvh

NeckBreaker Bas För Ditt As!!!!!!
29 mars 2011 · 353 Inlägg

Jordfel tror jag med..

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594
Volvo S40N "HEAVY" (2004)
Volvo S40 T5-R "XIIIV" (2008)
Bechmds
29 mars 2011 · 119 Inlägg

NeckBreaker skrev:
Jordfel tror jag med..

Va precis ute och testade igen, när ja spelar på volym ca 35 så försvinner ljudet bara i bland, men drar ja upp på ca 40+ så försvinner basen hela tiden. Jag har skruvat av jorden en gång i dag och satt på den igen nu när ja tänker efter, samma sak med med strömmen. det konstiga är att jorden sitter på samma ställe som den gjorde innan, i baksätet, där går alla 3 jordar in från stegen. Så det är kanske värt att testa ett annat ställe

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
volvoorginal
29 mars 2011 · 127 Inlägg

alla 3 jordar?
mvh

Bechmds
29 mars 2011 · 119 Inlägg

Där sitter en sån sak på baksidan av baksätet med 3 Jordar, 2 till slutstegen och 1 som går vidare till batteriet. Har ett slutsteg som driver 4 högtalare där bak

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
volvoorginal
29 mars 2011 · 127 Inlägg

okej, när basen slutar funka, slutar dom andra högtalarna spela då också?
mvh

Bechmds
29 mars 2011 · 119 Inlägg

Nej, det är bara basen som dör. Det kan inte ha med att göra att den får för lite ström kanske?,

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
volvoorginal
29 mars 2011 · 127 Inlägg

hm, borde inte va så. går steget i protect läge?

Bechmds
29 mars 2011 · 119 Inlägg

Den fråga kan jag faktiskt inte svara på för jag vet inte vad protect läge är. har haft min bil i 5 dagar så har precis börjat med billjud. kan dock gå ut och kolla om det är lätt att se

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
volvoorginal
29 mars 2011 · 127 Inlägg

va är det för slutsteg du har? lyser de nån lampa när steget är igång?

big-jepp
29 mars 2011 · 3 187 Inlägg

har du 2 steg? ett till basen och ett till resterande högtalare?

vad är det för steg du har?

min gissning är att bassteget får för lite ström vid kraftiga basslag och steget går då i protect läge. är detta rätt så ska du INTE spela mer med det som du har nu.

Honda civic "civicen" (1993)
Campar Elektriker
29 mars 2011 · 160 Inlägg

Bech,
Om de inte fixar sig så kom ner till oss på EL på fredag så kan jag titta på de smile

Mjau säger kissen
BMW 530D (2008)
Bechmds
29 mars 2011 · 119 Inlägg

Det är ett DLS steg jag har till basen, och där är en lampa där det står att lyser den grönt så är de power, och rött så blir de protect, och den lyser inte rött när basen dör. Så det är möjligtvis jorden, Var är ett bra ställe att jorda på?,

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
Bechmds
29 mars 2011 · 119 Inlägg

Campar skrev:
Bech,
Om de inte fixar sig så kom ner till oss på EL på fredag så kan jag titta på de smile

Det gör ja om ja inte har lyckats fixa det!, De konstiga är liksom att det funkar bra på volym 35, sen 40 så är det nått som gör att de inte orkar driva längre. o basarna bara stannar upp precis när det är som kraftigast bas i låten

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
volvoorginal
29 mars 2011 · 127 Inlägg

hm okej, då tror jag att det är nått knas med signalen, kolla så lågnivån sitter i ordenterligt på både steg och stereo
mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang