3958
Sök

Inställning av tädning/brytare b20a

692 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
hej ni . håller på o fixar o donar nu men har aldrig riktigt fattat hur mna ställer in brytana på en b20
dom är någerlunda ställda nu av en kompis. men den går inte riktigt som den ska  går ryckigt och smattrar efter man släpper gasen.

så tänkte ställa in brytarna exakt rätt som dom ska vara.

vilket avstånd ska det vara på brytarna för optimala tändningen ?
hur ställer man in tändningen ?

hjälp snälla smile

tack på förhand

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

Volvotrimmare
323 Inlägg
30 mars 2011
0,40 har jag för mig men kan va helt ute å cykla hehe.
bara vrida in motorn tills brytaren öppnar fullt och mäta.
för att ställa in tändningen bra måste du nästan ha en stroboskåp lampa eller ett jävligt kunnigt öra å lyssna på motorn när den går som bäst:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Likbärgare
375 Inlägg
30 mars 2011
För att bekräfta ovanstående är det 0,40.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

692 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
okej:) då får man tacka:D ska pröva när ja kommer hem big_smile

men 0.40 på brytarna

och sen ställar man in det när brytaren öppnar.

Likbärgare
375 Inlägg
30 mars 2011
Yes, Sen när det är bra så lossar du på fördelaren det är en halvtum, Går in och startar bilen och snurrar på fördelaren tills du tycker motorn hörs bra..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 mars 2011
Brytare ska egentligen ställas med det utrotningshotade verktyget "kamvinkelmätare" jag har försökt få tag i en analog sådan i flera år utan resultat, lånade farsans och det blev perfekt.
Har man ingen sådan ska det vara 0,40.
Att ställa tändning med öron funkar fint, om man inte är både döv & idiot brukar det bara fela någon grad, jag körde med öron i flera år. När jag köpte lampan kollade jag över mina bilar, var ingen som var direkt felställd.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

692 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
jaop ställde i ording täningen igår  motorn låter vad ja tycker bra men det är slå slö så det är läskigt ju
måste blivigt något fel . ställde brytana 040 när dom var högst upp på nocken som finns på axeln i fördelaren . ska det vara när brytare är högst upp på nocken , eller precis innan det kommer höst upp , eller precis efter den har varigt högst upp .

för att förut så var det  grymt mycke piggare en nu nu är den bara allmänt slö o orkar knappt något .

vilket varv brukar ni lyssna på när ni vrider fördelaren ?

Volvotrimmare
323 Inlägg
31 mars 2011
Japp när den är som mest öppen ska den va öppen 0.40 stämmer.
ställ tändnignen mer före tror det skule gå bättre då, verkar som om den är lite sen när du säger att den är slö smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Sök