Turbo till audi a4 1,8t

kimizan
30 mars 2011 · 121 Inlägg

tjenare nu är det så att jag har gjort skrot av turbon:) och är ute efter en ny men vet inte vad jag ska ha, funderar på att säta en större i typ en k04 men jag har bara 6k att röra mig med. vill ha hjälp och tips vad man ska köpa om man ska ha ny turbo och vad som är viktigt att kolla på när man köper en beg turbo
tack på förhand. mvh kim

Janneutanb
30 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Impellern i turbon får absolut inte glappa in och ut.
Lite grann i sidleds är normalt, men enbart LITE.

Ska du trimma bilen mer? Om inte så är det onödigt att slänga på en större.

kimizan
30 mars 2011 · 121 Inlägg

okej:P jo jag har det i tanken att utöka lite när det ändå har gåttsönder så man kommer igång med det tongue haha

Janneutanb
30 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Kolla in på lite olika trimfirmors hemsidor så hittar du vad som är vanligast att byta till.
Deras koncept brukar vara ganska bra och välbeprövade.

kimizan
30 mars 2011 · 121 Inlägg

okej. men jag tror om am nska byta till större så är det spridare och större ic. men vilken sort av spridare och vilken ic? hahah är ju då inte så hemma på det härtongue

Janneutanb
30 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Som jag sa tidigare så kika runt på t ex dahlbäck så ser du vad dom byter till vid den effekten du vill ha.

strandberg31
30 mars 2011 · 2 419 Inlägg

Lär dig köra innan du jagar mer hästar wink

På en turbo kommer du ganska långt bara på ett "riktigt" avgassystem och kalluftsinsug! Hur mkt pallar org turbon?

S4 spridare ska ju vara populära har jag hört!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
2quick4u
30 mars 2011 · 296 Inlägg

en kkk03 klarar ungefär 200hk. med annan downpipe annan kisse och 2.5" system så påstår dahlbäck att man får ut 220hk (det får man ju tro på hur mycket man vill;) )

en kkk04 (rs4) eller en kkk24 (org 2.2t turbo) klarar i runda svängar 250-300hk med annan mapp.

Men bara för att du byter turbo betyder det inte att du får ut med effekt, du måste ju mappa, byta spridare och ev. intercooler.

och vips så börjar pengarna att rulla iväg, bsr avrådde mig från att ta ut mer effekt ur min bil för att drivknutarna gav upp smile tåls att tänka på iaf smile

Lycka till hoppas att det var till någon hjälp smile

MvH

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
kimizan
30 mars 2011 · 121 Inlägg

tackar:P tobbe höll dej till din 740 du haha..

kimizan
30 mars 2011 · 121 Inlägg

ja men jag tänkte på om jag byter turbo till en kkk24  eller en k04 måste jag väl byta grenrör va?

2quick4u
30 mars 2011 · 296 Inlägg

måste och måste, nja men med största sannoliktet är ditt grenrör spräckt, eftersom turbo och downpipe hänger lite illa i just grenröret smile

här är ett coolt grenrör, vet dock inte kvalitén! big_smile

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/gre … enror.html

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Zimp
30 mars 2011 · 10 Inlägg

kimizan skrev:
ja men jag tänkte på om jag byter turbo till en kkk24  eller en k04 måste jag väl byta grenrör va?

de borde väl vara bult on om den nya snurran också är till audi? har du kollat vad lådan orkar med o vad botten delen orkar med så du inte plockar på massa delar o sen håller de inte? de vore ju ganska tråkigt! och kanske kolla vad drivaxlarna orkar med.. smile bara små tips! smile

Hääj ! ;D
2quick4u
30 mars 2011 · 296 Inlägg

audianna, VaNoS4tobbe eller AudiPower här på garaget har nog svaren på dina frågor, dom har trotsallt uppfunnit hjulet en gång eller vad man ska säga smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
strandberg31
30 mars 2011 · 2 419 Inlägg

Drivaxlarna pallar ju inte så fort man får lite hjulstuds!

kkk24 är inte det en ganska stor turbo?

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
2quick4u
30 mars 2011 · 296 Inlägg

det är org. turbon till s4 2.2t och ja den är väl lite väl stor igentligen wink

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
strandberg31
30 mars 2011 · 2 419 Inlägg

2quick4u skrev:
det är org. turbon till s4 2.2t och ja den är väl lite väl stor igentligen wink

Aha anande det! Nu vet jag inte riktigt vad det finns för turbos till audi men jag skulle nog köra på antingen samma eller snäppet större! Pallar inte turbon 200hk finns det mer som kan gå sönder!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
kimizan
30 mars 2011 · 121 Inlägg

som jag har läst då så är det turbon och lmm som går runt 200hk men allt annat ska räka till minst 300-320 tror jag det stog på nordicaudi eller vad det heter:P...
ja jag funderar på att köpa org medn samtidigt är man ju sugen på en k04 som s4orna har:P så man får upp den till typ 250 hk:P

2quick4u
31 mars 2011 · 296 Inlägg

koppling åker du på att byta iaf smile och k04 satt på Rs4:orna inte s4:orna om man ska vara petig wink s4:orna har k03:or smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
moffegrev
31 mars 2011 · 228 Inlägg

varning att studsa över 280-290 hk pga lite svaga stakar..sen så K04 bottnar ju snabbt med om man ska ta ut effekt.

Fuffe eller vad han heter på forumet här är grym på Wv koncernens motorer o vad de klarar. snacka med honom.

sen så har du en lmm som bottnar snabbt med ic klarar knappt av orginal så ja det kostar.

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
kimizan
31 mars 2011 · 121 Inlägg

okej men då tror jag att det får bli en org turbo då. men tror jag oxå köper en frontmonterad ic.
så får jag sälja den när det är bytt:P
men vet ni om några biliga org turbos så kan ni ju hojta till:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang