3045
Sök

Vässa motorn lite mer i en saab, tips?

mulle mek
679 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Tja har en saab 9-5 aero 03:a som jag vill trimma lite till.  Den är chippad, 3 tums avgassystem hela vägen med race katt och sportfilter. Jag vet inte hur många hk jag har för tillfället. men jag gissar på att jag har runt 270-300 hk. original 250hk

lämnade in databoxen till turbocenter för att se ifall mjukvaran var original eller om den vara omprogramerad. och han sa att det inte var original. 
Så jag vill få ut en ca 20 hk till.

Så nu undrar jag vad man kan göra för att få ut lite mer hästar ? hört att man kan byta till större insugsrör/tryckrör och intercooler. Kan man bygga ett större insugsrör/tryckrör själv ?

Sen tar jag emot alla trim tips ni har smile
Senast redigerat av r3zz1 (1 april 2011)

Gasar tills det Rasar !!!

1 498 Inlägg
1 april 2011
Det som är kritiskt med B2x5 motorerna är att kolvarna ganska ofta kastar in handduken redan vid 300hk så det är nog ditt nästa ingrepp om du ska ha en driftsäker bil!
Annars är det IC som kan sänka tempen och ge några extra hk för aero 03 borde redan ha diesel snoken och grövre tryckrör är inte nödvändigt och ger inga extra hk ser bara fulmeckat ut i motorummet enligt mitt tycke!

83 Inlägg
1 april 2011
Kika du in på Maptuns hemsida tex, där finns nog en del tips. Större IC är nog ett måste för över 300 hästar, sen stoppar väl spridarna där nånstans också, så dom skall nog bytas. Sen en liten större snurra kanske, så skall nog 300 plus vara lugna puckar.

Tryckrör och insugsrör finns väl också färdiga lösningar på redan, surfa runt lite på Maptun, speedparts etc så hittar du nog lite godis. Bygga själv, klar du kan - men har du gott om tid? Titta på röret så tror jag du tröttnar snabbt, det är mkt anslutningar och grejor som skall stämma och de färdiga lösningar som finns redan gör hemmabygget rätt så galet.

Behöver jag säga att för 300 plus så är det nog inte fel med ett bromskit också, och se över väghållningen lite grand om det inte redan är gjort?

Hade själv en Steg 3 2003a, tyvärr med Automat, och det var skönt sug i den, accet slutade liksom aldrig. smile

mulle mek
679 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
hmm okej :P byta kolvar och stakar är lite för stort jobb :P  tänkte inte vrål trimma den :P 
Så mer luft och bränsle så ska jag få ut lite mer hk.  Behöver man mappa bilen efter att bytt ic och spridare ? vad för turbo rekomenderas ?  ska ta en titt på insugsrör :D Fyfan tryckröret var då inte billigt :O 5000 kr för ett rör. sen finns det till nyare aeron, men den ger inte fullt flöde heller :/
Senast redigerat av r3zz1 (2 april 2011)

VD Hammar
613 Inlägg
2 april 2011
kolvar och stakar behöver inte bli dyrt, men dock är det ju lite jobb som du skriver.
Stakar och kolvar finns ju från t5 motorena

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
2 april 2011
klargöra t5 motorerna, saab 94-00 trionic 5
900t 9000t 9-3og
= t5 alltså ej volvo T5

MVH Johan

1 498 Inlägg
2 april 2011
Som sagt bli inte förvånad om du en dag saknar komp på en cylinder för orginal kolvarna är skräp! IC behövs det oftast ingen ändring av mjukvaran men spridare och turbo är ett måste! 
Orginal tryckrör pallar säkert över 500hk. Röret till nyare aero "kungscobran" har grövre diameter nere vid turbon och kostar under tusingen men turbon måste moddas!

Tror nog på nya kolvar innan fortsatta trimsteg.

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
2 april 2011
du kan ju kolla in min Saab, funkar klockrent med den setupen.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

mulle mek
679 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Hehe okej, men det just det att det är en hel del jobb att byta stakarna hmm  och har ingen  stanst att riva motorn på.  Vet att kolvarna inte är dem bästa i  b235 motorerna.

Jag vill byta tryckrör och insugsröret för att få fullt flöde. hållbarheten klarar lätt 350 hk utan problem.

Jo det är ju bränsle/luften som måste mappas.

Hur ska man modda om turbon då ? för att röret ska passa ? vasd är det för turbo på 06:ans ?

84 Inlägg
2 april 2011
Hållbarhet med över 300 hk på en orginal t7 motor är väl som att köpa en trisslott och tro att man ska vinna :)finns original 250hk saabar som rasar, stakarna pallar säkert 500+ men kolvarna är riktigt skräp, så det billigaste om du ska över 300 är om du köper ett helt t5 block och flyttar över din topp och allting annat (t7 stakar går inte att använda ihop med t5 kolvar).
Men som sagt du kan ju köpa en kungskobra, diesel snorkel och större ic så har du iaf lite bättre förutsättningar för att motorn ska hålla och så får du kanske 15-20 hk på köpet

GBR = Galning bakom ratten
69 Inlägg
3 april 2011
Så länge du har tänkt köra med original kolvar och stakar så ska du inte lägga dig över 315hk, det är absolut inget som Maptun-folket rekommenderar. Så gör inte allt för stora förändringar om du ska lita på Maptun, vilket man kanske ska göra smile

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
3 april 2011
Ja MapTun vet definitivt vad dom sysslar med smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

mulle mek
679 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
okej tongue tackar för era tips smile den får gå som den går nu då tongue riva motorn och byta kolvar har jag ingen lust med. Bilen går bra redan men när man vant sig vid draget, då vill man ha mer ju big_smile

Sök