2925
Sök

Ny bruksbil; budget upp till 20tusen

Krom-fascisten
439 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Tjenare, hade tänkt att gräva djupt i plånboken och köpa en vettig brukis.
Funderade kring saab 9000 2,3Turbo pga att det är en stor bil med turbo för låg penning som man få för under 10tusen, men hört en del skit om dem såsom att de är törstiga och rasande växellådor, att det är lätt att sno den skiter jag i, låser inte ens bilen när jag är hemma, och rattkrycka kan ja skaffa fram.
Sen så är polaren på att man skulle satsa på en 940 lätt tryckare,en ok sån kostar ju 15-20tusen.
Gamla rödspisvolvos är jag välbekant med.

Sen så kör jag jäkligt mycke, så diesel är ju också ett alternativ.
Dieselpassat är ju också ett alternativ.

Har ni några trevliga alternativ?
Jag kan meka bil, men vill inte ha en problembil till brukis, ute efter en i fint skick.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2011
Mercedes W124 diesel och Bmw 525tds E34 är två rejäla diesellok, annars låter nog Saaben vettigare som bruksbil än en gammal Volvo tycker jag.

I alla fall om du hoppar upp på en 9-5 som man kan hitta för 20.000:- som lägst. Hade motorproblem till att börja med, men mycket bil om du hittar en ok och ett alternativ att tänka på åtminstone.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 329 Inlägg
4 april 2011
Rquired skrev:
Mercedes W124 diesel och Bmw 525tds E34 är två rejäla diesellok, annars låter nog Saaben vettigare som bruksbil än en gammal Volvo tycker jag.

I alla fall om du hoppar upp på en 9-5 som man kan hitta för 20.000:- som lägst. Hade motorproblem till att börja med, men mycket bil om du hittar en ok och ett alternativ att tänka på åtminstone.

För de pengarna får du en fin w124 diesel. Köp ingen turbo. Tråkiga att köra. Går kanon på landsväg. Perfekt om man åker och inte kör bil. Outslitbara. En 940 är inte direkt snål på bränslet om du kör mycket...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 april 2011
Jag skulle inte köpa en 9-5 för 20k, då är de i regel ganska tydligt "använda" och slitna. Men en 9000 2,3T för 20k, alla dagar i veckan smile Man får då en riktigt fin kanske t o m med bytta framskärmar. De drar enligt boken 0,64 landsväg och 0,89 blandad körning, vilket får anses OK med 200 hk och uppåt.
Om man kör som en dåre drar den förstås mer.

De är löjligt lätt att stjäla 9000, och det är pundarnas favoritoffer till bil, eftersom de också rymmer mycket stöldgods tongue De flesta 2,3T torde dock ha fabriksmonterat eller eftermonterat larm med startspärr, vilket gör den lika stöldsäker som vilken nyare bil som helst.
Det är en positiv grej till. Fäll baksätet och den lastar som en V70 och lite till, men ser mycket bättre ut big_smile

En negativ grej för er lite yngre är att originaldimension på fälgar är max 16".

En kompromiss mellan 9000 och 9-5 för en person utan lastbehov som tycker att 9000 ser för gammal ut i kupén är ju 900 94-98 eller 9-3 98-00 (därefter ligger motorerna pyrt till som hos 9-5). En ng900 -97-98 med 2,0T 185 hk eller trimmad till mer får du lätt för under 20k. Det största problemet kontra 9000 är väghållningen vid gaspådrag (torque steer). 9000 ligger som ett kylskåp på vägen, 900 som en kåt snok. Det är också väldigt irriterande att man rationaliserat bort så gott som alla prylfack. I en 9000 kan du få plats med hela Ica-kassar med prylar nåbart från förarsätet, i 900 får du inte plats med plånbok, snusdosa och mobil samtidigt.

Sen finns det förstås andra bilar, som jag vet mindre om, men min ståndpunkt är i alla fall att en BMW (som ju dessutom är turbolös, tråkigt) för under 20k ofta är en ren tattarbil.

Krom-fascisten
439 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Jag skulle inte köpa en 9-5 för 20k, då är de i regel ganska tydligt "använda" och slitna. Men en 9000 2,3T för 20k, alla dagar i veckan smile Man får då en riktigt fin kanske t o m med bytta framskärmar. De drar enligt boken 0,64 landsväg och 0,89 blandad körning, vilket får anses OK med 200 hk och uppåt.

De är löjligt lätt att stjäla 9000, och det är pundarnas favoritoffer till bil, eftersom de också rymmer mycket stöldgods tongue De flesta 2,3T torde dock ha fabriksmonterat eller eftermonterat larm med startspärr, vilket gör den lika stöldsäker som vilken nyare bil som helst.
Det är en positiv grej till. Fäll baksätet och den lastar som en V70 och lite till, men ser mycket bättre ut big_smile

En negativ grej för er lite yngre är att originaldimension på fälgar är max 16".

En kompromiss mellan 9000 och 9-5 för en person utan lastbehov som tycker att 9000 ser för gammal ut i kupén är ju 900 94-98 eller 9-3 98-00 (därefter ligger motorerna pyrt till som hos 9-5). En ng900 -97-98 med 2,0T 185 hk eller trimmad till mer får du lätt för under 20k. Det största problemet kontra 9000 är väghållningen vid gaspådrag (torque steer). 9000 ligger som ett kylskåp på vägen, 900 som en kåt snok. Det är också väldigt irriterande att man rationaliserat bort så gott som alla prylfack. I en 9000 kan du få plats med hela Ica-kassar med prylar nåbart från förarsätet, i 900 får du inte plats med plånbok, snusdosa och mobil samtidigt.

Sen finns det förstås andra bilar, som jag vet mindre om, men min ståndpunkt är i alla fall att en BMW (som ju dessutom är turbolös, tråkigt) för under 20k ofta är en ren tattarbil.

Det snacket med dåliga växellådor, hur står det med det? Hade en 9000 2.3 sugmotor, gillade den skarpt.

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 april 2011
mr_yeahman skrev:
Andromeda skrev:

Det snacket med dåliga växellådor, hur står det med det? Hade en 9000 2.3 sugmotor, gillade den skarpt.

Inte så dåliga lådor, mer att folk gillar att dumpa koppling vid 4000 rpm och sådana saker. Ju mer "vårdslöst" man kör, desto mer slit sju lådan. Någon som pendlar med bilen, kan växla ordentligt och drar på lite då och då kör inte sönder en 9000-låda. Den till 2,3T är skitskön, varvar bara 2000rpm i 90 km/h, vilket säkert har en del i att den är så snål på soppan.
2,3i är en OK motor, men 2,3T är klasser bättre, du kommer att älska den om du gillade 2,3i smile

Något som ofta går mellan 20-25k mil är kopplingen, oftast slavcylindern. Fördel om den är bytt på en bil med de miltalen. Och fortsätter man växla med lite skrap ett tag innan man byter koppling, ja, hur mår lådan då?
Senast redigerat av Andromeda (4 april 2011)

Forummoderator
18 329 Inlägg
4 april 2011
mr_yeahman skrev:
Andromeda skrev:

Haft lite 9000 genom åren. Mycket trevliga och snåla bilar. Växellådor och att de gärna kokar (Elfläkten, givaren, termostat, annat) gör mig lite tveksam dock. Hittar du ett fint exemplar så slå till! Kolla att all el fungerar och att den inte kan provoceras till kokning. Lådan ska vara bra så klart.

Har själv en 900 2.3i -97 (Offline just nu pga ev ny ägare. Köp ingen sån!)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Krom-fascisten
439 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
2.3i?! i som insprutare? Vad finns det för motortyper till 9000, någon glad nisse som vill ge lite råd kring de olika motortyperna.. varför man skall unvika en sort osv.

318 Inlägg
4 april 2011
I som I Idiotiskt val

okej saab 9000 finns med lite olika motoralternativ
2,0i ( undvik helst då de är slöa och törstiga)
2,0t 150 hk och lättrycksturbo ( tror även den finns som fulltryck med ca 165 hk dock osäker
2,3i 150 hk och den törstigaste
2.3t 170 hk ltt
2,3T 200 hk och anses vara den snålaste motorn:) min gamla 9000 hade den här motorn och gick otroligt gott:)
2,3T Aero samma motor som ovanstående men 225hk också sjukt go motor

Summa summarum: Satsa på en 2,3t/T snålaste samt väldigt fina motorer:)

Vridet i de stora turbomotorerna är makalöst:D
Senast redigerat av PartilleMalm (4 april 2011)

Forummoderator
18 329 Inlägg
4 april 2011
mr_yeahman skrev:
2.3i?! i som insprutare? Vad finns det för motortyper till 9000, någon glad nisse som vill ge lite råd kring de olika motortyperna.. varför man skall unvika en sort osv.

Har en! Dra sjuka mängder soppa! Undvik!

56 Inlägg
4 april 2011
Bmw 525TDS kan jag rekomendera , har en sådan själv och har aldrig haft bättre bil för dom pengarna smile

Forummoderator
18 329 Inlägg
4 april 2011
Christensen skrev:
Bmw 525TDS kan jag rekomendera , har en sådan själv och har aldrig haft bättre bil för dom pengarna smile

Också haft dessa slädar. Med och utan automat. Går som fan. Kan dra en del. Pump, topp och så vidare tar slut. Jämför min MB 3-liters diesel som plockar ur 110 hk mot en turboladdad 2.5 liters som levererar 143 kusar. Vilken tror du ger upp först?

Men en fin 525 TDS är en MYCKET trevlig bekantskap.

Krom-fascisten
439 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
kollade lite på blocket, om jag köper en 170hk 2.3t, kan jag på något vis modifera om den, typ chiptrimma så den blir som 200hästarn? Vad skiljer de här motorerna rent tekniskt? mjukvara, kamaxel osv?

Känns som om jag antagligen snubblar över en 2.3t.

Sen så undrar jag också hur det är med reservdelar över motoralternativen, kan man mixa motordelar?
Senast redigerat av mr_yeahman (4 april 2011)

Forummoderator
18 329 Inlägg
4 april 2011
mr_yeahman skrev:
kollade lite på blocket, om jag köper en 170hk 2.3t, kan jag på något vis modifera om den, typ chiptrimma så den blir som 200hästarn? Vad skiljer de här motorerna rent tekniskt? mjukvara, kamaxel osv?

Trimmar du inte så håller de bättre. Se till att koppla ordentligt och var rädd om lådan annars!!!

318 Inlägg
4 april 2011
mr_yeahman skrev:

Sen så undrar jag också hur det är med reservdelar över motoralternativen, kan man mixa motordelar?

Japp visst kan du det med det skiljer en del så det blir inte riktigt 200hk om du chippar utan steg 1 innebär att du först sätter på magnetventil ( vilket skiljer ftt och ltt) bilen är då tekniskt sett en fulltryckare men med mjukvara från en lätttrycks.... då chippar man den så du får en chippad fulltryckare 235hk/400nm smile

http://sv.bsr.se/products/t766/
Senast redigerat av PartilleMalm (4 april 2011)

74 Inlägg
4 april 2011
mina två 9000 2,3T 16V 200hk jag hade drog runt 0,7 ena var oginal medans den andra var trimmad med chip högre ladd större turbo, intercooler och friare andningsvägar.

Då är det vid lugn lugn körning enligt hastighets bestämelserna.

dock så kunde båda dra rätt mycke också om man inte var snäll på gasen.

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 april 2011
mr_yeahman skrev:

Ja, du hade ju haft en sugis? sugmotor = "i" som i insprutning på Saabspråk.

De är inte inihelvete törstiga, men de drar en deciliter mer än 2,3T. Jag hade lätt köpt mig en 2,3T istället om det inte var för försäkringens skull. Turbo på Saab är så mycket roligare smile

318 Inlägg
4 april 2011
Andromeda skrev:
mr_yeahman skrev:

De är inte inihelvete törstiga, men de drar en deciliter mer än 2,3T. Jag hade lätt köpt mig en 2,3T istället om det inte var för försäkringens skull. Turbo på Saab är så mycket roligare smile

Saabar ska vara turbo;) nä men försäkringen är inte så häftig då jag kollade runt så skilde det inte mkt på mina morsa kostade en 200hk 9000 2200 /år i trafikförsäkring:)

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 april 2011
PartilleMalm skrev:
Andromeda skrev:
mr_yeahman skrev:

Saabar ska vara turbo;) nä men försäkringen är inte så häftig då jag kollade runt så skilde det inte mkt på mina morsa kostade en 200hk 9000 2200 /år i trafikförsäkring:)

Men på mig kostar en 2,3i 288 spänn i månaden halv och en 2,3T över 600 spänn. Livet är inte rättvist sad

Kan ju tillägga att nu när jag studerar åker jag inte så mycket bil att det är motiverat för mig att jaga ny igen. Man vet vad man har men inte vad man får.
Senast redigerat av Andromeda (4 april 2011)

94 Inlägg
5 april 2011
att lådorna pajar på saab är ju oftast förarens fel. jag har haft 5-6 stycken saab och 5 av dem var just 9000. Ingen av växellåderna gick sönder och gick fint. Det är la volvoraggers som kommer o snackar för dom kanske sparkar in växlarna eller glömmer av att det finns något som kallas koppling. Säger bara de jag VET. Jag har Aldrig haft några problem och de vet du att det är sant xD

Många fel på saab 9000? jo de finns ett par saker som tex rost vid dörrkantar osv.. lite små elfel och trix..men kollar man på volvo så blir jag shockad när jag hittar någon som har hel bensinmätare..kopplingen brukar vara helt slut..hmm..ja..c-låsen brukar ju brinna på dem också. så de finns alltid fel på bilar. inga är perfekta.. gå efter smak istället för model eller märke.
Senast redigerat av killenmac (5 april 2011)

//Det var inte jag!

Sök