Jag skulle inte köpa en 9-5 för 20k, då är de i regel ganska tydligt "använda" och slitna. Men en 9000 2,3T för 20k, alla dagar i veckan

Man får då en riktigt fin kanske t o m med bytta framskärmar. De drar enligt boken 0,64 landsväg och 0,89 blandad körning, vilket får anses OK med 200 hk och uppåt.
Om man kör som en dåre drar den förstås mer.
De är löjligt lätt att stjäla 9000, och det är pundarnas favoritoffer till bil, eftersom de också rymmer mycket stöldgods

De flesta 2,3T torde dock ha fabriksmonterat eller eftermonterat larm med startspärr, vilket gör den lika stöldsäker som vilken nyare bil som helst.
Det är en positiv grej till. Fäll baksätet och den lastar som en V70 och lite till, men ser mycket bättre ut

En negativ grej för er lite yngre är att originaldimension på fälgar är max 16".
En kompromiss mellan 9000 och 9-5 för en person utan lastbehov som tycker att 9000 ser för gammal ut i kupén är ju 900 94-98 eller 9-3 98-00 (därefter ligger motorerna pyrt till som hos 9-5). En ng900 -97-98 med 2,0T 185 hk eller trimmad till mer får du lätt för under 20k. Det största problemet kontra 9000 är väghållningen vid gaspådrag (torque steer). 9000 ligger som ett kylskåp på vägen, 900 som en kåt snok. Det är också väldigt irriterande att man rationaliserat bort så gott som alla prylfack. I en 9000 kan du få plats med hela Ica-kassar med prylar nåbart från förarsätet, i 900 får du inte plats med plånbok, snusdosa och mobil samtidigt.
Sen finns det förstås andra bilar, som jag vet mindre om, men min ståndpunkt är i alla fall att en BMW (som ju dessutom är turbolös, tråkigt) för under 20k ofta är en ren tattarbil.