2917
Sök

Ny bruksbil; budget upp till 20tusen

Krom-fascisten
439 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#21
jo, hehe.. Att jag ens funderar på en saab 2,3t istället för en 940ltt är att de är halva priset, och snålare i soppa.
940 med m90 brukar ge sig på tredje växeln dessutom.

tyckte inte att den där 9000 i-sugisen jag hade en kortare tid var törstigare än den 850se jag därefter skaffade mig.

74 Inlägg
5 april 2011
#22
anledningen att 3an i en M90 pajar är synkringen. man får inte kasta i växlarna som jag gör på 360in;)


Krom-fascisten
439 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#23
Just nu står det mellan valet utav en golf3/vento/passat diesel, eller en saab 9000 2.3t(halvkombin).. Finns några på blocket utav varje typ, och tänkte mig ett pris runt 10tusen.

74 Inlägg
6 april 2011
#24
golf 3 disel är jävligt tråkiga och håller inte längre för höga ladd tryck och mycke diesel.... Köp helldre en Saab CS 2,3T 200hk då kommer du bli nöjd. Bara om jag får testa den wink


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 april 2011
#25
Undvik tidiga 9000, jag vet inte när bilarna blev bättre men de tidiga har en detaljkvalité som får mig att tänka Sovjet!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 329 Inlägg
6 april 2011
#26
RD_87 skrev:
Undvik tidiga 9000, jag vet inte när bilarna blev bättre men de tidiga har en detaljkvalité som får mig att tänka Sovjet!

De kallades då i bilhandlarkretsar för "Sveriges Alfa Romeo" Fungerar de ok och inte kokar eller att lådan inte samarbetar är de riktigt fina och snåla landsvägslok. Får dock inte pressas.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (6 april 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 april 2011
#27
Dieselsmurfen skrev:
RD_87 skrev:
Undvik tidiga 9000, jag vet inte när bilarna blev bättre men de tidiga har en detaljkvalité som får mig att tänka Sovjet!

De kallades då i bilhandlarkretsar för "Sveriges Alfa Romeo" Fungerar de ok och inte kokar eller att lådan inte samarbetar är de riktigt fina och snåla landsvägslok. Får dock inte pressas.

Jag måste påstå att den är med på min högst personliga skitbilslista, min mor ärvde en Saab 9000 2,0i -90 med 4700mil på mätaren för ett par år sedan. Tamjefan allt lossnar i inredningen, bakluckans handtag är ju en total katastrof den klarade inte 5000 mil ens. Dessutom svår att växla, högvarvig och obekväm=skitbil! mad

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 329 Inlägg
6 april 2011
#28
RD_87 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
RD_87 skrev:
Undvik tidiga 9000, jag vet inte när bilarna blev bättre men de tidiga har en detaljkvalité som får mig att tänka Sovjet!

De kallades då i bilhandlarkretsar för "Sveriges Alfa Romeo" Fungerar de ok och inte kokar eller att lådan inte samarbetar är de riktigt fina och snåla landsvägslok. Får dock inte pressas.

Jag måste påstå att den är med på min högst personliga skitbilslista, min mor ärvde en Saab 9000 2,0i -90 med 4700mil på mätaren för ett par år sedan. Tamjefan allt lossnar i inredningen, bakluckans handtag är ju en total katastrof den klarade inte 5000 mil ens. Dessutom svår att växla, högvarvig och obekväm=skitbil! mad

Hade en 9000 2.3 -97. Året var 2001! Bilfan var 3-4 år gammal! Kokade. Gärna och ofta. Var på Saab-verkstad ofta för det. De hittade inget fel. Inte min drömbil heller... Goa att åka i dock. Äga? Nej tack.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

94 Inlägg
6 april 2011
#29
jag har haft säkert nu 5 stycken olika saab 9000. och jag har inte haft några problem alls..så äga..helt underbart

//Det var inte jag!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 april 2011
#30
RD_87 skrev:
Undvik tidiga 9000, jag vet inte när bilarna blev bättre men de tidiga har en detaljkvalité som får mig att tänka Sovjet!

Att undvika tidiga 9000 blir nog inte så svårt eftersom det knappt verkar finnas några kvar. De flesta rostade nog bort dagen efter att de rullade ut från nybilshallen wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

94 Inlägg
7 april 2011
#31
håller med iceeyes...tror att fukten tog dem alla

//Det var inte jag!

Krom-fascisten
439 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#32
Skulle det bli en saab 9000, så blir det en 2.3turbo utav årsmodell från 94 eller senare.
Men ligger faktiskt just nu och överväger att skaffa en golf3:a diesel.

Vill hellre köra runt i en saab 9000, men plånboken vill ha en diesel-golf.
Senast redigerat av mr_yeahman (8 april 2011)

94 Inlägg
8 april 2011
#33
hahaha xD räcker att du kör lite lugnare än va du gör du så kan du spara iallafal upp till 50%

//Det var inte jag!

Krom-fascisten
439 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#34
jomen, man spara ännu mer med diesel smile Fan, om man inte skulle köpa både en saab å en golf xD

Forummoderator
18 329 Inlägg
8 april 2011
#35
En Golf 3 GTD är inte dumt. Vet ej skatten dock. Skruva upp trycket ska man inte göra! Så håller den i evighet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Krom-fascisten
439 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#36
okaj, skall kolla på sån, tänkte eventuellt se om det fanns nån LBreggad till salu..

Forummoderator
18 329 Inlägg
8 april 2011
#37
mr_yeahman skrev:
okaj, skall kolla på sån, tänkte eventuellt se om det fanns nån LBreggad till salu..

LB-reggat några gamla dieslar själv i mina dagar. Kostar runt 4000:- med galler och regbes. Inte svårt alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Krom-fascisten
439 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#38
4tusen.. hm.. då blir det att försöka få tag på en färdigreggad.

Krom-fascisten
439 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#39
Såg en del till synes fina peugeots diesel på blocket.. Någon som har erfarenhet om dessa bilar? Vad är bra å dåligt med dem.. finns det nåt man bör se upp med.. för & nackdelar?

Forummoderator
18 329 Inlägg
15 april 2011
#40
mr_yeahman skrev:
Såg en del till synes fina peugeots diesel på blocket.. Någon som har erfarenhet om dessa bilar? Vad är bra å dåligt med dem.. finns det nåt man bör se upp med.. för & nackdelar?

Vet inte riktigt... Du får ju en HDi för 20 lök. Folk blandar ihop HDI, TDI m.m, och TD rätt ofta så se upp!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök