3460
Sök

Problem med kamaxelgivare 855R

Himma skruare
1 250 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
I lördags när jag var på väg till helsingborg så börja min bil pluddra vid gas.
Jag fri kopplar o bilen tvär dör o sen efter det så e bilen omöjlig o få i gång.
Fick ett tips om att bytta kamaxelgivare så idag var jag o hämta 2 st på skroten.
Kom hem o bytta givare o bilen starta utan problem. Jag har kollat så nummerna e rätt.
Men nu när jag skulle köra till jobb så kom jag 5-600 meter sen börja den pluddra så jag vände o när jag kom hem så dog den helt. Så nu e den tvär död igen.

Någon som har en idé om vad de kan vara.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

8 284 Inlägg
4 april 2011
Det finns en hel del tänkbara kandidater. Grundtändlägesgivaren (den som läser på sväbnghjulet) eller bränslepumpsreläet eller huvudreläet.

Himma skruare
1 250 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Ok.. då sticker jag o fixar svänghjuls givaren.
bränslepumpsreläet och huvudreläet känns skumt att det skulle vara dem men jag får väl prova dem med.
Antar att dem sitter vid säkringarna.

8 284 Inlägg
5 april 2011
Gizmo_ skrev:
Ok.. då sticker jag o fixar svänghjuls givaren.
bränslepumpsreläet och huvudreläet känns skumt att det skulle vara dem men jag får väl prova dem med.
Antar att dem sitter vid säkringarna.

Reläet till pumpen sitter vid säkringarna, men huvudreläet sitter ovanför kylaren och oftast när det blir dåligt så funkar bilen bra när den är kall men så fort den börjar bli varm så kan det bli konstigheter. Samma sak med vevaxelgivaren, funkar oftast bra kall, men när värmen kommer...

Himma skruare
1 250 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Men det e bra tryck vid bryggan tycker jag.
Har precis varit ute o kollat om den startar o det händer inget.
Drar jag på starten ett tag så kommer det en poff i röret o motorn stannar till för o sen bara fortsätta o kirra.
Ska ut o sätta på den andre kamaxelgivaren o se om den startar. Startar den när den e bytt så får man väl köra en runda o dör den igen så får jag sticka till skroten o fixa det andra.

Himma skruare
1 250 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Har den igån nu o har varit ute o kört med den. Den går sådär men när jag börjar belasta den så turbon börjar ladda så vill den blöddra.
Kan det ha ngt med stiften o göra. Tror inte jag bytta dem när jag stoppa i motorn. så jag vet inte hur långt dem har gått.
Bilen e i alla fall genom varm för fläckten har startat ett x antal ggr nu ute på gården. Kan stanna den o den startar lätt igen.

Sök