4411
Sök

Vw golf 2 sugtrim, hur mycket kan jag lätta på svänghjulet?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
7 april 2011
#21
__rengel__ skrev:
LeafBox skrev:
Svarva svänghjul     +0,5hk?     7-800:-?
Porta och plana       +12hk?     1500:-?  (räknar med nya packningar osv.)
Gti-motor               +50hk       1500-2000:-

vad e det som kommer att kosta 1500:- på att plana toppen? packningar kostar inte 1000kr

Ska man lämna iväg för porta och plana blir det dyrare än så...

Men om man portar själv och lämnar iväg planing så blir det ändå mer än 1500:-

Nej packningen kostar inte 1000:- Men det blir ju massa saker runt omkring. Olja, Kylvätska, Toppackning, insugspackning, grenrörspackning, Roterande fil till portningen, packningssilikon, nya toppbultar.  har säkert missat något

Lite generella priser

olja 800:-
Kylvätska 300:-
Toppackning 500:-
Insugspackning 300:-
Grenrörspackning 300:-
roterande fil 500:-
packningsilikon 300:-
toppbultar 300:-

Totalt 3400:-


Största felet folk gör när de räknar på motorer. Man tänker inte på "småsaker" och man räk´nar lågt.
Senast redigerat av Revotech (7 april 2011)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

395 Inlägg
7 april 2011
#22
Har du 2000-4000:- så kan du köpa en 8 eller 16v GTI motor, det måste ju både bli enklare och billigare?


16 197 Inlägg
7 april 2011
#23
__rengel__ skrev:
LeafBox skrev:
Svarva svänghjul     +0,5hk?     7-800:-?
Porta och plana       +12hk?     1500:-?  (räknar med nya packningar osv.)
Gti-motor               +50hk       1500-2000:-

vad e det som kommer att kosta 1500:- på att plana toppen? packningar kostar inte 1000kr

en sotningssats kostar mer än 1000 kr.. å har man ändå rivut av toppen så  byter man ju alla packningar.  sen måste man ju även byta buktar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

290 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#24
skit samma får ju ändå inga vettiga svar på mina frågor!

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

Pedal To The Metal
750 Inlägg
8 april 2011
#25
Ring och fråga en motorfirma

Här har du nummer till en som kan.. 0651-130 00

Go nuts
Senast redigerat av Revotech (8 april 2011)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 april 2011
#26
För att titta lite på det du skriver:

Du vill lätta svänghjulet, det tycker jag låter som en vettig idé. Finns en massa tester som visar hur bilen blir acc-snabbare av det, och det är inte rocket science faktiskt att förstå varför. Men det är väldigt noga att det blir rätt gjort. Vem kan detta. Kolla Golf-GTI klubben om det finns en sån, Googla och sök utomlands. Felaktigt lättade svänghjul är livsfarliga.

Plana toppen, en utmärkt idé på en sådan motor, den blir betydligt rappare av det.

Grövre avgas, jag tycker 2,5 låter för grovt. Du ska upp på 7500rpm innan det är någon mening med det. Risken är att du förlorar effekt. Extraktor, bra idé men det finns bra och dåliga. Leta vad andra använt på din motor.

Kam är absolut meningsfullt.

Insprutet, kan inte det där så bra, men monojet är ju begränsande? Frågan är om det inte finns något Weberinsug till den där du kan sätta på en 40/45 dcoe eller 36/36 dcd.

Det kommer dock att kosta en del, men det är ju kul att sugtrimma, och man kan ju ta lite i taget. Förgasare och kam kan man ju hitta begagnat om man söker lite. Plana toppen är ju enkelt, kostar väl 200spänn typ plus en toppackning.

En annan sak är just lättning. 50kg gör en hel del, 100kg gör massor. Skaffa även lättare hjul. 1kg på hjulet är som 8 i skuffen ungefär i acceleration och det blir snabbt ett gäng sandsäckar med fel däck..

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

290 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#27
caromania skrev:
För att titta lite på det du skriver:

Du vill lätta svänghjulet, det tycker jag låter som en vettig idé. Finns en massa tester som visar hur bilen blir acc-snabbare av det, och det är inte rocket science faktiskt att förstå varför. Men det är väldigt noga att det blir rätt gjort. Vem kan detta. Kolla Golf-GTI klubben om det finns en sån, Googla och sök utomlands. Felaktigt lättade svänghjul är livsfarliga.

Plana toppen, en utmärkt idé på en sådan motor, den blir betydligt rappare av det.

Grövre avgas, jag tycker 2,5 låter för grovt. Du ska upp på 7500rpm innan det är någon mening med det. Risken är att du förlorar effekt. Extraktor, bra idé men det finns bra och dåliga. Leta vad andra använt på din motor.

Kam är absolut meningsfullt.

Insprutet, kan inte det där så bra, men monojet är ju begränsande? Frågan är om det inte finns något Weberinsug till den där du kan sätta på en 40/45 dcoe eller 36/36 dcd.

Det kommer dock att kosta en del, men det är ju kul att sugtrimma, och man kan ju ta lite i taget. Förgasare och kam kan man ju hitta begagnat om man söker lite. Plana toppen är ju enkelt, kostar väl 200spänn typ plus en toppackning.

En annan sak är just lättning. 50kg gör en hel del, 100kg gör massor. Skaffa även lättare hjul. 1kg på hjulet är som 8 i skuffen ungefär i acceleration och det blir snabbt ett gäng sandsäckar med fel däck..

tack! äntligen någon som ger mig ett vettigt svar!

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

Försöker iaf
1 998 Inlägg
8 april 2011
#28
__rengel__ skrev:
caromania skrev:
För att titta lite på det du skriver:

Du vill lätta svänghjulet, det tycker jag låter som en vettig idé. Finns en massa tester som visar hur bilen blir acc-snabbare av det, och det är inte rocket science faktiskt att förstå varför. Men det är väldigt noga att det blir rätt gjort. Vem kan detta. Kolla Golf-GTI klubben om det finns en sån, Googla och sök utomlands. Felaktigt lättade svänghjul är livsfarliga.

Plana toppen, en utmärkt idé på en sådan motor, den blir betydligt rappare av det.

Grövre avgas, jag tycker 2,5 låter för grovt. Du ska upp på 7500rpm innan det är någon mening med det. Risken är att du förlorar effekt. Extraktor, bra idé men det finns bra och dåliga. Leta vad andra använt på din motor.

Kam är absolut meningsfullt.

Insprutet, kan inte det där så bra, men monojet är ju begränsande? Frågan är om det inte finns något Weberinsug till den där du kan sätta på en 40/45 dcoe eller 36/36 dcd.

Det kommer dock att kosta en del, men det är ju kul att sugtrimma, och man kan ju ta lite i taget. Förgasare och kam kan man ju hitta begagnat om man söker lite. Plana toppen är ju enkelt, kostar väl 200spänn typ plus en toppackning.

En annan sak är just lättning. 50kg gör en hel del, 100kg gör massor. Skaffa även lättare hjul. 1kg på hjulet är som 8 i skuffen ungefär i acceleration och det blir snabbt ett gäng sandsäckar med fel däck..

tack! äntligen någon som ger mig ett vettigt svar!

Mmm men det kostar pengar. Ca 6000kr för förgasare med insug och lite munstycken om du har tur. Sen ska allt annat köpas. Räkna med 10-15k kr.

Billigare att byta motor

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 april 2011
#29
Boostrider skrev:
__rengel__ skrev:
caromania skrev:
För att titta lite på det du skriver:

Du vill lätta svänghjulet, det tycker jag låter som en vettig idé. Finns en massa tester som visar hur bilen blir acc-snabbare av det, och det är inte rocket science faktiskt att förstå varför. Men det är väldigt noga att det blir rätt gjort. Vem kan detta. Kolla Golf-GTI klubben om det finns en sån, Googla och sök utomlands. Felaktigt lättade svänghjul är livsfarliga.

Plana toppen, en utmärkt idé på en sådan motor, den blir betydligt rappare av det.

Grövre avgas, jag tycker 2,5 låter för grovt. Du ska upp på 7500rpm innan det är någon mening med det. Risken är att du förlorar effekt. Extraktor, bra idé men det finns bra och dåliga. Leta vad andra använt på din motor.

Kam är absolut meningsfullt.

Insprutet, kan inte det där så bra, men monojet är ju begränsande? Frågan är om det inte finns något Weberinsug till den där du kan sätta på en 40/45 dcoe eller 36/36 dcd.

Det kommer dock att kosta en del, men det är ju kul att sugtrimma, och man kan ju ta lite i taget. Förgasare och kam kan man ju hitta begagnat om man söker lite. Plana toppen är ju enkelt, kostar väl 200spänn typ plus en toppackning.

En annan sak är just lättning. 50kg gör en hel del, 100kg gör massor. Skaffa även lättare hjul. 1kg på hjulet är som 8 i skuffen ungefär i acceleration och det blir snabbt ett gäng sandsäckar med fel däck..

tack! äntligen någon som ger mig ett vettigt svar!

Mmm men det kostar pengar. Ca 6000kr för förgasare med insug och lite munstycken om du har tur. Sen ska allt annat köpas. Räkna med 10-15k kr.

Billigare att byta motor

Det är också helt sant, något TS bör tänka på. Samtidigt har jag själv varit i sugtrimmarträsket och det är en passion att veta att man har en bil som presterar bättre än alla (de flesta) andra av samma modell. Men, billigt är det inte!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 april 2011
#30
Det borde ju gå att ragga upp någon färdig topp? Fanns ju hur många vässade golvar som helst förut så det måste ju finnas en begagnatmarknad kan man tycka. Kompisen hade en rejält filad MK1 för några år sedan, kul som fan faktiskt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Pedal To The Metal
750 Inlägg
9 april 2011
#31
__rengel__ skrev:
caromania skrev:
För att titta lite på det du skriver:

Du vill lätta svänghjulet, det tycker jag låter som en vettig idé. Finns en massa tester som visar hur bilen blir acc-snabbare av det, och det är inte rocket science faktiskt att förstå varför. Men det är väldigt noga att det blir rätt gjort. Vem kan detta. Kolla Golf-GTI klubben om det finns en sån, Googla och sök utomlands. Felaktigt lättade svänghjul är livsfarliga.

Plana toppen, en utmärkt idé på en sådan motor, den blir betydligt rappare av det.

Grövre avgas, jag tycker 2,5 låter för grovt. Du ska upp på 7500rpm innan det är någon mening med det. Risken är att du förlorar effekt. Extraktor, bra idé men det finns bra och dåliga. Leta vad andra använt på din motor.

Kam är absolut meningsfullt.

Insprutet, kan inte det där så bra, men monojet är ju begränsande? Frågan är om det inte finns något Weberinsug till den där du kan sätta på en 40/45 dcoe eller 36/36 dcd.

Det kommer dock att kosta en del, men det är ju kul att sugtrimma, och man kan ju ta lite i taget. Förgasare och kam kan man ju hitta begagnat om man söker lite. Plana toppen är ju enkelt, kostar väl 200spänn typ plus en toppackning.

En annan sak är just lättning. 50kg gör en hel del, 100kg gör massor. Skaffa även lättare hjul. 1kg på hjulet är som 8 i skuffen ungefär i acceleration och det blir snabbt ett gäng sandsäckar med fel däck..

tack! äntligen någon som ger mig ett vettigt svar!

2.5 " kan vara lite väl grovt. En 2.0 sug är ju 2.5" perfekt..

Vettigt svar? Absolut ett bra svar. Men inte fick vi svar på hur mycket som det går ta på svänghjulet?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

929 Inlägg
9 april 2011
#32
Har du en väldigt begränsad budget, så låt svänghjulet vara. Det kostar med än det smakar.
Som sagt, man måste har järnkoll vad man gör när man lättar svänghjulet. Annars blir det väldigt farligt. Ett exploderande svänghjul är inte roligt.
Ska man absolut ge sig in på det, så är det först och främst i ytterkant man ska ta bort massa. Det är där tröghetsmomentet sitter. Att ta bort ett kilo inne i centrum är helt meningslöst. OK, bilen blir ett kg lättare, men det är enda skillnaden.

Hur mycket du ska plana toppen.
1: Först måste du ta reda på hur högt komp du har från början.
2: Mät upp förbränningsrummets volym.
3: Hur vass kam ska du ha?
4: Hur hög fyllnadsgrad förväntas du få i motorn?
5: Är det OK att köra på 98 oktan?
Därefter får man räkna ut hur mycket man kan plana av toppen, om det överhuvudtaget går att ta någonting utan att det blir FÖR högt komp.

Böra med att sätta ett mål för hur mycket effekt du vill ha ut ur motorn, och en budget. Man brukar säga att det kostar ca 1000kr/hk  Vissa hk är billigare, men vissa kostar betydligt mer. Som vevstakar, det tillför ingenting i effekt, men är ett måste för att kunna varva mer.
Så att, som också nämnts, Börja med att sätta i en så stor motor du kan, och vill, därefter trimmar man.
GTI motor låter ju väldigt lämpligt och billigt!

Mats


Sök