Bensin eller Diesel??

Miniwie
6 april 2011 · 5 Inlägg

Har en liten fundering, har bytt jobb och måste därför pendla..
Idag har jag en Golf 3 1,8CL -96 kör ungefär 14mil om dagen när jag jobbar (7 dit och 7 hem)
Och tankar för drygt 4000:- i månaden, vilket känns sådär..

Frågan är om jag skulle tjäna på att byta min golf mot kanske en golf 3 diesel med ungefär samma motor och årsmod.? Hur är det med
äldre dieselbilar egentligen? Är det en nyare årsmod. man ska skaffa för att få ner kostnaden?

BmwMusse
6 april 2011 · 97 Inlägg

Mkt bättre att byta till en golf diesel men då ska det va 1,9TDI !
typ samma årsmodell går bra !

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april 2011 · 17 546 Inlägg

Med de milen är en Golf eller vilket märke som helst bara det är en TDi en ren vinst. En sur Golf 3 TD (Ej direktinsprutad men mycket driftsäker) klarar sig nog på 0.6 liter milen. En Polo SDi går LÄTT på under halvlitern! Skatter för ovan 3500-2500. En äldre bil typ Golf UTAN turbo brukar vara markant billigare att försäkra! Det för att bolagen har lite bekymmer med att skilja en Diesel mot en bensinare med Turbo.

Haft en Polo SDi själv! 0.45 inga problem!

En gammal sur Mersa som min 300D drar 0.7-0.8 och skatten är sjuk! 5000-6200 per år! Glöm det! Jag har min för jag gillar den!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PMPerformance
6 april 2011 · 2 266 Inlägg

Leta efter en av dom sista årsmodellerna på golf3 för då kom tdi motorn annars funkar venton lika bra, lite gubbigare men va gör de.
Du lär komma upp en 3500mil per år för att löna sig med just en dieselgolf, då dieseln och bensin motorn inte skiljer så mycke i förbrukningen

svetsdiff !!!
twin_cam Smålänning
6 april 2011 · 7 877 Inlägg

Med de lilla pendligen tycker jag du kan behålla bilen du har.

14 mil om dagen är inte tillräckligt mycket för att det ska löna sig med annan bil, förutsatt att den bilen du har fungerar bra och problemfritt.

Förbrukningen är mycket, men inte allt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Miniwie
6 april 2011 · 5 Inlägg

Låter som att de flesta tkr Diesel är ett bättre val...Hittade ingen äldre polo diesel på blocket alls.
Vento kan jag inte ha som val eftersom jag måste ha utrymme för hunden där bak (golfen passar honom jättebra)

Twin_cam - Lilla pendling? Jag tkr det är ganska mkt, det ska ju även tilläggas att jag inte jobbar vanligt mån-fre jobb utan denhär månaden har jag 2 dagar ledigt t.ex. Så det är ju i princip varje dag jag åker.

Kollade på en Golf 3 TDi -97 där låg skatten på 4222:-

twin_cam Smålänning
6 april 2011 · 7 877 Inlägg

Då förstår jag, jag pendlade med 740:in 14 mil per dag, men bara måndag - fredag då.

Mitt tips skulle annars vara att leta upp nån bil inom budget, vad den nu är.

Tänk på skatten med, inte säkert det blir billigare bara för att det skiljer 1 dl milen om skatten skiljer 2000 kr eller kanske mer...

Har man lite jävlaranamma i sig och är lite hård kan man pendla i en skattefri Golf diesel, billigare går det inte åka, men bekvämt... Nja...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Miniwie
6 april 2011 · 5 Inlägg

Hehehe nog har jag lite jävlaranamma i mig men tålamodet är det ju lite sämre med, så en bil som skallrar högre än va högtalarna kan leverera musik och stötdämpare som är stumma de klarar jag inte av... =P
Men tack för tipsen iallafall, ska kika över dehär med golf diesel.. Är Audi A3 ungefär samma bensinförbrukning i diesel också va?

ekelund88
6 april 2011 · 2 656 Inlägg

Miniwie skrev:
Låter som att de flesta tkr Diesel är ett bättre val...Hittade ingen äldre polo diesel på blocket alls.
Vento kan jag inte ha som val eftersom jag måste ha utrymme för hunden där bak (golfen passar honom jättebra)

Twin_cam - Lilla pendling? Jag tkr det är ganska mkt, det ska ju även tilläggas att jag inte jobbar vanligt mån-fre jobb utan denhär månaden har jag 2 dagar ledigt t.ex. Så det är ju i princip varje dag jag åker.

Kollade på en Golf 3 TDi -97 där låg skatten på 4222:-

skulle verkligen inte tumma på åkkomfort och säkerhet med att tjäna några 100 i månaden o byta ner mig till en polo iaf:p

Miniwie
6 april 2011 · 5 Inlägg

Polo är lika som Vento helt ute ur bilden, det ska vara golf 2/3 eller en A3..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april 2011 · 17 546 Inlägg

Skatten på större dieselbilar är sjuk! 4000-9000 inga problem! Att köra avställt kostar 2000 i böter. Vinst?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Miniwie
6 april 2011 · 5 Inlägg

Hahaha skönt förslag där! big_smile

sleepyoh
6 april 2011 · 1 319 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Skatten på större dieselbilar är sjuk! 4000-9000 inga problem! Att köra avställt kostar 2000 i böter. Vinst?

Min trafikförsäkring och alla jag haft går ju i *viloläge* när man ställer av sin bil. Lär ju inte gälla hmm

_----------'
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april 2011 · 17 546 Inlägg

sleepyoh skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Skatten på större dieselbilar är sjuk! 4000-9000 inga problem! Att köra avställt kostar 2000 i böter. Vinst?

Min trafikförsäkring och alla jag haft går ju i *viloläge* när man ställer av sin bil. Lär ju inte gälla hmm

Helt riktigt! Så är det alltid. Avställd är oförsäkrad och 1200 plus 800 för avsaknad av försäkring blir 2000:-...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BmwMusse
7 april 2011 · 97 Inlägg

Köp en Lb-Reggad dieselbil då är skatten mkt billigare,
audi a3 TDI ,golf TDI ,VENTO TDI, dom har samma motor !

Aga_Diff Bärs!
7 april 2011 · 3 456 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

sleepyoh skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Skatten på större dieselbilar är sjuk! 4000-9000 inga problem! Att köra avställt kostar 2000 i böter. Vinst?

Min trafikförsäkring och alla jag haft går ju i *viloläge* när man ställer av sin bil. Lär ju inte gälla hmm

Helt riktigt! Så är det alltid. Avställd är oförsäkrad och 1200 plus 800 för avsaknad av försäkring blir 2000:-...

+ brukandeförbud eftersom den då är oskattad.
Då måste man flytta bilen med släpkärra.

Been there, done that... Twice.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2011 · 17 546 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Dieselsmurfen skrev:

sleepyoh skrev:

Min trafikförsäkring och alla jag haft går ju i *viloläge* när man ställer av sin bil. Lär ju inte gälla hmm

Helt riktigt! Så är det alltid. Avställd är oförsäkrad och 1200 plus 800 för avsaknad av försäkring blir 2000:-...

+ brukandeförbud eftersom den då är oskattad.
Då måste man flytta bilen med släpkärra.

Been there, done that... Twice.

Har man datorn med sig så kan man skatta å ställa på. Sen är det grönt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
twin_cam Smålänning
7 april 2011 · 7 877 Inlägg

Skoda Pickup?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Poulsen462 Långtradarchaufför
7 april 2011 · 282 Inlägg

Ska det va lönsamt att få ner bl a skattekostnaden så måste bilen va typ -06 eller nyare då de blev billigare skatt för partikelfiltert, efter det så är skatten på en diesel nästan på samma nivå som bensin, de gamla är inge höjdare om man ser de skattmässigt, min s70 ligger på 6600 per år, vilket är lite sugit.

Men det är det värt, allt för att jävlas med miljöpartiet hehe:P

BMW - Det stavas som det låter:)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang