Blivit lurad av Ralphs däck THN!!!!

Skaune
9 april 2011 ·

henke_99 skrev:

Polestar skrev:

Phaetoon skrev:

215-45-17 är i tightaste laget om man ska ha passagerare.

Bra svar förresten! Trevligt med företag (och individer) som vågar svara på frågor och ta tjuren vid hornen. Jag hoppas att allting löser sig och att alla parter blir mer eller mindre nöjda.

Det går på vissa 850 att köra 225/45-17 utan minsta problem, körde det en gång, dock tog det i innerskärmarna vid fulla ratt utslag! Jag körde t.ex 205/55-16 dubb i vintras, de tog oxå i innerskörmarna vid fulla rattutslag! Däcket uppbyggnad var så kantig av profilen att de nog blev lite bredare än va de skulle vara, alltså klackarna på sidan på däcker var mer kantiga än runda på sidorna på däcket wink . Vad jag vill komma fram till är: Ralphs däck kan ha rekommenderat en dimension som funkar näsan uteslutande på alla 850 men i detta fallet så kan de va så olyckligt att de just inte funka på ts bil! Ralph får gärna rätta mig om jag har fel att däck från olika tilkverkare ibland e annerlunda uppbyggda o kan va lite grövre trots samma storlek?

Tar däcken i nånstans så funkar det inte utan problem. (detta baserat på en vanlig "svensson" som inte fattar varför det låter konstigt från bilen ibland)

Jag skrev "vissa".. Jag kunde inte ha det problemfritt på min.

hedley Saaboholic
9 april 2011 · 3 129 Inlägg

ExtremeBoost skrev:
Om man inte hör att däcken tar imot så mycket att inneskärmarna blir skrot på 10mil ska man nog kolla hörseln...

haha helt rätt.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Atenza Never drive faster than your angel can fly
9 april 2011 · 338 Inlägg

Tycker moderatorerna kan låsa denna tråd då den har uppfyllt sitt syfte...

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
Phaetoon
9 april 2011 · 8 156 Inlägg

Polestar skrev:
Det går på vissa 850 att köra 225/45-17 utan minsta problem, körde det en gång, dock tog det i innerskärmarna vid fulla ratt utslag! Jag körde t.ex 205/55-16 dubb i vintras, de tog oxå i innerskörmarna vid fulla rattutslag! Däcket uppbyggnad var så kantig av profilen att de nog blev lite bredare än va de skulle vara, alltså klackarna på sidan på däcker var mer kantiga än runda på sidorna på däcket wink . Vad jag vill komma fram till är: Ralphs däck kan ha rekommenderat en dimension som funkar näsan uteslutande på alla 850 men i detta fallet så kan de va så olyckligt att de just inte funka på ts bil! Ralph får gärna rätta mig om jag har fel att däck från olika tilkverkare ibland e annerlunda uppbyggda o kan va lite grövre trots samma storlek?

Du har helt rätt. Jag bytte däck på morsans bil och trots samma dimension så diffade det närmare 2 cm i diameter. En del däck är som ballongdäck medan andra däck har styvare däcksidor. Klart att det påverkar. Nu är jag ingen expert på däck, men jag misstänker att sprillans nya däck är styvare än inkörda. Sen påverkar ju värmen en hel del också, både när det gäller mjukhet och lufttryck.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
9 april 2011 · 8 156 Inlägg

Atenza skrev:
Tycker moderatorerna kan låsa denna tråd då den har uppfyllt sitt syfte...

Nu är jag själv involverad i tråden, så det är inte lämpligt att jag sköter modereringen i den.
Vi moderatorer har som policy att inte låsa trådar som inte bryter mot reglerna, oavsett om tråden är helt död, alla frågor har blivit besvarade osv. Vi låter helt enkelt tråden självdö.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2011 · 13 746 Inlägg

RALPH_B skrev:
Hej Johan,
Tråkigt att läsa att du är missnöjd med ditt inköp hos oss på Ralph's Däck.
För det första kan jag inte påminna mig att jag haft denna diskusionen överhuvudtaget med dig
men jag kan ha glömt och då ber jag omm ursäkt för detta.
Kan inte förstå att du väntat så länge plus att om din bil blir förstörd efter 10mil
så "bör" man ha lagt märke till detta långt mycket tidigare.
Du har inte skrivit vad det är för dimension o.s.v.  Vi på Ralph's Däck skulle ALDRIG
lura någon med okunskap eller med vilje....då hade inte vi funnits efter 10år!!

Det jag menar är inte at vi är ofelbara och vi skyller inte ifrån oss på något sätt.
Sedan är det ett tråkigt sätt att föra denna diskusionen här på ett forum så
stort och seriöst som Garaget.org utan det kunde vi säkert ha löst på ett bättre sätt
om vi har gjort något fel.

Sedan skall man veta att på en Volvo 850 så är orginal dimensionen 205-45-17 och på
en del bilar funkar 215-45-17 men dom flesta kör med 215-40-17.
Men eftersom du inte kan tala om vad det är för dimension så har jag svårt att hjälpa till.
Vi skall givetvis kunna vägleda dig och du skall kunna lita på oss som firma.

Du är hjärtligt välkommen att ringa mig eller besöka oss.

MVH Ralph  0520-44 44 99

tyvärr är det helt galet..om vi förusätter orginal storlekar och då titanhjulen från t5r som har 205/40-17 som orginal storlek

jag kör 225/45-17 på mina vinterdäck med 60/40sats visst tar det i men inte så att varken bilen eller däcken tar skada om man tänker efter lite

dessutom tar 205/40-17 oxå i vid fulla ratt utslag med orginal titanhjul
om man inte byter styrbegränsarna som sitter på länkarmarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
9 april 2011 · 1 594 Inlägg

Jag tyckte tråden tog en intressant vändning och är lite av ett typexempel på hur det ofta är här på garaget.org.
Nån stjärna köper/får en tjänst utförd som inte är till belåtenhet och det första den personen gör är att gå ut här på garaget och grina. Om folk kunde lära sig att i första han ta kontakt med firman som sålt/utfört tjänsten istället för att direkt skrika ut sitt missnöje. Visst fasen finns det oseriösa firmor men i regel så bruka en vettig firma vilja försöka lösa den uppkomna situationen.
Här gick Ralphs däck i svaromål och gav oss alla ett seriöst svar samtidigt som Ts lyser med sin frånvaro? Nej! jag har aldrig haft med nämnda firma att göra.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Hool
9 april 2011 · 1 067 Inlägg

Styrutslagsbegränsare tror de sitter som standard på R modellerna osäker på vilka.   

225/45x17 tog i på min s70 och den är vidare i  hjulhusen än 850.

Feta hjul tar i vid fulla rattutslag på 800x70 serierna ..   

En sänkt bil med feta hjul kommer slita på innerskärmarna så många kör utan.   Säljer du bilen åk på skoten och hämta fräscha för peanuts..   

Du kan eventuellt motverka lite med att montera spacers.  Vad är det för Dim på däcken och bredd och ET  på fälgarna?  Original eller replikor?

En gummihandlare lever på att sälja 205/55-16 och sådant exotiskt till  vanligt folk och tjänstebilar.  Ska du ha något custom eller high end får du läsa på lite själv. Du kan inte lita på att gummihandlaren ska veta allt om din bil.   Vissa R bilar har ju dessutom 18" iaf som standard så det kan vara baserat på Volvos rekommendationer.

Mina 205x50-16 tog i vid fulla utslag på min..  Original dim på Volvo original fälgar (persus)

Senast redigerat av Hool (9 april 2011)

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
racefan
9 april 2011 · 1 059 Inlägg

tråden handlar ju om vilka dim som passar på volvo 850 efter sida 1. Byt överskrift om den ska få leva,han som startade dem har ju inte ens sin bil upplagd,eller skrivit mer i tråden.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Hamilton
9 april 2011 · 8 864 Inlägg

Låser tråden då TS har fått ett svar från nämda firma och att spinna vidare i tråden om vilka dim som passar på volvo 850 är ingen bra idé.
Passar även på att tacka företaget i fråga som tog sig tiden att besvara i tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang