Ingen skillnad efter chiptrimning Audi A6 2,7 Biturbo -00

Henriku
8 april 2011 · 71 Inlägg

Bor i Piteå, skickade ner styrboxen till Turbocenter i sthlm och fått tillbaka den idag. Kastade in den i bilen och drog ut på vägarna för att provköra..Men upplever ingen skillnad gentlemot tidigare. Audi A6 2,7 Biturbo -00

Har varit i kontakt med Turbocenter men dom har svårt att förstå vad problemet är då jag bor 90mil ifrån dem så därför vänder jag mig till er.

Vad kan felet vara? Jag har tyckt att bilen har gått "slött" innan jag chippade den. Laddtrycket fanns/finns men känns litegrann på 4000varv. Kan det vara LMM som är problemet? Har bytt ut LMM och (kanske önsketänkande) tyckte det blev liiiite bättre.
Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Det ska tydligen bli en stor skillnad efter trimningen i vanliga fall. (vad som kallas steg 1 trimning)

Med vänliga och desperata hälsningar /

Henrik

zedthepunk Rocknroller
8 april 2011 · 296 Inlägg

På dom mesta turbo bilar jag kört så brukar laddet komma runt 2500-3000varv...Kan ju vara turbon kolla så det inte kommer hmm blå rök tror ja det ska vara från den:)

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
Drunk A.Sörman
8 april 2011 · 1 299 Inlägg

Har du laddmätare i den ? om inte så kan ju det vara bra å ha  å se vad den exakt laddar.Har själv aldrig varit med om att man inte känner någon skillnad när man chippar bara efter några veckor då man vill ha mer trim smile

Henriku
9 april 2011 · 71 Inlägg

zedthepunk skrev:
På dom mesta turbo bilar jag kört så brukar laddet komma runt 2500-3000varv...Kan ju vara turbon kolla så det inte kommer hmm blå rök tror ja det ska vara från den:)

jo ja vet, i 9-3an var de runt 2500varv. jaja vi får väl se hur mycket cash jag måste punga ut denna gång sad

Henriku
9 april 2011 · 71 Inlägg

Drunk skrev:
Har du laddmätare i den ? om inte så kan ju det vara bra å ha  å se vad den exakt laddar.Har själv aldrig varit med om att man inte känner någon skillnad när man chippar bara efter några veckor då man vill ha mer trim smile

nej jag har inte det! skulle vara perfekt om man haft en men man får väl lägga en 1000lapp på en felsökning istället tongue

Calsu
9 april 2011 · 55 Inlägg

Kan du inte köpa ett ppc system från bsr och pröva dig fram själv? Kanske blir billigare smile Eller du kanske inte kan använda det till din bil.. Men värt att kolla upp iaf smile

Henriku
10 april 2011 · 71 Inlägg

Calsu skrev:
Kan du inte köpa ett ppc system från bsr och pröva dig fram själv? Kanske blir billigare smile Eller du kanske inte kan använda det till din bil.. Men värt att kolla upp iaf smile

grejjen är ju att jag redan har chippat bilen, dvs jag ska betala Arctic Tuning/Turbocenter för det också. Dom är grymt kunniga men Daniel (Arctic Tuning) jobbar varannan vecka i gruvan och Turbocenter är i sthlm så dom har inte kunnat se problemet ännu. mest troligt ligger felet i min bil. Ska höra med Daniel då han e ledig till veckan. Hoppas bara inte turbon e halvt död hmm

TS_quattro fyrkrafsare
10 april 2011 · 1 443 Inlägg

Calsu skrev:
Kan du inte köpa ett ppc system från bsr och pröva dig fram själv? Kanske blir billigare smile Eller du kanske inte kan använda det till din bil.. Men värt att kolla upp iaf smile

PPC funkar inte eftersom A6 -00 saknar CanBus, det kom först -01...
Däremot kan man kontrollera laddtrycket med diagnosinstrument.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Henriku
10 april 2011 · 71 Inlägg

TS_quattro skrev:

Calsu skrev:
Kan du inte köpa ett ppc system från bsr och pröva dig fram själv? Kanske blir billigare smile Eller du kanske inte kan använda det till din bil.. Men värt att kolla upp iaf smile

PPC funkar inte eftersom A6 -00 saknar CanBus, det kom först -01...
Däremot kan man kontrollera laddtrycket med diagnosinstrument.

Blir att köra diagnosinstrument i veckan. Kan bilen hamnat i s.k "limp-mode" pga något som är defekt i bilen?

TS_quattro fyrkrafsare
10 april 2011 · 1 443 Inlägg

Henriku skrev:

TS_quattro skrev:

Calsu skrev:
Kan du inte köpa ett ppc system från bsr och pröva dig fram själv? Kanske blir billigare smile Eller du kanske inte kan använda det till din bil.. Men värt att kolla upp iaf smile

PPC funkar inte eftersom A6 -00 saknar CanBus, det kom först -01...
Däremot kan man kontrollera laddtrycket med diagnosinstrument.

Blir att köra diagnosinstrument i veckan. Kan bilen hamnat i s.k "limp-mode" pga något som är defekt i bilen?

den kan gå i limp, men det märks då den blir ungefär lika pigg som en gammal volvo 240DL...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Henriku
10 april 2011 · 71 Inlägg

TS_quattro skrev:

Henriku skrev:

TS_quattro skrev:

PPC funkar inte eftersom A6 -00 saknar CanBus, det kom först -01...
Däremot kan man kontrollera laddtrycket med diagnosinstrument.

Blir att köra diagnosinstrument i veckan. Kan bilen hamnat i s.k "limp-mode" pga något som är defekt i bilen?

den kan gå i limp, men det märks då den blir ungefär lika pigg som en gammal volvo 240DL...

Ok, den går inte i limp.. big_smile

Kamulen
10 april 2011 · 930 Inlägg

har du apteratboxen?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Henriku
10 april 2011 · 71 Inlägg

Kamulen skrev:
har du apteratboxen?

Nu förstod jag inte smile Chippningen är gjord på det klassiska sättet. Så det är inte mjukvaruprogramerad utan dom bytte ut chippet.

Kamulen
10 april 2011 · 930 Inlägg

aa, men du skickade väl ner boxen? då måste du ändå aptera den dvs koppla in den,
sen ligga på 5an i 1700 rpm och gasa upp till 5000 och gör så 3 - 4 ggr, gör det 5ggr för att vara säker.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Henriku
11 april 2011 · 71 Inlägg

Kamulen skrev:
aa, men du skickade väl ner boxen? då måste du ändå aptera den dvs koppla in den,
sen ligga på 5an i 1700 rpm och gasa upp till 5000 och gör så 3 - 4 ggr, gör det 5ggr för att vara säker.

jo ja skicka ner den till dem. och jag har kopplat in den för att annars kan jag ju inte köra den smile, eller behöver jag göra något ytterligare?. OK! ska testa och se om det blir bättre. Tack för tipset

Kamulen
11 april 2011 · 930 Inlägg

Ja alltså. testa att nolla bilen, lyft minuspolen i några minuter. sen åk iväg och gasa från 1700rpm till 5000rpm eller mer sen gör om det 5gånger smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Jennsii
11 april 2011 · 64 Inlägg

Henriku skrev:

Drunk skrev:
Har du laddmätare i den ? om inte så kan ju det vara bra å ha  å se vad den exakt laddar.Har själv aldrig varit med om att man inte känner någon skillnad när man chippar bara efter några veckor då man vill ha mer trim smile

nej jag har inte det! skulle vara perfekt om man haft en men man får väl lägga en 1000lapp på en felsökning istället tongue

annars hoppar du in på biltema å köper en billig laddtrycksmätare och kollar vad den laddar...tror dom kostar max 300 lr nått sånt?

Henriku
11 april 2011 · 71 Inlägg

Kamulen skrev:
Ja alltså. testa att nolla bilen, lyft minuspolen i några minuter. sen åk iväg och gasa från 1700rpm till 5000rpm eller mer sen gör om det 5gånger smile

Var precis ute och testade och det blev faktiskt bättre. Sen vet jag inte om de berodde på att bilen blev mjuk och vrm pga körningsstilen tongue För säkerhetsskull ska jag göra som du skriver här ovan imorgonbitti. Antar att det blir typ en norsk reset och sen ut å gasa. Återkommer när jag provat!

Henriku
11 april 2011 · 71 Inlägg

Jennsii skrev:

Henriku skrev:

Drunk skrev:
Har du laddmätare i den ? om inte så kan ju det vara bra å ha  å se vad den exakt laddar.Har själv aldrig varit med om att man inte känner någon skillnad när man chippar bara efter några veckor då man vill ha mer trim smile

nej jag har inte det! skulle vara perfekt om man haft en men man får väl lägga en 1000lapp på en felsökning istället tongue

annars hoppar du in på biltema å köper en billig laddtrycksmätare och kollar vad den laddar...tror dom kostar max 300 lr nått sånt?

Känns som att en laddtrycksmätare från biltema för 300kr inte visar rätt för fem öre big_smile eller har du testat en?

Jennsii
11 april 2011 · 64 Inlägg

Henriku skrev:

Jennsii skrev:

Henriku skrev:

nej jag har inte det! skulle vara perfekt om man haft en men man får väl lägga en 1000lapp på en felsökning istället tongue

annars hoppar du in på biltema å köper en billig laddtrycksmätare och kollar vad den laddar...tror dom kostar max 300 lr nått sånt?

Känns som att en laddtrycksmätare från biltema för 300kr inte visar rätt för fem öre big_smile eller har du testat en?

haha nej de kan ju tyckas att de inte gör men enligt vad folk säger så visar de rätt;S om inte så visar dom nog bara något fel så man kan veta på ett ungefär vad den laddar. Nej jag själv har inte testat smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang