Ingen skillnad efter chiptrimning Audi A6 2,7 Biturbo -00

Melin82
11 april 2011 · 513 Inlägg

Tycker allt du borde märka en stor skillnad mellan före och efter.
Har varit med om en del fel på audis 2.7 T men då i en s4. Luftmassemätaren är en svag punkt som allt för ofta säger upp sig, speciellt med öppet filter. Läckande tryckslangar.
Sen ska du ha fullt tryck vi 1850 rpm då bilen har små och tyvärr vid trimning känsliga turboagg. Att det skulle vara turbona som orsakar problemet tror jag inte på.

insane_1 Min dröm, din vardag.
11 april 2011 · 641 Inlägg

Dum fråga kanske, men är du säker på att det var originalchippet som satt i boxen när du skickade ner den?

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Henriku
11 april 2011 · 71 Inlägg

insane_1 skrev:
Dum fråga kanske, men är du säker på att det var originalchippet som satt i boxen när du skickade ner den?

Faktiskt inte så dum fråga! Jag vet faktiskt inte, för Arctic Tuning (som har samarbete med Turbocenter) lyckades inte mjukvaruprogrammera bilen. Så han tog lös boxen och såg att det var någon som gjort en kass lödning vid chippet. Han provade löda in det nya chippet men de hela gick åt h-vete. Så fick beställa hem en ny styrbox med org chip. Dock märkte jag ingen skillnad på bilen med original chippet heller än innan.

MattiasHedberg
12 april 2011 · 255 Inlägg

Enkelt sätt vad jag hade gjort, åk till en audihall, prova en likadan bil, du märker ju om den går bättre än vad din gör om det är turbon som är kass.. Be annars en mekaniker på Mekonomenverkstäderna prova/kolla över den lite snabbt, dom ska vara kostnadsfria för ca 15-20 minuter om dom inte hittar något. betalar gör man gärna om man hittar felet!

Mvh

Gör det ordentligt eller ge fan i det!
Henriku
12 april 2011 · 71 Inlägg

MattiasHedberg skrev:
Enkelt sätt vad jag hade gjort, åk till en audihall, prova en likadan bil, du märker ju om den går bättre än vad din gör om det är turbon som är kass.. Be annars en mekaniker på Mekonomenverkstäderna prova/kolla över den lite snabbt, dom ska vara kostnadsfria för ca 15-20 minuter om dom inte hittar något. betalar gör man gärna om man hittar felet!

Mvh

Smart!

Melin82
12 april 2011 · 513 Inlägg

Rätta mig gärna om jag har fel, men alla pratar om att turbon kan vara kass, den laddar väll inte mindre då eller? Skulle den vara dålig borde det ju märkas tydligt med missljud, rök eller annat klassiskt fel. Skulle programet tillåta säg 1.2 bars laddtryck kommer ju motorn förse turbon med avgaser tills man kommer dit och mv sätter stop. Sen att biturbo sexan gärna dödar sina turbos när man chippar den är ett känt faktum. Sen att chippa sin bil är att byta parametrar i boxen, tillåta motorn att få mer ladd, tufffare tändning osv. Sen att det inte gick att gå in via obd förr i tiden och ändra utan man i vissa fall bytte chip, där av att chippa.
Tycker du tar reda på vad bilen ska ladda orginal resp trim och sen lån/köpa en laddtrycksmätare och testa.

Drunk A.Sörman
12 april 2011 · 1 299 Inlägg

skaffa en laddtrycks mätare kostar typ 300 å tar 20min å koppla in om det är första gången.

Mvh Andreas

HenrikR
12 april 2011 · 87 Inlägg

sj hade jag en s4 som jag chipade men en svag del är även att dumpventilerna säger upp sig å du får konstant luftlekage å då får du då inget ladd å kör du med lekage så är dina agg snart döda å låter som en stucken gris, så hade jag varit som dig så kolla upp att du inte har lekag i någon av dumpventilerna genom att suga i de övre anslutningarna på den utan att du får luft där igenom får du luft där igenom så är det bara att köpa nya. jag skaffade mig 2 st forge har jag för mig det hette.. bara ett tipps..

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
MattiasHedberg
12 april 2011 · 255 Inlägg

Håller med lite på vad "HenrikR" säger, drar det tjuvluft så har du snart inga agg kvar överhuvud taget, kolla läckage och låt bilen stå tills du fått hem delar, det sliter fortare än man tror..

Gör det ordentligt eller ge fan i det!
Henriku
12 april 2011 · 71 Inlägg

Okej, mer nyttiga tips vilket är bra. Ska gå igenom den imorgonkväll då jag får lite backup av en bekant som jobbar på Audiverkstan i stan. Tack återigen!

Henriku
14 april 2011 · 71 Inlägg

Tjena igen!! Här kommer en uppdatering

Igår tog jag och gjorde en diagnostik med V.A.G men den hittade ej något problem i bilen. Jag kollade laddtrycket som låg och toppade mellan 0.56 - 0.58 (original laddtryck?). Ingen ventil eller slang var defekta heller. Jag ringde då till Arctic Tuning och han tyckte det var fruktansvärt märkligt att det inte är någon skillnad i bilen så vad dom ska göra nu är att skicka mig enbart ett nytt chip som jag själv byter ut i styrboxen. Hoppas bara jag får det nya chippet innan jag åker utomlands.

Kamulen
14 april 2011 · 930 Inlägg

men är den chippad så ska du väl ha högre laddtryck hoppas jag?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Melin82
14 april 2011 · 513 Inlägg

Felplacerad skrev:

Henriku skrev:
Tjena igen!! Här kommer en uppdatering

Igår tog jag och gjorde en diagnostik med V.A.G men den hittade ej något problem i bilen. Jag kollade laddtrycket som låg och toppade mellan 0.56 - 0.58 (original laddtryck?). Ingen ventil eller slang var defekta heller. Jag ringde då till Arctic Tuning och han tyckte det var fruktansvärt märkligt att det inte är någon skillnad i bilen så vad dom ska göra nu är att skicka mig enbart ett nytt chip som jag själv byter ut i styrboxen. Hoppas bara jag får det nya chippet innan jag åker utomlands.

När man tappar laddtryck utan att få felaktig gång brukar Wastegate vara boven i dramat.
Ner med handen och kolla så att stången(arna) är hel och inte gått av eller hoppat ur etc.

Om det är så att du ligger och kör med glt kan det vara många saker som jävlas. Ryck slangen till wg från mw och kolla om bilen kan ladda mer, då vet du om den mekaniska biten är ok. Ta det lugnt bara när du kör utan wg. Vet att min bror har haft liknande problem med sin s4, en gång var det läckande slang till en av ic, lmm ena gången. Men sen trodde jag att din bil skulle ladda mer än cr 0.6 med orginal program.

HenrikR
14 april 2011 · 87 Inlägg

har du kollat upp så dumpanrna var hela???
som jag sa så du kan få vakium i dem när du suger i de två små slangarna på toppen det kollar du ju på 5 min det sitter ju lättplaserade under främre motorkopa...
får du inget vakium så är det kass för då läker det hela tiden.. orginal ladd på den bilen skulle ligga på minst 0.8 bar med chipad box ca 1,1bar...
å bilen kan klart gå perfekt på tomgång även om dumparna är paj lika så om wg klockorna läcker eller är sönder..
testa å provtryck hela bilens tryck system så kan du ju sopa alla slang kopplingarna om det är så att du har lekage du vet ju sj var du har haft i sär för slängar bara ett tipps för ladd värkar du ju inte få i den mån som det borde vara...

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Henriku
15 april 2011 · 71 Inlägg

Kamulen skrev:
men är den chippad så ska du väl ha högre laddtryck hoppas jag?

Jo runt 0.9 - 1.0

Henriku
15 april 2011 · 71 Inlägg

HenrikR skrev:
har du kollat upp så dumpanrna var hela???
som jag sa så du kan få vakium i dem när du suger i de två små slangarna på toppen det kollar du ju på 5 min det sitter ju lättplaserade under främre motorkopa...
får du inget vakium så är det kass för då läker det hela tiden.. orginal ladd på den bilen skulle ligga på minst 0.8 bar med chipad box ca 1,1bar...
å bilen kan klart gå perfekt på tomgång även om dumparna är paj lika så om wg klockorna läcker eller är sönder..
testa å provtryck hela bilens tryck system så kan du ju sopa alla slang kopplingarna om det är så att du har lekage du vet ju sj var du har haft i sär för slängar bara ett tipps för ladd värkar du ju inte få i den mån som det borde vara...

dumparna är hela och utbytta från original. sitter nå dahlbäck racing dumpar där nu. men kan det verkligen stämma att de ska va 0.8 bar ochippat? jag har fått infon att de ska va 0.5-0.6 bar

Henriku
15 april 2011 · 71 Inlägg

Felplacerad skrev:
Om det är så att du ligger och kör med glt kan det vara många saker som jävlas. Ryck slangen till wg från mw och kolla om bilen kan ladda mer, då vet du om den mekaniska biten är ok. Ta det lugnt bara när du kör utan wg. Vet att min bror har haft liknande problem med sin s4, en gång var det läckande slang till en av ic, lmm ena gången. Men sen trodde jag att din bil skulle ladda mer än cr 0.6 med orginal program.

glt? wg= wategate? mw? big_smile Jag provade dock att köra utan magnetventil och resultatet av det är att den ladda 0.4 bar istället. Enligt Arctic Tuning var de normalt och då inget fel på magnetventilen om jag förstod det rätt

Melin82
15 april 2011 · 513 Inlägg

Sorry om du inte hängde med mina förkortningar. Glt= grund ladd tryck. Mw= magnet ventil. Wg= wastegate.
Tanken är att om du lossar slangen från magnetventilen som går till wastegaten ska den ladda i bott kan man säga, inget som hjälper wg att öppna. Tar du dock övertrycket turbon ger och leder in i wg kommer den öppna vid ett givet tryck "glt" grund ladd tryck. Men om mw gör som den ska reglerar den hur mycket tryck som kommer till wastegaten genom att agera som en aktiv pysventil och på det sättet kunna få ett bestämt laddtryck, så dina turbos laddar 0.4 i glt, runt 0.6 i orginal program/mapp och 1.1 eller så i ditt chippade program/mapp. Lycka till.

MattiasHedberg
15 april 2011 · 255 Inlägg

Hmm, när ställdes laddtrycket upp genom att byta chipp? Har jag aldrig varit med om, men men, nya bilar. Kolla Kamremmen/kedjan, polarens bil gick skit, bytte turbo, grenrör, luftmassemätare, en jävla massa, men det slutade med att kamremmen hade hoppat över 2 kugg på ett drev, vilket gjorde att han gick som en vanlig 115hk 940, när han har ca 250 turbohästar..

Gör det ordentligt eller ge fan i det!
Henriku
15 april 2011 · 71 Inlägg

Tjena igen, för det första vill jag säga att jag läst alla poster som alla skrivit men har tyvärr inte orkat svara på varenda en! Men all info har varit nyttigt och lärorikt för mig! Stort tack!!

för det andra, PROBLEM SOLVED! Det var chippet som dom skickat till mig som var boven i dramat. Fick hem ett nytt chipp med näst senaste uppdateringen och den funka prima ballerina. Nu ligger laddtrycket på ca 0.97 precis som dom lovade tidigare. Känns som en ny bil när motorn e varm. Känns skönt att det inte var fel i bilen men tack vare alla inlägg så har jag lärt mig massor om felsökning och lite mer hur saker och ting fungerar.

för det tredje, in och kika på bettan och lägg en snäll kommentar & betyg! Tack och bock för mig. Skriv gärna till mig om det är nå¨got ni undrar  över! Ciao

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang