2218
Sök

Volvo V70N D5 -04 (Lätt styling Projekt)

Detta är ett rullande projekt vars mening är att greja lite eftersom man får råd och tid, har kommit en liten bit på vägen hittills.

320 658 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2014
Civilt
119 Inlägg
14 december 2011
#341
Danne_1977 skrev:
AirOne skrev:
discokapten skrev:

Om man kollar på filmen så ser det ut som om helvljust ligger SJUKT för högt, är det filmen som luras?

Vete fan vad helvljust betyder men halvljuset står alldeles på tok för högt!
Annars såg det bra ut.

Halvljuset är justerat nu, det var aningen för högt,

Fan vad grymma " cool


3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#342
PMPerformance skrev:
Är du oxå trött på dyra shuntar som företag säljer? 
Ja, för att förklara detta lite enkelt så drabbas alla av "lampfel halvljus" när du monterat xenon på tex en V70N S60 och endel tjänar stora pengar på att manipulera shuntar med diverse lösningar. Det här fixar man lätt själv utan att byta shunt eller borra hål på den.

Varför får du detta meddelande då igentligen?
Jo det är pga att xenon drar mindre effekt än vad en konversionell halogenlampa gör. Normalt drar xenonljus runt 35W medans en halogen drar 55W
Volvo har löst detta genom att ha en strömvakt som talar om för bilen om aktuell effektförbrukning, om den sjunker under 110W =2 X 55W
genom shunten(om en lampa briner av) så får CEM den aktuella effektförbrukningen som nu normalt blir lägre än förväntat.
Då sätter CEM en felkod och skickar informationen upp till dej via DIM.

Hur gör jag för att släcka detta meddelande på tex en V70N 00:a?
Jo det är enklare än vad man kan tro, först och främst måste man veta att det trots allt är samma shunt även om man har xenon från fabrik.
Jaha, men bilar före 01 finns ju inte xenon, hur kan det då vara samma shunt? tänker ni nu..
Jo iom att Volvo utvecklat bilen väldigt länge innan den släpptes första gången så har dom faktiskt planerat för xenon för framtiden.
istället för att byta ut stora delar eller konstruktionsmässigt ändra bilens elsystem för framtida bruk så gör dom det lätt för sig och använda det som redan finns.
Det man gör är att fysiskt ändra kabeln i CEM från 2:ans position till 1:ans position(som är ledig iom att bilen inte har xenon) i shuntsockeln.
Japp det är så enkelt faktiskt!!!
Nedan ser vi vad som skiljer ljussystemen imellan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-5b0ee4ccc28f3b1ce95f0445d5741349.jpg


Antingen ändrar man kabeln fysiskt som sagt i CEM, det gör man genom att lossa CEM så du kommer åt baksidan, flytta kabeln från pos.2 till pos 1 istället.
eller om man inte vill fysiskt ändra kabeln så löder man på kabelsnuttar på shuntens ben och använder kabelstift i ändarna, löd dock inte på en kabelsnutt på schuntens 2:a stift
då den ändå inte ska användas. gör 1:ans kabel lite längre då den ska in på 2:ans position i CEM.
Nu så kommer inte meddelandet upp i displayen längre.
Nu går effekten på det tänkta stiftet just för xenon, så som det är från fabrik.

Var sitter denna CEM och shunten du skriver om?
Jo dem sitter innanför instrumentbrädan på vänster sida, man skruvar bort 2 torx som håller den lilla platsskyddet under knäna.
frigörs den så kommer man åt CEM, vid strecket på bilden sitter shunten. http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-3a2deaded1ef36b363d2b99289440b4a.jpg



OBS sist med inte minst!
glöm ej att skifta tillbaka kabeln om du monterat tillbaka dina halogenljus.
du riskerar annars att skadligöra shunten eller CEM om du kör med halogen på xenonkretsen då den är konstruerad för 35W och inte 55W
_________________

Tackar så mycket.. big_smile  det verkar som man med lätta medel kan sätta kablar om shunten och sätta dom i CEM... verkar ju som det åxå skulle kunna funka.. big_smile  sätta flatstiften på kablarna från shunten rakt i där dom ska sitta.. fast istället för att köra stift 2 så kör man stift 1.. big_smile  alltså ett stift som inte kommer att användas om jag fattat det rätt.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#343
Volvo_R_T5 skrev:
Danne_1977 skrev:
AirOne skrev:

Vete fan vad helvljust betyder men halvljuset står alldeles på tok för högt!
Annars såg det bra ut.

Halvljuset är justerat nu, det var aningen för högt,

Fan vad grymma " cool

Tackar för det big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
14 december 2011
#344
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Är du oxå trött på dyra shuntar som företag säljer? 
Ja, för att förklara detta lite enkelt så drabbas alla av "lampfel halvljus" när du monterat xenon på tex en V70N S60 och endel tjänar stora pengar på att manipulera shuntar med diverse lösningar. Det här fixar man lätt själv utan att byta shunt eller borra hål på den.

Varför får du detta meddelande då igentligen?
Jo det är pga att xenon drar mindre effekt än vad en konversionell halogenlampa gör. Normalt drar xenonljus runt 35W medans en halogen drar 55W
Volvo har löst detta genom att ha en strömvakt som talar om för bilen om aktuell effektförbrukning, om den sjunker under 110W =2 X 55W
genom shunten(om en lampa briner av) så får CEM den aktuella effektförbrukningen som nu normalt blir lägre än förväntat.
Då sätter CEM en felkod och skickar informationen upp till dej via DIM.

Hur gör jag för att släcka detta meddelande på tex en V70N 00:a?
Jo det är enklare än vad man kan tro, först och främst måste man veta att det trots allt är samma shunt även om man har xenon från fabrik.
Jaha, men bilar före 01 finns ju inte xenon, hur kan det då vara samma shunt? tänker ni nu..
Jo iom att Volvo utvecklat bilen väldigt länge innan den släpptes första gången så har dom faktiskt planerat för xenon för framtiden.
istället för att byta ut stora delar eller konstruktionsmässigt ändra bilens elsystem för framtida bruk så gör dom det lätt för sig och använda det som redan finns.
Det man gör är att fysiskt ändra kabeln i CEM från 2:ans position till 1:ans position(som är ledig iom att bilen inte har xenon) i shuntsockeln.
Japp det är så enkelt faktiskt!!!
Nedan ser vi vad som skiljer ljussystemen imellan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-5b0ee4ccc28f3b1ce95f0445d5741349.jpg


Antingen ändrar man kabeln fysiskt som sagt i CEM, det gör man genom att lossa CEM så du kommer åt baksidan, flytta kabeln från pos.2 till pos 1 istället.
eller om man inte vill fysiskt ändra kabeln så löder man på kabelsnuttar på shuntens ben och använder kabelstift i ändarna, löd dock inte på en kabelsnutt på schuntens 2:a stift
då den ändå inte ska användas. gör 1:ans kabel lite längre då den ska in på 2:ans position i CEM.
Nu så kommer inte meddelandet upp i displayen längre.
Nu går effekten på det tänkta stiftet just för xenon, så som det är från fabrik.

Var sitter denna CEM och shunten du skriver om?
Jo dem sitter innanför instrumentbrädan på vänster sida, man skruvar bort 2 torx som håller den lilla platsskyddet under knäna.
frigörs den så kommer man åt CEM, vid strecket på bilden sitter shunten. http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-3a2deaded1ef36b363d2b99289440b4a.jpg



OBS sist med inte minst!
glöm ej att skifta tillbaka kabeln om du monterat tillbaka dina halogenljus.
du riskerar annars att skadligöra shunten eller CEM om du kör med halogen på xenonkretsen då den är konstruerad för 35W och inte 55W
_________________

Tackar så mycket.. big_smile  det verkar som man med lätta medel kan sätta kablar om shunten och sätta dom i CEM... verkar ju som det åxå skulle kunna funka.. big_smile  sätta flatstiften på kablarna från shunten rakt i där dom ska sitta.. fast istället för att köra stift 2 så kör man stift 1.. big_smile  alltså ett stift som inte kommer att användas om jag fattat det rätt.. ?

Ja jag prövade kopiera hela sidan men fick bara med texten så de vart att spara bilderna och lägga upp dom här.  Ja de verkar vara väldigt lätt att lösa utan ny shunt

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#345
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Är du oxå trött på dyra shuntar som företag säljer? 
Ja, för att förklara detta lite enkelt så drabbas alla av "lampfel halvljus" när du monterat xenon på tex en V70N S60 och endel tjänar stora pengar på att manipulera shuntar med diverse lösningar. Det här fixar man lätt själv utan att byta shunt eller borra hål på den.

Varför får du detta meddelande då igentligen?
Jo det är pga att xenon drar mindre effekt än vad en konversionell halogenlampa gör. Normalt drar xenonljus runt 35W medans en halogen drar 55W
Volvo har löst detta genom att ha en strömvakt som talar om för bilen om aktuell effektförbrukning, om den sjunker under 110W =2 X 55W
genom shunten(om en lampa briner av) så får CEM den aktuella effektförbrukningen som nu normalt blir lägre än förväntat.
Då sätter CEM en felkod och skickar informationen upp till dej via DIM.

Hur gör jag för att släcka detta meddelande på tex en V70N 00:a?
Jo det är enklare än vad man kan tro, först och främst måste man veta att det trots allt är samma shunt även om man har xenon från fabrik.
Jaha, men bilar före 01 finns ju inte xenon, hur kan det då vara samma shunt? tänker ni nu..
Jo iom att Volvo utvecklat bilen väldigt länge innan den släpptes första gången så har dom faktiskt planerat för xenon för framtiden.
istället för att byta ut stora delar eller konstruktionsmässigt ändra bilens elsystem för framtida bruk så gör dom det lätt för sig och använda det som redan finns.
Det man gör är att fysiskt ändra kabeln i CEM från 2:ans position till 1:ans position(som är ledig iom att bilen inte har xenon) i shuntsockeln.
Japp det är så enkelt faktiskt!!!
Nedan ser vi vad som skiljer ljussystemen imellan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-5b0ee4ccc28f3b1ce95f0445d5741349.jpg


Antingen ändrar man kabeln fysiskt som sagt i CEM, det gör man genom att lossa CEM så du kommer åt baksidan, flytta kabeln från pos.2 till pos 1 istället.
eller om man inte vill fysiskt ändra kabeln så löder man på kabelsnuttar på shuntens ben och använder kabelstift i ändarna, löd dock inte på en kabelsnutt på schuntens 2:a stift
då den ändå inte ska användas. gör 1:ans kabel lite längre då den ska in på 2:ans position i CEM.
Nu så kommer inte meddelandet upp i displayen längre.
Nu går effekten på det tänkta stiftet just för xenon, så som det är från fabrik.

Var sitter denna CEM och shunten du skriver om?
Jo dem sitter innanför instrumentbrädan på vänster sida, man skruvar bort 2 torx som håller den lilla platsskyddet under knäna.
frigörs den så kommer man åt CEM, vid strecket på bilden sitter shunten. http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-3a2deaded1ef36b363d2b99289440b4a.jpg



OBS sist med inte minst!
glöm ej att skifta tillbaka kabeln om du monterat tillbaka dina halogenljus.
du riskerar annars att skadligöra shunten eller CEM om du kör med halogen på xenonkretsen då den är konstruerad för 35W och inte 55W
_________________

Tackar så mycket.. big_smile  det verkar som man med lätta medel kan sätta kablar om shunten och sätta dom i CEM... verkar ju som det åxå skulle kunna funka.. big_smile  sätta flatstiften på kablarna från shunten rakt i där dom ska sitta.. fast istället för att köra stift 2 så kör man stift 1.. big_smile  alltså ett stift som inte kommer att användas om jag fattat det rätt.. ?

Ja jag prövade kopiera hela sidan men fick bara med texten så de vart att spara bilderna och lägga upp dom här.  Ja de verkar vara väldigt lätt att lösa utan ny shunt

Jag ska testa detta.. får se när det blir.. men kan man spara nästan 300:- på det så kan det vara värt det big_smile..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
14 december 2011
#346
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:

Tackar så mycket.. big_smile  det verkar som man med lätta medel kan sätta kablar om shunten och sätta dom i CEM... verkar ju som det åxå skulle kunna funka.. big_smile  sätta flatstiften på kablarna från shunten rakt i där dom ska sitta.. fast istället för att köra stift 2 så kör man stift 1.. big_smile  alltså ett stift som inte kommer att användas om jag fattat det rätt.. ?

Ja jag prövade kopiera hela sidan men fick bara med texten så de vart att spara bilderna och lägga upp dom här.  Ja de verkar vara väldigt lätt att lösa utan ny shunt

Jag ska testa detta.. får se när det blir.. men kan man spara nästan 300:- på det så kan det vara värt det big_smile..

Ja lite kabelskor och kabel så är man där så kan man vara seriös och löda sen om de funkar.

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#347
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:

Ja jag prövade kopiera hela sidan men fick bara med texten så de vart att spara bilderna och lägga upp dom här.  Ja de verkar vara väldigt lätt att lösa utan ny shunt

Jag ska testa detta.. får se när det blir.. men kan man spara nästan 300:- på det så kan det vara värt det big_smile..

Ja lite kabelskor och kabel så är man där så kan man vara seriös och löda sen om de funkar.

Tror faktiskt jag ska köra med kabelskor på shunten och krympslang.. big_smile fick den bilden i huvvet direkt då jag är finelektriker så har man gott om sånna saker hemma big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
14 december 2011
#348
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:

Jag ska testa detta.. får se när det blir.. men kan man spara nästan 300:- på det så kan det vara värt det big_smile..

Ja lite kabelskor och kabel så är man där så kan man vara seriös och löda sen om de funkar.

Tror faktiskt jag ska köra med kabelskor på shunten och krympslang.. big_smile fick den bilden i huvvet direkt då jag är finelektriker så har man gott om sånna saker hemma big_smile

Lycka till

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#349
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:

Ja lite kabelskor och kabel så är man där så kan man vara seriös och löda sen om de funkar.

Tror faktiskt jag ska köra med kabelskor på shunten och krympslang.. big_smile fick den bilden i huvvet direkt då jag är finelektriker så har man gott om sånna saker hemma big_smile

Lycka till

Tack.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#350
Kollat lite på shunten idag.. oj oj.. den sitter verkligen jävligt illa till alltså.. sad  möjligen att jag kan få bort den, men bedömer det som nästan omöjligt att få tillbaka grejerna sen.

Kollade om centralen går att få loss.. men det verkar den inte göra.. sad inte på nåt lätt sätt iaf..

Lessnade rätt fort i det kalla vintervädret och gick in istället med det enkla konstaterandet att det där var inte det lättaste det heller.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
15 december 2011
#351
Vem har sagt att livet är lätt ibland wink

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#352
PMPerformance skrev:
Vem har sagt att livet är lätt ibland wink

Nej det ska inte vara lätt.. trodde den gick att lossa på ett lätt sätt.. hela centralen alltså..

Ska undersöka det där mer nån annan gång inom en snar framtid..

Funderar dock på varför i hela fridens dagar man ska köpa Canbus när men endå får felmeddelande.. :S yikes

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
15 december 2011
#353
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Vem har sagt att livet är lätt ibland wink

Nej det ska inte vara lätt.. trodde den gick att lossa på ett lätt sätt.. hela centralen alltså..

Ska undersöka det där mer nån annan gång inom en snar framtid..

Funderar dock på varför i hela fridens dagar man ska köpa Canbus när men endå får felmeddelande.. :S yikes

Ja de verkade ju hjälpa bra eller inte... Jobbigt att de var modellerna 00-04 som kräver de men de funka inte ändå.

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#354
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Vem har sagt att livet är lätt ibland wink

Nej det ska inte vara lätt.. trodde den gick att lossa på ett lätt sätt.. hela centralen alltså..

Ska undersöka det där mer nån annan gång inom en snar framtid..

Funderar dock på varför i hela fridens dagar man ska köpa Canbus när men endå får felmeddelande.. :S yikes

Ja de verkade ju hjälpa bra eller inte... Jobbigt att de var modellerna 00-04 som kräver de men de funka inte ändå.

Sant.. jag blir lite sne faktiskt eftersom jag lika gärna skulle kunnat spara flera hundra på att köpa ett vanligt xenonkitt eftersom canbus hit eller dit inte verkar spela nån roll.

Men nu är det ju betalt och installerat och klart.. de e int lönt me nå jolm nu int big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
15 december 2011
#355
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:

Nej det ska inte vara lätt.. trodde den gick att lossa på ett lätt sätt.. hela centralen alltså..

Ska undersöka det där mer nån annan gång inom en snar framtid..

Funderar dock på varför i hela fridens dagar man ska köpa Canbus när men endå får felmeddelande.. :S yikes

Ja de verkade ju hjälpa bra eller inte... Jobbigt att de var modellerna 00-04 som kräver de men de funka inte ändå.

Sant.. jag blir lite sne faktiskt eftersom jag lika gärna skulle kunnat spara flera hundra på att köpa ett vanligt xenonkitt eftersom canbus hit eller dit inte verkar spela nån roll.

Men nu är det ju betalt och installerat och klart.. de e int lönt me nå jolm nu int big_smile

Ja och de funkar ju ändå

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#356
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:

Ja de verkade ju hjälpa bra eller inte... Jobbigt att de var modellerna 00-04 som kräver de men de funka inte ändå.

Sant.. jag blir lite sne faktiskt eftersom jag lika gärna skulle kunnat spara flera hundra på att köpa ett vanligt xenonkitt eftersom canbus hit eller dit inte verkar spela nån roll.

Men nu är det ju betalt och installerat och klart.. de e int lönt me nå jolm nu int big_smile

Ja och de funkar ju ändå

Precis.. imorgon ska jag iväg och lösa ut en mittkonsoll som jag köpt.. ska bli roligt att se hur den ser ut.. blir nog ett mäkta facelift av interiören kan jag tänka mig big_smile

Så Shunten får vänta tills det blir dags för montering av mittkonsollen... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#357
Idag har jag hämtat ut min mittkonsoll som jag köpte av Mopar300 här på forumet, det var en otroligt snabb och smidig affär och honom kommer jag definitivt att köpa mer grejer av om jag behöver nåt som han har big_smile, kolla in hans coola projekt åxå vett ja big_smile

Hur som helst.. konsollen var i bra skick och det kommer verkligen att bli ett rejält facelift kan jag säga, jag ska självklart putsa upp den åxå innan jag sätter dit den.

Kommer blir en jävla skillnad kan jag lova....får se när jag ska montera den om det blir nu snart eller om jag tar det till våren kanske.. får se hur jag gör big_smile  jag har ju konsollen nu iaf så det känns ju skit bra big_smile

Några bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-d34681a1665e08538b5359f42d4b646e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-1e98ee13a02690d036716dd53725941a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-5729e525732a86e00880d0e1cfdb6793.jpg

Fler bilder finns i mitt fotoalbum

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 151 Inlägg
16 december 2011
#358
Fint! Kom ihåg att ta före- och efterbilder. smile

3 292 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#359
Mervolic skrev:
Fint! Kom ihåg att ta före- och efterbilder. smile

Ja det ska jag verkligen göra.. big_smile  alltid roligt att ta före och efterbilder så man ser skillnaden.. ´big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#360
SÅ nu har jag kört bra mycket med mina Devil Eyes och Xenon, eftersom höjdjusteringen på halv och hel är den samma så kan jag inte justera helljuset som jag vill.. detta gör att jag endå måste överväga extraljus för att få så pass bra helljus som jag hade tänkt...

Så blir väl kanske att köpa 3 stycken extraljus av märket SIM (väldigt populärt har jag hört), samt köpa ett dubbelkit 55watt 6000k xenon + ett en halvsats av samma, självklart ett fäste av typen nummerplåtshållare och tre stabiliseringsstag åxå..

Lär bli 3 vanliga 30ah extraljusrelän åxå så det kommer redigt med kraft till dessa extraljus..

Plasten i kofångaren på V70N är inte direkt tjock...så jag undrar hur man ska gå tillväga för att sätta fast detta fäste för extraljusen.. nån som har några idéer ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök