Köpa 4x4 typ Discovery, pajero, patrol, land cruiser. Hjälp

Gunclub
12 april 2011 · 195 Inlägg

Hallå hallå. Jag har planer på att köpa mig en 4hjulsdriven bil men har aldrig ägt någon tidigare, så jag tänkte kolla om det fanns någon här som har något bra tips på vilken av ovan nänmnda som är mest prisvärd, vanliga fel, vad de kostar att äga osv osv.

Tacksam för alla tips.

RD_87 Skrotsamlare
12 april 2011 · 4 031 Inlägg

Vad ska du ha den till och vilka pengar har du tänkt lägga? Jeep chrerokee är ju trevliga annars, men utan att veta vad du ska ha den till är det svårt att säga nåt vettigt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Gunclub
12 april 2011 · 195 Inlägg

Jag vet inte riktigt hur mkt cash jag är beredd att lägga. Antingen så blir det något billigt i 20-30000kr klassen eller så tar jag ett mån och köper något för runt 100. Jag skall ha bilen som bruksbil men jag vill kunna ta mig fram överallt och kunna leka i skogen också. Den behöver inte kunna köra på botten av en sjö men den skall vara stryktålig ha bra offroadegenskaper och skall vara ekonomisk nog för att kunna ha som Brukis.

RD_87 Skrotsamlare
12 april 2011 · 4 031 Inlägg

Ok, då skulle jag nog köra på chreokee / grand chrokee ändå. Billig att köpa, fungerar bra och ganska vanlig. Dessutom är terrängegenskaperna i den lilla Cherokeen otroligt bra med tanke på att den faktiskt är såpass bekväm.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Gunclub
14 april 2011 · 195 Inlägg

Jo att de är billiga har jag sett, och att det finns förbaskat många. Men cherokee är en av de fyrhjulsdrivna bilar som jag faktiskt inte ens tittat åt. En kompis har en Grand cherokee -95 och på den kan man inte ens koppla ur 4hjuls-driften. sen så har jag fått för mig att de rostar något förfärligt.

RD_87 Skrotsamlare
14 april 2011 · 4 031 Inlägg

Grand cherokee har sämre fördelningslåda än den vanliga, rosten tar ofta trösklarna och du kan inte köpa ekonomiplåt. Den vanliga cherokeen är enligt mig en kanonbil, smidig, rymlig i framstolarna och inte märkte jag av några rostproblem. Jag skulle gärna haft min kvar men barnstolen passade inte så jävla bra tongue Kända fel på alla Jeep är ju elen, den håller amerikansk standard, dvs alltid nåt som glappar.
Discovery har jag uppfattat som en kvalitets-katastrof, landcruiser & patrol är balla men äldre bilar rostar rent överjävligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
kenth66
14 april 2011 · 1 212 Inlägg

vill du ha värdet kvar i en jeep.. försök att hitta en wrangler till ett överkomligt pris.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Gunclub
14 april 2011 · 195 Inlägg

Rd_87: Vad är det som är sämmre med fördelningslådan? ekonomiplåt? Ja den vanliga cherokeen är ju helt klart snyggare också men de som finns ute på marknaden är svindyra. Vad är det som är kasst på discoveryn då? jo rost kan jag förstå och även dem är väldigt dyra runt 90-110k för en 98 som gått över 30 är lite i överkant om ni frågar mig.

Kenth66: Jo wrangler är fina bilar som står sig bra i värde, Men den är också helt värdelös att ha som brukis. Plastig obekväm och trång som en fiat uno, för att inte tala om bagagen där det enda man får plats med är ett mjölkpaket. (Barnstol måste få plats).

RD_87 Skrotsamlare
15 april 2011 · 4 031 Inlägg

Den vanliga cherokee XJ har en fördelningslåda med 4 steg. inkl 2WD. En klar fördel om du frågar mig.
Discoveryn har väl en jävla massa elfel har jag hört, hur bra det stämmer vet jag inte men engelska bilar är ju inte direkt kända för bra el tongue
Vanliga cherokee 84-01 är ju billiga? Dessutom är det ju inga större skillnader mellan årgångarna så det är ju bättre med en frisk -92 än en dålig -98, det enda som gjorde mig förbannad på min -89 var värmeanläggningen, vet inte vilket år den byttes men kolla så att du kan ställa värmen på BÅDE fötterna och framrutan. Jävligt jobbigt att inte kunna göra det.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Gunclub
16 april 2011 · 195 Inlägg

Jasså. Jo det är ju helt klart en fördel och ett krav för att jag skall vilja köpa en. Men vad skiljer xj från sport? Såvitt jag kan se är de identiska.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 april 2011 · 3 929 Inlägg

Till Cherokee finns med miljarder med eftermarknads delar. Säkert den 4x4 bilen med mest eftermarknads delar av dom alla.
Du kan få en som kan gå i riktigt hård terräng för knappt några pengar alls.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
RD_87 Skrotsamlare
16 april 2011 · 4 031 Inlägg

XJ = lilla karossen ZJ = grand Cherokee. Inte konstigare än så, köp 4.0l sexan om du ska ha XJ, fyra är för klent. En av bilens största förtjänster i skogen är att den är kusligt snabb jämfört med tex susuki eller liknande, man kan ladda upp för enorma backar smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 april 2011 · 3 929 Inlägg

Ford Bronco är ju inte så dyra men för samma pris man får en Bronco för så får man en finare Cherokee.
Sedan finns det mycket eftermarknadsdelar till Bronco, men mycket mer till Cherokee.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
RD_87 Skrotsamlare
16 april 2011 · 4 031 Inlägg

Rolig bil för små pengar, gav 10K för min smile https://www1.garaget.org/gallery/archive/153139/1027510_x0hzt0.jpg

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Gunclub
29 april 2011 · 195 Inlägg

Det blev en Pajero Sport GLS Exclusive -01.
Riktigt trevlig bil som varken drar mer eller kostar mer att ägan min BMW e34.
Har hunnit härja en del i skogen och på en icke namngiven krossbana och den tar sig fram riktigt bra.
Bilen finns online nu och kan beskådas i mitt galleri.

Tack för alla svar och tips:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang