3556
Sök

Saab 9-5 2.0t biopower - vilket chip är o föredra

62 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#1
hejsan är sugen på att få lite extra krydda på bilen, nu snackar vi själv klart lite extra krydda. Är sugen på ett steg 1 chip. men dock så finns de 1000 tals olika företag. Själv har ja plockat ut 3 st av de som är lite mer vanligare. BSR- Maptune- Nordic . Vilket av dessa 3 företag är bäst . Eller är alla 3 lika bra. Samt klarar bilen av ett steg 1 chip utan problem. Vill ju själv klart att bilen ska alltid rulla. MVH Tony

VD Hammar
613 Inlägg
12 april 2011
#2
Dem 2 jag skulle välja så är det Nordic eller speedparts, men det är ju rätt så lika dem flesta företag, så ta det som är billigast.

antar att du har trionic 7 i din. då är inte kolvarna dem bästa.

MVH Johan

62 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#3
opela skrev:
Dem 2 jag skulle välja så är det Nordic eller speedparts, men det är ju rätt så lika dem flesta företag, så ta det som är billigast.

antar att du har trionic 7 i din. då är inte kolvarna dem bästa.

vad menar du med trionic 7 ?. så du tror att de inte håller i längden ?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
12 april 2011
#4
opela skrev:
Dem 2 jag skulle välja så är det Nordic eller speedparts, men det är ju rätt så lika dem flesta företag, så ta det som är billigast.

antar att du har trionic 7 i din. då är inte kolvarna dem bästa.

Har bara åkt med BSR av dem, det funkade bra. Men de e väl storsett samma sak. Iaf Speedparts och BSR. Nordic och maptun Är ju också väldigt bra.

Att det är Trionic 7 spelar absolut ingen roll på såhär låg nivå.

Dessutom är det inte kolvarna som är största problemet med T7

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
12 april 2011
#5
MrJR skrev:
opela skrev:
Dem 2 jag skulle välja så är det Nordic eller speedparts, men det är ju rätt så lika dem flesta företag, så ta det som är billigast.

antar att du har trionic 7 i din. då är inte kolvarna dem bästa.

vad menar du med trionic 7 ?. så du tror att de inte håller i längden ?

Det är absolut inga som helst problem i längden med Steg 1.



Sry för dubbel Post!
Senast redigerat av Revotech (12 april 2011)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

62 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#6
okej vänta nu lite tongue så ni säger att bilen klarar av ett steg 1 chip utan som hällst problem i längden. för personligen så har ja ingen aning vad trionic 7 är. Ni säger att ja ska köra för de billigast av de 3, då är det ju själv klart bäst att köra med den billigaste

Pedal To The Metal
750 Inlägg
12 april 2011
#7
MrJR skrev:
okej vänta nu lite tongue så ni säger att bilen klarar av ett steg 1 chip utan som hällst problem i längden. för personligen så har ja ingen aning vad trionic 7 är. Ni säger att ja ska köra för de billigast av de 3, då är det ju själv klart bäst att köra med den billigaste

Ja förutsatt att bilen är i ok skick.. d.v.s inte 70 000 mil med ylande turbo och oljesprut.

Trionic 7 är ett Motorstyrsystem tillverkat av SAAB och Bosch. De bilarna som är utrustade med det systemet är de s.k Ecopower motorerna som har lägre inre friktion. Lite lätt förklarat så är de lite klenare om man ser till föregångar motorn med Trionic 5 som styrsystem.

Men det behöver du inte oroa dig för sålänge du har en frisk bil. Utan Oilsludge problem.

Oilsludge är då på dessa klenare motorer så täpps vissa oljekanaler igen vilket kan leda till motorhaveri. Det går att lösa genom att uppdatera vevhusventilationen (eller kolla upp ifall den är utbytt). Har du 9-5 nyare än 03 behöver du inte heller bry dig om detta fenomen.


Mvh Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

VD Hammar
613 Inlägg
12 april 2011
#8
Revotech skrev:
MrJR skrev:
opela skrev:
Dem 2 jag skulle välja så är det Nordic eller speedparts, men det är ju rätt så lika dem flesta företag, så ta det som är billigast.

antar att du har trionic 7 i din. då är inte kolvarna dem bästa.

vad menar du med trionic 7 ?. så du tror att de inte håller i längden ?

Det är absolut inga som helst problem i längden med Steg 1.



Sry för dubbel Post!

försig jag tänkte lite fel där, de är ju inga 400hk han är ute efter.

Sorry big_smile

MVH Johan

Pedal To The Metal
750 Inlägg
13 april 2011
#9
opela skrev:
Revotech skrev:
MrJR skrev:

vad menar du med trionic 7 ?. så du tror att de inte håller i längden ?

Det är absolut inga som helst problem i längden med Steg 1.



Sry för dubbel Post!

försig jag tänkte lite fel där, de är ju inga 400hk han är ute efter.

Sorry big_smile

Näpp... Det är så lugnt så.. Här hetsar vi inte upp oss och blir grisrosa över något sånt wink smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

62 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#10
Revotech skrev:
MrJR skrev:
okej vänta nu lite tongue så ni säger att bilen klarar av ett steg 1 chip utan som hällst problem i längden. för personligen så har ja ingen aning vad trionic 7 är. Ni säger att ja ska köra för de billigast av de 3, då är det ju själv klart bäst att köra med den billigaste

Ja förutsatt att bilen är i ok skick.. d.v.s inte 70 000 mil med ylande turbo och oljesprut.

Trionic 7 är ett Motorstyrsystem tillverkat av SAAB och Bosch. De bilarna som är utrustade med det systemet är de s.k Ecopower motorerna som har lägre inre friktion. Lite lätt förklarat så är de lite klenare om man ser till föregångar motorn med Trionic 5 som styrsystem.

Men det behöver du inte oroa dig för sålänge du har en frisk bil. Utan Oilsludge problem.

Oilsludge är då på dessa klenare motorer så täpps vissa oljekanaler igen vilket kan leda till motorhaveri. Det går att lösa genom att uppdatera vevhusventilationen (eller kolla upp ifall den är utbytt). Har du 9-5 nyare än 03 behöver du inte heller bry dig om detta fenomen.


Mvh Martin

okej skönt o höra att bilen klarar av det för jag vill ju inte ha en rasad bil på parkeringen. jätte bra för det du berättar om oilslude då jag har 06a "nyare" modellen.

nordic uhr har de billigaste chippet . men finns dock inte hemma i skåne. är det svårt att istallera själv

79 Inlägg
15 april 2011
#11
MrJR skrev:
Revotech skrev:
MrJR skrev:
okej vänta nu lite tongue så ni säger att bilen klarar av ett steg 1 chip utan som hällst problem i längden. för personligen så har ja ingen aning vad trionic 7 är. Ni säger att ja ska köra för de billigast av de 3, då är det ju själv klart bäst att köra med den billigaste

Ja förutsatt att bilen är i ok skick.. d.v.s inte 70 000 mil med ylande turbo och oljesprut.

Trionic 7 är ett Motorstyrsystem tillverkat av SAAB och Bosch. De bilarna som är utrustade med det systemet är de s.k Ecopower motorerna som har lägre inre friktion. Lite lätt förklarat så är de lite klenare om man ser till föregångar motorn med Trionic 5 som styrsystem.

Men det behöver du inte oroa dig för sålänge du har en frisk bil. Utan Oilsludge problem.

Oilsludge är då på dessa klenare motorer så täpps vissa oljekanaler igen vilket kan leda till motorhaveri. Det går att lösa genom att uppdatera vevhusventilationen (eller kolla upp ifall den är utbytt). Har du 9-5 nyare än 03 behöver du inte heller bry dig om detta fenomen.


Mvh Martin

okej skönt o höra att bilen klarar av det för jag vill ju inte ha en rasad bil på parkeringen. jätte bra för det du berättar om oilslude då jag har 06a "nyare" modellen.



nordic uhr har de billigaste chippet . men finns dock inte hemma i skåne. är det svårt att istallera själv

Hej,

Det är inget chip, man byter ut hela styrboxen. Vet inte var den sitter på din bil, på 9-3 an sitter den till höger om handskfacket.
Det är skit enkelt att byta, bara lossa kabeln och sätta i den nya boxen.
Det enda att tänka på är att trimfirman måste ha koden som står din styrbox , annars kommer inte din bil starta.

Mvh Kristian

193 Inlägg
15 april 2011
#12
Byta box?
Byta chip?
Vad pratar ni om? big_smile

Välj MapTun bara och kör. Eller gör´t själv wink

Trionic7 är inte raketforskning...

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

79 Inlägg
15 april 2011
#13
Falcy skrev:
Byta box?
Byta chip?
Vad pratar ni om? big_smile

Välj MapTun bara och kör. Eller gör´t själv wink

Trionic7 är inte raketforskning...

Vad jag vet så har Nordic som han ville ha ingen "Maptuner" det var det jag svarade på cool

193 Inlägg
15 april 2011
#14
KristianAero skrev:
Falcy skrev:
Byta box?
Byta chip?
Vad pratar ni om? big_smile

Välj MapTun bara och kör. Eller gör´t själv wink

Trionic7 är inte raketforskning...

Vad jag vet så har Nordic som han ville ha ingen "Maptuner" det var det jag svarade på cool

Och jag svarade bara rent spontant och generellt i tråden. wink

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

79 Inlägg
15 april 2011
#15
Ha ha ha

193 Inlägg
15 april 2011
#16
KristianAero skrev:
Ha ha ha

Eller hur? wink Jag citerade aldrig dig. Inte heller tillrättavisade jag dig.

/ Peace, puss.

edit. förövrigt är det orättvist att du har 19" ... cool
Senast redigerat av Falcy (15 april 2011)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 april 2011
#17
Helt enklast är ju att köpa en Maptuner / BSRs PPC. Är det "gamla" karossen 9-5 eller nya?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 april 2011
#18
Maptun alla dagar om året!


Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 april 2011
#19
Funkiee skrev:
Maptun alla dagar om året!

Tycker du ja hahaha lol tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 april 2011
#20
Revotech skrev:
Funkiee skrev:
Maptun alla dagar om året!

Tycker du ja hahaha lol tongue

Ja, varför inte? tongue



Sök