Okej:P så för att få bort stereon så räcker det att köra in spikar i de 4 hålen? För jag ska ta bort hela? Eller måste jag få ut skruvarna som sitter innan för själva skyddet eller vad man ska säga?
Man kan ju trycka på "REL" knappen över on. Då lossnar ju själva plastskyddet med alla knappar osv. Under där är det 4 skruvar. Ska de bort? Eller ska man skita i att trycka på "REL" och köra in några spikar i hålen?
Tja rockfordbasen "vill" ha minst 250W RMS för att spela på, och "max" 500W innan spolen bränner.
JBLen o andra sidan stoltserar med högre effekttålighet, hela 1400W innan talspolen bränner. Dock vill den ha minst 350W för att spela mer som den skall.
Däremot måste jag påpeka att det är mer bara fingervisningar då man med REN bra effekt kan överstiga dessa värden. Problemet DÅ är dock att man mer riskerar att knäcka högtalaren rent fysiskt, antingen i upphängningen eller att talspolen gör ett för hårt besök ner i bottenplattan vid magneten än att man bränner talspolen.
Oren effekt bränner spolar snabbare än vad ren effekt gör.
Så då kanske jag gör rätt i att satsa på rockford?
Kan jag inte uttala mig om då jag inte hört ngn av dem.
Vad jag DÄREMOT tänker rekomendera dig till är att åka till en lokal bilstereobutik, förklara vilken budget du har och vilken typ av bas du vill uppnå så skall de kunna hjälpa dig utefter dina förutsättningar.
Bor du nära Trollhättan kan jag rekomendera BRL, Skogis och hans pojkar är trevliga och kunniga. Bor du nära Växsjö så har du Ljudstudion där. Helsingborg, där återfinns Ljudbyggaren.
Kring Sthlm tex. så har du PM-Shopen och Seastream Garage för att nämna ett par.
Nu har jag INGEN aning om vart du bor, så jag räknade bara upp ngr butiker jag LITAR på i vårat land.
BRL som rekomenderade dem istället för att hämta hem JBL basarna. Köper allt nytt hos brl. Smälelr i 2 st i rockford i 2 50L lådor som är sammansatta. De sa att dessa var minst lika bra ( de sa att de spelar mer och att det är lite mer jädra anamma i dem).
BRL som rekomenderade dem istället för att hämta hem JBL basarna. Köper allt nytt hos brl. Smälelr i 2 st i rockford i 2 50L lådor som är sammansatta. De sa att dessa var minst lika bra ( de sa att de spelar mer och att det är lite mer jädra anamma i dem).
I karlstad pratade med en kille där, han rekomenderade DLS CA12 steget som han själv hade och var nöjd med, och rockford basarna. Sedan rekomenderade han kondensator för 500 steg. Så jag litade på honom:P pappa hämtar sakerna imorn:P