2115
Sök

Stereo, passar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
#81
Vilka kablar är det som du tänker på, lågnivåkablarna (dom som ska gå till slutsteget, med RCA kontakter i ändarna) eller är dert några andra?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#82
Hm... jå lågnivån bland annat. Strömkabeln drar ja på vänstersida av bilen och in till batteriet? Och remote kablen drar man på andra sidan lågnivån? Till stereon? Och lågnivån till stereon? Vet ungefär och kommer få lite hjälp av mer kunnig person, men ändå kul att kunna det. Tänkte mest hur jag får kablarna bakom stereon, vart går min in med dom efter listernas slut?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
#83
Du drar ström och remote på ena sidan (vänster i ditt fall då t.ex.) och lågnivån på den andra sidan. Mellan huvudenhet och slutsteg ska du dra lågnivå och remote. Exakt hur du får dom dit kan jag tyvärr inte svara på då jag aldrig skruvat i nån S/V40, men det borde gå att göra som i typ alla andra bilar och plocka bort lite paneler för att komma åt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#84
Aha okej jag tror jag är med på vad du menar:)

535 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#85
Hur gör jag förresten, det är ju plus o minus på suben, 2 talspolar, hur kopplar jag ihop detta? skarvar sladdar? förklara gärna grundligt så jag kan smäcka in basen imorn:P

Så vad jag menar: Hur gör jag med kablarna som ska sitta på elementet?
Senast redigerat av Fismumriken (20 april 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2011
#86
Sciroccogt2 skrev:
Lonefox skrev:
Tja rockfordbasen "vill" ha minst 250W RMS för att spela på, och "max" 500W innan spolen bränner.

JBLen o andra sidan stoltserar med högre effekttålighet, hela 1400W roll innan talspolen bränner.
Dock vill den ha minst 350W för att spela mer som den skall.

Däremot måste jag påpeka att det är mer bara fingervisningar då man med REN bra effekt kan överstiga dessa värden.
Problemet DÅ är dock att man mer riskerar att knäcka högtalaren rent fysiskt, antingen i upphängningen eller att talspolen gör ett för hårt besök ner i bottenplattan vid magneten än att man bränner talspolen.

Oren effekt bränner spolar snabbare än vad ren effekt gör.

Hur förklarar du detta inlägg? Hur vet du att RF-basen vill ha mer än 250 W för att spela på? Så ett litet steg typ DLS Genesis SA30 med sina 2x15W kan inte driva den basen i bryggat läge?

Watten är ju så diffus Så det blir svårt att räkna så. Och sen går du in på REN bra effekt... Vad är det då?

Vad är då skillnaden på REN och OREN effekt och var går gränsen?
Är det märkena som styr? Eller hur man räknar? Eller är det hur grova kablar du har dragit? Eller är det hur stor trafon är? Eller är det antalet KONDENSATORER i steget? Eller är det prislappen på steget?

Det är väl lika bra att reda ut detta en gång för alla. Ber bara forumtrådens författare om ursäkt för detta tilltag. Sorry!

Ett SA30 kan inte driva den basen då det saknar strömstyrkan. Vilket du vet.
Vad som VERKLIGEN kännetecknar ett bra steg från ett dåligt är dess strömförsörjning.
Enkelt förklarat:
Ju bättre strömdel i steget ju mer och renare effekt kan man ta ut.
Det är DÄRFÖR rena klass A-steg på 2x10W kan dra up mot 60-70A och ändå orka driva en bas.
Men ett SA30 som du nämner har INTE den kapaciteten.

Jämför ett monoblock som kostar 2K mot ett för 10K så ser man en DIRAKT skillnad vid en bänkning till det bättre stegets fördel även om de på PAPPRET har lika mkt effekt.

REN och BRA effekt kännetecknas bland annat av total kontroll över elementet, och av den anledningen för att inte behöve belasta steget för mkt så bör man välja ett steg med högre ren effekt ut till en högre kostnad då de har en HELT annan konstruktion än billigare dussinsteg.....
Ren effekt är även icke förvränghd effekt (se mina och Christoffers svar i tråden om Nobelium 5.2-frågorna där jag tar upp distortion och klippning av steg och Christoffer var vänligt och demonstrera med bilder som tydligt visar vad jag menar)

Och för att gå vidare på kabeldelen då.
Har man en kondensator MER än 5cm ifrån steget så äter kabelresistansen upp den extra sänning som kondensatorn bankar (vi kan räkna på det om du verkligen vill) så att kondensatorn blir bara en snygg prydnad.
Och ser man till 5m så rekomenderade jag honom att köpa 20mm2 istället för minikravet 16mm2 vilket ger honom mindre spänningsfall.
Lägg även där till att jag rekomenderade att köpa mer kabel för de pengarna som kondensatorn kostar och uppgradera bilens laddkablage JUST för att undvika ännu mer spänningsfall.
Och NU kom vi till effektlagen. Grattis du vann där..... wink

Åter till folk som har byggt i många år.
Tror du att vi använder oss av 50mm2-kabel i välljudsbilar för att det är roligt eller häftigt?
NEJ. Vi vill ha lägsta möjliga spänningsfall precis som de som jagar decibel.
Varför då? Jo för att stegen skall få jobba så optimalt som möjligt och inte överbelastas genom att de behöver mer ström då spänningen sjunker för att få ut samma effekt och kunna bibehålla kontrollen.
Vad säger du tex. om 0.1-0.2V i rellt spänningsfall över 2m när man spelar så hårt anläggningen klarar utan att börja låta illa? Och detta UTAN kondensator?

Ja då var vi där igen.....kondensator...
NEJ den kan inte ge MER mellanregister, eller få just det att spela högre.
Däremot så kan den (rätt monterad) hjälpa den interna kondensatorbanken att laddas upp snabbare och på så vis tillse att transistorerna hinner med riktigt på dessa snabba svängningar (och rent elektriskt strömuttag) som mellanregister och diskant är. Således förskjuts signalen mindre och mellanregister och diskant kan mkt väl upplevas som både stabilare, mjukare (mindre påträngande) och ha mer rymd i sig.
Basen är återigen rent elektriskt sett LÅNGSAMMA urdragningar.

Sedan kan generatorn ge en annan fördel.
Den kan filtrera "skitig" spänning som kan ge upphov till störningar.
Men har man tex. rippelspänning (en likspänning mer eller mindre bestående av växelspänning) så har man HELT andra problem att ta hand om innan...
Samma sak om man har kraftigt flukturerande effekt så att tex. lampor blinkar när basen slår och steget börjar klippa (tex om det kliver ner under 10V.....det finns inte en enda kondensator som klarar av att väga upp detta) vilket ÅTER för mig till att man har i detta läge helt andra problem att ta itu med INNAN man ens börjar fundera på kondensator i bilen.

Detta gäller dock ÄLDRE bilar utan laddövervakning som stryper laddningen då det blir för kraftiga uttag.
DÄR kan en kondensator hjälpa till genom att JÄMNA UT diparna och på så vis "lura" laddningsövervakningen och denna löser inte ut. Spänningen sjunker fortfarande ja, men inte lika snabbt. Men det är fort. för långsamt för att verkligen göra någon nytta för basen.


Och om du fortfarande tvivlar på kunskapsbanken som finns här så kan jag lugnt säga att väldigt många av oss har hållt på såpasslänge att om man slår ihop åren vi har hållt på så talar vi tresiffriga belopp.
Plus det faktum att vi pratar, diskuterar och i en del fall umgås med folk som tävlar i EM-toppen, folk som driver egna butiker, levenratörer och i vissa fall även tillverkare.
Så har VI några frågor så har vi en OTROLIGT stor kunskapsbank att luta oss tillbaka mot.

Jättebra att du vill hjälpa folk, vad fasen tror du inte vi gör och har gjort i många år?
Stanna inte kvar i 90-talet då om du vill hjälpa folk.
Utveckla dig och din kunskap.
Detta du sitter och säger var aktuellt för en sådär 15 år sedan (då tex. Stoffe Pelck skrev Bilstero i praktiken) och tekniken har tagit väldigt många och stora kliv sedan dess.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2011
#87
Fismumriken skrev:
Hur gör jag förresten, det är ju plus o minus på suben, 2 talspolar, hur kopplar jag ihop detta? skarvar sladdar? förklara gärna grundligt så jag kan smäcka in basen imorn:P

Så vad jag menar: Hur gör jag med kablarna som ska sitta på elementet?

Ursäkta mig men LÄSER du ens inlägg när folk försöker hjälper dig? wink

Nu citerar jag mig själv:

Lonefox skrev:
Få se nu.......fyra spolar på 2 ohm var......

0.5 eller 2 eller 8 ohms last.
Då steget är stabilt ner till 1 ohm så rekomenderar jag 2 ohm enligt denna bild:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

Följ bara den bilden och koppla som den visar så belastar du steget med 2 ohm.
Kopplar du alla spolar parallellt så belastar du det med 0.5 Ohm och du riskerar att bränna steget rätt fort, om inte skyddskretsarna går in och helt enkelt stänger av det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

535 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#88
Okej, jag vet vad ni tycker angående kondensator osv, men den blev som sagt köpt ändå. Den gör ju inget sämre heller så...

535 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#89
Jag har läst där:) men hur gör man angående kablarna? Splitar dom o skarvar o har sig eller?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 april 2011
#90
Fismumriken skrev:
Jag har läst där:) men hur gör man angående kablarna? Splitar dom o skarvar o har sig eller?

Ah du menar rent fysiskt.
Då steget har dubbla plintar rekomenderar jag detta då det enligt mig blir enklare:
Måtta en bit av högtalarkabeln mellan plus från ena spolen till minus på andra på basen (borde sitta på varsin sida om basen).
Klipp av kabel i passande längd. (Så att den räcker mellan spolarna och lägg till ungefär 2cm för senare bruk)
DELA kabeln så att du har två ensamma kablar.
Skala ändarna en dryg centimeter, tryck ner "ploppen" och för in kabeln, släpp därefter upp och kabeln låser sig.
Gör detta på båda basarna med de ensamma kablarna du nyss skapade.

För att sedan koppla in båda basarna tar du kabel av lämplig längd från steget, in i lådan (går ypperligt med ett borrat hål som det tätas riktigt i när kablarna är på plats om plint inte används), splttar kablarna ngt i ändarna (så att de är hanterbara för att dels kopplas in i steget och dels in i basen), skalar dessa som de andra, ungefär 1cm.
Ena basen kopplas in på ett par plintar (+ och minus) och den andra basen på de andra två. Spelar INGEN roll vilka du använder, se bara till att INTE skifta + och - på varesig steg eller basar då de isf. kommer att motverka varandra.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 april 2011
#91
Fismumriken skrev:
Okej, jag vet vad ni tycker angående kondensator osv, men den blev som sagt köpt ändå. Den gör ju inget sämre heller så...

Ja nu är det dock inte DIG vi försöker förklara saker för smile
Även om du kanske lärde dig ngt mer på kupen wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

535 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#92
Okej tänkte att det var så:) men man vet ju aldrig:P Inte utforskat sakerna så noga och vill inte göra fel när jag väl smällt i basen:)

535 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#93
kondensator mellan batteri och slutsteg, så nära steget som möjligt. ska man använda strömkabeln man fick med och dela på då eller?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2011
#94
Ja lämpligtvis, så om det är skruvar för anslutning på kondensatorn så åker du på att montera ett par nya kabelskor på kabeln.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#95
Det är som en skruv man lägger en skalad kabel under tror jag. http://www.brl.se/sv/artiklar/stromkond … ap-05.html

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2011
#96
Om det är en sån kondensator du har så är det kabelskor som gäller, den är INTE gjord för att man ska ansluta lösa kablar!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#97
Okej, jag fick med två askar av batteri terminals- 20mm2 gold rings. antar att dessa är drf?

Jag har gjort klart lådan nu också. Vet inte om den blev lite för liten egentligen, men den är måttanpassad för bilen... Tätat den nåt si in i helvete. En bra silikon från insidan, spackel på utsidan, limmat och skruvat. Så den lär nog duga ganska bra skulle jag tro. Var svårt att sätta ihop den själv, så jag tror ena delen är 1 eller 2 mm mindre än den andra halvan... Nu är det kabeldragning som gäller, tänkte börja lite smått med lågnivån... Börjar man vid stereon eller vad är lättast? Om kabeln är för lång, kapar man den eller vad gör man? Nitarna var inte så svåra att få bort eller få dit utan sen är det vilka paneler jag behöver lossa...
Senast redigerat av Fismumriken (21 april 2011)

535 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#98
hm vart på stereon ska remotekabeln in? finns ju inget speciellt ställe?
Senast redigerat av Fismumriken (21 april 2011)

21 761 Inlägg
21 april 2011
#99
Det bör stå på kabeln om den är avsedd för remote, kan stå tex RMT eller PWR.A eller liknande. Oftast är kabeln blå/vit, men i vissa fall är den enbart blå. Om du kikar i stereons manual så ska det stå någonting om remotekabeln. smile

När det gäller lågnivåkablarna så kapar man inte dem ifall de är för långa.
Senast redigerat av Drönirettab (21 april 2011)

535 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#100
jag fick med en iso adapter, men är inte så säker på att jag behöver den... men är det meningen att jag ska dra ut den kabeln från plastfyrkanten då eller?


Sök