Sciroccogt2 skrev:
Lonefox skrev:
Tja rockfordbasen "vill" ha minst 250W RMS för att spela på, och "max" 500W innan spolen bränner.
JBLen o andra sidan stoltserar med högre effekttålighet, hela 1400W

innan talspolen bränner.
Dock vill den ha minst 350W för att spela mer som den skall.
Däremot måste jag påpeka att det är mer bara fingervisningar då man med REN bra effekt kan överstiga dessa värden.
Problemet DÅ är dock att man mer riskerar att knäcka högtalaren rent fysiskt, antingen i upphängningen eller att talspolen gör ett för hårt besök ner i bottenplattan vid magneten än att man bränner talspolen.
Oren effekt bränner spolar snabbare än vad ren effekt gör.
Hur förklarar du detta inlägg? Hur vet du att RF-basen vill ha mer än 250 W för att spela på? Så ett litet steg typ DLS Genesis SA30 med sina 2x15W kan inte driva den basen i bryggat läge?
Watten är ju så diffus Så det blir svårt att räkna så. Och sen går du in på REN bra effekt... Vad är det då?
Vad är då skillnaden på REN och OREN effekt och var går gränsen?
Är det märkena som styr? Eller hur man räknar? Eller är det hur grova kablar du har dragit? Eller är det hur stor trafon är? Eller är det antalet KONDENSATORER i steget? Eller är det prislappen på steget?
Det är väl lika bra att reda ut detta en gång för alla. Ber bara forumtrådens författare om ursäkt för detta tilltag. Sorry!
Ett SA30 kan inte driva den basen då det saknar strömstyrkan. Vilket du vet.
Vad som VERKLIGEN kännetecknar ett bra steg från ett dåligt är dess strömförsörjning.
Enkelt förklarat:
Ju bättre strömdel i steget ju mer och renare effekt kan man ta ut.
Det är DÄRFÖR rena klass A-steg på 2x10W kan dra up mot 60-70A och ändå orka driva en bas.
Men ett SA30 som du nämner har INTE den kapaciteten.
Jämför ett monoblock som kostar 2K mot ett för 10K så ser man en DIRAKT skillnad vid en bänkning till det bättre stegets fördel även om de på PAPPRET har lika mkt effekt.
REN och BRA effekt kännetecknas bland annat av total kontroll över elementet, och av den anledningen för att inte behöve belasta steget för mkt så bör man välja ett steg med högre ren effekt ut till en högre kostnad då de har en HELT annan konstruktion än billigare dussinsteg.....
Ren effekt är även icke förvränghd effekt (se mina och Christoffers svar i tråden om Nobelium 5.2-frågorna där jag tar upp distortion och klippning av steg och Christoffer var vänligt och demonstrera med bilder som tydligt visar vad jag menar)
Och för att gå vidare på kabeldelen då.
Har man en kondensator MER än 5cm ifrån steget så äter kabelresistansen upp den extra sänning som kondensatorn bankar (vi kan räkna på det om du verkligen vill) så att kondensatorn blir bara en snygg prydnad.
Och ser man till 5m så rekomenderade jag honom att köpa 20mm2 istället för minikravet 16mm2 vilket ger honom mindre spänningsfall.
Lägg även där till att jag rekomenderade att köpa mer kabel för de pengarna som kondensatorn kostar och uppgradera bilens laddkablage JUST för att undvika ännu mer spänningsfall.
Och NU kom vi till effektlagen. Grattis du vann där.....

Åter till folk som har byggt i många år.
Tror du att vi använder oss av 50mm2-kabel i välljudsbilar för att det är roligt eller häftigt?
NEJ. Vi vill ha lägsta möjliga spänningsfall precis som de som jagar decibel.
Varför då? Jo för att stegen skall få jobba så optimalt som möjligt och inte överbelastas genom att de behöver mer ström då spänningen sjunker för att få ut samma effekt och kunna bibehålla kontrollen.
Vad säger du tex. om 0.1-0.2V i rellt spänningsfall över 2m när man spelar så hårt anläggningen klarar utan att börja låta illa? Och detta UTAN kondensator?
Ja då var vi där igen.....kondensator...
NEJ den kan inte ge MER mellanregister, eller få just det att spela högre.
Däremot så kan den (rätt monterad) hjälpa den interna kondensatorbanken att laddas upp snabbare och på så vis tillse att transistorerna hinner med riktigt på dessa snabba svängningar (och rent elektriskt strömuttag) som mellanregister och diskant är. Således förskjuts signalen mindre och mellanregister och diskant kan mkt väl upplevas som både stabilare, mjukare (mindre påträngande) och ha mer rymd i sig.
Basen är återigen rent elektriskt sett LÅNGSAMMA urdragningar.
Sedan kan generatorn ge en annan fördel.
Den kan filtrera "skitig" spänning som kan ge upphov till störningar.
Men har man tex. rippelspänning (en likspänning mer eller mindre bestående av växelspänning) så har man HELT andra problem att ta hand om innan...
Samma sak om man har kraftigt flukturerande effekt så att tex. lampor blinkar när basen slår och steget börjar klippa (tex om det kliver ner under 10V.....det finns inte en enda kondensator som klarar av att väga upp detta) vilket ÅTER för mig till att man har i detta läge helt andra problem att ta itu med INNAN man ens börjar fundera på kondensator i bilen.
Detta gäller dock ÄLDRE bilar utan laddövervakning som stryper laddningen då det blir för kraftiga uttag.
DÄR kan en kondensator hjälpa till genom att JÄMNA UT diparna och på så vis "lura" laddningsövervakningen och denna löser inte ut. Spänningen sjunker fortfarande ja, men inte lika snabbt. Men det är fort. för långsamt för att verkligen göra någon nytta för basen.
Och om du fortfarande tvivlar på kunskapsbanken som finns här så kan jag lugnt säga att väldigt många av oss har hållt på såpasslänge att om man slår ihop åren vi har hållt på så talar vi tresiffriga belopp.
Plus det faktum att vi pratar, diskuterar och i en del fall umgås med folk som tävlar i EM-toppen, folk som driver egna butiker, levenratörer och i vissa fall även tillverkare.
Så har VI några frågor så har vi en OTROLIGT stor kunskapsbank att luta oss tillbaka mot.
Jättebra att du vill hjälpa folk, vad fasen tror du inte vi gör och har gjort i många år?
Stanna inte kvar i 90-talet då om du vill hjälpa folk.
Utveckla dig och din kunskap.
Detta du sitter och säger var aktuellt för en sådär 15 år sedan (då tex. Stoffe Pelck skrev Bilstero i praktiken) och tekniken har tagit väldigt många och stora kliv sedan dess.