2784
Sök

Påkörd och försäkringsbolaget får det till mitt fel?

54 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Hej!

Jag blev påkörd för några veckor sedan och nu vill försäkringsbolaget få det till att det var mitt fel..

Jag kommer in på en P-Plats och ser en bil stå på vänster sidan ( så mycket utrymme att jag utan problem kan ta mig förbi) så jag rullar förbi och plötsligt lägger hon om ratten utan blinkers eller titta och kör rakt in i min sida, och nu vill försäkringsbolaget få det till att det var mitt fel för att jag "Körde om" på fel sida?

Kan detta stämma och vad är det för regler som gäller?

Tacksam för svar så fort som möjligt
Kristoffer Hermansson

1 319 Inlägg
21 april 2011
rita en bild i paint eller något. hajjar ingenting av din beskrivning

_----------'

679 Inlägg
21 april 2011
Höger regeln gäller väl på parkeringsplatser ?

KHRacing
21 april 2011
Swarten1 skrev:
Hej!

Jag blev påkörd för några veckor sedan och nu vill försäkringsbolaget få det till att det var mitt fel..

Jag kommer in på en P-Plats och ser en bil stå på vänster sidan ( så mycket utrymme att jag utan problem kan ta mig förbi) så jag rullar förbi och plötsligt lägger hon om ratten utan blinkers eller titta och kör rakt in i min sida, och nu vill försäkringsbolaget få det till att det var mitt fel för att jag "Körde om" på fel sida?
Kan detta stämma och vad är det för regler som gäller?

Tacksam för svar så fort som möjligt
Kristoffer Hermansson

Där har de ju inget att hämta då jag mig veterligen är 100% säker på att det är lagligt att köra om på höger sidan numera på 50/70-väg

Såklart om körfält finnes.

12 086 Inlägg
21 april 2011
Det där med parkeringsskador är luriga, går alltid att tillämpa olika regler för att dömma båda.

En kompis va med om en liknande olycka där han va bilen som "körde på" dig, min kompis mena ju givetvis att han höll på att köra ut och helt plötsligt kommer det en bil från ingenstans.

I hans fall har jag för mig att försäkringsbolagen betalade halva reparationskostnaden på vardera bil. Så fick dom stå för halva själva.

54 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
http://img130.imageshack.us/img130/8421/folksam.jpg
Hoppas ni förstår denna bild, är inte den bästa på att formulera mig och får ursäkta stavfel
Senast redigerat av Swarten1 (21 april 2011)

679 Inlägg
21 april 2011
Måste ju vara Bil 2 som gör fel ? eftersom han/hon gjorde inget tecken osv

54 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Ja det är det jag påstår med, ska skicka in bilden till Folksam och se vad dem säger. Hoppas på ett missförstånd

679 Inlägg
21 april 2011
Swarten1 skrev:
Ja det är det jag påstår med, ska skicka in bilden till Folksam och se vad dem säger. Hoppas på ett missförstånd

Gör det, annars är det bara att stå på sig

KHRacing
21 april 2011
finns ingen regel som säger att man skall köra om ett en viss sida på en parkeringsplats vad jag vet.

klart o tydligt att det är den andres fel.

Fri fart för ett fritt folk!
14 813 Inlägg
21 april 2011
tycker både och förstår dig och varför du körde..men samtidigt vill jag påstå att placeringen gör att man ska anta att bilen skall svänga in till höger där den oxå gör detta troligen det som försäkringsbolaget tycker oxå
eftersom det är onormalt att pasera en bil som står till vänster på en parkering

men skulle göra samma sak som dig i det läget utan tvekan
anser att ett tecken är allt hade blinkersern varit på hade det varit solklart ditt fel
men utan blinkers kan man bara gissa och det hjälper ingen smile

Kör fort så hinner inget hända...

Trucker
2 710 Inlägg
21 april 2011
Försäkringsbolagen är roliga, tänker aldrig logiskt!
Det är ju solklart att det BIL2:s fel! Finns inga regler om hur man ska köra om i parkering, speciellt parkeringshus!

Ge fbolaget på käften, attackera med fakta!

Fart missbrukare

54 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Fyfan vad skönt att det är så många som är på min sida, blev riktigt osäker när jag fick hem pappret... Nu ska dem få fakta smile

1 758 Inlägg
21 april 2011
När man svänger eller byter fil är man alltid skyldig att kolla att det inte kommer någon bakom, så jag förstår verkligen inte hur de kan få det till att vara ditt fel. Antingen har de missuppfattat vad som hänt, eller så är de inkompetenta.

Även om det skett på motorväg och du kört om på insidan så är det den andra bilen som är vållande eftersom föraren uppenbarligen inte kollat om det var fritt innan han svängde.

Trucker
2 710 Inlägg
21 april 2011
schnauz skrev:
När man svänger eller byter fil är man alltid skyldig att kolla att det inte kommer någon bakom, så jag förstår verkligen inte hur de kan få det till att vara ditt fel. Antingen har de missuppfattat vad som hänt, eller så är de inkompetenta.

Även om det skett på motorväg och du kört om på insidan så är det den andra bilen som är vållande eftersom föraren uppenbarligen inte kollat om det var fritt innan han svängde.

Bara massa inkompetenta gamlingar som sitter bakom skrivborden, bolagen är ju stora (oftast). Så individen är ingen match, tror dom! Det dom inte vet är att alla har tillgång till lagen, ta reda på vill säga smile

Lycka till Trådskaparen! smile

Fart missbrukare

5 198 Inlägg
21 april 2011
BMWgrabben skrev:
schnauz skrev:

Bara massa inkompetenta gamlingar som sitter bakom skrivborden, bolagen är ju stora (oftast). Så individen är ingen match, tror dom! Det dom inte vet är att alla har tillgång till lagen, ta reda på vill säga smile

FB går inte alltid efter lagen.. de går efter vem som är VÅLLANDE,, men däremot kan polis bli utredande.. men det är en annan sak.

Trucker
2 710 Inlägg
21 april 2011
gamlingen skrev:
BMWgrabben skrev:
schnauz skrev:

FB går inte alltid efter lagen.. de går efter vem som är VÅLLANDE,, men däremot kan polis bli utredande.. men det är en annan sak.

Som person kan man aldrig säga att han/hon är vållande, utan det är lagen som bestämmer. Och snackar vi oskriven lag så använder vi sundförnuft! Finns ingen lag som säger att man ej får köra om på höger/vänster sida på en parkering, däremot finns det lag om att man SKALL försäkra sig om det sker utan fara, alltså om man byter fil eller flyttar bilen i sidled!

Kort o gott, i detta fall har Bil2 gjort ett misstag som han/hon får sota för, vilket FB inte vill se!

Fart missbrukare

5 198 Inlägg
21 april 2011
BMWgrabben skrev:
gamlingen skrev:
BMWgrabben skrev:

Som person kan man aldrig säga att han/hon är vållande, utan det är lagen som bestämmer. Och snackar vi oskriven lag så använder vi sundförnuft! Finns ingen lag som säger att man ej får köra om på höger/vänster sida på en parkering, däremot finns det lag om att man SKALL försäkra sig om det sker utan fara, alltså om man byter fil eller flyttar bilen i sidled!

Kort o gott, i detta fall har Bil2 gjort ett misstag som han/hon får sota för, vilket FB inte vill se!

Hur menar du då att polis/åklagare kan döma olika gentemot FB i samma ärende ?

KHRacing
21 april 2011
gamlingen skrev:

Tyvärr finns det många sådana dokumenterade fall ja :-(

Fri fart för ett fritt folk!
14 813 Inlägg
21 april 2011
KHRacing skrev:
gamlingen skrev:

Tyvärr finns det många sådana dokumenterade fall ja :-(

det är vanligare än att polis/åklagare och försäkringsbolag tycker samma sak

försäkringsbolaget gör som dom vill lagar och regler gäller inte för dom..dom bildar sig en uppfattning helt själva dom skiter i vad lagar och regler säger om det inte är för självklara grejer

Kör fort så hinner inget hända...

Sök