10134
Sök

Krockat bilen, tror ni FB lagar den ? Eller blir det skrot ? - Måste man byta ut barnstolar efter en krock ?

1 915 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Hejsan!
Min sambo råkade krocka bilen förut under kvällen...(Volvo 945 LTT -97)
Tänkte bara kolla vad ni tror, om bilen är värd att laga, eller om det ser ut att bli skrot ?
Har helförsäkring hos Volvia, är ju påsk nu så får vänta tills på tisdag. Då tänkte jag åka till Volvo här i stan och boka tid för skadebesiktning.

Min sambo körde rakt fram på vägen i ca 30km/h, från höger kom det en A-traktor och körde ut rakt i sidan på våran bil.
Är lite skymd sikt i den korsningen och min sambo såg inte a-traktorn förens det var försent.
Då det är högerregel som gäller så är det min sambos fel, som tur är så blev det bara materiella skador.

Jag har kollat lite på bilen och den värsta smällen har blivit på tröskel/nerkant av dörrarna.
Framdörren går trögt och är svår att stänga, bakdörren glipar längst upp, så den blir inte helt stängd.
Är ett veck på nedre delen av B-stolpen och tröskeln är intryckt.

Med tanke på dörren som glipar så är nog chassit lite snett, tror B-stolpen har rört sig lite.

Är inte ramen sne, så borde det räcka med att byta dörrar, tröskel,stolpen och lacka.
Tror ni försäkringsbolaget kommer laga bilen, när den är några år gammal(1997) och gått snart 46k mil?
Motorn är renoverad för 2000mil sedan, så är väl där det mesta värdet i bilen sitter.

Är det nån av er som vet hur det fungerar med barnstolar vid en krock ? Ska man byta ut dom ?
Vi har 2st Akta Graco Cosmic Comfort S stolar monterade på högra sidan fram o bak (tvillingar).
De har inte tagit någon skada av krocken vad vi ser, men det står att man alltid ska byta ut barnstolar efter en krock även om det är en liten krock, då det kan bli spänningar osv i dom.
Stolarna kostar över 3000kr/st och är bara några månader gamla.
Men kan de ha tagit skada så känns det bättre att byta ut dom, för barnens säkerhet.
Vet nån om försäkringsbolagen ersätter barnstolar ?

Om Volvia väljer att lösa in bilen, hur mycket kan man kräva i ersättning för den ?
Volvo 945 LTT -97.
Mätarställning: 45980mil, motor renoverad för 2000mil sedan.
Besiktade bilen för 3veckor sedan och fick 2a på en bromsslang, annars var allt bra.
En del ytrost finns, men inga större saker.

http://laddauppbilder.se/?dm=4130342371383

http://laddauppbilder.se/?dm=141303423173812

http://laddauppbilder.se/?dm=3130342371383

http://laddauppbilder.se/?dm=0130342317393

http://laddauppbilder.se/?dm=14130342410224

http://laddauppbilder.se/?dm=121303424102213

http://laddauppbilder.se/?dm=91303424023115
Senast redigerat av Louksor (15 maj 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 364 Inlägg
22 april 2011
har inte läst hela texten men är 99% säker på att den åker till skroten.

Min sambos bil också en 97a fick späckt kofångare och trasigt lykglas och det skrotades hennes bil för tongue

Bilplastreperatör
87 Inlägg
22 april 2011
jag krockade nu i vintras med och hade helt nyrenoverad motor. försäkringsbolaget ersatte inte det och såg det inte heller som värde höjande då bilen "bara" blir som den skulle vara från början något jag själv blev rätt sur över då ja hade kvitton på 65000.

tror försäkringsbolaget kommer skrota bilen om b stolpen är skadad för som du säger är antagligen resten av bilen också sne isåfall

// Dennis

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
22 april 2011
Tror också den blir skrotad. FB gör det som är billigast så dem spar pengar.

Jag hade varit försiktig med att använda barnstolarna också.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

* Voff voff *
11 165 Inlägg
22 april 2011
Är bilen helförsäkrad får ni väl sannolikt ersättning för barnstolarna?

Min kompis fick iaf ersättning för sin hundbur när han krockade... Inte samma sak förstås, men nästan, ni hajar!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 915 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Bilen är helförsäkrad, men jag har inte hittat nånting om ersättning för barnstolar i vilkoren.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Forummoderator
18 453 Inlägg
22 april 2011
Den lär nog rulla till skroten... Barnstolarna ska du byta ut om "De utsatts för en betydande kraft" Känns väl inte så eller hur upplevde sambon det lilla intermezzot? Visst var det gott att hon satt i en stor bil nu...

Mvh
Alexander
Fd bilhandlare med 3 ungar så frågan om barnstolar har jag fått ofta.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 april 2011
Försök få ut lite stålar på försäkringen och rikta upp lite lagom med handsläggan och kör tills det stannar? Dom lär ju inte laga den och du lär ju inte få några feta summor på försäkringen så om det gäller att "rädda" så mycket stålar som möjligt så är det väl bara att åka vidare & sälja den som busbil till nån gasglad 18-åring i oktober smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 april 2011
Slutet för din bil ligger nog i att försäkringsbolag inte direkt lämnar in bilen hos Kalle runt hörnet utan att få ett kvitto, och hos Volvo kostar den reparationen troligen mer än vad en 940 med 25.000mil på mätaren gör.

Ett alternativ är att FB ersätter dig och du i din tur lämnar in bilen någonstans, men jag hade inte gjort så heller. Inget illa menat men en krockad bil blir aldrig 100% igen och när en ny likadan inte kostar mycket mer än vad det gör att reparera den gamla hade jag köpt en annan bil.

Ett tredje alternativ vore kanske att köpa en ny 940 med dålig motor och flytta över den renoverade om det är en maskin du litar på?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 168 Inlägg
22 april 2011
försäkrade min 940 igår, och då fick jag svaret att det är bara marknadsvärde man får ut på bilen och inget mer. ja för bilen då, sen vet jag inte resten om barnstolar dock. smile
så kika på blocket vad såna bilar i dessa miltal går för, så får du en uppfattning.

711 Inlägg
22 april 2011
15000kr-självrisken skulle jag gissa på.

1 915 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen: Hon upplevde inte krocken som kraftig, det borde då alltså inte vara någon fara att använda barnstolarna ?

Är väl bara att ställa in sig på att det blir skroten för bilen, men beroende på vad jag får för den så kanske jag behåller den och tar motorn till min gamla 244...

Är en del som sagt att beroende på hur krocken blivit, så kan den vållande även bli föraren av bilen till höger.
Nån som vet om det stämmer och hur det funkar ?
Vet att i vilkoren så står det att även om jag tar på mig ansvaret i en skadeanmälan så går inte försäkringsbolaget efter det, utan de gör en egen bedömning om vem som är vållande till krocken.

Min bil är som sagt intryckt på bak och framdörren, samt tröskel och B-stolpe. Mest intryckt är den under B-stolpen.
Den andra bilen(traktorn) fick smällen på vänstra kofångare/blinkersglas och skärm. Den föraren tog på sig skulden först och börja prata om att hennes pappa skulle komma med pengar........

Är rätt så hög häck på en hörntomt i den korsningen, som skymmer sikten. Enligt lagarna här i stan så får häcken vara max 80cm hög inom 6m från korsningen och det är den inte. Så det är väl också bidragande till krocken, har själv varit på väg flera gånger att krocka i den korsningen pga häcken som skymmer sikten.
Det tänkte jag ta kort på och ge till Volvia och även kontakta kommunen. Blir det en utredning och det är hörntomtens höga häck som bidragit till krocken så kan tomtägaren bli vållande/ersättningsskyldig, enligt vad jag läst.

Jag har gjort en liten bild på hur olyckan sett ut enligt min sambo och bilarnas skador.
Den stämmer även bra med skissen på skadeanmälan, som pappan till föraren av traktorn ritade.
http://laddauppbilder.se/?dm=9130350118312
Bil A är min och B är traktorn.
Ska ta ett foto på korsningen någon dag också, så kanske lägger ut det också om nån vill se smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Forummoderator
18 453 Inlägg
23 april 2011
jimbon skrev:
15000kr-självrisken skulle jag gissa på.

De flesta FB går på vad en liknande bil skulle kosta hos en handlare. Du bör få rätt bra betalt. I de fall jag sett att man löst in bilar har ägaren varit nöjd med ersättningen. Renoveringar, spoilerpaket och allmän pimping får man inget för i en normalförsäkring.

Tror inte bilstolarna är körda då. Om det inte var nån megasmäll.

OM du inte är nöjd med ersättningen så kan du käfta emot. Min Citroën brann upp på 90-talet och jag skulle få runt 25 lappar har jag för mig. Påvisade då att för den summan skulle jag inte få en likadan hos en handlare. Tror jag fick runt 31 tusen istället efter en veckas pajkastning. Köpte en MB-diesel för de stålarna... Inte lika eldfängd.

1 915 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Gjorde skadebesiktning på den igår.
Dörrarna var inte så mkt pengar att byta. Men B-stolpen har flyttat sig lite och tröskel är intryckt plus lack på allt sen. Är de sakerna som kostar mest.
Annars tyckte han bilen såg fräsch ut för att gått så långt..

Förhoppningsvis får jag besked denna vecka.
Väntar på att få domen, om den blir lagad eller skrotad.

Fick mail idag om att de mottagit skadeanmälan idag och det stod att jag kunde lämna bilen till verkstad för reparation för att få den lagad.

Tyckte det lät jättebra, verkade ju som att de skulle laga min bil!
så kontaktade handläggaren, för att kolla så det var beslutat att de skulle laga bilen.
De hade inte fått info om skador, bilder eller kalkyl från skadebesiktningen ännu. Det måste de ha först innan de beslutar om reparation, så lämna in på lagning som det stod i mailet kan jag inte göra än...

Men de sa iaf att jag skulle få nya barnstolar, så det är bra.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
nu har jag fått besked om min bil, skadorna kommer kosta runt 33000kr att laga, så det blir skrot. Bara vänta och se hur mycket Volvia ger mig i ersättning...
Sen blir det att leta efter en ny bil...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

395 Inlägg
11 maj 2011
Hoppas du får ut rimligt för den iallafall.
Hur gick det med barnstolarna? 
Normalt brukar försäkringsbolag ersätta utrustning som är till för att ha i bilen

1 915 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Volvia har sagt att det bara var att jag åkte till volvoverkstan så hjälper de mig med 2 nya barnstolar.
Men var där och pratade med dom, de visste inte hur det funkade och hänvisade till volvia. Men de skulle kolla upp det iaf...

Hoppas det ordnar sig på nåt sätt.
Ska plocka ur bilen o sen köra iväg den till volvo...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

OUTLAW1
11 maj 2011
klart du skall byta ut barnstolarna och det kommer fb at betala för om du har kvitto på dom.
sedan värdet på din bil..utan kvitton mm på renoveringen så kommer du bli erbjuden runt 15 000: skulle jag tro..
visst en 97:a men mååånga mil också..
stå på dig angående pengarna och hoppas du har kvitton som täcker upp..

killercow
11 maj 2011
Bilbarnstolar som varit med om en krock skall ALLTID bytas.
Sen kanske får man ju använda sunt förnuft om vad som är en krock. om nån har backat in i ens bil å tryckt in hela framskärmen så kanske man kan låta bli att byta.

Men som krocken enlikt bilder i topic så skall dom bytas. Försäkringsbolagen brukar ersätta då de är måna om att inte få stämpel på sig som ett icke familje FB.

Jag har i och för sig lite större barn. Men jag skulle nog bytt vare sig jag fick pengar från FB eller inte. Tänk själv om det blir en ny värre krock och stolarna hade tagit skada vid den första olyckan. kul att leva med. ärligt talat så värderar du nog dina barn till mer än 3000:-. som sagt jag skulle aldrig ens funderat på att ha kvar stolarna.

mvh

1 915 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Ja barnstolarna ska bytas, de har inte ens frågat efter kvitto på dom.
Nu fick jag besked om att åka till butiken där jag köpte dom och lämna de gamla o hämta 2 nya, sen får butiken skicka faktura till försäkringsbolaget. Bara jobbigt att det inte är här i stan...

Så det blir nog bra.
Kunde de ha sagt från början istället för att säga att volvoverkstan ska hjälpa mig med det, som inte ens visste hur det funkade.

Har kvitton på delarna för motorrenoveringen och finns många bilder oxå, så har iaf lite bevis om de vill ha.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök