Vad man ska tänka på när man säljer sin bil...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2011 · 17 512 Inlägg

Många trådar om diverse Scams/bedrägerier angående köpare från utlandet osv. Så en liten guide från mig.
Som gammal bilhandlare med många lustiga scam-försök kan jag säga:


- Bilen ska säljas till nån med svenskt personnummer. (Känns numret påhittat: Slå det på Ratsit.se)

- Inga Euro, Dollar eller liknande. Svenska riksdaler. En UV-lampa på en bank kan kolla om de är äkta.

- DU ska posta ägarbyte.

- DU ska räkna pengarna! Det finns folk som är mycket skickliga på att räkna upp framför dig och det fattas... Själv blivit blåst på 4-5 tusen en gång av en tjej från somalia som var mycket trevlig och "Svensk"

- Skriv klockslag på kvitto om bilen är obes/oskatt/Avställd. Vill de köra är det deras problem. Vill de tanka och smita kan det bli ditt problem.

- Åk alltid med i bilen vid provkörning. Jag lät en herre prova en gammal Omega en gång som jag bytt in för 2000:- och bara ville ha igen pengarna att prova ensam pga stress. Bilen fann polisen i ett dike 3 dagar senare...

- Finns folk som provkör bilen ensamma och kör runt hörnet och slår i en duglig mängd vatten i motorn. Sen kommer de tillbaka och kollar av "en händelse" oljan i motorn genom att skruva av locket. Givetvis är den den vattenblandad. Då säger de att "Men toppen har ju gått?" Jo fan du! Säger du och låter de köpa bilen billigt. Många av dessa filurer har en biltransport väntande runt hörnet... Japp. Gick på den en gång! Fast tjänade på bilen ändå, hehe...

- Vill de lämna nycklar osv i pant för bilen de kom i? Jaha? Och? Stulen?

- Betalning över PayPal, kontoinsättning osv så ring din bank och hör vad som gäller. Lita inte på nån Crappy mailbekräftelse. Ofta en blåsning på G om det inte pratar svenska.

- Vill personen i fråga betala priset som angetts utan att se bilen? Nja... Kontoinsättning då. Nej du.

- Får du pengar via Paypal eller konto fast det är en summa som är för mycket och de ber dig sätta in överskottet på ett konto för Frakt/Agent/Tull eller vad som helst... Nej! Banken din kommer att säga att checken/inbetalningen inte gäller och vill ha pengarna av dig! Rubbet!

Självklart finns det folk som vill ha just din bil och är beredda på att sätta in pengar direkt. Är de från Sverige så varför inte? Men lämna aldrig ifrån dig bilen utan att prata med banken!!!
Kommer en köpare med kulor i näven fast du ändå känner att "nåt inte står rätt till" så åk ner med köparen till banken och sätt in pengarna direkt på ditt konto. Då är det lungt.

Finns mer sätt att blåsa folk på men dessa är väl de vanligaste.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
joakim89
22 april 2011 · 1 265 Inlägg

De va väl några lirare som provkörde själva och rykte ut kabeln till luftmassemätaren när bilen var igång, då blir de ju felkod,  då tror säkert nån att de är stort fel

OMRT Truckerwannabe
23 april 2011 · 58 Inlägg

Jag har varit med om det omvända vattentricket. Dom hällde olja i expansionskärlet. Trodde väll det skulle hinna blanda sig och gråna. Farsan upptäckte ock tricket och dom fick stå för en ny kylare.

blixtn
21 juni 2011 · 214 Inlägg

Lånar tråden lite (hoppas det är OK) men jag är ganska nojig samt att det var länge sedan jag sålde en bil
och även om det inte är så mycket pengar så vill jag inte bli lurad...
Så här är det:
En kille ska komma från skåne och handla bilen av mig osedd, nu har bilen inga dolda fel för jag har talat om ALLT. Bilen är ett rep objekt.
Han skriver:
"...priset låter skit bra, ge mig ditt konto nummer så sätter jag in pengar så fort jag kan".

Min fråga är varför vill han betala i förskott? Känns lite osäkert för hans del. Sen läste jag på blocket:
"Lämna aldrig ut ditt bankkonto när du säljer. Du vet inte vem som sätter in pengarna och kan bli återbetalningsskyldig."
Hur skulle jag bli återbetalningsskyldig? Vad menar dom med det?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2011 · 17 512 Inlägg

blixtn skrev:
Lånar tråden lite (hoppas det är OK) men jag är ganska nojig samt att det var länge sedan jag sålde en bil
och även om det inte är så mycket pengar så vill jag inte bli lurad...
Så här är det:
En kille ska komma från skåne och handla bilen av mig osedd, nu har bilen inga dolda fel för jag har talat om ALLT. Bilen är ett rep objekt.
Han skriver:
"...priset låter skit bra, ge mig ditt konto nummer så sätter jag in pengar så fort jag kan".

Min fråga är varför vill han betala i förskott? Känns lite osäkert för hans del. Sen läste jag på blocket:
"Lämna aldrig ut ditt bankkonto när du säljer. Du vet inte vem som sätter in pengarna och kan bli återbetalningsskyldig."
Hur skulle jag bli återbetalningsskyldig? Vad menar dom med det?

De lägger själva ut en fake-annons på vad som helst. Sen ber de "köparen" sätta in pengar på deras konto. Dvs ditt konto... Och de har fått en gratis bil. Säg istället till köparen att han får bilen och du håller den. Han betalar som brukligt vi köpet sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marticus Meldem
21 juni 2011 · 917 Inlägg

helvette va paranoid och dan jag blev nu då... kommer en i morgon och kollar på celican... får nog åka me under provturen.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
JonR
23 juni 2011 · 3 259 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
De lägger själva ut en fake-annons på vad som helst. Sen ber de "köparen" sätta in pengar på deras konto. Dvs ditt konto... Och de har fått en gratis bil. Säg istället till köparen att han får bilen och du håller den. Han betalar som brukligt vi köpet sen.

Den där bluffen var helt ny för mig! Har alltid tänkt att betalning som "Blixtn" fått föreslaget har varit helt lugnt så den upplysningen tackar vi för!

Kanske lite offtopic nu? Men egentligen, kan man bli återbetlaningsskyldig för pengar som man fått på det viset?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang