5632
Sök

Hjälp ang avstämming av låda samt inställning av steg! - Kicker L7 12"

FOX Galning!
313 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
OBS, ÅTERANDVÄNDER MIN GAMLA TRÅD FÖR ATT SLIPPA STARTA MASSA NYA! SÅ "SVAREN" FÖR DENNA FRÅGA BÖRJAR TYP LÄNGST NER PÅ SID 2! Hoppas ni har översende med detta..smile

Tja, har en kicker L7 12" på 1500w - 750Rms.

Har byggt en låda på ca 82,7L med 2st 4" Aero portar..

Portarna är just nu 38cm långa, inkl en tratt i varje ände...

FRÅGA 1: Hur många Hz ligger lådan på nu med dom portarna?

FRÅGA 2: Hur många Hz skulle ni rekomendera, och hur långa skall portarna vara för att det skall bli så?..

FÅRGA 3: Det finns ju en ratt på steget med 50-250Hz..hur bör denna stå?

(Kan tilllägga att jag spelar i 4Ohm just nu men tänkte ev ändra till 1Ohm om det har någon betydelse? och det är min saab 9-3 cupé lådan är i. steget är ett Gas silver C1 monoblock på 1500rms @ 1Ohm & 550rms @ 4Ohm) (är ute efter djup och kraftfull bas)

Tacksam för svar smile

//krille
Senast redigerat av Krille_Fox (7 maj 2011)

DLS
1 147 Inlägg
26 april 2011
Ska du spela med port riktade genom hatthyllan, bygg en bandpass annars blir det inget bra..

6 851 Inlägg
26 april 2011
i din bil spelar det bäst med bas bakåt och portarna bakåt. 2 4" portar funkar säkert, men bör stå i Kickers rekomendation va du ska använda.

3 187 Inlägg
26 april 2011
Krille_Fox skrev:
Tja, har en kicker L7 12" på 1500w - 750Rms i en sluten låda just nu, men är lite sugen på att bygga en portad låda till den då jag har läst att den spelar högre i portad.

Tänkte att lådan skulle vara ca 90-95L?(enligt specen från kicker) Tänkte bygga i 19/22mm MDF..

-Men min fråga är villken Tum skall jag ha på porten/portarna? Skulle två st 4" Aero portar bli bra?

-1 eller 2 portar?

Tänkte bygga så basen pekar imot bagageluckan och portarna pekar igenom "hatthyllan" mot taket..

(Kan tilllägga att jag spelar i 4Ohm just nu men tänkte ev ändra till 1Ohm om det har någon betydelse? och det är min saab 9-3 cupé jag ska bygga i. steget är ett Gas silver C1 monoblock på 1500rms @ 1Ohm & 550rms @ 4Ohm)

Tacksam för svar smile

//krille

inte en aning om låda till den basen, men om du ändrar från 4 ohm till 1 ohm så kommer det bli stör skillnad..
tänk på at extra batteri är nödvändigt smile

6 851 Inlägg
26 april 2011
normalt behöver man inte extra batteri till det steget. det man behöver är vettiga kablar från org. batteri, då klarar man sig bra.

PS: Det vill säga att man bör ha iaf. ett bra batteri på org. plats.
Om man inte ska stå i många många lååånga timmar med bilen avslagen.

Sedan spelar steget BÄST i 4ohm, mest kraft i 2ohm och dra bara ström i 1ohm..haha
Senast redigerat av TT-Avant (26 april 2011)

3 187 Inlägg
26 april 2011
TT-Avant skrev:
normalt behöver man inte extra batteri till det steget. det man behöver är vettiga kablar från org. batteri, då klarar man sig bra.

PS: Det vill säga att man bör ha iaf. ett bra batteri på org. plats.
Om man inte ska stå i många många lååånga timmar med bilen avslagen.

jag skulle inte ha kört de utan extra batteri, (OBS endast min egna åsikt, tycker de är onödigt att chansa samt bra med ström är alltid bra smile

6 851 Inlägg
26 april 2011
Har haft nästan samma steg, Mutant blabla1 + 4kanalaren. klarat att spela med bilen av i runda 2timmar på normalhög volym med enbart ett batteri.Inga prob att starta bilen. Batteriet va DEKA AGM 70Ah..

3 187 Inlägg
26 april 2011
TT-Avant skrev:
Har haft nästan samma steg, Mutant blabla1 + 4kanalaren. klarat att spela med bilen av i runda 2timmar på normalhög volym med enbart ett batteri.Inga prob att starta bilen. Batteriet va DEKA AGM 70Ah..

säger inte att de inte går, men ja skulle ändå inte chansa.. vill man spela högt så ska man ha bra med ström.

6 851 Inlägg
26 april 2011
mera OT. Säger inte att det inte är bra, men ska man inte tävla i dB eller ställa ut bilen mycke, så ser jag det enbart som krångel med extra batteri/er. Det finns så mycke folk måste lära sig om monteringar,kopplingar och sånt som tillhör grunden i bilstereo, innan de börjar med överkurs.

man kan inte springa innan man lärt sig gå wink

3 187 Inlägg
26 april 2011
TT-Avant skrev:
mera OT. Säger inte att det inte är bra, men ska man inte tävla i dB eller ställa ut bilen mycke, så ser jag det enbart som krångel med extra batteri/er. Det finns så mycke folk måste lära sig om monteringar,kopplingar och sånt som tillhör grunden i bilstereo, innan de börjar med överkurs.

man kan inte springa innan man lärt sig gå wink

de du säger är helt rätt, men har man ett steg som kräver extra batteri så ska man ha det för att inte skada steget. annars så skaffar man billigare grejer. de är min åsikt wink

FOX Galning!
313 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
i din bil spelar det bäst med bas bakåt och portarna bakåt. 2 4" portar funkar säkert, men bör stå i Kickers rekomendation va du ska använda.

Och med bakåt menar du med både basen och portarna riktade mot bagageluckan eller?

Har att helt nytt AGM batteri på 70Ah och 50mm2 aoutoleads kablar med 100A ANL säkring..

Men det jag vill ha bekräftat är ju villken tum på portarna och om jag ska ha en eller 2 portar..smile

om jag ska ha ex 2st 4" portar tänkte jag sätta basen i mitten och en port på varje sida..
Senast redigerat av Krille_Fox (26 april 2011)

21 761 Inlägg
26 april 2011
70 liter netto med dubbla 4" portar, rören görs 35 cm och sedan trattar i båda ändar. En sån låda bör kunna ge ganska bra tryck och djupbas men ändå inte spela jättepeakat. smile

6 851 Inlägg
26 april 2011
känns inte det som att de blir lite väl långa portarna?
Räknas inte Kicker basarna som FAT boy basar?

21 761 Inlägg
26 april 2011
Vad de där basarna räknas som vet jag inte, men 2 st 4" portar bör fungera utan problem. Beräknad avstämning är runt 37-38 Hz och portarna blir så där långa i den lådvolymen för att få den avstämningen. smile

6 851 Inlägg
26 april 2011
vill du veta en hemlighet..du får ett PM.

16 197 Inlägg
26 april 2011
TT-Avant skrev:
känns inte det som att de blir lite väl långa portarna?
Räknas inte Kicker basarna som FAT boy basar?

har du sett hur lång porten är i kickers färdiga 2*12" låda?   wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
26 april 2011
TT-Avant skrev:
menar du comp lådan?

L5 å L7 lådan..   dock e de en 6" port men den e jävligt lång.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
27 april 2011
mmm, men hur låter den då? De jag hört med L5 låter tyvärr inte alls bra.

FOX Galning!
313 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Kanske skall lägga till med att max höjden på lådan får vara 33cm...och längden ca 96cm..djupet max 40cm...

Är ute efter bra tryck och djupbas smile..

//krille

Sök